Tyst dator under vanligt arbete men väldigt kraftfull när det behövs

Permalänk

Tyst dator under vanligt arbete men väldigt kraftfull när det behövs

Hej.
Jag tänkte bygga mitt första stationär dator och jag har några krav som måste fullföljas(mest kravet på titeln). Jag har några idéer om vilka komponenter som jag ska välja men jag behöver hjälp att välja och skulle även fråga om kompatibilitet som jag vet ingenting om.
Chassi: Cooler Master Silencio 652S
Processorkylning: Här behöver jag hjälp- Jag funderar på Cooler Master Nepton 240M men eftersom den är dubbel fläktad så vet jag inte om den passar i mitt valda Chassi. Det skulle vara uppskattat om någon som vet kunde hjälpa mig.
Moderkort: Jag vet inte säkert vilket moderkort jag ska välja. Men jag har funderat på Asus X99-DELUXE, om någon har något som är bättre men fortfarande passar in i mitt valda chassi så skulle jag gärna vilja höra.
Processor: Funderar på att vänta till Broadwell processorerna(för stationär datorer i i7 K serien) men annars så är det Intel Core i7-5930K som gäller.
Grafikkort: Har ingen aning om jag ska välja AMD eller Nvidia men jag skulle vilja ha högsta möjliga grafikprestanda, borde jag vänta kanske på Radeon 300 serien eller ska jag köpa en GTX 980 nu? Jag behöver för tillfället inte SLI så jag skulle vilja ha en stark grafikkort. Men sen så kommer det till vilket märke jag ska köpa MSI, ASUS och så vidare.
Optisk disk: Blue ray skrivare+läsare är viktigt för mig och det ska vara internt. Jag har även hört talas om dessa skivor(som jag inte kommer på namnet nu) som håller i många hundra år så jag skulle vilja bränna sådana också med skrivaren. (Om någon vet vad dessa skivor heter så skulle det vara uppskattad om han/hon skulle kunna säga namnet)
Lagring: Jag tänkte mig en snabb SSD med lagom stor kapacitet(för Windows+Några spel) så ungefär på 128 GB men som max 1 TB. Sen skulle jag vilja ha ordentligt med lagrings kapacitet på minst 1 TB men helst över 2 TB vanlig hårddisk men med rotationshastighet på minst 7200/min. Jag skulle vilja att både SSD och hårddisken har utmärkt kvalité och lång livslängd.
RAM minne: DDR4 minne på minst 16 GB(större minnesmoduler är bättre så en modul kan inte vara under 4 GB men helst ska vara på 8 GB), hastigheten på minnet ska vara hyfsad så runt 2700 MHz eller så.
Nätaggregat: Jag har ingen aning här. Men den ska vara kompatibel med andra komponenter. Tysthet är viktigt. Standarden ska vara minst Guld. Ska ge gott med ström.
Datorskärm: En till område där jag har ingen aning vad som är bäst för mig. Skärmstorleken ska vara runt 23 tum. Upplösningen ska vara minst 1920x1080. Paneltypen har jag ingen koll på alls. Responstiden ska vara väldigt bra.
Tangentbord: Jag har ingen aning här heller men jag ska mest skriva på den. Det som är viktigt för mig är att den ska vara kabelansluten, bekväm att skriva på och ha bakgrundsbelysning.
Mus: Kabelansluten mus är viktigt. Den ska också vara stor eftersom jag har stora händer. Den ska också vara bekväm och jag är högerhänt så den ska vara för högerhänta personer. Många extra knappar är inte nödvändigt, men den ska ha scrollhjul som är ganska tyst och knapparna är också tysta.
Operativsystem: Windows

Så vad är mina krav på alla komponenter?
- Tysthet när de inte är högbelastade
- Utmärkt kvalitet
- Kompatibilitet med varandra
- Väldigt hög prestation när det krävs
- Lång livstid
- Priset spelar inte så stor roll men jag har tänkt att spendera runt 25-30000 svenska kronor på datorn men som mest 40000 kr, men helst under 35000 kr.

Permalänk
Medlem

Tysthet är ju i beroende på vad datorn gör för något. Det som låter mest i en dator är grafikkorsfläktar och mekaniska hårddiskar. Så jag skulle rekommendera att bygga datorn efter användningsidé och inte nödlösningar vilken massa ljudisolering blir. Jag har en maskin som bara låter när hårddiskarna används eller maskinen utför något CPU-tungt. Å andra sidan kör jag inte speciellt krävande program ofta så det är svårt att avgöra eller jämföra på det sättet.

Men jag skulle rekommendera följande:

Ett chassit som är stabilt byggt
Vattenkylning till processorn
SSD-enheter till dom primära uppgifterna och vanliga hårddiskar för lagring och backuper
Beroende på hur avancerade saker du ska göra kolla om ett moderkort med inbyggt grafikkort skulle klara det du ska göra.

Vill du ha ett ännu tystare system kan du köra en eller två SSD och köra all lagring på en nas med 4+ hårddiskar i.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Skrivet av OldComputer:

Tysthet är ju i beroende på vad datorn gör för något. Det som låter mest i en dator är grafikkorsfläktar och mekaniska hårddiskar. Så jag skulle rekommendera att bygga datorn efter användningsidé och inte nödlösningar vilken massa ljudisolering blir. Jag har en maskin som bara låter när hårddiskarna används eller maskinen utför något CPU-tungt. Å andra sidan kör jag inte speciellt krävande program ofta så det är svårt att avgöra eller jämföra på det sättet.

Men jag skulle rekommendera följande:

Ett chassit som är stabilt byggt
Vattenkylning till processorn
SSD-enheter till dom primära uppgifterna och vanliga hårddiskar för lagring och backuper
Beroende på hur avancerade saker du ska göra kolla om ett moderkort med inbyggt grafikkort skulle klara det du ska göra.

Vill du ha ett ännu tystare system kan du köra en eller två SSD och köra all lagring på en nas med 4+ hårddiskar i.

Ja, jag vet att det är beroende av vad datorn gör men just ny sitter jag på en HP laptop vars fläktar har låtit ända sedan i början och många gånger blåser ut kall luft då jag inte gör något alls på datorn. Det är väldigt störande så jag vill inte att det ska ske. Därför har jag bestämt mig för chassit redan, problemet är att jag inte vet om processorkylaren som jag valde till kommer att passa i chassit eller inte(eftersom den har dubbel fläktar). Så grafikkortets fläktar låter mycket, så vilka tillverkare har bra fläktar på sina grafikkort? Moderkort som har integrerad grafikprocessor är inte för mig.

Permalänk
Medlem

Alltså vad ska du egentligen göra med datorn, du måste specificera arbetsidén annars går det inte att avgöra. Du slänger upp ett antal komponenter och frågar om dom är tysta, ja när då? vad ska du göra med datorn. Det är ungefär som att jämföra en Volvo 240 med en Ferrari, ska du handa eller ska du ragga brudar med bilen? Båda kan ju köra över 100 km i timmen.

Det jag menade med mitt tidigare svar var just att du bygger en maskin utifrån vad du ska göra och väljer komponenter därifrån. Ska du rendera filmer i stil med Avatar ++ så behöver du nog ganska kraftiga grafik och specialkort vilket låter en del alternativt ett egenbygge av vattenkylning.

Det jag kan göra med min dator är ganska mycket och där börjar bara radiatorfläktarna bli tokiga när man kör benchmarking stup i ett. Men dom flesta bild och videoredigeringarna går att köra då jag har optimerat grafikkortet så att det bara används när man kör bildredigering. I desktopläge så sover grafikkortet i princip och man delar ut uppgifter på olika hårddiskar som somnar när dom inte används, vilket gör att vissa diskar är helt avstängda i flera dagar om dom inte används.

Men för att kunna säga mera om hur din dator ska se ut eller om den är rätt så måste man veta vad du vill göra i idle, medium och high level.

Ytterligare en detalj, rensa igenom lite med lite mer luft så att det blir lättare att se vad du har för grejer så kanske fler svarar.

Vad det gäller den bärbara datorn finns det säkert någon inställning i bios eller OS som kan styra fläktarna alternativt något program på nätet.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon