Folding@Home tar steget till Android

Permalänk
Melding Plague

Folding@Home tar steget till Android

Stanford University i samarbete med Sony släpper Folding@Home för Android, som gör det möjligt att delta i kampen mot allvarliga sjukdomar genom att vika proteiner med telefonen.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Folda över natten då man ändå har laddsladden ikopplad? Sure, why not

Åhh, åhh! Då kan jag ställa in så att den startar programmet när laddningsdockan ansluts, sen stänger av programmet när den frånkopplas, så behöver jag inte ens tänka på det. Awesoooome!

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Pratar du snabbare när du ringer då? Finns ingen anledning att överklocka en mobil

Nu kan du ju iaf inte påstå att det inte finns någon anledning att överklocka.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Intressant!

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Avstängd

och varför vill man "Folda" ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhiteOnyx:

och varför vill man "Folda" ?

För att hjälpa forskning.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Synd att de måste vata relativt nya mobiler (android 4.4) som stöds. Borde ligga en del gamla galaxy s2 med spräckta skärmar (som exempel) som inte används till något vettigt...

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: å andra sidan kanske beräkningskraften är så låg att foldig inte kan räknas som vettigt heller...

Permalänk

Wiee! Snart kommer mina mobiler som ligger o skramlar i lådan få plågas lite!

Permalänk
Medlem

Telefoner är inte gjorda för tung belastning över en längre tid. Skulle inte rekommendera detta till folk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koyaanis:

Telefoner är inte gjorda för tung belastning över en längre tid. Skulle inte rekommendera detta till folk.

Har du något som styrker det uttalandet?

Mvh
Kvillen

Permalänk
Medlem

Första gången en telefon får användning för fler än två kärnor

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av medstud:

Första gången en telefon får användning för fler än två kärnor

haha så sant +1

Kmigen dags o pressa lite telefoner med! Underbart!

Keep going sweclockers och till alla er som vill börja och folda ta en till i forumet under övrigt där hittar ni oss sweC folders!!

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem

Kanske ska leta fram min androidtelefon för detta. Den används trots allt inte och kommer nog aldrig användas mer.

Permalänk
Medlem

Så hur mycket folding är det jämfört med 2014's statistik istället för 2007?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cooling23:

För att hjälpa forskning.

å varför vill man det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhiteOnyx:

å varför vill man det?

Nu skojar du väl ändå med oss!

Permalänk
Skrivet av WhiteOnyx:

å varför vill man det?

Är du en anti-forsknings mupp ???

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhiteOnyx:

å varför vill man det?

För att man tycker att det verkar otrevligt att dö i alzheimers eller cancer och helst undviker det? Proteinvikning (vilket folding gör) är oerhört komplext och kräver enorma mängder datorkraft. Någon kom på iden att istället för att köpa en svindyr superdator kan man använda alla datorer som ändå står i idle 95% av tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

För att hjälpa forskning.

Fast om det är altruism som är drivkraften finns det mer direkta sätt att stödja forskning än genom folding@home.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Avstängd

Så sjukt awesome! Älskar när sådant här görs!
Lycka till alla eldsjälar som väljer att bidra till forskningen för en bättre värld!

Permalänk
Medlem

Phoneklockers

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Fast om det är altruism som är drivkraften finns det mer direkta sätt att stödja forskning än genom folding@home.

Det ena utesluter det andra?

Permalänk
Avstängd

nä fan, det skulle jag aldrig ställa upp på...använda min hårdvara för forsknings muppar!

men att andra vill göra det är ok för mig...men jag står över helt klart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koyaanis:

Telefoner är inte gjorda för tung belastning över en längre tid. Skulle inte rekommendera detta till folk.

Exakt det jag funderade på. Käns inte som en bra ide. Måste också påverka batteriet? även om den är på laddning under tiden.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Borde inte detta kunna bli negativt för telefonens livslängd? Hört att vissa flaggskepp överhettade osv när de ansträngs med spel eller inspelning av 4k video. Står nog över när det kommer till telefonen

Skrivet av WhiteOnyx:

nä fan, det skulle jag aldrig ställa upp på...använda min hårdvara för forsknings muppar!

men att andra vill göra det är ok för mig...men jag står över helt klart!

Ja det är som sagt frivilligt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv

Om Inet byter mitt grafikkort till ett nyare Maxwell så funderar jag starkt på att köra igång med folding. Men att göra det på mobilen undviker jag helst; tror inte det finns någon klient för ios ändå, eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Borde inte detta kunna bli negativt för telefonens livslängd? Hört att vissa flaggskepp överhettade osv när de ansträngs med spel eller inspelning av 4k video. Står nog över när det kommer till telefonen

Ja det är som sagt frivilligt.

Tänker desamma min S3 blir ju rätt varm när den varit igång ett tag.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

För att man tycker att det verkar otrevligt att dö i alzheimers eller cancer och helst undviker det? Proteinvikning (vilket folding gör) är oerhört komplext och kräver enorma mängder datorkraft. Någon kom på iden att istället för att köpa en svindyr superdator kan man använda alla datorer som ändå står i idle 95% av tiden.

Du verkar ha lite koll på detta.
Folding är helt okänt för mig, hur kan man med dator eller mobiltelefon bidra till forskningen?
Vad är det hårdvaran gör egentligen, vad räknar den på?
För att komma med ett botemedel måste man väl ändå veta varför en sjukdom uppstår och all bakomliggande procces i kroppen.
Vad exakt är det min telefon kan räkna på som skulle kunna lista ut detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Du verkar ha lite koll på detta.
Folding är helt okänt för mig, hur kan man med dator eller mobiltelefon bidra till forskningen?
Vad är det hårdvaran gör egentligen, vad räknar den på?
För att komma med ett botemedel måste man väl ändå veta varför en sjukdom uppstår och all bakomliggande procces i kroppen.
Vad exakt är det min telefon kan räkna på som skulle kunna lista ut detta?

The Science

Proteins help fight disease by first assembling themselves or "folding". When proteins misfold, there can be serious health consequences.

If we better understand protein misfolding we can design drugs and therapies to combat these illnesses.

See our Folding Science page and the Protein Folding Wikipedia page.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvillen:

Har du något som styrker det uttalandet?

Mvh
Kvillen

Om inte annars så kommer vi nog snart märka om alla mobiler med 4+ kärnor över huvud taget kan utnyttja den prestandan utan att överhetta.