Permalänk
Medlem

Tyst chassi, ft05, h440, r5

Hej, är i köpsvängen efter ett nytt chassi. Jag har avvecklat min vattenkylning och märkte att min mercury s5 inte är optimalt för luft.

Jag har kollat runt på lite olika chassin och kommit fram till att det står emellan dom tre i rubriken.

Silverstone fortress 05, kungen av luftkylning, gillar hela idén men moderkortet uppåt. Hade ett ft02 som var på tok för stort så blev glad när silverstone tänkt om efter missen med ft04 (som jag tyvärr äger men inte kan bli av med).

NZXT h440, ett otroligt hyllat chassi. Vill veta om det låter någonting ifrån det om man installerar fläktar i taket. Och om det finns att köpa utan sidopanel för jag har inte lyckats hitta något.

Fractal Design r5, efter många timmars läsning har jag förstått att det är det tystaste chassit på marknaden. Men jag är inget fan utav plast på utsidan av chassit, hela systemet med alla lyckor för fläktarna verkar plastigt och är enligt mig inte direkt tilltalande.

Jag vill höra era åsikter främst om ft05 då den finns väldigt lite om det ifrån vanliga användare, har kollat recensioner men det gjorde jag när jag köpte mitt ft04 också. Vill veta om r5:an känns plastig och till sist, ljudet ifrån h440.

Visa signatur

ggmu

Permalänk
Avstängd

Vad vill du ha? Det tystaste chassiet eller? Dina komponenter är mycket viktigare än själva chassiet för att få ett tyst bygge. Har själv ett NZXT 340 som känns som en viskning jämfört med FD, beror mest på komponenterna och det hade varit lika tyst i ett helt öppet chassie. NZXT 340 är även ett bygge helt i stål, och troligen stål med dubbla tjockleken jämfört med FD, inget flex alls. Bara en rekommendation om du klarar dig utan saker som tex 5,25, skulle jag skaffa ett nytt chassie återigen så hade det blivit ytterligare ett likadant.

Permalänk

Precis some retro123 skrev så är komponenterna huvudsaken då det kommer till faktisk tystnad. Finns inget chassi som kommer att ta bort ljudet från komponenter. Dessutom är dessa tysta chassin aldrig så pass anpassade för luftflöde som man skulle önska, utan man får välja antingen luftflöde eller någon decibel lägre ljudnivå.

Ärligt talat, om man gör efterforskningar kring komponenter, alternativ kylning för dem (tänker framför allt på grafikkortet här), så kommer du undan med nästan vilket chassi som helst. Jag brukar också kolla efter gummibussningar för hårddiskar.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Vad vill du ha? Det tystaste chassiet eller? Dina komponenter är mycket viktigare än själva chassiet för att få ett tyst bygge. Har själv ett NZXT 340 som känns som en viskning jämfört med FD, beror mest på komponenterna och det hade varit lika tyst i ett helt öppet chassie. NZXT 340 är även ett bygge helt i stål, och troligen stål med dubbla tjockleken jämfört med FD, inget flex alls. Bara en rekommendation om du klarar dig utan saker som tex 5,25, skulle jag skaffa ett nytt chassie återigen så hade det blivit ytterligare ett likadant.

Har väldigt tysta komponenter, det enda som låter nämnvärt är pumpen på h100i, som ska bytas ut.

Jag kollade på 340 också då jag gillar designen, väldigt minimalistisk vilket är idealt för en dator som varken ska synas eller höras i min mening. Det jag ogillar med 340 är lacken/färgen, den ser väldigt billig ut. Det är ett väldigt billigt chassi men jag hade varit tvungen att lacka om det och har inte den tiden längre.

Visa signatur

ggmu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finlandssvensken:

Precis some retro123 skrev så är komponenterna huvudsaken då det kommer till faktisk tystnad. Finns inget chassi som kommer att ta bort ljudet från komponenter. Dessutom är dessa tysta chassin aldrig så pass anpassade för luftflöde som man skulle önska, utan man får välja antingen luftflöde eller någon decibel lägre ljudnivå.

Ärligt talat, om man gör efterforskningar kring komponenter, alternativ kylning för dem (tänker framför allt på grafikkortet här), så kommer du undan med nästan vilket chassi som helst. Jag brukar också kolla efter gummibussningar för hårddiskar.

Jag har inte 290x referens utan tysta grejer. Jag vet att man inte kan ta bort ljud hux flux.

Jag vill ha dom bästa möjliga förutsättningarna för en så tyst dator som möjligt.

Visa signatur

ggmu

Permalänk
Skrivet av ustzeust:

Jag har inte 290x referens utan tysta grejer. Jag vet att man inte kan ta bort ljud hux flux.

Jag vill ha dom bästa möjliga förutsättningarna för en så tyst dator som möjligt.

Om dina komponenter är tysta, kommer de att vara att tysta i nästan vilket chassi som helst, för att vara helt ärlig. Dessa tysta chassin är mycket marknadsföring, men visst så kan de sänka den totala ljudnivån som når användaren med någon enstaka decibel och även avleda ljudvågor bakåt hellre än framåt. Menar bara att allt som oftast kommer dessa tysta chassin också att komma med ett luftflöde som helt enkelt inte är detsamma som i mer öppna chassin, eftersom de ofta har en lucka i framkant, t.ex. som täpper igen en stor källa för luftflöde.

Men om du verkligen har siktet inställt på ett tyst chassi, hade jag förmodligen kikat på en del Fractal Design R5 eller kanske ännu hellre t.ex. Corsair Obsidian 550D. Medan Fractal Design-chassit har funktioner och ålder till sin fördel, har jag en känsla att 550D kan kännas som ett något robustare chassi överlag vad gäller ren byggkvalitet.

Vet att t.ex. om ens moderkort har SATA-kontakter som riktas ut åt sidan, vilket många har, så blir vinkeln på SATA-sladden något udda i R5 p.g.a. utformningen av moderkortsplåten. Detta är inget jag hört om hos 550D, men jag vågar förstås inte lova något. Har dock som sagt inte hört detta om något annat chassi än R5.

Personligen hade jag förmodligen styrt iväg från H440 av ett par anledningar:

  1. Luftflödet, främst framtill, är väldigt undermåttigt p.g.a. ett någorlunda udda designval av NZXT när det kommer till luftintag runt frontluckan.

  2. "Fläktkontrollen" på detta chassi är ingen kontroll, som på t.ex. Phanteks Enthoo Pro, utan är helt enkelt en hubb som får 12V ström hela tiden. För att minska detta måste man skaffa en molex-adapter med lägre volttal.

Har själv aldrig byggt i något Silverstone-chassi eller ens kollat närmare på det, så vågar inte uttala mig desto vidare, men det är ett något ovanligt chassi med tanke på positioneringen av moderkortet. Vet inte hur de medföljande fläktarna är, men Silverstones fläktar har ju ett gott rykte. Vet dock inte hur god tillgång de har till luft för insugen.

Så jag hoppas att denna lila summering åtminstone kan vara ett steg på vägen i valet Oftast får man tyvärr välja mellan luftflöde och tystnad, men så ser verkligheten ut.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ustzeust:

Hej, är i köpsvängen efter ett nytt chassi. Jag har avvecklat min vattenkylning och märkte att min mercury s5 inte är optimalt för luft.

Jag har kollat runt på lite olika chassin och kommit fram till att det står emellan dom tre i rubriken.

Silverstone fortress 05, kungen av luftkylning, gillar hela idén men moderkortet uppåt. Hade ett ft02 som var på tok för stort så blev glad när silverstone tänkt om efter missen med ft04 (som jag tyvärr äger men inte kan bli av med).

NZXT h440, ett otroligt hyllat chassi. Vill veta om det låter någonting ifrån det om man installerar fläktar i taket. Och om det finns att köpa utan sidopanel för jag har inte lyckats hitta något.

Fractal Design r5, efter många timmars läsning har jag förstått att det är det tystaste chassit på marknaden. Men jag är inget fan utav plast på utsidan av chassit, hela systemet med alla lyckor för fläktarna verkar plastigt och är enligt mig inte direkt tilltalande.

Jag vill höra era åsikter främst om ft05 då den finns väldigt lite om det ifrån vanliga användare, har kollat recensioner men det gjorde jag när jag köpte mitt ft04 också. Vill veta om r5:an känns plastig och till sist, ljudet ifrån h440.

H440 låter om man kopplar in fläktarna i fläkthubben där bak, eftersom fläktarna då alltid roterar i maxhastighet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ustzeust:

Har väldigt tysta komponenter, det enda som låter nämnvärt är pumpen på h100i, som ska bytas ut.

Jag kollade på 340 också då jag gillar designen, väldigt minimalistisk vilket är idealt för en dator som varken ska synas eller höras i min mening. Det jag ogillar med 340 är lacken/färgen, den ser väldigt billig ut. Det är ett väldigt billigt chassi men jag hade varit tvungen att lacka om det och har inte den tiden längre.

OK, har du sett det förutom på bilder, har den vita modellen och absolut inget fel med lacken. Mattsvarta detaljerna ser även de bra ut men är mindre reptåliga sägs det. Sitter dock inte och river på dem med naglarna så inget problem för mig. Annars har jag uppfattat att även andra ger just lacken beröm, dvs huvudparten av chassit som har högblank finnish, och där håller jag med - toppklass, sen kan man ju hänga upp sig på att taket som är matt inte är lika reptåligt som vissa säger. Själv har jag inte lyckats repa det men då lägger jag inte massa saker på chassiet..Men riktigt snyggt är det enligt min helt subjektiva mening och "tvungen att lacka om det" låter minst sagt en aning överdrivet på det snyggaste chassiet som finns enligt mig själv. I så fall vore du tvungen att lacka om alla chassin jag ägt inklusive några corsair och fractal d. då lacken här håller högre kvalitet, förstår inte alls vad du menar faktiskt. Men - "your loss I guess". Måste säga att jag är riktigt förvånad då chassien som detta inte är populärare än det är här på sweclockers tex, kan det bero på att det tycks vara endast ett märke i taget som alla ska ha? Volvochassiet FD har regerat i flera år, nu pekar det mer mot phanteks (båda gör hyggliga lådor så klart). Men att följa strömmen tycks vara mycket viktigt, allt annat är skräp.