Fredagspanelen 87: Minneshanteringen i Geforce GTX 970 och mängder av AMD-läckor

Permalänk
Medlem

Riktigt bra fredagspanel, och jag håller med Emil på varje punkt gällande GTX 970, i synnerhet delen gällande om man ska returnera eller inte.

TLDR:
1) Vill du returnera av principskäl eftersom du tycker att nVidia har gjort fulspel - kör på, returnera ditt GTX 970.
2) Sitter man och av prestandaskäl vill returnera eftersom man kör SLI i höga upplösningar och tror och/eller har märkt att de sista 0,5 GB vRAM spelar roll - kör på, returnera ditt GTX 970.
3) Kör man med ett ensamt kort och kan överleva principskäls-failet och inte ska köra SLI, så borde du behålla ditt GTX 970.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Natt snack redo

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Inaktiv

Ingen Youtubelänk? http://youtu.be/4q825iw9wDo Funkar fint med HTML5 i 720p!

Permalänk

jag vill också ha en skjorta med lama på.....

Visa signatur

Tänk om en val gör valet att bli vald till val på valnatten.

Permalänk
Medlem

Behövde lite kall luft så kollade lite till skön pik de klämmer in där vid 67 minuterxD

Permalänk
Medlem

Någon annan som såg riktigt rött mot nVidia när de ljög om specarna på GTX970???

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Någon annan som såg riktigt rött mot nVidia när de ljög om specarna på GTX970???

Är du sarkastisk?

Har varit en veritabel shitstorm här på forumet de senaste dagarna, i synnerhet här på nyhetsdelen.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Är du sarkastisk?

Har varit en veritabel shitstorm här på forumet de senaste dagarna, i synnerhet här på nyhetsdelen.

Haha, nä. Jag vet det om minnesbuggen men inte satt mig in ordentligt. När jag nu hörde att de förfalskat specarna så blev jag dock förbannad.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

"yepp"

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Tycker Emils voice crack @ 75:05 är klockren. ^^

https://www.youtube.com/watch?v=4q825iw9wDo&feature=youtu.be&...

Jonas smått sarkastiska reaktion på 300W TDP?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Emil: Jag har sagt det førut, inte bry dig om alla haters! Det måste man nästan acceptera när man är en semi-offentlig (får jag säga så?) person som ni är. Iallafall åt HW folket.

Fin panel WB!

Hälsningar från nörge.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Tycker också förklaringen Emil gjorde var riktigt bra. En sak som TechReport nämnde som ändå är relevant i sammanhanget är varför 1/8 L2-cache saknas och hur det hänger ihop med det hela.

Vissa kretsar har defekta SMMer andra har någon defekt i L2-cachen. För att det ska bli ett bra utbyte på GTX970 kretsar har lagt specifikationen så att upp till 3 SMM och upp till en L2-partition (av totalt 8 på 256kB styck) kan vara defekt. För att göra en enhetlig produkt slår man av just detta antal enheter oavsett vad som faktiskt fungerar (räcker ju med en defekt för att det inte ska fungerar som en GTX980).

Problemet här är att utgående sida från "crossbar-switchen" går till L2-cachen på minnesbussen, men en av åtta L2-cache segment är avslaget i GTX970 så man gör det Emil kallade "buddy connect" där två st 32-bitars GDDR5 bussar får samsas om en L2-cache och därmed också samsas om en och samma kanal mot crossbar.

Nu när man förstår problemet känns det som det hade varit lika bra att helt skita i de sista 512MB GDDR5 RAM, man hade ju kunnat göra en liten besparing då de inte ens behövts då GDDR5 kretsarna sitter bakom separata 32-bitars bussar som parallellt kombineras till önskad bredd på bussen, man skulle helt enkelt kunna skita i att sätta dit en GDDR5 kapsel. Det saknas ju ändå separat L2-cache och separat koppling till crossbaren.

Problemet för Nvidia är väl att man inte i förväg vet vilket L2-cache segment som kommer saknas och därmed vet man inte heller vilken kapsel som inte ska lödas dit, så i slutändan måste man stoppa dit 4GB RAM och då kan man lika gärna göra något tricks för att också kunna använda alltihop på något sätt då de sista 0.5GB (om det fungerar som avsett) ändå är bättre än tvingas dra alltihop genom PCIe.

Hörde att Jacob tittar på någon Dell platta, hoppas verkligen att Dell kan skicka honom nya XPS13 med 3200x1800 panelen så man får läsa en redigt test på den enheten!

EDIT: Bort!

Visa signatur

[HELIX] <> CPU: Intel Core i5 4690K <> CPU-Cooler: Noctua NH-D15 [2x140mm] <> MB: Gigabyte G1.SNIPER Z97 <> RAM: 16GB 1866MHz Kingston HyperX Beast <> GPU: MSI GTX 970 4G GAMING <> SSD: Intel 520 120GB <> HDD: WD Green 1TB+2TB /Samsung SP 640GB /Seagate ST 160GB <> PSU: EVGA Supernova G2 750W 80+ Gold Mod. <> Case: FD Arc Midi R2 [3x140mm/4x120mm] <> Monitor: DELL U2412M <> HT: ONKYO TX-NR656 <> TANNOY MX-M 7.1<> HP: JBL Synchros S500 <> Keyboard: CM Storm QF TK MX-B <> Mouse: MX-518 + ICEMAT <> DVD: Samsung SE-208GB [Ext.] <> IC: 100/10 <> OS: Win7

Permalänk

GTX Ola hahaha den är efterlängtad

Permalänk

Vill verkligen ha intro låten den är så skön

Visa signatur

| Chassi: CM Storm Stryker | RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: Corsair CX 600W | CPU: i5-3570K 3.4GHz | SSD: 120GB | HDD: 1TB | MB: MSI H77MA-G43 H77 | Grafik: Gigabyte Geforce GTX 970 G1 GAMING 4GB | OS: Windows 10 Home |

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Yoshman:

Hörde att Jacob tittar på någon Dell platta, hoppas verkligen att Dell kan skicka honom nya XPS13 med 3200x1800 panelen så man får läsa en redigt test på den enheten!

Dell Venue 11 Pro (7140)! Den är verkligen ett showcase för hur imponerande Core M är när den implementeras rätt och raka motsatsen till besvikelsen Yoga 3 Pro. Ett litet smakprov inför recensionen; passiv kylning, en på pappret sämre CPU (Core M 5Y10a) och ändå konsekvent bättre prestanda. För att inte tala om batteritiden...

Gällande Dell XPS 13 är det en riktigt imponerande maskin, jag ringde faktiskt direkt från Las Vegas till Dell Sverige när jag såg nyheten och bad om ett testexemplar. Dessvärre ser det ut att dröja till ~mitten av februari då Dell sedan det blev privat genomfört en del ändringar i organisationen, vissa mindre bra än andra...

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Trodde inte det skulle bli nån panel ikväll! Najs o se när utekvällen inte blev så vild som man hoppades

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk

Kan ni vara vänliga att fixa Fokusen.

Som ni har just nu är konstigt eftersom Emil syns bra men Jonas är suddig.
Densamma gäller om man kollar bakgrunden, Emils sida är svagt suddig, Jonas är super suddig (båda ska vara suddiga såklart men inte så här).

Tack:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Ingen Youtubelänk? http://youtu.be/4q825iw9wDo Funkar fint med HTML5 i 720p!

Det behövs väl inte? Det är bara att klicka på Youtube HD texten längst ner till höger i videon så kommer du automatiskt till youtube sidan

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dogshitjoint:

Med stor respekt för ditt tekniska kunnade Yoshman, så är det ändå så att det inte går i att skita i att löda på några sista 512MB, eftersom på 970 så är det 4st 1GB vs 980 med 8st 512MB fastlödda minneskapslar. (I alla fall vad jag sett på MSI´s "4G" Gaming Kort)

//Dog

Det är fyra kapslar på varje sida om kortet:
http://www.xbitlabs.com/articles/graphics/display/msi-geforce...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zeg:

Asså det nVidia gjorde med 970 å minnet låter ju så otroligt korkat och dom måste väl förstått att det skulle knasa och prestera dåligt/fel.
Hade ju vart avsevärt mycke bättre att bara köra på 3,5GB minne.

Precis, alldrig mer junk nvidia.
Vet inte va de hittar på nästa gång för att lura oss.

Permalänk
Medlem

Kul avsnitt, skrattade på rätt bra bitvis

Gillade nyheten om ett 400 W Titanium agg från FSP, skall bli trevligt att effektiviteten letar sig neråt bland de lägre effektstinna nätaggregaten. Dock så tycker jag att ett på runt 500-600 W vore bättre då räcker perfekt för alla som bara har ett högpresterande grafikkort, men tills dess så kan man ju alltid suga på denna karamellen: http://www.plugloadsolutions.com/psu_reports/FSP%20TECHNOLOGY...

Permalänk
Skrivet av beh:

Ja just det nu när du säger det så...

Jag får helt enkelt editera bort mitt inlägg då.

//Dog

Visa signatur

[HELIX] <> CPU: Intel Core i5 4690K <> CPU-Cooler: Noctua NH-D15 [2x140mm] <> MB: Gigabyte G1.SNIPER Z97 <> RAM: 16GB 1866MHz Kingston HyperX Beast <> GPU: MSI GTX 970 4G GAMING <> SSD: Intel 520 120GB <> HDD: WD Green 1TB+2TB /Samsung SP 640GB /Seagate ST 160GB <> PSU: EVGA Supernova G2 750W 80+ Gold Mod. <> Case: FD Arc Midi R2 [3x140mm/4x120mm] <> Monitor: DELL U2412M <> HT: ONKYO TX-NR656 <> TANNOY MX-M 7.1<> HP: JBL Synchros S500 <> Keyboard: CM Storm QF TK MX-B <> Mouse: MX-518 + ICEMAT <> DVD: Samsung SE-208GB [Ext.] <> IC: 100/10 <> OS: Win7

Permalänk

Grymt trevlig fredagspanel! Riktigt god stämning och stor humor mellan varven

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AMD-FX:

Det behövs väl inte? Det är bara att klicka på Youtube HD texten längst ner till höger i videon så kommer du automatiskt till youtube sidan

Det funkar inte att "klicka på Youtube HD texten" om du kör med NoScript utan Flash i Firefox då den är dold (du kan ändra det manuellt, men för att utnyttja funktionen krävs det fortfarande att du har installerat Flash):
https://addons.mozilla.org/sv-se/firefox/addon/noscript/

Permalänk
Medlem

Undra varför R9 285 aldrig fått skit av allmänheten för att helt enkelt inte fungerat som det ska, och fortfarande inte gör det.
Hmm. Finns säkert en logisk förklaring.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Undra varför R9 285 aldrig fått skit av allmänheten för att helt enkelt inte fungerat som det ska, och fortfarande inte gör det.
Hmm. Finns säkert en logisk förklaring.

Antagligen för att ingen bryr sig om det kortet, och för att det redan finns 280 / 280X om man vill köpa kort från AMD i den prestanda/prisklassen.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Antagligen för att ingen bryr sig om det kortet, och för att det redan finns 280 / 280X om man vill köpa kort från AMD i den prestanda/prisklassen.

Men är det inte en princip sak? Att släppa ett grafikkort som är buggigt och inte fungerar som det marknadsförs?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Det funkar inte att "klicka på Youtube HD texten" om du kör med NoScript utan Flash i Firefox då den är dold (du kan ändra det manuellt, men för att utnyttja funktionen krävs det fortfarande att du har installerat Flash):
https://addons.mozilla.org/sv-se/firefox/addon/noscript/

Ok, det var mer än vad jag visste

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Men är det inte en princip sak? Att släppa ett grafikkort som är buggigt och inte fungerar som det marknadsförs?

Jag vet att du fiskar efter liknelse med GTX 970 men det är på ett annat sätt med R9 285. Jag tror inte att någon (ingen vettig) har rekommenderat någon att köpa R9 285 medan GTX 970 faktiskt är ett toppkort i prestanda, popularitet och antal försäljningar. Som dessutom sålts med felaktiga hårdvaruspecifikationer vilket inte R9 285 gjort.

Men för att rätt ska vara rätt, de problem R9 285 hade vid lansering (och delvis fortfarande har) är way beyond de problem GTX 970 har. Men med ett R9 285 kunde man testa det, se att det sög, reklamera det (om man bor i land med ok rättigheter) och köpa något annat likvärdigt kort i samma prisklass med samma egenskaper. Det går inte med GTX 970, det närmsta som finns är AMD-kort och i den prestandaklass det gäller är Nvidia sjukt mycket bättre som kort om man räknar in ljud och värme, bara inte mängden minne

Så skillnaden är helt enkelt att den totala katastrofen R9 285 inte drabbat så många och var ändå bara ett kort i mängden medan GTX 970 inte har någon motsvarighet och dessutom har stor spridning. Men jag skulle själv aldrig köpa ett R9 285 och tycker synd om de som köpte det vid lansering (om de inte bara spelade de få titlar som fungerade bra förstås)

Sen angående denna fredagspanelen, riktigt bra avsnitt. Långt, innehållsrikt och GTX 970-diskussion var riktigt bra, balanserad och djuplodande. Grattis till oss alla som såg den (allt annat i panelen också så klart)

EDIT: Sen angående R9 285, hade det bara varit ett buggfritt R9 280X med stöd för Freesync kanske det haft ett existensberättigande, men inte nu..

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W