Sveriges första E-sportutbildning!

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan bli bra om det görs seriöst med verkligt bra kontroll av de som tas in eller bli total katastrof om man släpper in de som bara är spelintresserade i allmänhet.
Jag är lite skeptisk men har skolan bra personal för att undervisa och även sålla ut olämpliga sökande så kan det bli bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kontaktade skolan för o höra om det var högskoleförberedande eller inte.

"Elev som går LIU e-sport hos oss går det inom ramen för ett nationellt program. Vi kommer att erbjuda möjligheten att läsa e-sport på Samhällsprogrammet inriktning media, Estetiska programmet samt på Teknikprogrammet. En elev går således ett högskoleförberedande program och i det läser den e-sport."

Permalänk
Medlem
Skrivet av macbang:

Är själv 25 år , själv och kommer aldrig se E-sport som en sport då det inte pressa ( större delen ) kroppen till sin gräns. Att sitta på en stol och röra fingrar och händer är typ 5% av hela kroppen möjliga rörelse. vilket tyder på att du är proffs på att använda 5% av din kropp, wow imponerande om du är bäst i välden i e-sport.

Ordet sport/ idrott ska bara användas i en sport / idrott när kroppen kan pressas till gränsen och kräver mycket för att nå toppen både fysisk och mentalt.

Håller inte med

Datorspel kan du likna vid schack, snooker, dart, poker m.m

Finns ingen definition som säger att du måste bli svettig för att det ska räknas som "sport". Ovan listade sporten kräver andra färdigheter än råstyrka eller uthållighet. exempelvis färdigheter i att planera framåt, läsa motståndare, goda reflexer, ett starkt psyke som klarar långa "sessioner" etc.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av brittaan:

Finns inga garantier på att du blir fotbollsproffs heller bara för att du kommit in på Fotbollsgym.

Helt rätt, för att någont sådant här ska lyckas bör det vara antagningsprover precis som när du söker till exempelvis mode design, eller för att dra det lite längre skidgymnasium där du måste prestera vissa tider för att bli antagen.

och när det bara verkar vara ett fåtal platser och man får anta att intresset är enormt bland alla kids som vill bli nya HeatoN så kommer det per automatik krävas toppbetyg för att bli antagen, utöver att du ska vara grym på det spel du spelar.

kvarstår gör problematiken med att det troligen är extremt svårt att hitta "lärare" som är kompetenta både akademiskt och som kan tillföra något till de ungdomar som läser detta program ur ett "e-sport perspektiv".

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ze:

Dummaste jag hört på länge. Bordtennis, Schack, Skytte? Alla dessa är definerade som sporter. Alla handikappgrenar är inte heller sporter? De använder ju trots allt inte hela sin kropp? Vad händer om man spelar racing spel med en ratt?

schack ( brädspel ) kan jag hålla med om inte är en sport. likaså dart, biljard.

Kan acceptera e-sport som sport, om ALLA deltagare är tvungna att stå springa på ett löpband när dom spela. då hade jag kunnat accepterat det som e-sport

Men annars finns det bara en riktig sport att utleva= PAINTBALL !!!
https://www.youtube.com/watch?v=ci8mvHGPNTM

Vad händer om man spelar racing spel med en ratt? du blir inte en riktig racing
förare igärnfall, och jag blir ingen COD/BF soldat för att jag spela paintball.

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av macbang:

schack ( brädspel ) kan jag hålla med om inte är en sport. likaså dart, biljard.

Kan acceptera e-sport som e-sport, om ALLA deltagare är tvungna att stå springa på ett löpband när dom spela. då hade jag kunnat accepterat det som e-sport

Men annars finns det bara en riktig sport att utleva= PAINTBALL !!!
https://www.youtube.com/watch?v=ci8mvHGPNTM

Du blandar nog ihop sport och idrott, helt enkelt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macbang:

schack ( brädspel ) kan jag hålla med om inte är en sport. likaså dart, biljard.

Kan acceptera e-sport som sport, om ALLA deltagare är tvungna att stå springa på ett löpband när dom spela. då hade jag kunnat accepterat det som e-sport

Men annars finns det bara en riktig sport att utleva= PAINTBALL !!!
https://www.youtube.com/watch?v=ci8mvHGPNTM

Jag tror du har fått begreppet sport helt om bakfoten.

Citat:

Vad händer om man spelar racing spel med en ratt? du blir inte en riktig racing
förare igärnfall, och jag blir ingen COD/BF soldat för att jag spela paintball.

Hur detta är relevant? Nä man blir inte en "riktig" racing förare om man spelar paintboll heller.

Poängen var att du tyckte/tycker att kravet på en sport är att man tar ut sig fysiskt och mentalt. Om Racing är en sport kan väl lik väl ett Racing-spel med en ratt vara en sport? Eller hur tänker du egentligen? Skytte var tydligen en sport, hur mycket mer krävande är det än ett datorspel, jag har då aldrig sett en skytt vara mentalt och fysiskt utmattad så att han faller ihop efter en tävling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macbang:

Är själv 25 år ( med andra ord ung ). och kommer aldrig se E-sport som en sport, även då jag själv älska dator/ tv spel. då det inte pressa ( större delen ) kroppen till sin gräns. Att sitta på en stol och röra fingrar och händer är typ 5% av hela kroppen möjliga rörelse. vilket tyder på att du är proffs på att använda 5% av din kropp, wow imponerande om du är bäst i välden i e-sport.

Ordet sport/ idrott ska bara användas i en sport / idrott när kroppen kan pressas till gränsen och kräver mycket för att nå toppen både fysisk och mentalt.

byt hellre namnet från ( E-S) E-sport till ( E-C ) E-competition

Eller helt enkelt E-Games.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Yooriitzz:

Eller helt enkelt E-Games.

Varför det, när e-sport beskriver så bra vad det handlar om?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Jag är helt överväldigad. Sport är alltså bara när kroppen pressas till sitt yttersta.

Golf? Jag säger nu inte att man blir utan motion när man går på gräsmattan i ett par timmar, men när killar och tjejerna torkar svetten ur pannan är det inte för att de har överansträngt sig när de slog iväg bollen, utan helt enkelt för att det är varmt i solen.

Traktorpulling? Jag är väl en av de första att hävda att det om något är en meningslös sport, men det är så vitt jag vet en erkänd motorsport. Killar och tjejerna som kör där tar inte heller ut sig allt för mycket, anledningen till att de svettas är den tjocka och varma skyddsklädseln.

Nä, e-sport är inte "sport" för mig, men det är inte fotboll, eller boxning i heller. Och bara för att jag inte gillar det, så innebär inte automatiskt att det inte skulle vara sport. Men som många påpekat redan, det är nog närmast begreppsförvirring som gäller här. Kamp, intellektuell, eller fysisk, är sport. Wikipedia säger så här om ordet sport:
"Ordet sport kommer från ordet desport på gammal franska, vilket betyder fritid."
Wikipedia har givetvis en åsikt om idrott:
"Idrott (har fornnordiskt ursprung där «id» betyder verksamhet eller aktivitet, och «drott» betyder kraft, styrka eller uthållighet)betydde ursprungligen alla former av högt ansedda sysselsättningar och färdigheter, inklusive musik, diktning, kunskap om runskrift, och andlig verksamhet ("vittra idrotter"). Först i mitten av 1600-talet kom idrott att betyda enbart kroppsliga övningar och färdigheter."

Fast egentligen är ju allt som behövs den här bilden:

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

E-"sporten".

JAg tänker starta en utbildning för proffesionella alfapetspelare. Jag vill verkligen att det ska bli mer erkänt.

Vilken sten har du bott under de senaste 15 åren? Om det funnits en stor publikbakgrund till alfapet och det varit lika populärt så hade det väl inte varit omöjligt, men vilken riktigt rutten jämförelse i övrigt.

Permalänk

Den här tråden drar verkligen fram stolpskotten och dom som tänker efter innan dom kommenterar!
Detta ska nog bli kul att se, som det sas tidigare så beror det nog på hur skolan/lärarna sköter det hela.

Vi hörs igen om en månad eller 2 för stolpskott kan man inte skriva på forum ju, då kan någon bli kränkt så nu stänger vi av Alligatorn! Hareeeeeeee