Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyver:

387 kr på greenmangaming med deras rabattkod 23% som man får gratis på sidan, köpte det nu.

Får jag fråga vart du hittar koden? Inte handlar från Greenmangaming förut.

Samt, vet du om det är tex ryska/kinesiska koder?

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Nä, den har ju bara stöd av undersökningar om vad som är lämpligt för en viss ålder då hjärnan är en svamp som inte kan urskilja vad som är rätt och fel själv.

Allt har sin orsak och du faller tydligen inte under gruppen "Lämplig förälder".

Så du tycker jag är en olämplig förälder för att jag tycker att varje förälder ska ta en egen ställning i frågan?
Förstår inte hur det kan göra någon till en olämplig förälder. Att göra aktiva val som förälder är väl något av det absolut viktigaste?
Nu undrar jag om du ens läst mina inlägg? För jag höll dessutom med dig om att gta är ett olämpligt spel för en 11åring i mitt tidigare inlägg.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

Lägg av med tramset nu. Jag har kört alla GTA sedan Vice city kom ut 2002. Då var jag 6 år, och än idag har jag inte mördat en enda människa irl.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av monster08:

Vad bra att du klarade dig. Mig veterligen så gör inte alla det. Som de där pojkarna som slog ihjäl en liten tjej för att de trodde att hon skulle vakna igen precis som de gör på turtles. Alla är inte som du.

Om man verkligen tror att det var det var Turtles som påverkade så behöver man nog söka hjälp. Nu är jag inte insatt i just det fallet, men vet om ett liknande. Då skyllde man på Disneys Darkwing Duck. Att det var det som gjorde att några sexåringar slog ihjäl en klasskamrat. Det är för mig väldigt underligt att man kan komma fram till att det var orsaken till handlingen. När man gör så så tar man också bort möjligheter som våld i hemmet, övergrepp, mm.

Patetiskt!

[rant]Om man nu påstår att det är tecknade serier och TV-spel som gör att unga begår våldsbrott så borde det rimligtvis betyda att innan dessa saker uppfanns så hade aldrig unga visat våldsamma tendenser någonsin i historien.....
Alla vet ju att de som startar krig gjorde det på grund av att de tittade på tecknat och spelade TV-spel när de var barn....[/rant]

Till TS

Jag ser inte det som ett problem att din bror vill spela spelet och jag tycker att det är helt och hållet upp till dina föräldrar hur de väljer att göra. Enligt de undersökningar som gjorts så behöver de inte vara rädda för att det ska påverka din bror negativt.

Hoppas du får något bra tips om var du kan köpa det, är själv intresserad av att köpa det så man får pre-order bonusen (pengar ingame och ett gratis spel)

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Skrivet av Daavido:

Får jag fråga vart du hittar koden? Inte handlar från Greenmangaming förut.

Samt, vet du om det är tex ryska/kinesiska koder?

Logga in så kommer det en grej mitt på sidan att klicka på för att visa den.

Edit: Såg att det inte var en personlig kod, så här: SAVE23-PEROFF-MOSANT

Visa signatur

CPU: Intel i7-3930 Kylning: SilverStone Argon AR01 M/B: Asus Rampage IV Extreme RAM: 32GB GPU: MSI GeForce 970 PSU: Corsair HX650 Lagring: 256GB M550 | 1TB Samsung F1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Nä, den har ju bara stöd av undersökningar om vad som är lämpligt för en viss ålder då hjärnan är en svamp som inte kan urskilja vad som är rätt och fel själv.

Håller med, alla vet ju att det var TV-spelen och de tecknade serierna som gjorde att Josef Mengele tyckte om att ha ihjäl judar. Han hade sett för mycket på Turtles och Darkwing Duck... Fattar faktiskt inte varför de inte visar det tydligare i historieböckerna?!

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

Inte seriemördare. Men jag är själv inte för det och tror att små barn inte mår bra av att döda horor. Göra drogafärer m.m

själv började man väl med spel som diablo 1/2, half life, GTA vid 5-6 år, jag är nog den lugnaste av alla i kompiskretsen

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laggzor:

själv började man väl med spel som diablo 1/2, half life, GTA vid 5-6 år, jag är nog den lugnaste av alla i kimposkretsen

Och alla människors psyke är identiska, så du är en mall för 7.2 miljarder människor

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Och alla människors psyke är identiska, så du är en mall för 7.2 miljarder människor

ja för det påstod jag verkligen också

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Avstängd

Med tanke på att folk kan stödja sig mot bibeln och utföra våldsbrott så är väl filmer/spel högst troliga påverkare?

Permalänk
Medlem

Det är väl ingen som tror att alla ungar under 15 som spelar GTA5 blir seriemördare, det är bara löjligt.
Men småungar har sämre förutsättningar att tolka våld m.m för att deras hjärnor inte är färdigutvecklade.
Därför kan det vara olämpligt att utsätta dem för skräckfilmer eller våldsamma TVspel i tidig ålder.

Sedan finns det ju forskning som pekar på att de personer som har psykopatiska arvsanlag kan triggas igång av att utsättas för våld i tidig ålder, men så vitt jag vet är det riktigt våld (aga) och inte på-skärmen våld.
Det räcker ju dock med att ungen ska få mardrömmar eller konstiga funderingar för att det ska vara en dålig ide...

Men här bör ju föräldrarna veta hur deras unge ligger till i utvecklingen, och ta ställning till om de är redo för att utsättas för vuxenvärldens alla hemskheter, eller spela våldsamma TVspel. Får intrycket att det lite struntar i detta, och det är ju tråkigt.

500spänn är mycket för en liten grabb, men det finns oändligt med andra billiga spel att köpa så det känns ju som ett ickeproblem?
Du kan inte få precis allt du vill ha utan att spara/vänta, kan vara en värdefull läxa att lära sig i tidig ålder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Det är väl ingen som tror att alla ungar under 15 som spelar GTA5 blir seriemördare, det är bara löjligt.
Men småungar har sämre förutsättningar att tolka våld m.m för att deras hjärnor inte är färdigutvecklade.
Därför kan det vara olämpligt att utsätta dem för skräckfilmer eller våldsamma TVspel i tidig ålder.

Sedan finns det ju forskning som pekar på att de personer som har psykopatiska arvsanlag kan triggas igång av att utsättas för våld i tidig ålder, men så vitt jag vet är det riktigt våld (aga) och inte på-skärmen våld.
Det räcker ju dock med att ungen ska få mardrömmar eller konstiga funderingar för att det ska vara en dålig ide...

Men här bör ju föräldrarna veta hur deras unge ligger till i utvecklingen, och ta ställning till om de är redo för att utsättas för vuxenvärldens alla hemskheter, eller spela våldsamma TVspel. Får intrycket att det lite struntar i detta, och det är ju tråkigt.

500spänn är mycket för en liten grabb, men det finns oändligt med andra billiga spel att köpa så det känns ju som ett ickeproblem?
Du kan inte få precis allt du vill ha utan att spara/vänta, kan vara en värdefull läxa att lära sig i tidig ålder.

Tja, vissa har ju fått problem, speciellt föräldrarna när 5/6 åringar tittar på fel sorts filmer för åldern (skräck som motorsågsmassakern eller andra filmer), då dom blir äldre och förstår mera kan barnen börja med sängvätning:) Hoppet till spel är inte stort.

En 5 årging förstår inte t.ex om dom kör ett hyfsat harmlöst spel som bilspel, att man inte kan göra samma sak i verkligheten (får inga mardrömmar av det kanske, men alltid något att notera). Kanske inte alla yngre som tänker så, men inte otroligt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Entusiast

Ni verkar ju ha riktigt roligt med era spekulationer, men vad sägs om att faktiskt läsa lite undersökningar om hur våld i spel påverkar barn och ungdomar istället? Utbilda er själva liksom.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Ni verkar ju ha riktigt roligt med era spekulationer, men vad sägs om att faktiskt läsa lite undersökningar om hur våld i spel påverkar barn och ungdomar istället? Utbilda er själva liksom.

Har det gjorts seriös forskning på området datorvåld?
Vänligen länka i så fall.

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om att faktiskt hjälpa TS med hans problem och låta all spekulation och åsikter om vad ni tycker om spelet tas upp i en annan tråd? Det är inte era problem vem det är som spelar vad eller varför. Och om ni tycker att det är ett problem så ta upp det på hamsterpaj eller något och återgå till TS fråga.

Off topic... något!

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av henkiii:

Har det gjorts seriös forskning på området datorvåld?
Vänligen länka i så fall.

Jag tror hela upplevelsen av att ta reda på fakta själv är nyttig. Dels att hitta och förstå, men även för att reflektera och jämföra med andra källor.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Och alla människors psyke är identiska, så du är en mall för 7.2 miljarder människor

Exakt, spelen har inte att göra med det alls, utan snarare uppfostran osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Ni verkar ju ha riktigt roligt med era spekulationer, men vad sägs om att faktiskt läsa lite undersökningar om hur våld i spel påverkar barn och ungdomar istället? Utbilda er själva liksom.

Om du menar mig, så har jag sett faktan med egna ögon, så ingen fakta behövdes, men det är ju klart kanske inte 100% av alla barn kanske saknar verklighetsuppfattning (speciellt i den åldern), men vad vet jag

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daavido:

Får jag fråga vart du hittar koden? Inte handlar från Greenmangaming förut.

Samt, vet du om det är tex ryska/kinesiska koder?

Du kan vara lugn när du handlar på Greenmangaming det är en laglig sida inga konstiga koder som slutar funka efter ett tag.
pris koden finns på deras sida när du loggar in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

så har jag sett faktan med egna ögon, så ingen fakta behövdes

Citatmaterial!

Men ta för all del och läs:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Konfirmeringsbias

Permalänk
Medlem

Jag har förbeställt mitt GTA V till pc på Inet 449:-

Btw jag struntar ifall spelet är dåligt portat. Det jag har sätt från Ps4 tilltalar mig tillräkligt för att köpa det...

Visa signatur

MOBO: MSI Gaming Pro Z270 CPU:Intel Core i7-7700K @ 4,20ghz
PSU:EVGA 750G2 Chassi:Fractal Design Meshify C
SSD1:Samsung 840 250GB SSD2:Samsung 850 500GB
RAM:Corsair 32GB@3200mhzGPU: GTX1080 Founders Ed 8GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Friterad:

Exakt, spelen har inte att göra med det alls, utan snarare uppfostran osv

Detta har inte med uppfostran att göra, detta är bara en 17-årig kille som blev besatt av spelet Manhunt.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/england/leicestershire/393...

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Detta har inte med uppfostran att göra, detta är bara en 17-årig kille som blev besatt av spelet Manhunt.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/england/leicestershire/393...

Man blir inte en mördare, våldtäktsman, drogmissbrukare eller något annat för att spela våldsamma spel. Och att vara besatt av ett spel är ju inte vad vi pratade om eller? Du tar upp något helt annat, dvs beroende, vilket man kan bli av vilket spel som helst. Det är mycket större problem med folk som är beroende av Candy Crush än GTA V säkerligen, hur många som helst som blir helt tokiga i spelet och spenderar massa pengar till och med. I alla fall, det har visst med uppfostran att göra. Om föräldrarna tillåter sina barn att spela för mycket (speciellt som små, men gäller även äldre) så kan det bli lätt att dom blir aggressiva och beroende. Har en yngre bror som är beroende, fast snarare av filmer och youtube (inte alls våldsamma) och han blir riktigt arg och aggressiv om han blir tillsagd att sluta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Citatmaterial!

Men ta för all del och läs:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Konfirmeringsbias

Ja den var ju rolig tar det som ett skämt.

Hur som var inlägget ovanför inte det, även om det kanske blev helt rätt med meningsföljder och liknande.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Friterad:

Man blir inte en mördare, våldtäktsman, drogmissbrukare eller något annat för att spela våldsamma spel. Och att vara besatt av ett spel är ju inte vad vi pratade om eller? Du tar upp något helt annat, dvs beroende, vilket man kan bli av vilket spel som helst. Det är mycket större problem med folk som är beroende av Candy Crush än GTA V säkerligen, hur många som helst som blir helt tokiga i spelet och spenderar massa pengar till och med. I alla fall, det har visst med uppfostran att göra. Om föräldrarna tillåter sina barn att spela för mycket (speciellt som små, men gäller även äldre) så kan det bli lätt att dom blir aggressiva och beroende. Har en yngre bror som är beroende, fast snarare av filmer och youtube (inte alls våldsamma) och han blir riktigt arg och aggressiv om han blir tillsagd att sluta.

Som sagt så har väl inte tillräcklig forskning gjorts ännu så man kan säga A eller B.

Uppfostran är bara en liten del av det. Kan vara enorma skillnader mellan två syskon som är uppvuxna i samma miljö. Där kan man ju inte säga att uppfostran är den bakomliggande orsaken till deras olika beteende.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

Med tanke på att folk kan stödja sig mot bibeln och utföra våldsbrott så är väl filmer/spel högst troliga påverkare?

Förutom den lilla detaljen att religion är ett livssätt, en livsstil och ett spel är en sysselsättning. Men ja förutom den lilla detaljen.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Devil May Cry:

Förutom den lilla detaljen att religion är ett livssätt, en livsstil och ett spel är en sysselsättning. Men ja förutom den lilla detaljen.

Den lilla detaljen kvittar då vissa lever sina liv för spelen de spelar, många klarar inte ens av ett socialt liv pga spel.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Som sagt så har väl inte tillräcklig forskning gjorts ännu så man kan säga A eller B.

Uppfostran är bara en liten del av det. Kan vara enorma skillnader mellan två syskon som är uppvuxna i samma miljö. Där kan man ju inte säga att uppfostran är den bakomliggande orsaken till deras olika beteende.

Olika uppfostran kan ske i samma hem, samma familj. Knappast ovanligt faktiskt (pratar från egen upplevelse). Jag fick t.ex inte sitta och spela eller titta på videoklipp/film hela dagarna som mina yngre bröder får nu.

Skrivet av Rajat:

Den lilla detaljen kvittar då vissa lever sina liv för spelen de spelar, många klarar inte ens av ett socialt liv pga spel.

Och här är ett litet problem, du har inte fel, men du skyller på spelen i sig, inte att föräldrarna (eller om det handlar om en vuxen person) inte tar ansvar vilket är den största anledningen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Friterad:

Olika uppfostran kan ske i samma hem, samma familj. Knappast ovanligt faktiskt (pratar från egen upplevelse). Jag fick t.ex inte sitta och spela eller titta på videoklipp/film hela dagarna som mina yngre bröder får nu.

Och här är ett litet problem, du har inte fel, men du skyller på spelen i sig, inte att föräldrarna (eller om det handlar om en vuxen person) inte tar ansvar vilket är den största anledningen

Det finns de som inte har samma verklighetsförankring efter långvarigt spelande, när det gäller barn så ser inte de stor skillnad på fantasi och verklighet, ser de någon som slår någon mycket i en film och denne fortfarande reser sig upp så tror de att det fungerar att slå lika mycket i verkligheten, det har ingenting med uppfostran att göra utan det är så hjärnan utvecklas upp till 25 års ålder då den är färdigutvecklad, det är exakt samma för alla.
Tonåringars framtidsplaner sträcker sig till vad de ska göra nästa helg t.ex, för¤mågan till överblick mognar inte förrän efter 20 det finns det hjärnforskning som påvisar.

The Teen Brain: Primed to Learn, Primed to Take Risks

Inside the Teenage Brain, Interview with Jay Giedd

Tonårshjärnan baxnar

Hjärnan fullvuxen först vid 25

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Det finns de som inte har samma verklighetsförankring efter långvarigt spelande, när det gäller barn så ser inte de stor skillnad på fantasi och verklighet, ser de någon som slår någon mycket i en film och denne fortfarande reser sig upp så tror de att det fungerar att slå lika mycket i verkligheten, det har ingenting med uppfostran att göra utan det är så hjärnan utvecklas upp till 25 års ålder då den är färdigutvecklad, det är exakt samma för alla.
Tonåringars framtidsplaner sträcker sig till vad de ska göra nästa helg t.ex, för¤mågan till överblick mognar inte förrän efter 20 det finns det hjärnforskning som påvisar.

The Teen Brain: Primed to Learn, Primed to Take Risks

Inside the Teenage Brain, Interview with Jay Giedd

Tonårshjärnan baxnar

Hjärnan fullvuxen först vid 25

Det där tar jag som en förolämpning, är du tonåring? Om inte, minns du inte hur du tänkte som tonåring kanske? För både jag själv och alla jag känner har framtidsplaner som sträcker sig väldigt långt, jag har tänkt på framtiden på det viset sedan jag var liten.

Att hjärnan inte utvecklats färdigt betyder inte att man inte förstår saker, och som sagt så skyller du på spelen. GTA är gjort för en målgrupp i vuxen/myndig ålder. Att föräldrar tillåter spelandet av det och andra liknande spel för sina små barn är helt och hållet deras ansvar. Du gör precis samma sak som dom i media som sitter och skyller på att det är våldet i spelen som är orsaken till deras barns aggressivitet osv när det för det första är deras ansvar, för det andra så har det inte nödvändigtvis med om spelet är våldsamt eller ej.