Permalänk

modemet sänker min hastighet

Hej

Ungefär när det nya året stod för dörren med mitt då ganska ny inköpta modem som är ett tp link td 8618 så började min hastighet på mitt nät dala snabbt neråt till att ligga på den låga hastigheten 2mbit/s ner och 0.3mbit/s upp.
Efter ett tag med hastigheten hade jag fått nog då jag innan legat lite över 7 och 1 upp så jag testade ett modem/router och då fick jag tillbaka hastigheten till den gamla hastigheten. vid denna tid hade hastigheten gått upp på mitt tp link till att ligga ca 4-5 och 0.7 men det kändes fortfarande ganska slött.

någon som har några förslag vad som kan vara problemet på min tp link som endast är 1 mån ca då den funkade kanon när den köptes ??

Permalänk

Det låter som du sitter på någon form av DSL uppkoppling. Jag skulle ringa till din ISP och höra vilken profil ditt modem får och vad de kan se.

Kan även vara kopparen fram till ditt hus som påverkas av vädret.

Permalänk
Medlem

Han fick ju tillbaka hastigheten när han bytte igen. Har du något mer, ex iptelefoni eller Tv via bredbandet? Jag fick ett liknande dilema när jag bytte till en nyare router som har sådana funktioner så gick tillbaka till mitt gamla Zyxel H660 som är 5 år nu minst.

Permalänk

Precis kör genom adsl från tele uttag.
han som vi pratade med på wexnet som vi har sa att han kunde se att vi hade 8mbit till modemet. och då satt det på det modemet jag har haft problem med (tplink)
Men kablarna vi som går hit då man bor på landet har tagit mycket stryk och ligger just nu på marken så även telia får tvinga hit sig och ordna det.

Vad menar du med profil mitt modem får ?

Tack för snabba svar !

Permalänk
Skrivet av xtremex95:

Precis kör genom adsl från tele uttag.
han som vi pratade med på wexnet som vi har sa att han kunde se att vi hade 8mbit till modemet. och då satt det på det modemet jag har haft problem med (tplink)
Men kablarna vi som går hit då man bor på landet har tagit mycket stryk och ligger just nu på marken så även telia får tvinga hit sig och ordna det.

Vad menar du med profil mitt modem får ?

Tack för snabba svar !

Med profil menas kort sagt vilka hastigheter ditt modem klarar att synda upp i utan för mycket störningar och liknande. Då du säger att ledningar ligger på marken så låter det inte optimalt. Det låter som att det är något fel som ligger påvägen till dig skulle jag säga, då det fungerade utan problem först. Jag skulle kolla med supporten hos din ISP igen eller vänta till ledningarna blivit fixade.

Permalänk
Rekordmedlem

Om ledningen har blåst ner så ska du nog inte bry dig så mycket om något annat än det för tillfället, den kan ju dessutom ha blivit töjd eller fått andra skador för den behöver ändå utsättas för rätt mycket externt våld innan den ramlar ner.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tack för hjälpen!

Nu ska man bara få telia att pallra sig hit med då dem skjutit på det ett ca 1 år

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av xtremex95:

Tack för hjälpen!

Nu ska man bara få telia att pallra sig hit med då dem skjutit på det ett ca 1 år

Det är nog Skanovas kabel så det är de du ska skylla på men teleoperatörerna ska ju sköta om att felrapportera och beställa reparationer, har ledningen varit nerblåst och legat på marken i ett år ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.