Permalänk
Medlem

Hjälp med en trådlös setup!

Vänner,

Jag har flyttat och har fått bredbandsjacket vid ytterdörren istället för vid TV-bänken som innan. Detta har lett till att jag vill gå trådlöst. Jag klarar inte av att dra en nätverkskabel över hela boet.

Det första jag har gjort är att byta till en sprillans Asus AC68U router, vilket är milsvid skillnad från min gamla D-link DIR-655. Så grym trådlös pipa för mobil och laptop.

Vad är problemet då? Jo, jag har en NAS, en mediadator, ett Playstation och några småsaker som vill upp på nätet från vardagsrum och TV-bänk. När jag inte längre kan ha de på tråd undrar jag vad bästa upplägget är. Jag tänker att det måste finnas någon modul jag kan stoppa in alla mina enheter i per tråd i TV-bänken, som sedan länkar trådlöst direkt mot routern. Är det rätt tanke? En sån lösning låter mycket mer lockande än separata WiFi-moduler på alla enheter och man kan förhoppningsvis få lite bättre tryck i uppkopplingen.

Vad tros?

Visa signatur

"Det sista kapitalisten säljer är det rep, i vilket vi skall hänga honom." - Fadern av det röda landet i öster

Permalänk

Kontrollera om du har samma el-fas/propp i säkringsskåpet för uttaget vid routern som vid TVn.
Om det är samma fas så kan du använda elkablaget för överföring av data.
Det enda därutöver du behöver är en switch för sammankoppling av alla dina lokala enheter vid TV-bänken.

Ett annat alternativ är att använda din gamla router vid TVn och ställa om den till switch med fyra lokala portar och ansluta till ditt nya trådlöst nät.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Rekordmedlem

En hemmarouter som du kör som trådlös brygga kan anslutas med wifi mot accesspunkten och kabel mot klienterna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hur kollar jag elfas? Och om vi kör el, vilket kit behöver jag?

Vid WiFi och router-varianten, läcker det med en lite enklare router eller är en AC att föredra?

Visa signatur

"Det sista kapitalisten säljer är det rep, i vilket vi skall hänga honom." - Fadern av det röda landet i öster

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goldfish:

Hur kollar jag elfas? Och om vi kör el, vilket kit behöver jag?
Vid WiFi och router-varianten, läcker det med en lite enklare router eller är en AC att föredra?

Det du kan göra för att enkelt undersöka det hela är att koppla ur säkringarna tills dess att egentligen bara det uttaget du ska koppla in i fungerar (du har alltså bara en säkring ikopplad, den som gör att det uttaget (och många andra) fungerar). Om uttaget i vardagsrummet samtidigt fungerar så ligger de på samma fas.

Detta försvåras givetvis av att det ofta finns fler säkringar för samma fas i större hus/lgh, men oftast (inte alltid) är typ spis, kyl och diskmaskin etc kopplat till en säkring och sen är resten en annan beroende på hur det ser ut där du bor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

Det du kan göra för att enkelt undersöka det hela är att koppla ur säkringarna tills dess att egentligen bara det uttaget du ska koppla in i fungerar (du har alltså bara en säkring ikopplad, den som gör att det uttaget (och många andra) fungerar). Om uttaget i vardagsrummet samtidigt fungerar så ligger de på samma fas.

Detta försvåras givetvis av att det ofta finns fler säkringar för samma fas i större hus/lgh, men oftast (inte alltid) är typ spis, kyl och diskmaskin etc kopplat till en säkring och sen är resten en annan beroende på hur det ser ut där du bor.

Ännu enklare är egentligen att köpa en powerline-uppsättning och testa, får du bra hastigheter så sitter de på samma fas, annars inte.
Du har ju öppet köp så funkar det inge vidare kan du lämna tillbaka, detta förutsätter iofs att du har nära till t ex. netonnet.

Permalänk
Skrivet av Nesvop:

Det du kan göra för att enkelt undersöka det hela är att koppla ur säkringarna tills dess att egentligen bara det uttaget du ska koppla in i fungerar (du har alltså bara en säkring ikopplad, den som gör att det uttaget (och många andra) fungerar). Om uttaget i vardagsrummet samtidigt fungerar så ligger de på samma fas.

Detta försvåras givetvis av att det ofta finns fler säkringar för samma fas i större hus/lgh, men oftast (inte alltid) är typ spis, kyl och diskmaskin etc kopplat till en säkring och sen är resten en annan beroende på hur det ser ut där du bor.

Precis ! ...och om du har ett stort proppskåp så har du kanske även de tre faserna med egna ingångssäkringar (16-20A) och i så fall skruvar du ur de tre och återställer en i taget, så vet du vart de går (var lampor anslutna till vägguttagen för den fasen lyser).

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Är ni mer för el än en till router?

Visa signatur

"Det sista kapitalisten säljer är det rep, i vilket vi skall hänga honom." - Fadern av det röda landet i öster

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Goldfish:

Är ni mer för el än en till router?

Finns det andra wifinät där du bor ? Hur är faserna kopplade ? Det är sånt som påverkar vad som kommer att fungera bäst, annars får du dra en nätverkskabel
802.11 ac lär prestera bättre än 802.11n men .n är billigare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goldfish:

Är ni mer för el än en till router?

El fungerar väldigt bra när det fungerar. Jag kommer nästan upp in 100/10 genom mitt elnät, tror det är runt 70/10 som jag får genom elnätet, det flaskar därikring, tror de bästa har runt 600 mbps --> ~70 MB/s.

Den Powerline jag har

Märker ingen skillnad på ping heller.

Skrivet av mrqaffe:

Finns det andra wifinät där du bor ? Hur är faserna kopplade ? Det är sånt som påverkar vad som kommer att fungera bäst, annars får du dra en nätverkskabel
802.11 ac lär prestera bättre än 802.11n men .n är billigare.

WiFi kan du säkert avgöra själv ungefär hur bra det kommer fungera, men min gissning är att ifall Powerline fungerar bra så är det bättre. Fungerar det inte lika bra så är säkert WiFi att föredra.