Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Hemmabio över ethernet?

Jag hade tänkt att införskaffa mitt första hemmabiosystem och hittills verkar detta paket mest intressant:

http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-f-6-ex-paket-rx-v47...

Enda problemet är att jag vet inte hur jag ska dra kablarna till bakhögtalarna på ett sätt som det blir snyggt. Jag funderade på att skicka ljudet trådlöst, men har läst en del om att det inte är en bra idé då de bland annat lätt hamnar ur sync.

Men i lägenheten så finns det ethernet-uttag vid TV:n och där jag hade tänkt att placera bakhögtalarna. Min tanke är att använda ett av följande alternativ:

  1. Göra om den analoga signalen från förstärkaren till digital signal som man kan skicka över lan som sedan konverteras till till analog igen till högtalaren

  2. Använda kopparn i nätverkskablarna utan digital konvertering och på något sätt skaffa en adapter till högtalarna.

Vad tro ni om detta? Eller är det bara att titta på något helt annat så som en soundbar? Eller fungerar trådlösa högtalare bättre än jag har fått uppfattning om?

Permalänk
Medlem

Kör på 2:an. Om det är till 2 högtalare kan du ju använda 2 ledare till varje ingång på högtalaren om du förstår hur jag menar

Permalänk
Medlem

Länken funkar inte
Sen så finns det ju paket som har trådlösa bakhögtalare också, som bara kräver ström! Kanske värt att kolla upp nått sånt alltså?
NU ser jag ju inte vilket du kollade på eftersom inte länken verkar funka för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Länken funkar inte
Sen så finns det ju paket som har trådlösa bakhögtalare också, som bara kräver ström! Kanske värt att kolla upp nått sånt alltså?
NU ser jag ju inte vilket du kollade på eftersom inte länken verkar funka för mig

Är nog detta paket han menar:

http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-f-6-ex-paket-rx-v47...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Killmaster:

Aha kan inte så mycket om dom högtalarna eller sträkaren heller men att den har Spotify Connect är sjukt bra iaf
Fick det med min nya Pioneer aldrig varit så nöjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minwebb:

Jag hade tänkt att införskaffa mitt första hemmabiosystem och hittills verkar detta paket mest intressant:

http://www.ljudfokus...t-i-black/6673/

Enda problemet är att jag vet inte hur jag ska dra kablarna till bakhögtalarna på ett sätt som det blir snyggt. Jag funderade på att skicka ljudet trådlöst, men har läst en del om att det inte är en bra idé då de bland annat lätt hamnar ur sync.

Men i lägenheten så finns det ethernet-uttag vid TV:n och där jag hade tänkt att placera bakhögtalarna. Min tanke är att använda ett av följande alternativ:

  1. Göra om den analoga signalen från förstärkaren till digital signal som man kan skicka över lan som sedan konverteras till till analog igen till högtalaren

  2. Använda kopparn i nätverkskablarna utan digital konvertering och på något sätt skaffa en adapter till högtalarna.

Vad tro ni om detta? Eller är det bara att titta på något helt annat så som en soundbar? Eller fungerar trådlösa högtalare bättre än jag har fått uppfattning om?

1. Gör du detta måste du sätta en förstärkare vid varje högtalare, eller köpa aktiva högtalare.

2. skulle fungera, men arean på en part på en nätverkskabel är inte så hög och jag antar att det går till en patchpanel i ex. hallen först innan det kommer till uttagen vid bakhögtalarna. Det är en lång kabelväg och det kommer bli förluster, men använder du 4par till + och 4 par till minus så kanske du kan få ut lite ljud.

varför inte bara spika upp 2 kablar vid golvlisten, eller fräsa in bakom golvlisten?

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem

Tack för de snabba svaren! Hade inte förväntat mig att så bra respons så snabbt.

Skrivet av Killmaster:

Korrekt, jag har justerat länken.

Skrivet av slusk:

Sen så finns det ju paket som har trådlösa bakhögtalare också, som bara kräver ström! Kanske värt att kolla upp nått sånt alltså?
NU ser jag ju inte vilket du kollade på eftersom inte länken verkar funka för mig

Som jag skrev så har jag läst om trådlösa högtalare och som jag förstår det så funkar det sådär och det hamnar lätt ur sync.

Skrivet av Otur:

1. Gör du detta måste du sätta en förstärkare vid varje högtalare, eller köpa aktiva högtalare.

2. skulle fungera, men arean på en part på en nätverkskabel är inte så hög och jag antar att det går till en patchpanel i ex. hallen först innan det kommer till uttagen vid bakhögtalarna. Det är en lång kabelväg och det kommer bli förluster, men använder du 4par till + och 4 par till minus så kanske du kan få ut lite ljud.

varför inte bara spika upp 2 kablar vid golvlisten, eller fräsa in bakom golvlisten?

1. Jag försökt hitta någon lösning för detta, men det verkar inte finnas något. Kanske med undantag för Sonos AMP (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=332902), men hittar inget case där det fungerar.

2. Det stämmer, men min lägenhet är inte så stor (46 kvm) så att jag hoppas att det fungerar ändå. Däremot som du säger så är det inte mycket koppar jämförelsevis med riktiga högtalarkablar, men undrar inte om det är tillräckligt för bakhögtalare.

Jag hade tänkt gömma i listen genom att fräsa in dem. Problemet är att jag har en balkongdörr där kablarna måste passera vars list är fastlimmad i glovet, vilket gör att det är för riskabelt att ta bort den utan att behöva lägga om hela golvet. Jag skulle kunna dra kablarna upp på väggen och längst med taket, men det är inte alls någon snygg lösning.