Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Kan man byta fläkt på gammalt grafikkort?

Permalänk
Medlem

Kan man byta fläkt på gammalt grafikkort?

Hej.

Har ett MSI GeForce GTX 560Ti som innehåller två fläktar. Den ena fläkten är konstant stilla och den andra har på senare tid börjat stanna emellanåt vilket resulterar i höga temperaturer med dator som kraschar nån gång då och då.

Fråga 1 är om båda fläktarna ska gå normalt eller om bara den ena ska gå så länge kortet håller under en viss nivå?

Fråga 2 är om man kan byta fläkt utan att köpa nytt grafikkort? Var hittar man en passande isf?

För två år sen hade jag inte tvekat utan köpt ett nytt grafikkort men jag spelar så sällan. Det enda spel jag kört något av senaste året är typ Diablo 3, så känns onödigt att lägga ut 2000 för att uppgradera till typ gtx760 eller liknande.

Tacksam för svar.

PS. Har två noctuafläktar (12 cm) liggande, skulle man i värsta fall kunna montera dem på något sätt? Känns dock svårt att få till ett bra luftflöde sålänge de gamla gpu-fläktarna sitter kvar...

Permalänk
Medlem

Där!
https://www.inet.se/produkt/5322375/arctic-cooling-accelero-t...

Iofs blir de nog billigare för dig och köpa ett begagnat grafikkort, då får du mer prestanda dessutom.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk

Känn på fläktarna när datorn är avstängd om de går kärvt har lagren skurit. Ä de som det ska ska du utan problem kunna flippa till på fläkten så att den snurrar ett par varv men stannar den direkt är lagrena slut.

Köp antingen ny kylare till kortet eller byt kort.

Kan tänka mig att du kan gå ner till gtx750 eller ännu billigare amd r7 260x och ändå behålla samma prestanda som nuvarande kort dvs 1000-1500:- nånting.

Kan iofs gå att mintera nåra andra fläktar på kylelementet med mindre modifierande antingen 2st 80-92mm typ som dem som sitter där nu eller en 120-140mm de svåra ä väl att få den att styras av grafikortet om du inte väljer att köra den/dom på en fläktkontroller och justera manuellt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Du kan ju annars pröva och lägga en annons på marknaden här och se om någon sitter på en oanvänd Arctic Cooling kylare!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. Det börjar ge upp allt mer nu så det blir att införskaffa ett nytt (eller begagnat). Ena fläkten (den som funkar ibland) går kärvt när jag själv snurrar den. Den andra har inget motstånd men startar aldrig.