Tyst mediaspelare med stöd för Netflix, NAS OCH med fjärrkontroll?

Permalänk
Skrivet av dabman:

Chromecast/AppleTV och Plex och du är i hamn, tyst och enkelt. Styrs med telefonen/plattan. Absolut bästa lösningen och jag har sökt länge och ställt samma krav som dig.

Sovrummet ska vara telefon och plattfritt - vanlig fjärrkontroll är ett absolut krav i vårt fall.

Permalänk
Skrivet av MatteN:

Kör utan vidare 25 Gb 1080p med mina, CEC finns på de flesta lite nyare tvapparater, vilket gör att man klarar sig med tv'ns fjärrkontroll.

CEC finns inte på sovrumstv'n och jag kommer inte att få genom ett köp av ny tv så länge den vi har fungerar då bilden är helt ok.

Ska av nyfikenhet testa att streama några filmer via Raspberryn, har ett klass 10 kort till den.

Permalänk
Medlem

Senaste versionen av OpenELEC och Raspbmc med överklockning är riktigt trevlig.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Avstängd

1000:- Ca för xtreamer...... Och det bara funkar....

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av DocStargazer:

Nja, vi har ju redan 2 NUC hemma och att skaffa ytterligare en barebone där vi nog ändå inte kan klara oss helt utan ett tangentbord blir inte så populärt hemma. Nu har jag inte testat openelec utan enbart Kodi och där blev en i3'a för klent för HD-materialet.

Av ren nyfikenhet vilka NUC modeller har du då?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DocStargazer:

Sovrummet ska vara telefon och plattfritt - vanlig fjärrkontroll är ett absolut krav i vårt fall.

Ironin i att vilja ha det så, men samtidigt ha en TV där...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av nackskägg:

Ironin i att vilja ha det så, men samtidigt ha en TV där...

Skickades från m.sweclockers.com

Finns det telefon eller platta har sambon för svårt att slita sig från jobbmail mm inte konstigare än så och somnar allt för sent. Det är jag som gärna vill titta en stund på tv innan jag somnar. Sambon somnar bums om tv är på, bättre än vilken sömntablett som helst. Ljudet får vara avstängt för annars vaknar småttingarna och då är det ingen som sover eller får titta på film...

Man får anpassa sig om man inte lever själv typ.

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Av ren nyfikenhet vilka NUC modeller har du då?

en Gigabyte Brix i3 och en Intel nuc i5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DocStargazer:

Finns det telefon eller platta har sambon för svårt att slita sig från jobbmail mm inte konstigare än så och somnar allt för sent. Det är jag som gärna vill titta en stund på tv innan jag somnar. Sambon somnar bums om tv är på, bättre än vilken sömntablett som helst. Ljudet får vara avstängt för annars vaknar småttingarna och då är det ingen som sover eller får titta på film...

Man får anpassa sig om man inte lever själv typ.

Eller så kan du banna hennes telefoner och plattor göra det klart om det är i sovrummet "fjärrkontrollen" är så är det det som den skall användas till. Lämpligare att banna jobbet ifrån sovrummet än hjälpmedlet. För det är som sagt absolut den bästa lösningen. Och kostar dig 200-300kr i investering för en Chromecast.

Lite gå över ån för att hämta vattnet annars.

Jag vet inte hur det är nu, men förr kunde man trixa med certifikatet på en AppleTV och koppla trailer tjänsten mot din egna Plex och på så vis få tillgång till hela plexservern och materialet via Apple färrkontrollen, istället för att skicka mediat till den som du är allergisk mot. Men jag vet inte hur det är idag med det.

Permalänk
Skrivet av dabman:

Eller så kan du banna hennes telefoner och plattor göra det klart om det är i sovrummet "fjärrkontrollen" är så är det det som den skall användas till. Lämpligare att banna jobbet ifrån sovrummet än hjälpmedlet. För det är som sagt absolut den bästa lösningen. Och kostar dig 200-300kr i investering för en Chromecast.

Lite gå över ån för att hämta vattnet annars.

Det kostar mig nog att själv bli bannad från sovrummet i så fall

Skämt å sido så har vi bestämt att sovrummet ska vara helt fritt från telefoner/plattor då vi båda är dåliga på att avhålla oss från att att jobba. Ibland måste man ha en frizon. Betalar hellre lite mer för att få husfrid. Vi har varit väldigt nöjda med wd tv live i sovrummet som gjort sitt jobb perfekt tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DocStargazer:

Fast även om jag bygger om NUcén till fläktlöst måste vi ändå ha kvar tangentbordet så det hjälper inte tyvärr.

Fungerar det verkligen att streama filer på över 15BG via en Raspberry pi?? Köpte en Raspberrry pi bara för att lattja lite med av nyfikenhet och får nog säga att den inte verkar ha jättebra prestanda...även med den kvarstår problemet med tangentbord/mus.

Varför måste du ha tangentbord? Jag kör Kodi på ett Usb 3.0 på en Nuc. Har aldrig behövt tangentbordet. Använd yatse, helt oslagbart!

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Skrivet av mSebbe:

Varför måste du ha tangentbord? Jag kör Kodi på ett Usb 3.0 på en Nuc. Har aldrig behövt tangentbordet. Använd yatse, helt oslagbart!

Yatse - används inte det från mobiltelefonen? Vill som sagt vare sig använda mobiltelefon, platta eller tangentbord utan en vanlig fjärr.

Permalänk
Rekordmedlem

Kan du inte skaffa en dedikerad fjärr så är problemen lösta ?
http://kodi.wiki/view/List_of_MCE_remote_controls

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DocStargazer:

Finns det telefon eller platta har sambon för svårt att slita sig från jobbmail mm inte konstigare än så och somnar allt för sent. Det är jag som gärna vill titta en stund på tv innan jag somnar. Sambon somnar bums om tv är på, bättre än vilken sömntablett som helst. Ljudet får vara avstängt för annars vaknar småttingarna och då är det ingen som sover eller får titta på film...
Man får anpassa sig om man inte lever själv typ.

Angående det fetstilta/ljudproblem-i-sovrummet har jag en utmärkt lösning till dig, om du själv orkar dra det vidare.

Jag har det exakt som du beskriver, tittade Tv med avstängt ljud för att inte störa resten av familjen.

Men så fick jag fick idèn från att jag låg på sjukhus i en längre tid för några år sen.
På sjukhuset fanns det "högtalarkuddar" (flera av er har säkert lyssnat på radion i en sådan)

Och tänkte, fan det är ju det optimala

Så jag tog en kudde, stoppade i en högtalare, stoppade/skar ut den med fyllning, drog en sladd, sydde lite, på med en teleplugg. Sen vart det klart. Tog mindre än en timme allting.

Så nu kollar jag tv på natten utan att störa andra med min högtalarkudde

Det funkar faktiskt bättre än man tror

Edit/ Och en dedikerad fjärr som mrqaffe skriver måste vara optimalt för dig.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

Har tittat lite mer på Xtreamer, är nog bästa alternativet för oss tror jag. Väntar tills det finns lite mer tester innan jag slår till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DocStargazer:

Har tittat lite mer på Xtreamer, är nog bästa alternativet för oss tror jag. Väntar tills det finns lite mer tester innan jag slår till.

Alla spelare med samma chipset har stora problem.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MatteN:

Alla spelare med samma chipset har stora problem.

Du får nog precisera dig lite mer.. Jag har Xtreamer och den funkar prima.. Tyst. Enkel och spelar upp allt + extra saker som är enkelt... Att den var billig gör ju inte saken sämre heller.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Xtreamer Prodigy 4k pratar jag om, inget gammalt utgånget elände.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Jag har en Apple TV som streamar material från min NAS (via Plex) och det låter som att det skulle passa dig perfekt. Helt ljudlöst i.o.m. att ATVn saknar fläktar, Plex stöder alla vanliga filformat och allt styrs via fjärren till ATVn. Jag vet inte riktigt hur pass tunga filer det går att streama på det här sättet men jag streamar rätt saftiga 720p-filer och har även använt några 1080p utan problem, enda nackdelen skulle väl vara att det ibland går lite sakta/hackigt att spola men det är inget större bekymmer och man får nog räkna med att det är så om man strömmar över nätverket.

Apple TVn har dessutom en officiell Netflix-app.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Jag har en Apple TV som streamar material från min NAS (via Plex) och det låter som att det skulle passa dig perfekt. Helt ljudlöst i.o.m. att ATVn saknar fläktar, Plex stöder alla vanliga filformat och allt styrs via fjärren till ATVn. Jag vet inte riktigt hur pass tunga filer det går att streama på det här sättet men jag streamar rätt saftiga 720p-filer och har även använt några 1080p utan problem, enda nackdelen skulle väl vara att det ibland går lite sakta/hackigt att spola men det är inget större bekymmer och man får nog räkna med att det är så om man strömmar över nätverket.

Apple TVn har dessutom en officiell Netflix-app.

Hur styr du flödet i Plex med ATV fjärr? ATV har ingen app för Plex, om man inte fultrixxar (som jag skrev ovan).

Permalänk
Medlem
Skrivet av DocStargazer:

Yatse - används inte det från mobiltelefonen? Vill som sagt vare sig använda mobiltelefon, platta eller tangentbord utan en vanlig fjärr.

Kanske en Harmony- fjärr vara ett alternativ?
Har dock ingen själv med men dessa är väl ganska bra allround.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Jo, Harmony-fjärr finns och funkar otroligt bra till det mesta förutom till Nucarna där vi måste komplettera med tangentbord. Använder Harmony touch och Harmony Ultimate - båda rekommenderas varmt!

ågren - faktiskt så streamar både Nuc och WD Tv live (eller gjorde) perfekt över nätverket även stora filer (1080p) utan hack också vid snabbspolning så om en Apple tv inte gör det känns det som ett klart steg nedåt. Vill heller inte behöva hålla på och trixxa för att få det att fungera.

MatteN - vad är det för problem med chipset i Xtreamern?

Permalänk
Medlem

Dom använder Mstarchipset, samma som bla Mele X2000 och Ziddoo X9, vilka har stora problem med det mesta. Mstar verkar rätt ovilliga att hjälpa till, så problemen blir nog inte lösta inom en snar framtid.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av MatteN:

Dom använder Mstarchipset, samma som bla Mele X2000 och Ziddoo X9, vilka har stora problem med det mesta. Mstar verkar rätt ovilliga att hjälpa till, så problemen blir nog inte lösta inom en snar framtid.

Låter inget vidare jaha tillbaka på ruta 1 i jakten på en mediaspelare tydligen.....

Permalänk
Avstängd

Det tycker jag inte.. Jag använder själv Xtream Sidewinder 4,, Och den funkar perfekt.. Och har inte det chipset som det är problem med. Anledningen till att jag visade den 4k modellen var just för att den var "4K"

Skrivet av DocStargazer:

Låter inget vidare jaha tillbaka på ruta 1 i jakten på en mediaspelare tydligen.....

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk

Läste att Xtreamer bara visar Netflix i SD-upplösning - stämmer det?

Permalänk
Medlem

Kollar man tex minhembioforumet i tråden för Sidewinder 4 så är det 3 som skrivit där, alla missnöjda. Kollar man Kodi (XBMC) forumet så säger alla "stay away".

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Avstängd

Nej.

Skrivet av DocStargazer:

Läste att Xtreamer bara visar Netflix i SD-upplösning - stämmer det?

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Avstängd

Tråkigt.. Självklart får TS avgöra själv. Jag ger han min rekommendation bara..
Min fungerar strålande. För det priset..

Skrivet av MatteN:

Kollar man tex minhembioforumet i tråden för Sidewinder 4 så är det 3 som skrivit där, alla missnöjda. Kollar man Kodi (XBMC) forumet så säger alla "stay away".

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

Hur styr du flödet i Plex med ATV fjärr? ATV har ingen app för Plex, om man inte fultrixxar (som jag skrev ovan).

Jag använder trailerhacket och det fungerar perfekt. Har man en Apple TV2 som går att jailbreaka finns det säkert även andra sätt att lösa det på.

Skrivet av DocStargazer:

ågren - faktiskt så streamar både Nuc och WD Tv live (eller gjorde) perfekt över nätverket även stora filer (1080p) utan hack också vid snabbspolning så om en Apple tv inte gör det känns det som ett klart steg nedåt. Vill heller inte behöva hålla på och trixxa för att få det att fungera.

Vad är anledningen till att du vill ändra ditt nuvarande upplägg då? Jag har inte läst så noga i tråden men jag tyckte du skrev just att den inte klarade av att streama 1080p...? Kan tilläggas att jag strömmar via wifi så det kanske beror på det. Det är inte direkt trixigt, det enda man behöver göra är att ändra en DNS-adress i inställningarna så kommer man åt Plex precis som på enheter med 'officiell' Plex-app.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz