Permalänk
Medlem

Bästa Fläkt Mjukvaran?

Hej, vet inte riktigt vart jag ska sätta den här tråden men det handlar ju om kylning även för CPU så jag testar här.
Jo, så jag håller på att bygga en ny dator, och det ska bli en kombo mellan riktigt bra prestanda och väldigt liten ljudnivå (speciellt i idle)

Jag undrar vilka mjukvaror ni tycker är bäst, jag har alla mina fläktar i PWM och jag vill kunna sätta en egen Fläkt kurva, så i idle vid en viss temp, vill jag ha chassi fläktarna helt avstängda, men sedan gå upp lite i varv när dator hettar upp i spel.

Jag såg Asus Fan Xpert 2, och det var precis det jag letade efter! Dock har jag ett MSI moderkort så jag antar att det inte funkar för mig.
Så därför frågar jag er goa människor här, vilken Fläkt Mjukvara ni tycker är bäst och som kanske har de funktioner jag letar efter.

Mvh Tobbe

Visa signatur

|MOBO: MSI P67A-C45 B3 |PSU: 600 W |CASE: Fractal Design Core 3000 |PSU: Intel Core i5 2500k |GPU: nVidia GTX 560Ti |RAM: 8 Gig DDR3 1600 Mhz |HDD: Samsung 1 TB 7200 RPM |FANS: 3st 140 mm, 3st 120 mm |Monitor: Acer 1440p LED 60 Hz IPS|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elgabro:

Hej, vet inte riktigt vart jag ska sätta den här tråden men det handlar ju om kylning även för CPU så jag testar här.
Jo, så jag håller på att bygga en ny dator, och det ska bli en kombo mellan riktigt bra prestanda och väldigt liten ljudnivå (speciellt i idle)

Jag undrar vilka mjukvaror ni tycker är bäst, jag har alla mina fläktar i PWM och jag vill kunna sätta en egen Fläkt kurva, så i idle vid en viss temp, vill jag ha chassi fläktarna helt avstängda, men sedan gå upp lite i varv när dator hettar upp i spel.

Jag såg Asus Fan Xpert 2, och det var precis det jag letade efter! Dock har jag ett MSI moderkort så jag antar att det inte funkar för mig.
Så därför frågar jag er goa människor här, vilken Fläkt Mjukvara ni tycker är bäst och som kanske har de funktioner jag letar efter.

Mvh Tobbe

Hårdvarukontroller är inte så dyrt...och är roligare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Använder FAN Xpert i Asus AI Suite till moderkortsfläktarna (har en Asus bräda då, såklart) och EVGA PrecisionX 16 till grafikkorten, funkar kanon enligt mig. Använde mig av MSI Command Center på mitt gamla moderkort.

Vill man inte ha något specifikt för sitt moderkort så är ju SpeedFan ett vanligt rekommenderat program, om än dock något krångligare att ställa in än att mecka med några grafer.

Permalänk
Medlem

Tycker MSI Afterburner fungerar utmärkt, sjukt lätt att använda.
Körde EVGA Precision X 16 förut, men pga buggarna i senare versioner där när man ökade volten faktiskt kunde få lägre volt, något som bara kunde ses med en multimeter.
Vet inte om det är fixat, men senast jag kollade EVGAs forum så var det inte det.

Aldrig använt ASUS AI Suite dock då jag kör Gigabyte moderkort.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.