Win 8.1, Har internet men webbläsare fungerar inte

Permalänk
Medlem

Win 8.1, Har internet men webbläsare fungerar inte

Har problem med att alla webbläsare jag har provat stannar på väntar på svar från(vilken sida som helst) eller så får jag sidan kan inte visas.

Webbläsare fungerade i ca 2½ dag innan detta hände.
Detta är på en ny Win 8.1 laptop. Datorn i övrigt har internet i.e jag kan pinga från CMD(normala svarstider). Outlook fungerar, väderappar fungerar, BBC news appen funkar osv...

Jag har testat att tona ner olika säkerhets inställningar eller stänga av dem helt, antivirus, Windows brandvägg, har lagt till undantag i avancerade undantag i brandväggen. Provat med diverse inställningar i webbläsarna som skulle kunna orsaka detta enligt x antal forum, datorn har startats om antalet gånger utan resultat. Har även provat med flera olika ipconfig samt netsh winsock reset kommandon.

Har nu slut på idéer och behöver hjälp, en dator idag utan webbläsare är väldigt begränsad.

Permalänk
Medlem

funkar det att komma in på sidor genom deras ip adress? t.ex. http://74.125.232.115/ vilket är google.com

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem

Nej det funkar inte heller, jag provade dessutom att använda google dns. Glömde att skriva det

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tid var fel till en början (förrgår) men ändrade det så det har varit rätt i ca 2 dagar och webbläsaren strejkade inte förres mitt på dagen idag (tiden var rätt när webbläsaren slutade funka).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phyt0N:

Tid var fel till en början (förrgår) men ändrade det så det har varit rätt i ca 2 dagar och webbläsaren strejkade inte förres mitt på dagen idag (tiden var rätt när webbläsaren slutade funka).

Har samma problem, har inte hittat problemet.. laddar jag ner något så hänger sig nedladdningen men pausar jag och startar igen så fortsätter den. Som att den hade glömt att man ladda ner något. Samma på YouTube och andra sidor behöver jag refresha ett antal gånger för att komma in på, annars är det som du säger "väntar på svar från" "ansluter till" "hämtar media från" osv osv osv osv.

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem

Jag kommer dock aldrig in på någon sida, spelar ingen roll hur många gånger jag jag uppdaterar eller väntar.

Permalänk
Rekordmedlem

Har du aktiverat nån proxy ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har kollat alla proxy inställningar, alla var och är av.

Permalänk
Medlem

Öppna åtgärdscenter och ser om några fel finns där. Kör diagnostisera nätverkskortet och ser om det åtgärdar problemet.
Annars testa med reseta winsock:
Öppna CMD (högerklicka och välj kör som admin)
Skriv in i kommandotolken:

netsh int ip reset c:\resetlog.txt

netsh winsock reset catalog

ipconfig /flushdns

Exit

Stäng ner CMD och starta om datorn.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phyt0N:

... Har även provat med flera olika ipconfig samt netsh winsock reset kommandon...

Jag har provat att köra en återställning till innan det blev problem men har kvar samma problem, webbläsaren säger sidan kan inte visas eller står bara och laddar och get meddelandet väntar på svar från...

Jag gick in i Store appen för att se om jag kunde installera andra webbläsare i detta fallet Chrome. Det gick utmärkt att söka och leta runt i Store appen men när jag skulle ladda ner Chrome så öppnade den IE11 och står bara och tuggar (väntar på svar).

Detta är datorn i fråga http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dat...
Borde det inte finnas sätt att återställa den till fabrikinställningar?

Edit: jag hittade hur man fabriksåterställer så jag gjorde det och nu fungerar det som vanligt.