Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Funkar minnena tillsammans?

Hej!
Jag har ett Asus z97-a moderkort och undrar några grejer. Jag har just nu dessa minnen: http://www.inet.se/produkt/5308830/crucial-8gb-2x4gb-cl9-1600.... Jag såg dock att netonet hade dessa minnen: http://m.netonnet.se/art/dator/komponenter/internminne/ddr3/k... , och de är ju både snabbare och billigare än mina nuvarande. Min fråga är då om jag kan köpa och sätta i dessa i moderkortet så jag får 16 gb ram, eller om det ej funkar. Och moderkortet klarar väl den hastigheten?

Tacksam för snabbt svar!

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Medlem

Samtliga minnen kommer köras i den lägre hastigheten.

Permalänk
Medlem

Långsammaste minnena bestämmer takten.
Minnen är standardiserade, trots det blir det ibland kompatibilitetsproblem när man blandar minnen. Oftast fungerar det dock bra att blanda.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Kommer med största sannolikhet fungera, men du måste se till att minnena samsas om inställningar som funkar på båda.

En liten sidnot - Vad du än gör så akta dig för XMP-profilerna när du blandar minnen. Jag har varit med om så många problem som man trott varit defekt hårdvara på annat håll, men som löst sig av att ställa minnena själv, eller på någon löjligt låg inställning.

Personligen kör jag manuella inställningar på alla datorer jag kommer över, även bekantas som jag felsöker och bygger. Ställ frekvens/ratio, spänning och CAS-latenserna så kommer du vara hur säker som helst. Allt står direkt på ena sidan av minnet.

Brukar finnas en del svängrum, men det viktigaste är att du inte kör ditt gamla par på högre än 1.5v. Det nya paret verkar kunna köra 1.65v, och det är just sånt som kan med otur bränna moderkort/cpu/minne om du kör XMP.

Nu är jag väldigt skadad från att ha suttit på riktigt knepiga system när det kommer till minnen(nForce, x58 och nu x79), så du kan vara lugn

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Så jag skulle kunna sälja mina nuvarande och byta upp mig ett steg?

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb