Radeon "Fiji" enda nya grafikprocessorn i kommande 300-serien

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjonss13:

Alla glömmer visst att de gröna gör lika dant...

Är det en ursäkt eller hur tänkte du nu?

Permalänk
Medlem

Vill se 390X benchmarks. HBM interposern är ett designfel, men det är åtminstone 100% säkert att det funkar med 2.5D stackingen. Vem vet om inte 3D stacking hade (nvidia's Pascal skall ha 3D stacking) orsakat skyhöga temperaturer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Det är väl rimligt om prestandavinsten i förhållande till tillverkningskostnaden är för låg. Nytt för nyhetens skull är inte värt mycket. Faller priserna på de äldre (men fortfarande prestandamässigt relevanta) GPU:erna så är det väl egentligen sak samma.

Du glömmer strömförbrukning och finesser såsom Mantle, Freesync, Trueaudio, G-sync, Shadowplay m.m.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

Detta bådar inte gott för AMDs kvartal/års-rapport

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Fast den enda egentliga nyheten i R200-serien var väl R9 290/290X? R9 285 var redan släppt (och ignorerat), och R9 280/280X var ju rebrandade HD 7970/7950 GHz?

Så samma sätt så var den enda egentliga nyheten i GTX 700-serien...öhhmm...effektiviserade respektive bantade versioner av den redan släppa GTX Titan?

Synd så klart att det bara blir en ny krets i R9 300-serien, men tror ingen är förvånad över att "R9 380X" bara kommer vara ett uppdaterat R9 290X.

Både Nvidia och AMD rebrandar på detta vis i nya generationer.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Du glömmer strömförbrukning och finesser såsom Mantle, Freesync, Trueaudio, G-sync, Shadowplay m.m.

Strömförbrukning, är det något som vi verkligen bryr oss om? På riktigt, alltså.

De flesta av funktionerna (om inte alla) finns i existerande Radeon-kort. Det är möjligt att du inte får alla de senaste funktionerna i alla prisklasser, men det är en avvägning man får göra för råprestanda/pris. Jag tar hellre ett par extra FPS än ett par obskyra finesser som knappt används.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Minsc S2:

Fast den enda egentliga nyheten i R200-serien var väl R9 290/290X? R9 285 var redan släppt (och ignorerat), och R9 280/280X var ju rebrandade HD 7970/7950 GHz?

Så samma sätt så var den enda egentliga nyheten i GTX 700-serien...öhhmm...effektiviserade respektive bantade versioner av den redan släppa GTX Titan?

Synd så klart att det bara blir en ny krets i R9 300-serien, men tror ingen är förvånad över att "R9 380X" bara kommer vara ett uppdaterat R9 290X.

R9 285 lanserades ganska långt efter R9 290/290X.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

R9 285 lanserades ganska långt efter R9 290/290X.

Som sagt, en krets som blev så ignorerad och kritiserad att jag förträngt dess egentliga release-datum, hehe.

*Går och ställer mig i skamvrån*

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Minsc S2:

Som sagt, en krets som blev så ignorerad och kritiserad att jag förträngt dess egentliga release-datum, hehe.

*Går och ställer mig i skamvrån*

Ja, det blev ingen storsäljare direkt..

Rent tekniskt kan man väl räkna Bonaire (R7 260X) som ny också, även om kretsen faktiskt introducerades i 7000-serien med HD 7790. "Uppdaterade" funktioner för till exempel Trueaudio finns ju dock.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Endast 4gb? Om kortet är så op lär minnet flaska i höga upplösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Fast den enda egentliga nyheten i R200-serien var väl R9 290/290X? R9 285 var redan släppt (och ignorerat), och R9 280/280X var ju rebrandade HD 7970/7950 GHz?

Så samma sätt så var den enda egentliga nyheten i GTX 700-serien...öhhmm...effektiviserade respektive bantade versioner av den redan släppa GTX Titan?

Synd så klart att det bara blir en ny krets i R9 300-serien, men tror ingen är förvånad över att "R9 380X" bara kommer vara ett uppdaterat R9 290X.

Både Nvidia och AMD rebrandar på detta vis i nya generationer.

Fast varannan generation så verkar Nvidia släppa serier innehållandes enbart nya kort, se på 600-serien och 900-serien. 700-serien innehöll också 750 och 750 Ti vilka var Maxwell. Annars var det bara gammal skåpmat, ja.

Skrivet av Valiumballong:

Strömförbrukning, är det något som vi verkligen bryr oss om? På riktigt, alltså.

De flesta av funktionerna (om inte alla) finns i existerande Radeon-kort. Det är möjligt att du inte får alla de senaste funktionerna i alla prisklasser, men det är en avvägning man får göra för råprestanda/pris. Jag tar hellre ett par extra FPS än ett par obskyra finesser som knappt används.

De flesta här verkar inte bry sig om strömförbrukning, men jag gör

Jag hade kunnat hålla med dig om finesserna tills Freesync kom, hade jag köpt ett nytt kort idag hade jag verkligen velat ha stöd för det. I 200-serien var det ju bara 290-serien, 285 och 260-serien som hade stöd för det. Otroligt populära 270, 270x, 280 och 280x hade inte. Det blir också konstigt när ett billigare kort (260x) har stöd för något som inte de dyrare har.

Usch vad jag avskyr rebrands, och det gäller både AMD och Nvidia!

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk

Det är egentligen inte så konstigt om detta stämmer med tanke på att de fortfarande är kvar på 28nm och deras nuvarande produkter står sig fortfarande ganska bra mot Maxwell i prestanda förutom strömförbrukningen som inte är lika bra då.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Hedersmedlem

Oj. Det innebär inte bara hög förbrukning i toppsegmentet utan även i två klasser längre ner också.
390, 390X kommer såklart dra en del
380, 380X kommer då vara rebranded 290, 290X
370, 370X kommer då vara rebranded 7950, 7970
gissningsvis såklart.

Det är väl inte hela världen egentligen, men det är svårare att pressa prismarginaler på effekthungriga kretsar då de behöver mer ordentliga komponenter för att kunna hantera kylning, spänningsreglering och liknande.
Hmm. Aja är för tidigt att lägga några verdicts (som vanligt).

Men jag hade nog hoppats på lite effektsnåla alternativ i mellanklassen så jag hade kunnat byta ut mitt HD7850.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Usch vad jag avskyr rebrands, och det gäller både AMD och Nvidia!

Det är därför jag aldrig föreslår något annat än dom riktiga grafikkorten om nån frågar vilka kort dom ska ha. Inga GTX638 varianter, AMD 265Z eller sånt skit. Det finns alltid två kort att välja mellan - high end och dess strypta variant. Allt annat är rebrands av tidigare kort som dom slänger in för att få det att verka som att nya grafikkorts serien har ett kort i alla prisklassar för alla personer. Bluff o båg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Det är därför jag aldrig föreslår något annat än dom riktiga grafikkorten om nån frågar vilka kort dom ska ha. Inga GTX638 varianter, AMD 265Z eller sånt skit. Det finns alltid två kort att välja mellan - high end och dess strypta variant. Allt annat är rebrands av tidigare kort som dom slänger in för att få det att verka som att nya grafikkorts serien har ett kort i alla prisklassar för alla personer. Bluff o båg.

Fast alla kanske inte vill lägga tusentals kronor på ett grafikkort?

Sen AMD:s 7000-serie, Nvidias 600-serie och Nvidias 900-serie innehöll väl bara nya kort? Det är sådant jag vill se!

GTX 654,34 eller Radeon R11 108 med 20 GiB VRAM ser man ju bara i OEM-datorer och bärbara

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MakeCoke:

Fast varannan generation så verkar Nvidia släppa serier innehållandes enbart nya kort, se på 600-serien och 900-serien. 700-serien innehöll också 750 och 750 Ti vilka var Maxwell. Annars var det bara gammal skåpmat, ja.

Tycker det är lite tidigt att kategorisera generella beteenden för någon av dem. Varken röda eller gröna laget brukar ha kvar kort i flera generationer såhär. Det är nytt för AMD att överväga samma kort i en tredje generation. Däremot har nvidia pysslat med just det sedan innan. 8800GT som blev 9800GT som blev 240 GT (men sedan blev det inte riktigt så ändå för konsumenterna härsknade till en del på namnbytena och GT 240 fick väl stoppas vad jag minns).

Så vi får väl se lite vart det egentligen landar. Möjligt att det blir ändringar tills release.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Permalänk
Medlem

Glöm inte detta:
https://www.komplett.se/sapphire-radeon-tri-x-r9-290-4gb-oc/8...

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Lite tråkigt, men det är väll som det är. Saknar när 6000-serien kom.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Blir säkert bra grejer, hoppas också på att Freesync slår igenom ordentligt så att man slipper välja skärm efter grafikkort i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Tycker det är lite tidigt att kategorisera generella beteenden för någon av dem. Varken röda eller gröna laget brukar ha kvar kort i flera generationer såhär. Det är nytt för AMD att överväga samma kort i en tredje generation. Däremot har nvidia pysslat med just det sedan innan. 8800GT som blev 9800GT som blev 240 GT (men sedan blev det inte riktigt så ändå för konsumenterna härsknade till en del på namnbytena och GT 240 fick väl stoppas vad jag minns).

Så vi får väl se lite vart det egentligen landar. Möjligt att det blir ändringar tills release.

Tror dock inte att 7970 och 7950 kommer att användas igen, 370/x verkar vara Tonga (jippie, den kretsen fungerar ju skitbra!). Kanske får se fulla Tonga då med 370x.

Jag hoppas innerligt att de slutar med dessa rebrands, med det lär väl inte hända tyvärr.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av #enbom:

Tråkigt... Men ganska väntat. Har ju varit så rätt länge nu. Mitt GTX770 är väl samma som GTX680 egentligen?

Skickades från m.sweclockers.com

Japp. Dock med skillnaden att 770 har bättre minnen som går i högre hastighet. Annars är det samma.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Tycker det är lite tidigt att kategorisera generella beteenden för någon av dem. Varken röda eller gröna laget brukar ha kvar kort i flera generationer såhär. Det är nytt för AMD att överväga samma kort i en tredje generation. Däremot har nvidia pysslat med just det sedan innan. 8800GT som blev 9800GT som blev 240 GT (men sedan blev det inte riktigt så ändå för konsumenterna härsknade till en del på namnbytena och GT 240 fick väl stoppas vad jag minns).

Så vi får väl se lite vart det egentligen landar. Möjligt att det blir ändringar tills release.

GT 240 var faktiskt Tesla, men GTS 240 var en klippt version av 9800 GT och GTS 250 var fulla versionen.

I budgetsegmentet finns det nog skräckexempel. T.ex. GF108 finns i 400-serien, 500M-serien (dock inte i 500-serien), 600(M)-serien och 700-serien.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Jäkligt tråkigt. Jag vill inte ha något dyrt toppkort som drar en massa ström, utan ett billigare strömsnålt kort. När de gör så här så drar ju även de billigare korten en massa ström och saknar dessutom funktioner (så som Freesync, Trueaudio m.m.).

Vet inte hur långt bak du tänker nu?

All AMD Radeon™ graphics cards in the AMD Radeon™ HD 7000, HD 8000, R7 or R9 Series will support Project FreeSync for video playback and power-saving purposes. The AMD Radeon™ R9 295X2, 290X, R9 290, R9 285, R7 260X and R7 260 GPUs additionally feature updated display controllers that will support dynamic refresh rates during gaming.
AMD APUs codenamed "Kaveri," "Kabini," "Temash," "Beema" and "Mullins" also feature the necessary hardware capabilities to enable dynamic refresh rates for video playback, gaming and power-saving purposes. All products must be connected to a display that supports DisplayPort Adaptive-Sync.
Källa: http://support.amd.com/en-us/search/faq/219

AMD TrueAudio SIP blocks are found on the dies of some GPUs of the AMD Radeon Rx 200 Series,[9] namely the Radeon R7 260, Radeon R7 260X, Radeon R9 285, Radeon R9 290, Radeon R9 290X and the Radeon R9 295X2. AMD TrueAudio is found in the PlayStation 4.
Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/AMD_TrueAudio#Feature_overview_f...

Sen hur namnförändringen hanteras är ju inte känt något nämnvärt, kan ju mycket väl vara att varje modell blir mer strömoptimerad. Som ex. R7 260 -> R7 355X eller R9 290X -> R9 385X, det bör ge rätt bra prestanda till lägre strömförbrukning. Med en något lägre GPU klocka så sjunker strömförbrukninge, och möjligen en något högre minnesklocka. Minnena är ju lite snabbare idag överlag, så... Kanske en överklockares dröm...

Vid första tanken så kan man tycka att den vägen är dum, men om dom nu har ett bra utfall och vill få till något som blir lite nytt så är det en väg.

Men som sagt, vi får se när dom släpps!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Så, ingen Trinidad?

Verkar inte så,,,, nej....
Lite tråkigt, börjar uppriktigt bli lite orolig att AMD är i ett riktigt sparläge. Om ZEN blir verklig!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Strömförbrukning, är det något som vi verkligen bryr oss om? På riktigt, alltså.

Om alla resonerade som dig hade vi haft grafikkort som dragit 500+W, haft gigantiska kylare eller obligatorisk vattenkylning på enkla sketna grafikkort. Utvecklingen är illa som den redan är. Att överhuvudtaget behöva ha en fläkt i en dator är ju egentligen galet. Jämför en 60W glödlampa med en en 6W ledlampa. Båda levererar samma ljusmängd, ledlampan kräver bara 1/10-del av effekten och håller 10ggr längre.

Elpriset är kanske inte det mest alarmerande (ännu), men att slänga på hektovis koppar och en massa andra prylar för att hålla tempen i schack är ett oerhört slöseri på resurser, för att inte tala om belastning på konstruktionen där nästa steg kanske blir tvärslå'er mellan moderkort-grafikkort-chassi för att förhindra att allt säckar ihop.

Permalänk
Medlem

Strömförbrukningen är viktig ja. Att vi idag har så bra grafikkort beror på att prestanda/watt ökat när utvecklingen gått framåt. Om prestanda/watt inte ökar med AMDs nya serie så är det rätt illa. Det skulle betyda att AMD fortfarande är kvar på ungefär samma nivå som för 3 år sedan. Och om AMD inte lyckas öka prestanda/watt med nästkommande serie så är det ju definitivt slutet som tillverkare av grafikkort i prestandaklassen.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Om alla resonerade som dig hade vi haft grafikkort som dragit 500+W, haft gigantiska kylare eller obligatorisk vattenkylning på enkla sketna grafikkort. Utvecklingen är illa som den redan är. Att överhuvudtaget behöva ha en fläkt i en dator är ju egentligen galet. Jämför en 60W glödlampa med en en 6W ledlampa. Båda levererar samma ljusmängd, ledlampan kräver bara 1/10-del av effekten och håller 10ggr längre.

Elpriset är kanske inte det mest alarmerande (ännu), men att slänga på hektovis koppar och en massa andra prylar för att hålla tempen i schack är ett oerhört slöseri på resurser, för att inte tala om belastning på konstruktionen där nästa steg kanske blir tvärslå'er mellan moderkort-grafikkort-chassi för att förhindra att allt säckar ihop.

Jag tycker det är bättre om de slipper kompromissa för att kunna kyla passivt när det kommer till topp modellerna. Strömsnåla komponenter kommer ju också utvecklas automatiskt eftersom de måste kunna erbjuda okej prestanda för små laptops.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Om alla resonerade som dig hade vi haft grafikkort som dragit 500+W, haft gigantiska kylare eller obligatorisk vattenkylning på enkla sketna grafikkort. Utvecklingen är illa som den redan är. Att överhuvudtaget behöva ha en fläkt i en dator är ju egentligen galet. Jämför en 60W glödlampa med en en 6W ledlampa. Båda levererar samma ljusmängd, ledlampan kräver bara 1/10-del av effekten och håller 10ggr längre.

Elpriset är kanske inte det mest alarmerande (ännu), men att slänga på hektovis koppar och en massa andra prylar för att hålla tempen i schack är ett oerhört slöseri på resurser, för att inte tala om belastning på konstruktionen där nästa steg kanske blir tvärslå'er mellan moderkort-grafikkort-chassi för att förhindra att allt säckar ihop.

Passiva datorer — ja tack. Men att grafikkorten skulle komma att dra 500W är bara skitsnack. 250-300W är vad man kan kyla bort på ett vettigt sätt, och det är där omkring som toppkorten ligger.

Skrivet av fantomsmurfen:

Strömförbrukningen är viktig ja. Att vi idag har så bra grafikkort beror på att prestanda/watt ökat när utvecklingen gått framåt. Om prestanda/watt inte ökar med AMDs nya serie så är det rätt illa. Det skulle betyda att AMD fortfarande är kvar på ungefär samma nivå som för 3 år sedan. Och om AMD inte lyckas öka prestanda/watt med nästkommande serie så är det ju definitivt slutet som tillverkare av grafikkort i prestandaklassen.

Fast 390x väntas ju ha 50-70% bättre prestanda än 290x till ungefär samma effektuttag. Då har de lyckats öka perf/W med, just det, 50-70%. Vad som däremot är illa är att de billigare korten kommer att dra nästan lika mycket som toppkorten p.g.a. gammal rebrandad teknik.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Skrivet av Valiumballong:

Strömförbrukning, är det något som vi verkligen bryr oss om? På riktigt, alltså.

Ja, eftersom strömförbrukningen är direkt relaterad till värmeutvecklingen. Ett strömsnålt grafikkort är ett svalt, och därmed potentiellt tyst grafikkort. För mig och många andra så är ljudnivån den absolut viktigaste faktorn.