Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Ljud från två högtalare, inte fyra

Permalänk
Medlem

Ljud från två högtalare, inte fyra

Tja!
Mitt ljudsystem(Logitech z-5500) gav upp förra veckan *sad*
Har fått fixa en nödlösning där jag använder högtalarna från z-5500 tillsammans med denna förstärkare(Fisher CA-P7)

I "LINE"(högra uttagen) har jag kopplat in en sådan här kabel som går vidare till min dator

Till problemet!
Jag har fått två högtalare att fungera(bägge frontsen)
Varför fungerar inte de två bakre? Är det pga kabeln?
OBS - GeForce GTX 580 och Win 7 utifall det har någon betydelse.

Tack!

Permalänk
Medlem

du använder antagligen bara frontutgångarna från ditt ljudkort, din förstärkare är förresten stereo så i bästa fall kommer till 2x stereo(A+B speakers), det finns inte flera kanaler än två att tillgå.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

du använder antagligen bara frontutgångarna från ditt ljudkort, din förstärkare är förresten stereo så i bästa fall kommer till 2x stereo(A+B speakers)

Jag behöver alltså en annan sladd för att få ljud från alla högtalare? T.ex en sådan här variant?

Min förstärkare är stereo? Tyvärr lite av en idiot vad gäller ljudsystem och liknande! Snälla utveckla!

Permalänk
Medlem
Skrivet av farore:

Jag behöver alltså en annan sladd för att få ljud från alla högtalare? T.ex en sådan här variant?

http://i.ebayimg.com/00/s/MzYwWDQ4MA==/z/dGYAAMXQNo5TZcJ2/$_3...

Min förstärkare är stereo? Tyvärr lite av en idiot vad gäller ljudsystem och liknande! Snälla utveckla!

Andra sladdar hjälper inte, din förstärkare har bara två kanaler (h+v), den har dock 4 högtalarutgångar, men inga möjligheter till att skilja på fram och bak.
Så 2x stereo är det bästa du kan åstadkomma.

Om du väljer att placera det andra stereoparet bak spelar ingen roll, det blir inte bakkanaler av den grunden.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Andra sladdar hjälper inte, din förstärkare har bara två kanaler (h+v), den har dock 4 högtalarutgångar, men inga möjligheter till att skilja på fram och bak.
Så 2x stereo är det bästa du kan åstadkomma.

Om du väljer att placera det andra stereoparet bak spelar ingen roll, det blir inte bakkanaler av den grunden.

Okay, tror jag hajar!
Jag kan alltså inte ha surround? Men att få ljud från alla högtalare är möjligt med 2x stereo? Hur ordnar jag det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av farore:

Okay, tror jag hajar!
Jag kan alltså inte ha surround? Men att få ljud från alla högtalare är möjligt med 2x stereo? Hur ordnar jag det?

titta på framsidan, du har antagligen en knapp eller två märkt "Speaker A" och/eller "Speaker B", om det är en växlande knapp kan du bara ha ett par aktivt i taget, om det är två knappar, aktivera båda.
På baksidan har du två sett med utgångar, det översta med skruvterminaler är antagligen märk "A", det nedre med klämlister är antagligen märkt "B".
Anslut ditt "huvudpar" till "A", sekundärpar till "B".

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk

Men står det inte surround, på dom nedre högtalarutgångarna?

Visa signatur

Cpu: Amd Threadripper 1920X MB: Asus Zenith Extreme Vga: Zotac 2080 GTX, Ram: Kingston HyperX Predator 3000 32 GB Ljud: Asus Essence STX II HD:2x Samsung 950Pro 2x Samsung 840 Pro 256GB 4X Samsung 850 Pro 256 GB 2x WD Green 3 TB, Monitor: ROG SWIFT PG279Q PSU: Corsair AX1500I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diezelpower:

Men står det inte surround, på dom nedre högtalarutgångarna?

Jo det gör det!

Skrivet av frankof:

titta på framsidan, du har antagligen en knapp eller två märkt "Speaker A" och/eller "Speaker B", om det är en växlande knapp kan du bara ha ett par aktivt i taget, om det är två knappar, aktivera båda.
På baksidan har du två sett med utgångar, det översta med skruvterminaler är antagligen märk "A", det nedre med klämlister är antagligen märkt "B".
Anslut ditt "huvudpar" till "A", sekundärpar till "B".

Naj, finns inga knappar som har att göra med speakers.
Finns en knapp som heter "surround" dock!
Har pillat på alla knapparna otaliga gånger så tror inte det är där problemet ligger.. möjligt att det har att göra med drivrutiner på datorn t.ex?
Hittar ingen bättre bild men såhär ser framsidan ut

Från vänster till höger
On/off knapp längst upp i vänstra hörnet, surround(on/off), tape1, tape2, phono, tape, dat, vcr1, vcr2, vdp, tuner, växla mellan source, vcr2 och vdp, loudness(on/off) och cd direct
Runda knapparna är bass, treble och balance.

Permalänk
Medlem

Jag googlede stärkarn och fann bara att det var stereo.
Hittar du inte mera ingångar så blir det fortfarande bara stereo, möjligt att det finns någon form av DSP innebygd.
Och nej, drivrutiner till ljudkortet gör inte förstärkaren till en multikanal förstärkare., men tryck in knappen märkt "surround", vad som krävs för att det skall fungera är jag inte säker på, någon manual ser ut till att vara svårt att hitta.
Kan vara så att "line" skall vara byglad och då måste du använda CD in eller någon av VCR ingångarna för att få in ljudet från datorn.
(NAD hade en liknande lösning för att dela på för och slutsteg, för att den skulle fungera som integrerat måste byglarna sitta på plats)

Bättre bilder, med bygeln på plats: http://www.rehifi.se/fisher-cap7-p-14797-c-224.aspx

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk

Kan ju vara något tidigt försök innan man satte standarden för dolby prologic.
Förmodligen fasvänder surroundutgångarna och kanske till och med lägger på något bandpassfilter.

Men som tidigare sagt, det blir nog 2 kanal. Vill du ha dubbla högtalare på varje höger resp vänster drar du bara dubbla kablar så att säga, men fortfarande från samma utgång. Alltså två kablar från höger och två från vänster, sedan går dom till varsin högtalare. Vet du hur många ohm dina högtalare kan du välja om du ska serie eller parallellkoppla dom. Vet du inte det så kanske du ska börja med att koppla i serie.

+ ut från förstärkaren till + på första högtalaren. - från första högtalaren till + på andra. - på andra högtalaren till - på förstärkaren.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Jag googlede stärkarn och fann bara att det var stereo.
Hittar du inte mera ingångar så blir det fortfarande bara stereo, möjligt att det finns någon form av DSP innebygd.
Och nej, drivrutiner till ljudkortet gör inte förstärkaren till en multikanal förstärkare., men tryck in knappen märkt "surround", vad som krävs för att det skall fungera är jag inte säker på, någon manual ser ut till att vara svårt att hitta.
Kan vara så att "line" skall vara byglad och då måste du använda CD in eller någon av VCR ingångarna för att få in ljudet från datorn.
(NAD hade en liknande lösning för att dela på för och slutsteg, för att den skulle fungera som integrerat måste byglarna sitta på plats)

Bättre bilder, med bygeln på plats: http://www.rehifi.se/fisher-cap7-p-14797-c-224.aspx

Tack för att du tar dig tid att hjälpa mig men lite för många främmande ord och begrepp för att jag ska hänga med!
Att få igång surroundet är inte prio ett utan vill just nu bara kunna få ljud från alla fyra högtalare.
Är det möjligt?

Återigen, stort tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Kan ju vara något tidigt försök innan man satte standarden för dolby prologic.
Förmodligen fasvänder surroundutgångarna och kanske till och med lägger på något bandpassfilter.

Men som tidigare sagt, det blir nog 2 kanal. Vill du ha dubbla högtalare på varje höger resp vänster drar du bara dubbla kablar så att säga, men fortfarande från samma utgång. Alltså två kablar från höger och två från vänster, sedan går dom till varsin högtalare. Vet du hur många ohm dina högtalare kan du välja om du ska serie eller parallellkoppla dom. Vet du inte det så kanske du ska börja med att koppla i serie.

+ ut från förstärkaren till + på första högtalaren. - från första högtalaren till + på andra. - på andra högtalaren till - på förstärkaren.

Ah, smart lösning där, testar att köra på det!
Tack!

Permalänk
Skrivet av farore:

Ah, smart lösning där, testar att köra på det!
Tack!

notera dock att du kan få problem om du kör fel ohmtal på ugången vanligast ä väl att den vill ha 4 eller 8 ohm högtalare eller på nån enstaka sett 6 ohm.

efter en snabb googling ser det ut som att z5500 kör 8 ohm på sina högtalare.

dvs vill förstärkaren ha 4 ohm högtalare så ska du parralellkoppla 2 högtalare på varje kanal.

här har du skillnaden mellan seerie och parralellkoppling om du är osäker

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Ser ut som att satelliterna ligger på 5Ohm se bild 4 http://soundnews.ro/2011/05/29/logitech-z906-review-english-v...
Så seriekoppling är nog att föredra.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X | Nvidia Titan V | 64GB G.SKILL TridentZ NEO 3600 | AORUS X570S MASTER | Samsung 970 EVO 2TB | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Seasonic Platinum 1200W | Alienware AW3423DW QD-OLED ]

Permalänk

Som föregående.
Parallellkopplar du 2 högtalarpar kommer stärkaren "se" hälften av impedansen och gå på knäna vid högre volymer och ev. brinna upp.
Kör med 2 högtalare som det är inspelat och tänkt är mitt råd.