Samsung Galaxy S6 får fingeravtrycksläsare liknande Apple Touch ID

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Säkrare än inget skärmlås alls, smidigare än pin/pattern/password.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Använt det på min laptop i flera år och det fungerar snabbt och smidigt. Så på min nästa mobil vill jag nog ha det om det fungerar lika bra.
Sen säkerheten vet jag inte så mycket om men de kan ju knäcka en kod också.

Allt går väl att knäcka, men fingeravtryck är extra dumt eftersom du lämnar dem efterdig hela tiden överallt. Med rätt utrustning är de lika säkra som om man lämnar en post-it lapp med sin pinkod bredvid mobilen, och kanske ännu osäkrare eftersom man invaggas i falsk trygghet. Ökar användningen av fingeravtrycksläsare så lär med all säkerhet också utrustning för att knäcka dem bli vanligare.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Problemet är att den används för annat än att bara låsa upp telefonen. Vilket betyder att när den kommer ut på vift så blir det väldigt svårt att göra något åt det hela. Inte så att du kan byta ut dina fingeravtryck. Det är därför lösenord är bra. De går byta både regelbundet (i fall att) och när de läcker ut (och saker läcker alltid ut).

Skrivet av Ozzed:

Allt går väl att knäcka, men fingeravtryck är extra dumt eftersom du lämnar dem efterdig hela tiden överallt. Med rätt utrustning är de lika säkra som om man lämnar en post-it lapp med sin pinkod bredvid mobilen, och kanske ännu osäkrare eftersom man invaggas i falsk trygghet. Ökar användningen av fingeravtrycksläsare så lär med all säkerhet också utrustning för att knäcka dem bli vanligare.

Skrivet av Flera andra:

Osäkert, bla bla

EDIT: Förtydligande - DET RÄCKER INTE MED FINGERAVTRYCKET FÖR ATT SNO DINA PENGAR

Om någon lyckas kopiera ditt fingeravtryck så behövs ändå din Apple ID kod för att dom ska kunna köpa något med kortet som är kopplat till ditt konto.
Du behöver alltid ange kod på en ny eller omstartad enhet första gången du ska köpa något.

För att kunna missbruka detta så behöver dom alltså antingen få tag på fingeravtryck OCH mobil, fingeravtryck OCH apple ID kod eller fingeravtryck OCH knäcka kravet på lösenord i iOS.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Första o även det största problemet med detta som jag kom o tänka på e om nån som snor din telefon även måste kapa av fingret för att kunna låsa upp den....:s

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Och hur lång tid tar det innan detta klassas som patentbrott denna gång?
De kan ju inte göra den "exakt som"... så frågan är hu likt de kan göra den, utan att Apple blir förbannade.

Apple köpte upp ett företag som gör sensorer, det finns konkurrenter och det som var okej när Apple köpte upp bolaget är okej idag också. Användarmässigt kan den vara identisk, patent tar man på uppfinningar. Andra har sina egna sensorer, inbyggda processorer och mjukvara. Apple har ingen ensamrätt på kapacitiva sensorer. FPC har haft sina egna touch-sensorer ett tag. De börjar bli riktigt bra. Nya versioner har precis kommit ut. Andra leverantörer har liknande lösningar också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatsSvensson:

Jepp.

Minns när Apple uppfann mobiltelefonen.
Och dagen efter fortsatte alla dom andra telefontillverkarna bara tillverka sina iPhonekopior, som om inget hade hänt.

Världen är inte rättvis!

Nu får du nog förklara vad du menar.

Visa signatur

ggmu

Permalänk
Medlem

I smell lawsuits coming.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Förstår inte varför så många är negativt inställda till fingeravtrycksläsare. De väldigt smidiga, efter att ha testat en Iphone med touch id så är det svårt att gå tillbaka till det gamla viset. Angående säkerhetsaspekten så är telefonen raderad och obrukbar långt innan en tjuv skulle ha tagit sig förbi fingeravtrycksläsaren.

För att knacka på skärmen är bättre då man har fingret på skärmen direkt för användning.
Jag har alltid varit rädd om mina telefoner, har haft runt 40st i mitt liv och inte en enda har kommit i fel händer.

Fingeravtrycksläsare kommer inte finnas i framtiden, snarare ansikte, ögon.

LG har knapparna på baksidan, vilket är en sådan grej som borde vara på alla telefoner, men det gör det inte...
Så låt folk bestämma va de vill ha.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Allt går väl att knäcka, men fingeravtryck är extra dumt eftersom du lämnar dem efterdig hela tiden överallt. Med rätt utrustning är de lika säkra som om man lämnar en post-it lapp med sin pinkod bredvid mobilen, och kanske ännu osäkrare eftersom man invaggas i falsk trygghet. Ökar användningen av fingeravtrycksläsare så lär med all säkerhet också utrustning för att knäcka dem bli vanligare.

Att du ens kan röra dig utanför ditt hem utan foliehatt är för mig en gåta.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Allt går väl att knäcka, men fingeravtryck är extra dumt eftersom du lämnar dem efterdig hela tiden överallt. Med rätt utrustning är de lika säkra som om man lämnar en post-it lapp med sin pinkod bredvid mobilen, och kanske ännu osäkrare eftersom man invaggas i falsk trygghet. Ökar användningen av fingeravtrycksläsare så lär med all säkerhet också utrustning för att knäcka dem bli vanligare.

Vågar du ta i offentliga saker? Jag menar, med rätt utrustning är det livsfarligt! Pin-koder då? Där räcker det för tusan att sitta bakom dig och titta vad du skriver.

Permalänk
Medlem

Det att fingeravtryck ær en dålig ersættning før løsenord, koder osv. handlar mer om att det inte går/ær vældigt svårt att byta ut ifall att det skulle komma i fel hænder (no pun intended). Men så længe det fortsætter att bara handla om att låsa upp hemskærmen till en telefon ær det kanske inte så farligt. Blir værre om det kommer till bank och liknande.

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdrag:

Man kan ju välja att endast använda det till för att låsa upp telefonen. Sen att risken om ditt fingeravtryck kommer ut, och att någon har tid och resurser att göra en 3D-print för att låsa upp din telefon känns ganska låg.

Problemet är väll inte att någon skulle printa ut din tumme, utan mer detta scenario. Fingeravtryck blir "mainstream" och används på en massa ställen. En hemsida läcker ditt fingeravtryck som används som lösenord. Eftersom ditt avtryck omvandlas till en text/siffersträng så finns ditt "finger" i kalrtext, redo för att matas in på alla andra ställen som använder detta. Det är ju inte så att du epostar en bild så att säga. Om ditt finger nu är på vift, vad gör du för att "återställa" det?

Detta är ett stort problem med biometrisk information som vi nog starkt skall fundera på om vi verkligen borde använda det överallt

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

För att knacka på skärmen är bättre då man har fingret på skärmen direkt för användning.
Jag har alltid varit rädd om mina telefoner, har haft runt 40st i mitt liv och inte en enda har kommit i fel händer.

Fingeravtrycksläsare kommer inte finnas i framtiden, snarare ansikte, ögon.

LG har knapparna på baksidan, vilket är en sådan grej som borde vara på alla telefoner, men det gör det inte...
Så låt folk bestämma va de vill ha.

Beror förvisso på vilken telefonmodell man har. Själv har jag en Nexus 5 och då måste man först trycka på en knapp för att starta skärmen och sedan knappa in en pin. På iPhone däremot så är det bara att trycka på home knappen och skärmen startar samtidigt som den autentiserar vid samma knapptryck. Så smidigheten är på samma nivå som att köra utan pin.

Fingeravtrycksläsare lär mycket säkert bli ersatt i framtiden, liksom ansikts- och ögonläsare. För i framtiden har vi chip hjärnan. Utveckling sker gradvis och allt blir ersatt så småningom, det betyder inte att fingeravtrycksläsare är en dålig ide just nu.

Att ha en fingeravtrycksläsare utesluter inte andra inloggningsmetoder... jag förespråkar fler valmöjligheter tillskillnad från många andra, så att man kan välja den som lämpar sig bäst för ens egna säkerhetsbehov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Problemet är väll inte att någon skulle printa ut din tumme, utan mer detta scenario. Fingeravtryck blir "mainstream" och används på en massa ställen. En hemsida läcker ditt fingeravtryck som används som lösenord. Eftersom ditt avtryck omvandlas till en text/siffersträng så finns ditt "finger" i kalrtext, redo för att matas in på alla andra ställen som använder detta. Det är ju inte så att du epostar en bild så att säga. Om ditt finger nu är på vift, vad gör du för att "återställa" det?

Detta är ett stort problem med biometrisk information som vi nog starkt skall fundera på om vi verkligen borde använda det överallt

Jag tycker att biometrisk information inte ska användas som lösenord, utan som en identifiering. På så sätt spelar det ingen roll om fingret finns tillgängligt publikt, på samma sätt som personnummer är publikt (i alla fall de 6 första siffrorna). Att låsa upp mobilen kräver inte lika stor säkerhet som att logga in på banken, därför tycker jag att fingeravtryck passar bra som upplåsning av mobiler.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 9 5950X GPU Gigabyte RTX 4090 RAM G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600MHz CL16
MOBO Asus ROG Crosshair VIII Hero CHASSI Fractal Design Define 7 Compact SKÄRM LG UltraGear 27GN950
SSD Corsair Force MP600 2TB PSU Corsair HX 1200W

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Problemet är väll inte att någon skulle printa ut din tumme, utan mer detta scenario. Fingeravtryck blir "mainstream" och används på en massa ställen. En hemsida läcker ditt fingeravtryck som används som lösenord. Eftersom ditt avtryck omvandlas till en text/siffersträng så finns ditt "finger" i kalrtext, redo för att matas in på alla andra ställen som använder detta. Det är ju inte så att du epostar en bild så att säga. Om ditt finger nu är på vift, vad gör du för att "återställa" det?

Detta är ett stort problem med biometrisk information som vi nog starkt skall fundera på om vi verkligen borde använda det överallt

Du sparar ju inte ditt fingeravtryck i en stor databas någonstans. Ditt fingeravtryck finns ju endast lokalt lagrat på din telefon och ingen annan stans... Om du idag använder din pinkod för att logga in dig på telefonen så sparas inte heller den i någon centraldatabas. Så skräm inte upp folk i onödan

Håller med en tidigare talare om att det är bra att man får fler valmöjligheter att autentisera sig.

Visa signatur

Socket A ftw!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdrag:

Jag tycker att biometrisk information inte ska användas som lösenord, utan som en identifiering. På så sätt spelar det ingen roll om fingret finns tillgängligt publikt, på samma sätt som personnummer är publikt (i alla fall de 6 första siffrorna). Att låsa upp mobilen kräver inte lika stor säkerhet som att logga in på banken, därför tycker jag att fingeravtryck passar bra som upplåsning av mobiler.

Då ær vi nog alla relativt eniga. Till banala saker som upplåsning till hemskærm på mobiler funkar det væl - æven om problemet kring biometrisk data som identifikation kvarstår.

Skrivet av ZeMerlin:

Du sparar ju inte ditt fingeravtryck i en stor databas någonstans. Ditt fingeravtryck finns ju endast lokalt lagrat på din telefon och ingen annan stans... Om du idag använder din pinkod för att logga in dig på telefonen så sparas inte heller den i någon centraldatabas. Så skräm inte upp folk i onödan

Håller med en tidigare talare om att det är bra att man får fler valmöjligheter att autentisera sig.

Jag tror du missade poængen. Det spelar ingen roll var det lagras. Om det hamnar i fel hænder och missbrukas (ponera att det anvænds till mer æn mobiler, tex bank osv) - vad gør du før att återstælla det? Det ær ju inte som att bara byta løsenord.
En viktig princip inom it-sækerhet ær att kunna ta tillbaka eller återstælla det du anvænder før att autentisera dig, om det skulle hamna utanfør din ægo. T.ex ditt løsenord eller digitala signatur.

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Underbart med folk som tänker välja en annan telefon bara för att den har en funktion som ni inte vill använda
Det är liksom ingen som tvingar er att slå på fingeravläsningen

Permalänk
Medlem

Undrar om funktionen med live stream SMS Samtal Surfning samt GPS och fingeravtryck till NSA ingår i Android som det gjorde i Iphone LÄNK.

Om fingeravtryck nu är framtiden's lösenord så vill jag varken ge det till Google, Apple eller Microsoft.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Att du ens kan röra dig utanför ditt hem utan foliehatt är för mig en gåta.

Skrivet av Kakann:

Vågar du ta i offentliga saker? Jag menar, med rätt utrustning är det livsfarligt! Pin-koder då? Där räcker det för tusan att sitta bakom dig och titta vad du skriver.

Jag har inga prylar där fingeravtrycksläsning är aktiverat, så det är lugnt. Sedan så är det rätt lätt att se om någon sitter bakom en och glor (Ja, jag är en sådan där jobbig människa med "backspegel" fasttejpad i ena hörnet på skärmen.)

Att man bryr sig om säkeret behöver inte betyda att man måste ha foliehatt. Just foliehatt ger förövrigt uselt skydd om det nu skulle vara hjärnvågor det är tänkt att de ska skydda mot.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Jag har inga prylar där fingeravtrycksläsning är aktiverat, så det är lugnt. Sedan så är det rätt lätt att se om någon sitter bakom en och glor (Ja, jag är en sådan där jobbig människa med "backspegel" fasttejpad i ena hörnet på skärmen.)

Att man bryr sig om säkeret behöver inte betyda att man måste ha foliehatt. Just foliehatt ger förövrigt uselt skydd om det nu skulle vara hjärnvågor det är tänkt att de ska skydda mot.

Men du har fingrarna med dig vart du än går och tar på saker när du handlar eller vad du än gör ute, du lämnar dina fingeravtryck överallt, du måste ju vara på gränsen av ett nervöst sammanbrott och ha förföljelsemani.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Tycker att det är lite underhållande att man är medveten att 5-tum är max för många men att man samtidigt likt förbannat inte kan släppa en ny telefon utan att öka storleken på skärmen lite grann. S4 5" --> S5 5"1 ---> S6 5"2 *gäsp*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Men du har fingrarna med dig vart du än går och tar på saker när du handlar eller vad du än gör ute, du lämnar dina fingeravtryck överallt, du måste ju vara på gränsen av ett nervöst sammanbrott och ha förföljelsemani.

Eftersom jag inte har några prylar som har fingeravtrycksläsare aktivetat så nej. Vad ska folk med mina fingeravtryck till när de inte går att använda till något menar du?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Helt onödig och kanske fördyrande pryl bara, ser bara det som en fördel att min mobil inte har fingeravtrycksläsare.

Kan bara hålla med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonatanR:

Kul att det går framåt men 1440p på 5,2tum, när kommer det behövas? 1080p tycker jag redan är överdrivet på ca: 5tum.

Nej hellre 720p och bättre batteritid!

Håller med, nästan... De får gärna behålla 1080p och trimma batteriet, men att gå ner till 720p kommer inte sälja när konkurrenterna har värre än så. Vissa går ju bara på specifikationer på pappret så...

Men varför en liten mobilskärm ska behöva högre upplösning än mina 24" skärmar hemma på 1080p förstår jag inte. Kommer bara suga batteri helt i onödan.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatsSvensson:

Jepp.

Minns när Apple uppfann mobiltelefonen.
Och dagen efter fortsatte alla dom andra telefontillverkarna bara tillverka sina iPhonekopior, som om inget hade hänt.

Världen är inte rättvis!

Osäker på om du är ironisk eller inte, men hur som helst vet alla att Apple inte uppfann mobiltelefonen. Dom var inte heller först med touchskärmar eller appar. Men "smarta telefoner" slog igenom på allvar först när Apple kom ut med iPhone.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk

S5 an är så packad med features så tror faktiskt s6 an kommer innehålla mindre grejjer och mindre funktioner. Men istället satsa på snyggheten.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Nej, det lagras ENDAST i telefonen. Även om din paranoida värld skulle stämma så skulle inte det heller vara en fara, då har de ett fingeravtryck men de vet inte vems det är, så det blir lika obrukbart.

Fingeravtrycket är i alla fall säkrare än en pin kod.
Låter som att du är en aning paranoid, om du är så rädd att dina medarbetare håller på med din mobil så ta med dig den när du går då, men jag tror inte någon är så intresserade av att kolla i den i vilket fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Problemet är väll inte att någon skulle printa ut din tumme, utan mer detta scenario. Fingeravtryck blir "mainstream" och används på en massa ställen. En hemsida läcker ditt fingeravtryck som används som lösenord. Eftersom ditt avtryck omvandlas till en text/siffersträng så finns ditt "finger" i kalrtext, redo för att matas in på alla andra ställen som använder detta. Det är ju inte så att du epostar en bild så att säga. Om ditt finger nu är på vift, vad gör du för att "återställa" det?

Detta är ett stort problem med biometrisk information som vi nog starkt skall fundera på om vi verkligen borde använda det överallt

Tror knappast att man är så dum att man lagrar datat för fingeravtrycken i klarttext. För mer seriösa användningsområden lär det krypteras kraftigt.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Men du har fingrarna med dig vart du än går och tar på saker när du handlar eller vad du än gör ute, du lämnar dina fingeravtryck överallt, du måste ju vara på gränsen av ett nervöst sammanbrott och ha förföljelsemani.

Så länge någon inte vill sno ens pass så spelar det väl ingen roll om de har dina fingeravtryck? Fingeravtryck är ingen identitetshandling i Sverige. För att man ser en svaghet betyder inte att man går runt och tänker på det. Han kanske bara väljer att inte använda det när alternativet finns. Arbetsgivare och liknande kan tvinga en, men det är ju de säkerhetsansvarigas ansvar. I längden blir det snarare likställt med användarnamn. Ungefär som betalkorten behöver chip och pin idag. Personuppgifter, personnummer osv är allmän handling i Sverige så det finns ingen anledning att låtsas som det finns någon säkerhet i systemen, vill någon jävlas med dig är du tvungen att skaffa skyddad identitet och välja att blockera tjänster i övrigt så måste du lita på att ingen vill göra det. Fingeravtryck är enklare för illvilliga att lyfta än att filma dig när du slår in dina koder. Går att göra utan förberedelse. Går att göra utan att hänga över axeln. Dina koder brukar inte gå att fiska upp ur papperskorgar eller liknande. Det är lite som att du skulle skrivit pin-koden på ditt betalkort.

Så de flesta är beredda att använda osäkra system, men det finns säkert de som är nöjda med mönster/pin eller smartcard också och inte ser någon mening i att införa fingeravtryck bara för att det finns på telefonen eller datorn. Ett tag skulle du för den delen logga in med hjälp av kameran/ansiktet. Trotts att det inte finns någon säkerhetsmekanism i dessa system. Den hypen verkar ha lagt sig, men möjligheten finns fortfarande. Alternativet att köra utan lås på telefonen finns fortfarande, så det är fritt för individen att välja vilken lösning denne vill använda. Fritt för användaren att välja hur mycket känsligt som ska finnas på telefonen.

Fingrar skadas så det är ganska meningslöst, asylsökande och papperslösa immigranter som fastnat och blivit avvisade bränner t.o.m. fingrarna för att ta sig in i Europa eller för att slippa riskera bli utvisad till hemlandet. Andra har jobb där fingrarna skadas. Allt fungerar heller inte klockrent. Passkontrollanten kanske har en iPhone med touchid i fickan, men har inte utrustning för att kolla fingeravtryck på passagerarna mot passets. Åker du till en diktatur så tar de ofta både fingeravtryck, iris och foto. Som identitets och säkerhetssystem är de dock inte helt tillförlitliga, en ögonsjukdom eller vissa operationer gör att irisbilden inte stämmer längre, fingeravtryck så kan fingrarna bli skadade och även foto med biometriska markörer är i längden inte tillförlitliga system. De kan vara komplement på sin höjd.

På elektronikprylarna måste man ju dessutom ha ett lösenord utöver dessa. På Appleprylar måste du sätta upp en passcode för att kunna använda Touch-ID. Så vill någon komma in så behöver de lyfta fingeravtrycket (det behövs inget avancerat eller dyrt för det) eller kunna ditt lösenord. Det erbjuder inte någon extra säkerhet. Det är ju inte heller vitsen med det. Men det är däremot bra om användare som skulle varit utan kod sätter upp en för att använda touch-id.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZeMerlin:

Du sparar ju inte ditt fingeravtryck i en stor databas någonstans. Ditt fingeravtryck finns ju endast lokalt lagrat på din telefon och ingen annan stans... Om du idag använder din pinkod för att logga in dig på telefonen så sparas inte heller den i någon centraldatabas. Så skräm inte upp folk i onödan

Håller med en tidigare talare om att det är bra att man får fler valmöjligheter att autentisera sig.

Det är inte att ha det i telefonen jag menar, men finns det i majoriteten av telefonerna så kommer det INTE ta lång tid innan det blir ett standardinloggningssätt.

Skrivet av Bejje:

Tror knappast att man är så dum att man lagrar datat för fingeravtrycken i klarttext. För mer seriösa användningsområden lär det krypteras kraftigt.

Nej det kan man ju hoppas, men det har visat sig flertalet gånger att företag har lagrat lösen i klartext, eller bara använt en enkel kryptering där en duktig hackare/insider även fått tag på serverns privata nyckel. Det är inte alla som använder hashing+salt för att spara lösen, även fast man kunde önska det. Och det är just det att det krävs ETT fuckup för att förstöra det för alla. Jag är kluven, många duktiga företag har gjord riktigt korkade misstag, för att inte tala om vad mindre företag gjort. (Moonpig tex)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Tror knappast att man är så dum att man lagrar datat för fingeravtrycken i klarttext. För mer seriösa användningsområden lär det krypteras kraftigt.

Exakt! Folk här verkar onödigt paranoida och "teknikfientliga" tycker jag.

Tanken är ju såklart att ditt fingeravtryck lagras redan på hårdvaru i krypterad form. Det som systemet sen får som input är ett lösenord långt mycket säkrare och svårknäckt än vad folk orkar skriva in. Denna nyckel är ju då såklart unikt för det enskilda avtryck på just detta chip, så även om några 1337 hackerz lyckas få tag på den koden från din telefon på något sätt så är det endast just där den går att använda. Tack vare detta så är ditt kopierade fingeravtryck tämligen värdelöst förutom på just de enheter du har aktiverade, som du såklart spärrar precis som om någon skulle ha kommit åt din bankkod etc. På vilket sätt skulle detta vara osäkrare än en fyrasiffrors PIN-kod?

Oavsett vad många här verkar tro så är det alltså mycket säkrare med ett fingeravtryck an en pin, och till exempel Mastercard skall införa kort på prov redan i år där du har en fingeravtrycksläsare på kortet istället för att skriva in en kod i terminalen.

Sen kan man ju vara paranoid och tro att det finns en stor konspiration mellan alla storföretag och regeringar och att dom loggat sitt fingeravtryck i klartext och skickar vidare illa kvickt, men då tror man säkert att dom redan filmat dig konstant med din egna mobilkamera, spelar in allt du säger, loggar allt du skriver m.m. Skulle det nu vara så illa känner jag personligen att ett fingeravtryck varken gör till eller från.

Så, vad är det nu som är så hemskt med fingeravtryck?

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |