Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

jag är urkass på juridik. innebär detta verkligen att man inte kan bli anmäld eller dömd innan 6 månader har gått?

isf borde man köpa en dji nu, filma som fan och sen sälja den igen? eller? vill bara inte gå runt och oroa mig när jag filmar?

Skickades från m.sweclockers.com

det är helt lugnt fram tills att vi ser om den fått prövotillstånd.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Skrivet av OskarW90:

det är helt lugnt fram tills att vi ser om den fått prövotillstånd.

Men å andra sidan så säger väll dom att det kan ta upp till 6 månader. Rent teoretiskt skulle någon på nästa instans kunna läsa igenom domen idag och säga att dom inte tar upp den. Så i bästa fall tar det 6 månader, eller? Sen får vi hålla tummarna att dom tar upp den och att dom domen sedan blir att det blir okej under formerna som är idag.

Måste det inte till ny bevisning/information för att dom skall plocka upp ärendet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

jag är urkass på juridik. innebär detta verkligen att man inte kan bli anmäld eller dömd innan 6 månader har gått?

isf borde man köpa en dji nu, filma som fan och sen sälja den igen? eller? vill bara inte gå runt och oroa mig när jag filmar?

Skickades från m.sweclockers.com

Jajemen, fritt fram just nu

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

jag är urkass på juridik. innebär detta verkligen att man inte kan bli anmäld eller dömd innan 6 månader har gått?

isf borde man köpa en dji nu, filma som fan och sen sälja den igen? eller? vill bara inte gå runt och oroa mig när jag filmar?

Skickades från m.sweclockers.com

I och med att domen överklagats, så har den inte vunnit "laga kraft".
Den gäller alltså inte ännu.. Utan ska prövas i högre instans, innan den börjar gälla eller avslås..

Eller så avslår Högsta Förvaltningsdomstolen ärendet och domen gäller från detta sker.. Isf. senast 6 månader från överklagandet.

Fick svar från Kammarrätten idag också.
"Hej,
Mål 1369-15 överklagades till Högsta förvaltningsdomstolen 2016-01-04, mål nr där är 78-16."

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Var uppe över lite låga moln idag, satan vad blött det är! Phantomen droppade av vatten när den kom ner!

Han bara få en (dålig) bild innan jag fegade ut och drog ner igen, såg den knappt längre på 90 meters höjd.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Borde nästan skriva om detta i "Sur, Ledsen, Galen?!"-tråden istället.....

Har sedan tidigare en Inspire 1 och köpte i december en Phantom 3 PRO med 3st batterier och en hardcase-ryggsäck, för runt 17k.
Visst kan det vara en del problem med DJI:s drönare, men detta tar nog priset.. har fortfarande inte fått upp den i luften.

Har jobbat ganska mycket så har inte haft så mycket tid att greja med den, men suttit då och då iaf.. Idag tänkte jag göra sista försöket att få liv i den, men har misslyckats totalt.

Har uppdaterat till senaste firmware på AC, RC och App, men är osäker på batterierna. När jag startar så får jag hela tiden meddelande om att AC behöver uppdatera firmware, trots att det är den senaste. Alla tre batterierna pendlar i volt, ampere och temperatur..
Det är allt från 0-354v, 0-80amp och -257-400C.............. Om man går in och kollar batterierna i appen, så pendlar staplarna som visar nivåerna i cellerna från att alla är fulla till att ena är skadad och tom, till att några sekunder senare visa full och en annan eller två andra staplar blir tomma och så håller det på.

Har försökt med allt jag kan komma på och testat flera olika minneskort, formaterat i kameran/dator, testat föregående FW och den senaste. Har nog testat alla saker jag kunnat hitta på nätet..
Har låtit ett par batterier laddas ur tills drönaren självdött och sedan laddat upp dem, men ingen skillnad..
Läste någonstans att man var tvungen att uppdatera FW för FW, om det var en gammal FW. Annars kan man tydligen bricka sin Phantom 3:a. Men min var på den föregående FW:n och borde inte haft några bekymmer i detta avseende..

För mig ser det ut som mjukvarufel, för jag har svårt att tro att 3st nya batterier är trasiga.. då den inte klarar av att läsa av sensorna rätt och därför visar alla dessa fel-värden i batterierna.
Sen när den inte verkar känna av att den har den senaste uppdaterade FW:en i AC:n, är ju också en konstig grej..

Som grädde på moset, så lyckades "Home"-knappen på AC:n gå sönder för en stund sedan också. Tryckte bara in den lite löst och hela knappen skönk in några mm i RC:n. Kan numera pressa undan den under höljet om jag vill...
Googlade lite och det är visst många som har råkat ut för detta.

Ska se om jag kan lämna tillbaka den på garantin och införskaffa en till Inspire 1 istället..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Min Phantom 3 Advance badade häromdagen :(

Har haft en P3A under en kortare period. Häromdagen missade jag en gren i motljuset och katastrofen var ett faktum. Den voltade några ggr innan den sjönk till botten i dammen till ankornas stora förvåning.

Lyckades få upp den inom 10 minuter och fick ur allt vatten. Öppnade precis allt som gick att öppna och har sedan dess haft dubbla hårtorkar som torkat den nonstop i 30 timmar. Den är torr. Riktigt torr.

Batteriet verkar funkar. Uppför sig som det brukar men när jag sätter i det händer inte ett skit. Ingen indikation på drönaren att ström finnes. Så, något kanske har bränts. Men frågan är vad och vart.

Batteriet uppför sig lite annorlunda när jag laddar tycker jag så jag hoppas att det är batteriet som inte är som det ska. Men, har inget annat att testa med. Någon i Malmöområdet som har ett man kan komma att prova med kanske?

Kollat på många Youtubevideos där Phantom badat och de flesta verkar få ordning på den. Och min är verkligen torr. Så frågan är vad som är fel. man tycker att det borde finnas en säkring/felbrytare som går men kan inte se någon.

Någon som har koll på vart man skulle kunna lämna in den på reparation i annat fall? Byta hela kortet gissar jag. Googlat runt men hittar inget vettigt.

Tack på förhand.
Andreas

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Borde nästan skriva om detta i "Sur, Ledsen, Galen?!"-tråden istället.....

Har sedan tidigare en Inspire 1 och köpte i december en Phantom 3 PRO med 3st batterier och en hardcase-ryggsäck, för runt 17k.
Visst kan det vara en del problem med DJI:s drönare, men detta tar nog priset.. har fortfarande inte fått upp den i luften.

Har jobbat ganska mycket så har inte haft så mycket tid att greja med den, men suttit då och då iaf.. Idag tänkte jag göra sista försöket att få liv i den, men har misslyckats totalt.

Har uppdaterat till senaste firmware på AC, RC och App, men är osäker på batterierna. När jag startar så får jag hela tiden meddelande om att AC behöver uppdatera firmware, trots att det är den senaste. Alla tre batterierna pendlar i volt, ampere och temperatur..
Det är allt från 0-354v, 0-80amp och -257-400C.............. Om man går in och kollar batterierna i appen, så pendlar staplarna som visar nivåerna i cellerna från att alla är fulla till att ena är skadad och tom, till att några sekunder senare visa full och en annan eller två andra staplar blir tomma och så håller det på.

Har försökt med allt jag kan komma på och testat flera olika minneskort, formaterat i kameran/dator, testat föregående FW och den senaste. Har nog testat alla saker jag kunnat hitta på nätet..
Har låtit ett par batterier laddas ur tills drönaren självdött och sedan laddat upp dem, men ingen skillnad..
Läste någonstans att man var tvungen att uppdatera FW för FW, om det var en gammal FW. Annars kan man tydligen bricka sin Phantom 3:a. Men min var på den föregående FW:n och borde inte haft några bekymmer i detta avseende..

För mig ser det ut som mjukvarufel, för jag har svårt att tro att 3st nya batterier är trasiga.. då den inte klarar av att läsa av sensorna rätt och därför visar alla dessa fel-värden i batterierna.
Sen när den inte verkar känna av att den har den senaste uppdaterade FW:en i AC:n, är ju också en konstig grej..

Som grädde på moset, så lyckades "Home"-knappen på AC:n gå sönder för en stund sedan också. Tryckte bara in den lite löst och hela knappen skönk in några mm i RC:n. Kan numera pressa undan den under höljet om jag vill...
Googlade lite och det är visst många som har råkat ut för detta.

Ska se om jag kan lämna tillbaka den på garantin och införskaffa en till Inspire 1 istället..

Riktigt segt, Dock borde DJI ta detdär på garanti utan problem. Man kan ju gå via DJI direkt så får man fraktsedel och allt vad jag förstår.

Lämnade in min P3P i början på November hos Webhallen där jag köpt den. Hade fått sprickor i chassit runt motorfästena samt att jag att jag fick röda prickar i den mörkare partierna på alla kort/videor som jag tog. Testade det mesta med återställningar och olika FW och liknande men inget hjälpte.

Precis 1 månad senare så fick jag mail om att den var tillbaka. Glad som ett barn på julafton åkte jag till Webhallen för att hämta ut den. Expediten gick och hämtade den och när han kom tillbaka kunde han direkt själv konstatera att bara kameran var utbytt och sprickorna var kvar i chassit, då hade den varit nere i Tyskland och vänt. Så var bara att göra en ny RMA påplats, Detta var den 6 December.

För 1 vecka sedan tröttnade jag då jag fortfarande inte hört något från Webhallen när det gått över 2 månader, totalt 3 sen jag lämnade in den första gången så mailade dem och frågade vad som händer. Var även noga med att påpeka att jag är medveten om att det inte är deras fel då de bara skickar vidare den. Fick svar en dag senare med att jag får en helt ny av dem istället. SÅ var bara åka och hämta ut en sprillans ny :). Perfekt att få det då den även hade de nya motorerna vilket min gamla inte hadde.

Så nu börjar man bli van att flyga igen efter en vecka, synd bara att det är så kallt om händerna hehe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krasharen:

Riktigt segt, Dock borde DJI ta detdär på garanti utan problem. Man kan ju gå via DJI direkt så får man fraktsedel och allt vad jag förstår.

Lämnade in min P3P i början på November hos Webhallen där jag köpt den. Hade fått sprickor i chassit runt motorfästena samt att jag att jag fick röda prickar i den mörkare partierna på alla kort/videor som jag tog. Testade det mesta med återställningar och olika FW och liknande men inget hjälpte.

Precis 1 månad senare så fick jag mail om att den var tillbaka. Glad som ett barn på julafton åkte jag till Webhallen för att hämta ut den. Expediten gick och hämtade den och när han kom tillbaka kunde han direkt själv konstatera att bara kameran var utbytt och sprickorna var kvar i chassit, då hade den varit nere i Tyskland och vänt. Så var bara att göra en ny RMA påplats, Detta var den 6 December.

För 1 vecka sedan tröttnade jag då jag fortfarande inte hört något från Webhallen när det gått över 2 månader, totalt 3 sen jag lämnade in den första gången så mailade dem och frågade vad som händer. Var även noga med att påpeka att jag är medveten om att det inte är deras fel då de bara skickar vidare den. Fick svar en dag senare med att jag får en helt ny av dem istället. SÅ var bara åka och hämta ut en sprillans ny :). Perfekt att få det då den även hade de nya motorerna vilket min gamla inte hadde.

Så nu börjar man bli van att flyga igen efter en vecka, synd bara att det är så kallt om händerna hehe.

Fick en fraktsedel, men den fick jag stå för själv. Skulle gå på alltifrån 1500 kr till 3000 kr att skicka drönaren..Lämnade in den till Webhallen (fick svar från kundtjänst att jag skulle kontakta DJI först, för att sedan ändra sig till att det var till Webhallen jag skulle vända mig till) och det tog väl cirka 3 månader, om inte mer. Som plåster på såren fick jag allt betalt, även om åverkan var ifrån min sida. Så bra med Goodwill från Webhallen!

Men de instämde med mig i kassan att skicka den till Kina är väldigt efterblivet..Antingen går paketet till Tyskland, som i ditt fall, eller så dyker den upp i Kina. Logik? De nada.

Men kul att du fick en ny

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Trist

Skrivet av DaBone:

Borde nästan skriva om detta i "Sur, Ledsen, Galen?!"-tråden istället.....

Har sedan tidigare en Inspire 1 och köpte i december en Phantom 3 PRO med 3st batterier och en hardcase-ryggsäck, för runt 17k.
Visst kan det vara en del problem med DJI:s drönare, men detta tar nog priset.. har fortfarande inte fått upp den i luften.

Har jobbat ganska mycket så har inte haft så mycket tid att greja med den, men suttit då och då iaf.. Idag tänkte jag göra sista försöket att få liv i den, men har misslyckats totalt.

Har uppdaterat till senaste firmware på AC, RC och App, men är osäker på batterierna. När jag startar så får jag hela tiden meddelande om att AC behöver uppdatera firmware, trots att det är den senaste. Alla tre batterierna pendlar i volt, ampere och temperatur..
Det är allt från 0-354v, 0-80amp och -257-400C.............. Om man går in och kollar batterierna i appen, så pendlar staplarna som visar nivåerna i cellerna från att alla är fulla till att ena är skadad och tom, till att några sekunder senare visa full och en annan eller två andra staplar blir tomma och så håller det på.

Trist läge. Men har du uppdaterat batterierna? Hade jag vart du hade jag koncentrerat mig på att uppdatera ett batteri och kontrollen igen.
Vet du vilken kontroller du har? Den som slutar med B kan ju bara uppdateras via appen vad jag förstår. Även om den blinkar blått och piper som den ska om du gör det via minneskortet. Höll själv på att bli tokig innan jag löste det. Jag fick tvinga min RC att göra om uppdateringen via C1, C2, REC, Wheel funktionen.

Vad står det i loggfilerna när du uppdaterat förresten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andyholm:

Trist läge. Men har du uppdaterat batterierna? Hade jag vart du hade jag koncentrerat mig på att uppdatera ett batteri och kontrollen igen.
Vet du vilken kontroller du har? Den som slutar med B kan ju bara uppdateras via appen vad jag förstår. Även om den blinkar blått och piper som den ska om du gör det via minneskortet. Höll själv på att bli tokig innan jag löste det. Jag fick tvinga min RC att göra om uppdateringen via C1, C2, REC, Wheel funktionen.

Vad står det i loggfilerna när du uppdaterat förresten?

Hade provat allt... Men nu är den inlämnad till inköpsstället och DJI får fixa den.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Inaktiv

Då är 4'an's specs och pris ute.

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2608687

1600 Euro.

Man vill nog gärna vänta tills vi får reda på hur lagar och sådant blir här.. fast tills dess har väl femman släppts..

Coolt användningsområde, djurräddning:

https://www.youtube.com/watch?v=659O0-UqTtI

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

Då är 4'an's specs och pris ute.

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2608687

1600 Euro.

Man vill nog gärna vänta tills vi får reda på hur lagar och sådant blir här.. fast tills dess har väl femman släppts..

Coolt användningsområde, djurräddning:

https://www.youtube.com/watch?v=659O0-UqTtI

Riktigt spännande får man säga! Vart hittar du priset 1600 Euro förresten? Står 1499 dollar på DJIs hemsida.

Jag har bara en fråga som jag tänkte någon kanske har koll på för den oinsatte, går nämligen i tankarna att köpa en Phatntom. Min tanke är att det bästa är att köra inspelning med 4K för att få så bra film/bild som möjligt även när den sedan skalas ner och i så fall så verkar det inte vara någon skillnad på inspelning mellan DP 3 och DP 4, båda har 25fps som högst. Eller gör den nya linsen att DP 4 kommer få skarpare bilder ändå?

http://www.dji.com/products/compare-phantom

Permalänk
Skrivet av Jackeswe:

Riktigt spännande får man säga! Vart hittar du priset 1600 Euro förresten? Står 1499 dollar på DJIs hemsida.

Jag har bara en fråga som jag tänkte någon kanske har koll på för den oinsatte, går nämligen i tankarna att köpa en Phatntom. Min tanke är att det bästa är att köra inspelning med 4K för att få så bra film/bild som möjligt även när den sedan skalas ner och i så fall så verkar det inte vara någon skillnad på inspelning mellan DP 3 och DP 4, båda har 25fps som högst. Eller gör den nya linsen att DP 4 kommer få skarpare bilder ändå?

http://www.dji.com/products/compare-phantom

Båda klarar 30fps som högst, och ja det är bättre att filma i 4K, då kan du också "zooma" in i materialet om det skulle behövas utan att det blir blockigt om man levererar i 1080p.

Kvalitén på kameran mellan P3 och P4 är nog inte så stor, men har du pengarna verkar P4:an vara en betydligt roligare maskin

edit: Jag ser att det står på sidan att 4:an bara klarar 25p medan 3:an klarar 30, men jag tror att fyran också klarar 30, det vore konstigt annars..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackeswe:

Riktigt spännande får man säga! Vart hittar du priset 1600 Euro förresten? Står 1499 dollar på DJIs hemsida.

Jag har bara en fråga som jag tänkte någon kanske har koll på för den oinsatte, går nämligen i tankarna att köpa en Phatntom. Min tanke är att det bästa är att köra inspelning med 4K för att få så bra film/bild som möjligt även när den sedan skalas ner och i så fall så verkar det inte vara någon skillnad på inspelning mellan DP 3 och DP 4, båda har 25fps som högst. Eller gör den nya linsen att DP 4 kommer få skarpare bilder ändå?

http://www.dji.com/products/compare-phantom

Bara att beställa

Väntar nog på 4:ans efterföljare dock

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Inaktiv

1600 Euro angavs i RCGROUPS tråden av DJI själva, till mångas förtret..

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjohansson:

Båda klarar 30fps som högst, och ja det är bättre att filma i 4K, då kan du också "zooma" in i materialet om det skulle behövas utan att det blir blockigt om man levererar i 1080p.

Kvalitén på kameran mellan P3 och P4 är nog inte så stor, men har du pengarna verkar P4:an vara en betydligt roligare maskin

edit: Jag ser att det står på sidan att 4:an bara klarar 25p medan 3:an klarar 30, men jag tror att fyran också klarar 30, det vore konstigt annars..

Vad jag kan se på DJIs hemsida så är klarar bara 3:an 25 FP i UHD: 4096×2160 och samma gäller fyran.

Tänker att det är mycket pengar för mig och att det 4:an erbjuder är att följa efter som jag tycker är mest intressant men jag kommer inte lita på "ej krascha" funktionen fullt ut.
Den jag är mest sugen på nu är faktiskt DJI phantom 3 4k, känns mest prisvärd och ser inte riktigt vad den saknar.

Skrivet av EyeNEye:

Bara att beställa

Väntar nog på 4:ans efterföljare dock

Tänker du på Phantom 5? För jag läste någonstans att de bara skulle göra en version av Phantom 4:an denna gången.

Permalänk
Inaktiv

Eftersom man får vänta lite, den här verkar faktiskt intressant med, ser ut att landa runt 800-900 dollar.

http://www.gearbest.com/rc-quadcopters/pp_312926.html

Permalänk
Medlem

Picture in Picture.
(Kan rekommendera metaltryck, blir jäkligt fin yta)

Permalänk
Medlem

Går på garantin va ;D

Permalänk
Medlem

Något av en av mina favoriter har blivit att se kraschklipp på youtube.
Att se 50-100k drönare göra en death flip eller snudda en 200m klippa i Arizona.... ah så mycket roligare än ens egna krascher från 40 cm (ni vet när man provar en manuell landning utan autoland...:))

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Något av en av mina favoriter har blivit att se kraschklipp på youtube.
Att se 50-100k drönare göra en death flip eller snudda en 200m klippa i Arizona.... ah så mycket roligare än ens egna krascher från 40 cm (ni vet när man provar en manuell landning utan autoland...:))

Ja man kan hitta en hel del skoj som där drönaren buggar ur och gör helt sjuka saker

Permalänk
Medlem

Nästan så jag började gråta... Själv får jag bara ducka för lågt flygande cessnor och helekoptrar ibland.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Hej!

Just nu äger jag en Syma X8W och den är sjukt svår att styra tycker jag, den bara drar åt alla håll!
Jag funderar nu istället på att köpa en P3Standard, kommer jag märka stor skillnad?
Och vad är det om att man måste ha tillstånd att filma? Kan jag inte åka till sommarstugan och fota/filma utan att behöva tillstånd?

Permalänk
Skrivet av Peckham:

Hej!

Just nu äger jag en Syma X8W och den är sjukt svår att styra tycker jag, den bara drar åt alla håll!
Jag funderar nu istället på att köpa en P3Standard, kommer jag märka stor skillnad?
Och vad är det om att man måste ha tillstånd att filma? Kan jag inte åka till sommarstugan och fota/filma utan att behöva tillstånd?

P3:an är fruktansvärt lättflugen, så om din Syma är svår kommer du att märka stor skillnad.
För privat bruk är det idag ok att filma utan tillstånd, men du får inte publicera det hur som helst, utan det ska först granskas av försvarsmakten om du ej har självgranskningstillstånd.

Länk till Transportstyrelsen om drönare

Länk till PDF hos Transportstyrelsen om drönare

Länk till försvarsmakten

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjohansson:

P3:an är fruktansvärt lättflugen, så om din Syma är svår kommer du att märka stor skillnad.
För privat bruk är det idag ok att filma utan tillstånd, men du får inte publicera det hur som helst, utan det ska först granskas av försvarsmakten om du ej har självgranskningstillstånd.

Länk till Transportstyrelsen om drönare

Länk till PDF hos Transportstyrelsen om drönare

Länk till försvarsmakten

Tack så jättemycket för svaret! Får fundera i påskhelgen om jag ska köpa en i dagarna då!

Permalänk
Medlem

Går det bra att flyga en Dji Phantom 3 standard uppe I Norrland, om man tar med den ut till skogen tror ni? Är inte riktigt insatt hur viktig satelitmottagningen är eller om det finns ställen som har dålig satelitmottagning, hur bra fungerar dronen då?

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackeswe:

Tänker du på Phantom 5? För jag läste någonstans att de bara skulle göra en version av Phantom 4:an denna gången.

Jo, men så sägs det hela tiden. Bara kolla hur många versioner det finns på 3an. Normal, Advanced, 4K

Eftersom jag redan har en, så känns det onödigt att skaffa en 4a. Väntar hellre på 5an eller på något nytt.

Saknar Lightbride till min Vill kunna streama till TV:n samtidigt som jag flyger

Skrivet av mSebbe:

Går det bra att flyga en Dji Phantom 3 standard uppe I Norrland, om man tar med den ut till skogen tror ni? Är inte riktigt insatt hur viktig satelitmottagningen är eller om det finns ställen som har dålig satelitmottagning, hur bra fungerar dronen då?

Ska väl inte vara några problem. Du behöver inte köra med GPS. Det är till för landning/Return Home.

Kör du när det är kallt så får du räkna med att flygtiden inte blir så hög, så chansa inte när det är 20% kvar utan landa då istället.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Gissar på att dom flesta har sett http://www.southparkstudios.nu/full-episodes/s18e05-the-magic... och att det kan bli ett jäkla liv om man kör upp en drönare i ett radhus område.
Avsnittet är skit kul dock.

Men borde det inte bli förbjudet att filma fota med mobiler på typ bussar mm också ?
Jag personligen gillar inte att bli fotad och fotar heller inte andra personer och vet inte hur många gånger man fastnad på bild när man sitter på bussen.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av mSebbe:

Går det bra att flyga en Dji Phantom 3 standard uppe I Norrland, om man tar med den ut till skogen tror ni? Är inte riktigt insatt hur viktig satelitmottagningen är eller om det finns ställen som har dålig satelitmottagning, hur bra fungerar dronen då?

Det är fritt fram att flyga även i Norrland, så länge du inte flyger inom ett naturskyddsområde eller nationalpark t.ex..
Sen kanske militären har några ställen man ska undvika också, samt om det finns några flygplatser i buschen..
Titta på den här..
http://daim.lfv.se/echarts/dronechart/

Så länge det inte är några andra saker som stör.. t.ex. master med olika signaler, så bör du inte ha några problem med satelitmottagningen. Men värt att tänka på är väl att om det är ett högt Kp-värde, så det är stor chans för norrsken, kan detta störa GPS:en och kompass...

Det går dock att köra i ATTI-mode, vilket är utan GPS. Vilket kan vara en fördel om man vill ha mjukare filmsekvenser ibland..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD