Problem med avstängning av dator (Problem löst)

Permalänk

Problem med avstängning av dator (Problem löst)

Hej, nu är det så att jag har ett problem som har uppstått cirka 4 gånger när jag väl ska stänga av datorn. Jo det är så att datorn inte vill stänga av sig utan det är som den bara startar om sig hela tiden.
Jag har själv hjälp med en logiskt tänkande far och olika videos från dator ingenjörer på nätet bland annat en kille som noga förklarar allt på australiensiska byggt ihop datorn själv!

Vi är båda perfektionister så allt är dubbelt om inte trippelt kollat så att det stämmer! Men problemet började efter jag kopplade in fram fläktens ström kabel i ett Fractal Design R4 chassi :S?

Konstigt... Vad kan det vara?
Nej jag har inte kopplat Restart kabel och power off kabeln fel! Allt enligt modekorts boken.

Edit: När jag väl startar om datorn själv och att inte datorn gör det så funkar det att stänga av den. Detta måste jag göra varje gång innan datorn stängs av.

Problem löst!
Visa signatur

The heart of the computer: Chassi: Fractal Design Define R4 // Modekort: MSI Gaming 3 Z97X // Processor: Intel Core i5 4690K @ 3,90GHZ
Grafikkort: ASUS Strix GTX 960 2GB OC GDDR5 // Minne: 8GB CL9 @ 1600MHz
Kylare: Be quiet Pure Rock // Nätaggregat: Cooler Master GM 550W
60-85 FPS @ Ultra BF4, 90-190 FPS @ Ultra WoW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turboanden:

Hej, nu är det så att jag har ett problem som har uppstått cirka 4 gånger när jag väl ska stänga av datorn. Jo det är så att datorn inte vill stänga av sig utan det är som den bara startar om sig hela tiden.
Jag har själv hjälp med en logiskt tänkande far och olika videos från dator ingenjörer på nätet bland annat en kille som noga förklarar allt på australiensiska byggt ihop datorn själv!

Vi är båda perfektionister så allt är dubbelt om inte trippelt kollat så att det stämmer! Men problemet började efter jag kopplade in fram fläktens ström kabel i ett Fractal Design R4 chassi :S?

Konstigt... Vad kan det vara?
Nej jag har inte kopplat Restart kabel och power off kabeln fel! Allt enligt modekorts boken.

Edit: När jag väl startar om datorn själv och att inte datorn gör det så funkar det att stänga av den. Detta måste jag göra varje gång innan datorn stängs av.

OM Du har en power knapp på moderkortet, testa den. Detta kan faktiskt förekomma om du satt power switch på t.ex pins 3,4 när den ska vara på 2,3

Visa signatur

I5-4460, R9:280X OC, B600W, 8gb HyperX och 120gb SSD/500GB WDBLUE

X5460@3.8ghz, GTX660, CMb600W, 4gb ddr2, XFX nForce 780i sli

Permalänk

Hade samma problem som du för ett tag sen, men detta fungerade.

"Press (Windows Key)+R and type in regedit and hit enter. Locate the following key:

Location: HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Winlogon

Double Click on "PowerdownAfterShutdown"

Then,
Change it to "0" if it is "1" OR
Change it to "1" if it is "0" "

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-pe...

Visa signatur

[Ryzen 5 1600X] - [Gigabyte GA-AX370-Gaming K3] - [16GB 3200MHz] - [GTX1070] - [500GB EVO-SSD] - [750W HX] - [Win10 x64]

Permalänk
Medlem

Jag hade ett liknande problem en gång. Lösningen för mig var att ta ur bios-batteriet och sedan sätta tillbaka det. Efter det så har den rullat på fint. Det kan ju vara värt ett försök om du inte hittar andra lösningar.

Permalänk

@phixip Pinsen sitter rätt som dom är nu, och + samt - sitter på rätt plats då vi dubbel kollade

Ska testa senare idag @Lonewolf43 och @Esrakuf kan mycket väl vara så som ni säger.
Återkommer med svar!

Visa signatur

The heart of the computer: Chassi: Fractal Design Define R4 // Modekort: MSI Gaming 3 Z97X // Processor: Intel Core i5 4690K @ 3,90GHZ
Grafikkort: ASUS Strix GTX 960 2GB OC GDDR5 // Minne: 8GB CL9 @ 1600MHz
Kylare: Be quiet Pure Rock // Nätaggregat: Cooler Master GM 550W
60-85 FPS @ Ultra BF4, 90-190 FPS @ Ultra WoW

Permalänk

idag 07:22
LoneWolf43
Hade samma problem som du för ett tag sen, men detta fungerade.

"Press (Windows Key)+R and type in regedit and hit enter. Locate the following key:

Location: HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Winlogon

Double Click on "PowerdownAfterShutdown"

Then,
Change it to "0" if it is "1" OR
Change it to "1" if it is "0" "

http://answers.microsoft.com/en-us/w...b-2935c8c3e108

Du är ju en riktig klippa du!
Funkade kanonbra, problem är här med löst!

Visa signatur

The heart of the computer: Chassi: Fractal Design Define R4 // Modekort: MSI Gaming 3 Z97X // Processor: Intel Core i5 4690K @ 3,90GHZ
Grafikkort: ASUS Strix GTX 960 2GB OC GDDR5 // Minne: 8GB CL9 @ 1600MHz
Kylare: Be quiet Pure Rock // Nätaggregat: Cooler Master GM 550W
60-85 FPS @ Ultra BF4, 90-190 FPS @ Ultra WoW