Datorn hänger sig vid spelande! (ej överhettning)

Permalänk

Datorn hänger sig vid spelande! (ej överhettning)

Hejsan!

Jag har ett problem som jag haft länge nu, varje gång jag spelar relativt grafikkrävande spel hänger sig min dator (datorn hänger sig snabbare om jag spelar mer grafikkrävande spel såsom BF3). Allt fastnar, jag kan röra musen ett litet tag men inte tabba ner eller något sådant, ljudet fungerar även fint i cirka 10 sekunder innan även det hänger sig. Ända sättet att fixa problemet är att starta om datorn med knappen.

Har alltid trott att detta var ett överhettningsproblem men har aldrig tagit mig tiden till att fixa problemet, förrns nyligen. Beställde hem ett nytt chassi (fractal design define R4) och en CPU fläkt (cooler master hyper 212 EVO) satte även i en gammal fläkt. Efter att ha installerat allt (och rengjort samtliga
komponenter) startade jag upp SMITE i hopp om att äntligen få spela fler än 2 games i rad men icke, hängde sig igen. Installerade då HWmonitor och insåg snabbt att problemet inte låg vid överhettning, ingen temperatur går över 60 grader.

Efter detta antog jag att det kanske var ett mjukvara problem så rensade datorn helt och installerade ett helt nytt windows med alla drivers osv men hjälpte inte heller. Förtvivlad arg och irriterad vänder jag mig nu till er kära användare!

Lista över datorkomponenter:
CPU: Intel Core i5 3570K
Moderkort: ASrock P67 Pro3
Ram: DDR3 8gb, Två 4gb Corsair vengeance
Grafikkort: Nvidia GeForce GTX 560 Ti
PSU: Plexgear PS-600W (input 100-240v)(frequency 50-60hz)
Hårddisk: Hitatchi 1 terabyte

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av slycooper:

Hejsan!

Jag har ett problem som jag haft länge nu, varje gång jag spelar relativt grafikkrävande spel hänger sig min dator (datorn hänger sig snabbare om jag spelar mer grafikkrävande spel såsom BF3). Allt fastnar, jag kan röra musen ett litet tag men inte tabba ner eller något sådant, ljudet fungerar även fint i cirka 10 sekunder innan även det hänger sig. Ända sättet att fixa problemet är att starta om datorn med knappen.

Har alltid trott att detta var ett överhettningsproblem men har aldrig tagit mig tiden till att fixa problemet, förrns nyligen. Beställde hem ett nytt chassi (fractal design define R4) och en CPU fläkt (cooler master hyper 212 EVO) satte även i en gammal fläkt. Efter att ha installerat allt (och rengjort samtliga
komponenter) startade jag upp SMITE i hopp om att äntligen få spela fler än 2 games i rad men icke, hängde sig igen. Installerade då HWmonitor och insåg snabbt att problemet inte låg vid överhettning, ingen temperatur går över 60 grader.

Efter detta antog jag att det kanske var ett mjukvara problem så rensade datorn helt och installerade ett helt nytt windows med alla drivers osv men hjälpte inte heller. Förtvivlad arg och irriterad vänder jag mig nu till er kära användare!

Lista över datorkomponenter:
CPU: Intel Core i5 3570K
Moderkort: ASrock P67 Pro3
Ram: DDR3 8gb, Två 4gb Corsair vengeance
Grafikkort: Nvidia GeForce GTX 560 Ti
PSU: Plexgear PS-600W (input 100-240v)(frequency 50-60hz)
Hårddisk: Hitatchi 1 terabyte

Tack på förhand!

Nu gissar jag bara lite men;

  1. Vilket grafikkort kör du på? Du kanske kan testa att inaktivera Intel grafikkortet i BIOS?

  2. Testa att uppdatera BIOS? http://www.asrock.com/mb/Intel/P67%20Pro3/?cat=Download&os=BI...

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

Nvidia GeForce GTX 560 Ti. Varför skulle det hjälpa att inaktivera det?

Har senaste drivrutinerna!

Permalänk
Medlem

Köp en ny nätdel skulle jag säga. En av ett välkänt märke. Denna du har nu är från Kjell & Co om jag ej missminner mig.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

Du kan börja med att testa minnet med memtest. Annars tippar jag på nått strul med nätdelen eller moderkortet.

Nätdel är den lättare biten att byta ut först för att prova.

Och gör som Orici nämnde, uppdatera BIOS.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eltarion:

Köp en ny nätdel skulle jag säga. En av ett välkänt märke. Denna du har nu är från Kjell & Co om jag ej missminner mig.

Jupp
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom...

Aldrig hört om märket. Men känns rätt skumt det agget när det ligger strax under 1kr watten och bara 3 års garanti, när det finns agg med 5 års garanti och är vältestat av många recensenter för runt samma pris (som naturligt vis har hög kvalité invändigt). Känns bara dumt att ta detta agg i stället, är som att köpa billiga grejer på biltema typ.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Okej! tack för svar allesammans, tror nästa steg för mig blir att köpa mig ett nytt nätagg, har ni några tips på vad jag borde inhandla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av slycooper:

Okej! tack för svar allesammans, tror nästa steg för mig blir att köpa mig ett nytt nätagg, har ni några tips på vad jag borde inhandla?

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2637172&view=m tror det räcker som tips Men borde kanske felsöka med något agg du har liggandes eller kan låna först, för att vara 100% säker.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av slycooper:

Skulle inte ta detta.. Kolla på något som Broken-Arrow satte ihop på prisjakt

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av slycooper:

CX är lika bra som att hälla i socker i bensinen. Ja det fungerar ett tag (om du har tur), i många fall slutar det med motorhaveri.

Det jag menar är att CX kan orsaka ännu mer felsöknings problem, att din HDD helt plötsligt inte fungerar till datorn vägar starta efter ett tag.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av slycooper:

Ja det ett bra agg för pengen Men du kan inte låna ett agg för att prova först (om du har ett liggandes eller en polare som har)?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Har tyvärr inget annat nätagg i min närhet, tror jag inhandlar nu så får vi se! Önska mig lycka till!

Permalänk

Tänkte bara meddela er att det var min PSU som var problemet, datorn funkar nu prima och har inte dött en enda gång! Tack så oerhört mycket allesammans!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av slycooper:

Tänkte bara meddela er att det var min PSU som var problemet, datorn funkar nu prima och har inte dött en enda gång! Tack så oerhört mycket allesammans!!

Gött, vad för agg fick du tag i?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Permalänk
Medlem

Riktigt bra köp, har ett själv som jag är nöjd med:D Glöm inte att regga produkten på XFX hemsida.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Hejhopp allesammans!

Så, mitt problem är tillbaka...

Datorn fungerade fint i några dagar men sen provade jag att spela BF och då dog den igen och sen dess har det varit precis som förr. Kan spela 1-2 timmar innan den dör på exakt samma sätt som förr.

Körde memtest för att se om det var minnet som krånglade men fick inte ett ända error så nu har jag kört fast. Igen...

Är det moderkortet som bör uppgraderas eller vad tror ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av slycooper:

Hejhopp allesammans!

Så, mitt problem är tillbaka...

Datorn fungerade fint i några dagar men sen provade jag att spela BF och då dog den igen och sen dess har det varit precis som förr. Kan spela 1-2 timmar innan den dör på exakt samma sätt som förr.

Körde memtest för att se om det var minnet som krånglade men fick inte ett ända error så nu har jag kört fast. Igen...

Är det moderkortet som bör uppgraderas eller vad tror ni?

Hade liknande, bytte nätdel och så fungerade det ett tag. När jag bytte mobo och cpu så fungerade allting igen så kan vara det som skaver :/ Dubbelkolla temps också!

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem
Skrivet av slycooper:

Hejhopp allesammans!

Så, mitt problem är tillbaka...

Datorn fungerade fint i några dagar men sen provade jag att spela BF och då dog den igen och sen dess har det varit precis som förr. Kan spela 1-2 timmar innan den dör på exakt samma sätt som förr.

Körde memtest för att se om det var minnet som krånglade men fick inte ett ända error så nu har jag kört fast. Igen...

Är det moderkortet som bör uppgraderas eller vad tror ni?

Det låter inte kul. Så ja verkar vara något annat. Kan vara något med moderkortet, kolla temps. Även en ominstallation av cpu kylare kanske behövs.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

som sagt misstänkte att det inte var nätdelen, jag tror mer att det är drivrutiner som saknas, eller hdd/ssd problem

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk

Har senaste bios drivrutiner, senaste grafikkort drivrutiner och son sagt ett nästan helt nytt och fräsch windows.

Datorn knasade innan jag installerade den nya kylaren så förstår inte hur det skulle kunna vara problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av slycooper:

Har senaste bios drivrutiner, senaste grafikkort drivrutiner och son sagt ett nästan helt nytt och fräsch windows.

Datorn knasade innan jag installerade den nya kylaren så förstår inte hur det skulle kunna vara problemet?

Bara koll Testat med en ramsticka och olika portar? Kollat så du inte böjt pinnar på cpusockeln?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av slycooper:

Har senaste bios drivrutiner, senaste grafikkort drivrutiner och son sagt ett nästan helt nytt och fräsch windows.

Datorn knasade innan jag installerade den nya kylaren så förstår inte hur det skulle kunna vara problemet?

Hur länge körde du MemTest?
Kör IntelBurnTest också för att testa stabiliteten, och se hur varmt det blir.

Permalänk

Jag tar och provar och kollar det imorn broken arrow, återkommer då!

Hur länge jag körde memtest? Jag körde den en gång tills det stod att det var klart, tog cirka 20-25 minuter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slycooper:

Jag tar och provar och kollar det imorn broken arrow, återkommer då!

Hur länge jag körde memtest? Jag körde den en gång tills det stod att det var klart, tog cirka 20-25 minuter.

Du körde Windows test? Kör memtest86 i stället ger bättre resultat.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av slycooper:

Hejsan!

Jag har ett problem som jag haft länge nu, varje gång jag spelar relativt grafikkrävande spel hänger sig min dator (datorn hänger sig snabbare om jag spelar mer grafikkrävande spel såsom BF3). Allt fastnar, jag kan röra musen ett litet tag men inte tabba ner eller något sådant, ljudet fungerar även fint i cirka 10 sekunder innan även det hänger sig. Ända sättet att fixa problemet är att starta om datorn med knappen.

Har alltid trott att detta var ett överhettningsproblem men har aldrig tagit mig tiden till att fixa problemet, förrns nyligen. Beställde hem ett nytt chassi (fractal design define R4) och en CPU fläkt (cooler master hyper 212 EVO) satte även i en gammal fläkt. Efter att ha installerat allt (och rengjort samtliga
komponenter) startade jag upp SMITE i hopp om att äntligen få spela fler än 2 games i rad men icke, hängde sig igen. Installerade då HWmonitor och insåg snabbt att problemet inte låg vid överhettning, ingen temperatur går över 60 grader.

Efter detta antog jag att det kanske var ett mjukvara problem så rensade datorn helt och installerade ett helt nytt windows med alla drivers osv men hjälpte inte heller. Förtvivlad arg och irriterad vänder jag mig nu till er kära användare!

Lista över datorkomponenter:
CPU: Intel Core i5 3570K
Moderkort: ASrock P67 Pro3
Ram: DDR3 8gb, Två 4gb Corsair vengeance
Grafikkort: Nvidia GeForce GTX 560 Ti
PSU: Plexgear PS-600W (input 100-240v)(frequency 50-60hz)
Hårddisk: Hitatchi 1 terabyte

Tack på förhand!

En kompis hade ett liknande problem med sitt 560ti. Det löste sig för honom när jag ställde ned volten till sin gpu.

Du kan ju testa detta innan du köper massa nya delar.. Nätagget duger väl gott och väl om det inte är fel på det?

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk

Windows test? Jag laddade ner memtest skickade det till ett usb och botade datorn från det. Vet inte riktigt vad du menar!

Okej Grumie och jag sänker volten i bios eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av slycooper:

Windows test? Jag laddade ner memtest skickade det till ett usb och botade datorn från det. Vet inte riktigt vad du menar!

Okej Grumie och jag sänker volten i bios eller?

Okej, ska köra längre än 20 minuter, hade det igång i 2/3 timmar:)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar