Permalänk

Failar vid uppstart - trasigt minne?!

Köpte ny dator för två dagar sen och fick uppleva skräcken när min nybyggda dator inte startar upp ordentligt (kom inte till bios och datorn startade om efter ca. 5 sek hela tiden) - trots löjlig noggrannhet när allt kopplats in.

Prövade en hel del innan det löste sig genom att jag helt enkelt bytte plats på mina två minnesmoduler. Då funkade allt perfekt, och jag har inte haft några problem överhuvudtaget sedan dess.

Det skumma är ju att det är exakt samma minnen. Jag har kört lite diagnostik på minnena men inte hittat något fel...

Så, av ren nyfikenhet undrar jag vad felet kan berott på? Kan det kommit in damm när jag satte i minnena eller kan det vara någon ful dold defekt på ena minnesmodulen?

Permalänk
Skrivet av hotsallad:

Köpte ny dator för två dagar sen och fick uppleva skräcken när min nybyggda dator inte startar upp ordentligt (kom inte till bios och datorn startade om efter ca. 5 sek hela tiden) - trots löjlig noggrannhet när allt kopplats in.

Prövade en hel del innan det löste sig genom att jag helt enkelt bytte plats på mina två minnesmoduler. Då funkade allt perfekt, och jag har inte haft några problem överhuvudtaget sedan dess.

Det skumma är ju att det är exakt samma minnen. Jag har kört lite diagnostik på minnena men inte hittat något fel...

Så, av ren nyfikenhet undrar jag vad felet kan berott på? Kan det kommit in damm när jag satte i minnena eller kan det vara någon ful dold defekt på ena minnesmodulen?

vilket test körde du. hur länge. testa alltid ett minne i taget ta ut det andra under tiden.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

De kanske inte satt i ordentligt från början? Det har hänt mig, trots att jag monterat säkert hundra minnen.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.