Kompensation för 1-års fel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoAim:

Tycker det är synd att Inet inte svarar här, då jag har haft liknande problem med deras serviceavdelning. Byggde ihop en dator till en kompis, en i5 760, så det är ett tag sedan. Datorn har fått blåskärmar randomly sedan den byggdes för...jag vet inte, några år sedan. Vid ett tillfälle skickades moderkort, minne och processor in till Inet för test. Innan dess hade nätdel, grafikkort och hårddisk bytts i datorn, utan att blåskärmarna försvann. Inet returnerar grejerna och säger att det finns inget fel på det. Det händer inte superofta (vilket förklarades i felbeskrivningen) och min polare körde vidare med det tills för ett tag sedan då vi bytte ut alla tre delar (1366-moderkort, i7 och minne) i hans dator. Nu funkar den klockrent, inga blåskärmar, inga problem.

Så TS är inte den enda som skickat in defekta delar till Inet och fått tillbaka samma delar utan åtgärd, därför vore det som sagt var intressant med ett svar från Inet. Hur testar ni egentligen?

Lyckades få mitt agg efter andra försöket på RMA, var troligen coil whining. Men första gången som jag skicka in det inte visste att ljudet försvann om agget stod strömlöst ett tag.

Hade det hemma över helgen ljudet kom tillbaks (efter ett dygn), men då testade jag dra ur strömmen under natten, men felet var kvar.

Så lämnade en betydligt mer omfattade felbeskrivning och dessutom en Youtube video som bevis. Så fick det bytt.

Låter som ram minnena inte var 100% okej och då kan det just bli slumpat med blåskärmar.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Lyckades få mitt agg efter andra försöket på RMA, var troligen coil whining. Men första gången som jag skicka in det inte visste att ljudet försvann om agget stod strömlöst ett tag.

Hade det hemma över helgen ljudet kom tillbaks (efter ett dygn), men då testade jag dra ur strömmen under natten, men felet var kvar.

Så lämnade en betydligt mer omfattade felbeskrivning och dessutom en Youtube video som bevis. Så fick det bytt.

Låter som ram minnena inte var 100% okej och då kan det just bli slumpat med blåskärmar.

Satt 4x1GB i det, testade dessa (och andra minnen) i alla möjliga kombinationer utan någon skillnad, så skickade med dem också så att allt som inte var bytt fanns med, men oavsett, poängen är att jag ger inte många kronor för Inets sätt att testa saker. Om det handlar om inkompetens, att man stressar för mycket för att hinna med att testa ordentligt eller andra orsaker låter jag vara osagt, men poängen är att minst en av delarna var uppenbarligen defekt, men skickades tillbaka som fungerande.

Visa signatur

E det så?

Permalänk

Sista gången jag handlar från inet.se! Att inte bli trodd att man har ett defekt grafikkort det är konstigt! Hädanefter blir det andra affärer!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define Nano S Processor: Intel Core i5 7600K 3.8 GHz 6MB Cpu-kylare: be quiet! Dark Rock 3 Grafikkort: EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 SC Moderkort:MSI Z270I GAMING PRO CARBON AC Internminnen: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance Nätaggregat: be quiet! Pure Power 10 600W SSD: Adata Premier Pro SP900 128GB HDD Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB

Permalänk
Medlem

Wildhawk82
Visst är det surt när de inte byter ut saker som man anser trasiga eller som rent av är trasiga.
Dock tror jag inte de gör så för att jävlas.
De får en felbeskrivning av kund och sedan testar de kortet i en massa olika test i en testbänk de har och försöker finna samma fel som du beskrivit eller något annat standardfel.
Uppvisar inte produkten något fel så är det klart att de skickar tillbaka den eller skickar ett mail där de skriver att de inte hittar något fel på den.
Dvs så länge företaget gör ordentliga tester på produkten så känns det iallafall i min värld som ett korrekt förfarande.
Hur många är det inte som skickar in produkter som ägaren hävdar det är fel på av en eller annan anledning som det inte är fel på, eller där felet är kundorsakat pga okunskap. Priserna på hårdvara hade blivit enormt hög om den skall bli utbytt så fort en kund hävdar fel på den.
Sedan så finns det ju tyvärr ibland tillfällen då service folket felar i sina tester eller att produkterna kanske inte uppvisar samma fel i testbänk som i din egen rigg.
Detta kan ju bero på en rad olika anledningar.
Men som sagt. Surt att få vänta så länge mellan du hittade felet och du fick det åtgärdat. O andra sidan verkar du ju inte gjort några astronomiska ansträngningar till att åter få det kontrollerat. Att du sedan efter fler månader skickat tillbaka det igen och då får ett fungerande och vill ha kompensation för detta känns lite konstigt för mig.
Skillnad vore det om du skickar in kortet gång på gång med kort mellanrum utan resultat.

Permalänk

Men om du vet att d är fel på ditt grafikkort du har installerat om hela datorn och får samma fel och du ringer till inet och de säger att vi inte gör något för d är inget fel på kortet. Vad skulle du göra då?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define Nano S Processor: Intel Core i5 7600K 3.8 GHz 6MB Cpu-kylare: be quiet! Dark Rock 3 Grafikkort: EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 SC Moderkort:MSI Z270I GAMING PRO CARBON AC Internminnen: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance Nätaggregat: be quiet! Pure Power 10 600W SSD: Adata Premier Pro SP900 128GB HDD Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB

Permalänk
Medlem
Skrivet av wildhawk82:

Men om du vet att d är fel på ditt grafikkort du har installerat om hela datorn och får samma fel och du ringer till inet och de säger att vi inte gör något för d är inget fel på kortet. Vad skulle du göra då?

Men dom testade ju kortet första gången. Tyvärr hittade dom inga fel. Nu har dom gjort det och du har fått ett fungerande kort, tyvärr verkar det inte vara ett nytt kort vilket ju suger en del. Men du har fått spel och godis i kompensation!

Jag har också halvtaskiga erfarenheter av inets support vid ett felande moderkort men i det stora hela gör dom oftast mer än andra butiker. det var dock en miss av dom att rekommendera nytt moderkort och nya minnen. Jag ser inte hur ett moderkort eller minnen direkt skulle ha orsakat de felen du upplevde. Rekommenderar de sådana saker bör dom även kunna motivera varför och vad som skulle kunna vara felet. Det är ju hur som helst inte sannolikt att det är fel på TVÅ komponenter samtidigt. Känns som om någon på inet chansade hej vilt vilket i detta fallet kostade dig pengar i onödan. Lite amatörmässigt måste jag säga.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av wildhawk82:

Jag har också problem med ett 280x-kort. När du testade med intel-systemet så sa du att du inte fick någon bild alls. Hur gammalt var detta system? Vilken sockel var det? Var det möjligtvis 1055?

Fick du bios att ladda eller uppstod felet innan bios?

Tacksam för svar

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk

I det intel systemet som jag inte fick nån bild i var ett ivy bridge! Vi fick ingen bild när vi startade system det var svartskärm!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define Nano S Processor: Intel Core i5 7600K 3.8 GHz 6MB Cpu-kylare: be quiet! Dark Rock 3 Grafikkort: EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 SC Moderkort:MSI Z270I GAMING PRO CARBON AC Internminnen: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance Nätaggregat: be quiet! Pure Power 10 600W SSD: Adata Premier Pro SP900 128GB HDD Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB

Permalänk

Inet är dumma i huvudet skrev förr här på swec vad som hände när jag fick ett deffekt nätagg(fractal design newton r2) av inet som förstörde ett ganska dyrt moderkort på den tiden. Där de bl.a. hävdade att nätagg inte kan gå sönder och om det går sönder så kan det omöjligen ta med sig andra komponenter.

Och för att sedan när de fått in det inse att nätaggregatet faktiskt är trasigt och sen hävda att jag får skicka in moderkortet till komplett för garantiärende och komplett mer eller mindre bara skaka på huvudet och sa att inet skulle stå för moderkortet efter kontakt med inet igen så hävdade de att fractal design skulle stå för nytt moderkort och vid kontakt med fractal design så skakade dem också bara på huvudet och sa att det var inet som skulle stå för moderkort.

Och vid kontakt med inet igen så hävdade de återigen att det var komplett som skulle stå för det fast än dem sålt ett trasigt nätagg till mig som bevisligen var trasigt och förstörde moderkortet. Nu var detta något år sedan men är känner mig fortfarande less på inet så dåligt behandlat som man blev av deras support har jag nog aldrig blivit på ett företag och jag hoppas innerligt att människan i supporten fått sparken och ligger och rutnar bort på en bänk. (Samma människa som jag pratade med om detta ärende varje gång.)

Nej, inet är värdelösa och kommer för alltid vara det i mina ögon ända tills dem ber om ursäkt och erkänner att de hade fel och kompenserar mig för moderkortet. Villet aldrig kommer hända.
Helvetet fryser nog till is innan dess. Har än idag inte handlat från inet som var min favoritbutik om det inte varit ett måste. De har förlorat runt miljonen på grund utav det då jag även stått för datorutrustning/komponenter till ett större företag jag jobbade på. Och jag valde bort inet direkt vilket annars hade varit mitt förstaval. Strök även bort inet som godkänd leverantör att handla ifrån på företagslistan vi hade.

Aja nog om mig ville bara säga att du inte är ensam om detta TS. Troligtvis har du råkat ut för samma människa och enda anledningen han jobbar kvar är för att han "sparar" företaget pengar på att vara ett arsel utan kunskap och verklighetsuppfattning. (Egenteligen förlorar han nog ganska stora pengar och kunder men det syns ju inte på papper.)

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wildhawk82:

Men om du vet att d är fel på ditt grafikkort du har installerat om hela datorn och får samma fel och du ringer till inet och de säger att vi inte gör något för d är inget fel på kortet. Vad skulle du göra då?

Vad körde du för skärmkablar samt skärm ?

Vet att 280x serien är lite kassa när det gäller fabriksöverklockade kort och har du använt något som t ex dvi till vga adapter så kan de ha missat problemet med kortet första vändan men sen fått samma problem när de fick in kortet igen.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk

Vi provade att använda dvi och hdmi! Fick ingen kontakt vi körde med led skärm!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define Nano S Processor: Intel Core i5 7600K 3.8 GHz 6MB Cpu-kylare: be quiet! Dark Rock 3 Grafikkort: EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 SC Moderkort:MSI Z270I GAMING PRO CARBON AC Internminnen: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance Nätaggregat: be quiet! Pure Power 10 600W SSD: Adata Premier Pro SP900 128GB HDD Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB