Permalänk
Medlem

Acer XB270HU

Dags för en egen tråd nu när första recensionen är släppt och lansering i butik börjar närma sig istället för att gå offtopic i swift tråden.

http://www.tftcentral.co.uk/reviews/acer_xb270hu.htm

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Samma på komplett.
https://www.komplett.se/acer-27-led-predator-g-sync-xb270hu/8...

Får se om vi hinner få en recension på Asus MG279Q innan Acern landar i butiker. Asusen verkar ska stödja freesync och förhoppningsvis 144 Hz innan release. För 2000 mindre om riktpriset på $599 är det ett intressant alternativ för oss som inte är intresserade av Gsync.

"The MG279Q is a 27-inch IPS-spec display that’ll run at 120+Hz (we’re still working on certifying 144Hz ready for launch) at WQHD (2560 x 1440) resolution."

http://rog.asus.com/393632015/gaming-monitors/ces-2015-mg279q...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Samma på komplett.
https://www.komplett.se/acer-27-led-predator-g-sync-xb270hu/8...

Får se om vi hinner få en recension på Asus MG279Q innan Acern landar i butiker. Asusen verkar ska stödja freesync och förhoppningsvis 144 Hz innan release. För 2000 mindre om riktpriset på $599 är det ett intressant alternativ för oss som inte är intresserade av Gsync.

"The MG279Q is a 27-inch IPS-spec display that’ll run at 120+Hz (we’re still working on certifying 144Hz ready for launch) at WQHD (2560 x 1440) resolution."

http://rog.asus.com/393632015/gaming-monitors/ces-2015-mg279q...

Det är samma panel, finns bara en enda paneltyp i hela världen som har 2560x1440 IPS 144Hz.

Gällde samma sak på 3440x1440 IPS linjen, fanns bara en paneltyp gjord av LG tills nu.

http://www.panelook.com/M270DAN02.3_AUO_27.0_LCM_overview_236...

Kan garantera dig att ASUS varianten är samma men har Freesync.
Såklart så är inte Panel allt heller, Acer designen ser klart mer premium ut.

ASUS värstingmodell kommer istället vara 4k IPS med G-Sync i sommar, antar 60hz om inte max 80.

En sak folk glömmer är att Freesync/G-Sync skärmar behöver inte mer en 80-100Hz max, 144hz i gaming uppfanns för att höja V-Sync gränsen och undvika drops i FPS eller stutters vilket inte G/Freesync har.

Citat:

V-Sync = ca 10-40% Frames renderade slängs iväg och skapar "Framehål"/stuttering, blir ett riktigt problem när FPS droppar, samtidigt då skärmen kontrollerar systemet så skapas lagg, enda sättet att fixa var högre FPS/FPS limit.
Vanligt = Skärmen renderar 2 frames samtidigt och skapar tearing/clusterfuck. Enda sättet att komma ifrån detta är att spela i så hög fps som möjligt vilket gör att du hinner inte se tearings.

tl;dr: G/Freesync är gratis prestanda, du kan få samma effekt om du spelar i 200hz om ditt grafikkort pallar.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem

Jag vet vad GSYNC är och gör, jag konstaterade bara att jag inte är intresserad då jag aldrig haft några större problem med tearing eller stuttering och aldrig skulle få för mig att använda VSYNC.

Bra att få det bekräftat att panelen är samma. Bara hoppas att implementeringen är lika bra som i XB270HU gällande displaylag och liknande, slipper man betala 2000 kronor mer för GSYNC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Jag vet vad GSYNC är och gör, jag konstaterade bara att jag inte är intresserad då jag aldrig haft några större problem med tearing eller stuttering och aldrig skulle få för mig att använda VSYNC.

Bra att få det bekräftat att panelen är samma. Bara hoppas att implementeringen är lika bra som i XB270HU gällande displaylag och liknande, slipper man betala 2000 kronor mer för GSYNC.

beror väll på vilket kort du sitter på, nvidia stödjer inte freesync än och då är det meningslöst att uppgradera till en g/freesync öht.

Permalänk
Medlem

Båda teknikerna är relativt meningslösa för mitt användningsområde. Däremot kör jag AMD och är för en öppen standard så freesync lär jag nog testa någon gång.

Permalänk
Medlem

beställde den idag. får vänta en månad på den.

Visa signatur

Chassi: CM Storm Stryker, PSU: EVGA SuperNOVA 750Watt, CPU Intel Core i7-4790K, Kylning: Corsair Hydro H80i, Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS VII FORMULA Z97, GPU: EVGA GeForce GTX980 SC ACX 2.0 4GB, SSD: Samsung 850 EVO 120GB, HDD Seagate 2Tb 64Mb Cache, Minne: Corsair Dominator DDR3-2400 16GB CL10/Kit-2x8GB, Optik: ASUS DRW-24F1ST, ASUS ROG Mechanical Keyboard and Optical gamingmouse, Högtalare: Logitech Z313 , OS: Microsoft Windows 8.1 Pro 64-bit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av exhilist:

beställde den idag. får vänta en månad på den.

Tror ni/vet ni om priset (7999) är det "riktiga" priset?

T.ex. ps4 såldes ju för x antal tusen mer än vad det egentligen kostade bara för att affärerna inte skulle sälja konsolen för billigt. Sen när det riktiga priset väl fastställdes fick konsumenterna tillbaka mellanskillnaden

Permalänk
Medlem

Tror det är riktiga priset med tanke på att det ligger på samma i andra länder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Tror det är riktiga priset med tanke på att det ligger på samma i andra länder.

Ja, i och med Rog Swift PG278Qs pris så förväntade jag väl mig inget annat:(
Drömma kan man ju dock göra:)

Permalänk
Medlem

Kan väl hoppas att priset sjunker lite då MG279Q släpps men det känns långsökt. Gsync modulen höjer nog priset rätt rejält.

Permalänk
Avstängd

Den här känns mycket intressant, IPS, g-sync, 144Hz... tftcental recensionen verkar bekräfta att det är en riktigt bra skärm.
Enda jag skulle velat ändra på är storleken, samma spec på 30-32" vore perfekt för mig.

Permalänk
Medlem

Acer har en 34 påväg också. Ingen vet vad det är för någon panel dock.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gainsgoblin:

Acer har en 34 påväg också. Ingen vet vad det är för någon panel dock.

Ok, intressant, men är väl säkert 3440 x 1440? Om det är IPS och g-sync kan den också bli riktigt intressant. Känns riktigt dumt att köpa en ny skärm nu om man sitter på ett nvidia kort precis när g-sync ligger i startgroparna med flera intressanta paneler..

Permalänk
Medlem

Dregel. Dregel dregel dregel älg. Dregel.

Förbokad.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem

Den här skärmen har varit önskemålet en sådan lång tid nu.

Äntligen är tiden kommen! <3

Men priset svider något för min plånbok. ^^

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Min sambo kommer nog mörda mig men den ska jag ha!

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |