Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Problem med min fläkt...

Hej SweClockers medlemmar, hoppas allt är fint.

Min dator har på senaste tiden börjat låta mer eller mindre som en dammsugare. Jag öppnade chassit och förstod ganska snabbt att det verkar vara fläkten som spökar. Har en relativt dålig dator (Acer Predator G3610) men den duger för det jag gör. Jag streamar nästan varje dag i veckan och detta hörs på streamen vilket jag inte vill.

Så min fråga till er är, vilken fläkt bör jag investera? Hur monterar jag den? Vad ligger en på? Behöver absolut inte va nån värsting fläkt för 1000-lappen.
Min budget är 300:-

Mvh

Permalänk
Medlem

Vilken fläkt handlar det om? Hur ser burken ut i övrigt? Hur många fläktar sitter i? Vilket moderkort - har det styrning via pwm? Vilket psu? Har du dammat av burken ordentligt, så att luftflödet är obehindrat?

Att fläkten låter beror med största sannolikhet på att den går i ett relativt högt varvtal. Detta går att ändra på den befintliga fläkten på ett antal olika sätt. Du behöver nog inte köpa en ny, om du inte vill.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell