Telia o Bahnhof stadsnät, eller BBB-fiber?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

I "övrigt" så har väl Telia fortfarande absolut bäst peering inom både Sverige och EU, eller?

Bahnhof routar inom EU via Telia i vilket fall som helst, så skulle egentligen inte spela någon roll vad man väljer på den fronten. Trafik som går till USA är genom Cognent eller Level3, minns inte vilken Bahnhof använder men den trafiken kommer I vilket fall som helst gå genom samma fiber sjökabel som flera är delägare i som sattes i drift för typ 15 år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raza:

Här sätter man mobilen på laddning och fortsätter med sina försök att få någon form av ordning i det nya köket och då har ni skrivit för fullt, underbart att se!

KSW - Vad är det för fulknep du syftar på?

Rouge of Darkness - Ja om man kan få dem att erbjuda ett specialpris eller lite fria månader så jämnar man ju såklart ut en del prisskillnad! Här i Eskilstuna var det 100/10 som gällde, sen kostade 100/100 600+ kr, det var galet dyrt!

Stefflo, Rinosaur - Varför tycker ni det?

Allexz - Bra punkter att nämna. Även om jag antagligen kommer använda autogiro är avgiften för e-faktura väldigt konstig kan jag tycka. Sämre telefontider är bra att tänka på.

Völund, SimpanDirr - Det där låter tris, men det är problem orsakade av stadsnätstjänsten och inte av leverantören, har jag förstått det rätt? Åtminstone för dig Völund. Men när du då varit i kontakt med Bahnhof, har du haft korta eller långa väntetider? Och har du varit nöjd med deras supportinsats, även om tjänsten kanske inte fungerar bättre?

Lappen81 - Jag ska kolla upp vad det är för en betaltjänst du menar. Tror inte att Telia hade någon bindningstid heller. Något mer du har att säga om dem?

Skickades från m.sweclockers.com

Fakturaavgifter, obligatoriska tillvalstjänster som är gratis några månader så att du glömmer bort dem, telefonabonnemang i anslutning till uppkopplingen där inte ens nummerpresentation ingår etc.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Sötast
Skrivet av ksw:

Fakturaavgifter, obligatoriska tillvalstjänster som är gratis några månader så att du glömmer bort dem, telefonabonnemang i anslutning till uppkopplingen där inte ens nummerpresentation ingår etc.

Har då aldrig varit med om nåt liknande under över 5 år som kund med Telia Fiberlan som tjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av völund:

Då verkar du ha liknande problem med Bahnhof som jag upplever ?
Har de lyckats löst ditt problem ?

Jag hade samma problem. Satte Googles DNS i min router sen fungerade det utan problem.
Felanmälde det hos Bahnhof som hörde av sig en vecka senare och sa att dom kunde felsöka det men har dock inte orkat ta tag i det. Kör fortfarande på Google.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Entusiast

Om ni väljer Telia, se till att använda andra DNS-adresser än Telias egna.
T.ex Googles DNS:er: 8.8.8.8 och 8.8.4.4

Telias DNS-servrar är EXTREMT sega på att uppdatera tabellerna.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kajlie:

Jag hade samma problem. Satte Googles DNS i min router sen fungerade det utan problem.
Felanmälde det hos Bahnhof som hörde av sig en vecka senare och sa att dom kunde felsöka det men har dock inte orkat ta tag i det. Kör fortfarande på Google.

Googles DNS i routern ? sätter man inte i nätverksanslutningen in windows ?

Visa signatur

Intel Core i9 9900k@4.9Ghz | Gigabyte Z390 Aurus Pro Wifi | 16GB G.Skill Trident Z RBG 3200Mhz | Corsair 500D RGB SE | Corsair H150i Pro RGB| ASUS STRIX 3080ti OC | Samsung 970 EVO 500GB M.2 SSD | Seasonic Plus Gold 750W | Benq 2430T | Windows 10 Pro 64bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av völund:

Googles DNS i routern ? sätter man inte i nätverksanslutningen in windows ?

Jag hittade ett DNS server alternativ i min router så jag satte Googles DNS där och då fungerade det igen på samtliga datorer i hemmet

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Ok, tack Kajlie, ska testa det när jag kommer hem

Visa signatur

Intel Core i9 9900k@4.9Ghz | Gigabyte Z390 Aurus Pro Wifi | 16GB G.Skill Trident Z RBG 3200Mhz | Corsair 500D RGB SE | Corsair H150i Pro RGB| ASUS STRIX 3080ti OC | Samsung 970 EVO 500GB M.2 SSD | Seasonic Plus Gold 750W | Benq 2430T | Windows 10 Pro 64bit |

Permalänk
Medlem

Okej, från vad jag förstår verkar de flesta stå bakom Bahnhof, men även Telia är ett bra alternativ. Så i den frågan är det väl mer vilket pris man vill gå efter som gäller.

Hur är det med Bredbandsbolaget? Vet att det varit lite strul när de tagit över Tele2's fiber, men hur är de för övrigt? Då jag fortfarande har ett aktivt mecenatkort kan jag få deras 100/10-lina för 199 kr/mån, dock med 12 mån bindningstid. Men priset är ju väldigt bra. Tydligen är deras LAN och stadsnätet båda kopplade till samma uttag här i lägenheten, så beställer jag en stadsnätstjänst kommer det ta ca. två veckor innan någon kommer hit och ansluter mig till stadsnätet, medan BBB via Mecenat "bara" tar upp till en vecka. Så BBB levererar snabbare och till ett billigare pris, men binder upp en. Några andra nackdelar i jämförelse med de tidigare nämnda företagen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har inte läst igenom hela tråden men måste bara säga jag e så extremt trött på inkompetenta människor som skyller på sina bredbandsbolag när det oftare är deras egen utrustning eller rent av stadsnätet som krånglar.

Jag jobbar för ett stadsnät i norra skåne och har byggt upp 1000+ lägenheter såväl som hus med fiber och jag kan ju säga att haft bahnhof 30/30 och 250/250 och jag har alltid fått ut det jag varit utlovad haft en stabil ping dygnet runt och inte haft någon nertid överhuvudtaget.

Kör stadsnätet med dålig och billiga switchar osv så kommer ju det att påverka folks internet i större utsträckning när fler hushåll är aktiva samtidigt så är det bara.

Dom felsökningsärende jag har varit ute på så är det nästan alltid det är stadsnät som är flaskhalsar eller krånglar framför bredbandsbolagen, men många tänker inte på eller är inte insatta i stadsnätets roll och hur de fungerar och därmed smutskastar bredbandsbands operatörer för att nätet dom levererar i är dåligt uppbyggt.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Jag har inte läst igenom hela tråden men måste bara säga jag e så extremt trött på inkompetenta människor som skyller på sina bredbandsbolag när det oftare är deras egen utrustning eller rent av stadsnätet som krånglar.

Jag jobbar för ett stadsnät i norra skåne och har byggt upp 1000+ lägenheter såväl som hus med fiber och jag kan ju säga att haft bahnhof 30/30 och 250/250 och jag har alltid fått ut det jag varit utlovad haft en stabil ping dygnet runt och inte haft någon nertid överhuvudtaget.

Kör stadsnätet med dålig och billiga switchar osv så kommer ju det att påverka folks internet i större utsträckning när fler hushåll är aktiva samtidigt så är det bara.

Dom felsökningsärende jag har varit ute på så är det nästan alltid det är stadsnät som är flaskhalsar eller krånglar framför bredbandsbolagen, men många tänker inte på eller är inte insatta i stadsnätets roll och hur de fungerar och därmed smutskastar bredbandsbands operatörer för att nätet dom levererar i är dåligt uppbyggt.

Jo den jag pratade med som representerade ägarna till detta stadsnät sa väl något liknande. Frågade om hastigheten leverantörerna lyckas ge en beror på begränsningar hos leverantören eller stadsnätet, och då berättade han att det var det sistnämnda. Huruvida det är leverantörerna eller stadsnätet som brukar vara den ledande boven vid driftstörningar vet du säkert bättre än mig om. Det som skiljer leverantörerna ifrån varandra är väl främst supporten/kundtjänsten vad jag förstår, sen lite integritetspolicy's och dylik, om jag förstått det rätt. Och då är det företaget med bäst sådan jag efterfrågar antar jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

måste bara säga jag e så extremt trött på inkompetenta människor som skyller på sina bredbandsbolag när det oftare är deras egen utrustning eller rent av stadsnätet som krånglar.

Till stor del har du givetvis rätt men som i de flesta fall så finns det faktiskt undantag om det nu skulle vara en generell regel att bredbandsleverantören inte gör fel alls.

Permalänk
Medlem

Testade att ändra DNS i min router men det blev tyvärr ingen skillnad. Har själv funnit ett mönster på min svajiga bredbandsuppkoppling som det inte ännu verkar hittat något fel på ? (Bahnhof och Stadsnät). Exempel: 13:00 - 17:00 95mbit ner 5ms ping , samma klockan 23:00 - 10:30 . 17:00-23:00 25mbit ner 25ms . På helgerna är även hastighet och ping sämre under dagtid också. Så det tyder ju på att kapaciteten är begränsad och att kunderna delar på hastigheten när det är många som använder nätet. Väntar med spänning på vad de säger efter felsökningen, ej fått svar på ett par dygn nu ?

Visa signatur

Intel Core i9 9900k@4.9Ghz | Gigabyte Z390 Aurus Pro Wifi | 16GB G.Skill Trident Z RBG 3200Mhz | Corsair 500D RGB SE | Corsair H150i Pro RGB| ASUS STRIX 3080ti OC | Samsung 970 EVO 500GB M.2 SSD | Seasonic Plus Gold 750W | Benq 2430T | Windows 10 Pro 64bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Till stor del har du givetvis rätt men som i de flesta fall så finns det faktiskt undantag om det nu skulle vara en generell regel att bredbandsleverantören inte gör fel alls.

Jo men självklart finns det ju fall där det blir problem hos bredbandsbolag med det går ju inte att undvika men det e väldigt sällan jämfört med hur ofta det kan vara problem i ett dåligt uppbyggt stadsnät.
Finns ju även utrustning som kan gå sönder och/eller fungera mindre i flera led innan det ens når bredbandsbolagets "gateway".

Men många gånger gnäller folk bara över att det inte fungerar sen felsöker dom inte det säger dom jävla skit bredbandsbolag, sitter dom kanske med router som är defekt på något vis eller råkat ut för någon bugg som e fixad i firmware dom inte uppgraderar, någon switch som gått sönder på gatan eller så.

Jag va i södra Halland där byggde dom upp stadsnät med en switch med singel gbit länk in dvs 1000/1000mbit inkommande i switchen och det kan låta mycket men det delas på ett radhus område på cirka 120-140 separata boende dvs de blir 7-10mbit per boende säger vi då att flera av dom har 100mbit ner och nyttjar mycket bandbredd runt vissa tidpunkter blir det ju en rejäl flaskhals bara där, det fallet skulle man iaf haft 2st gbit länkar, sen finns det ju andra exempel med där switcharna är så kass att dom inte klarar av någon throughput alls så att hela switchen segar ihop totalt vid för hög belastning.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Jo men självklart finns det ju fall där det blir problem hos bredbandsbolag med det går ju inte att undvika men det e väldigt sällan jämfört med hur ofta det kan vara problem i ett dåligt uppbyggt stadsnät.
Finns ju även utrustning som kan gå sönder och/eller fungera mindre i flera led innan det ens når bredbandsbolagets "gateway".

Men många gånger gnäller folk bara över att det inte fungerar sen felsöker dom inte det säger dom jävla skit bredbandsbolag, sitter dom kanske med router som är defekt på något vis eller råkat ut för någon bugg som e fixad i firmware dom inte uppgraderar, någon switch som gått sönder på gatan eller så.

Jag va i södra Halland där byggde dom upp stadsnät med en switch med singel gbit länk in dvs 1000/1000mbit inkommande i switchen och det kan låta mycket men det delas på ett radhus område på cirka 120-140 separata boende dvs de blir 7-10mbit per boende säger vi då att flera av dom har 100mbit ner och nyttjar mycket bandbredd runt vissa tidpunkter blir det ju en rejäl flaskhals bara där, det fallet skulle man iaf haft 2st gbit länkar, sen finns det ju andra exempel med där switcharna är så kass att dom inte klarar av någon throughput alls så att hela switchen segar ihop totalt vid för hög belastning.

Håller med dig också, naturligtvis ska man felamnäla så att de får möjlighet att felsöka och inte bara klaga på bolagen, det är ungefär som att säga min bil verkar ovanligt slö men det är ingen ide att felsöka , bättre att gnälla på fabrikanten. När det kommer till bristande kapacitet pga för få eller undermåliga switchar så tycker jag att det är synd om slutanvändaren som får ta den största smällen och som sitter där med ett ostabilt och långsamt bredband där det inte går att råda bot pga hårdvarubegränsningar mellan leverantör och stadsnät. Man måste kunna ställa krav på sin leverantör också när man betalar för en hastighet och får ut en annan.

Visa signatur

Intel Core i9 9900k@4.9Ghz | Gigabyte Z390 Aurus Pro Wifi | 16GB G.Skill Trident Z RBG 3200Mhz | Corsair 500D RGB SE | Corsair H150i Pro RGB| ASUS STRIX 3080ti OC | Samsung 970 EVO 500GB M.2 SSD | Seasonic Plus Gold 750W | Benq 2430T | Windows 10 Pro 64bit |

Permalänk
Medlem

Intressant att läsa om begränsningarna i stadsnäten, får se hur bra ens lina kommer att flyta på här sen!

Har tänkt beställa idag och i frågan Telia vs. Bahnhof tolkade jag deras service och tjänst likvärdiga. Hur är Bredbandsbolaget i jämförelse med dessa? Kan som sagt få studentrabatt via dem, dock kör de med bindningstid. Något gott eller ont att säga om dem?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har BBB i dagsläget, nappade på deras erbjudande med ett PS4 på köpet de hade i julas; funkar skitfint, stabilia hastigheter även under högbelastningstider (17-23).

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Säga vad man vill om Telia i övrigt, men stabila bredbands uppkopplingar har dom iaf!
Haft dom i två hushåll, alltid haft bra hastigheter och ingen/lite nertid!

Om vi håller isär ADSL och fiber.
ADSL är bråkigt, låg hastighet och de säljer saker som de aldrig kan leverera.

Fiber däremot, är ofta otroligt stabilt och överdimensionerat, vilket är bra. Dock är deras support lite... "för automatisk". Du får nästan beskriva ditt liv för en telefonsvarare innan du får prata med någon (om du ens får).

Skrivet av Rouge of Darkness:

de förstår jag BBB är hemskaste bolag jag varit i kontakt med... bara dåliga erfarenheter hittills.

BBB har haft mycket skit för sina modem de senaste åren, och de har börjat "pressa ner" kvalitén för mycket, men de är inte sämst, på långa vägar. Tele2 är roliga, de kräver att man ska ringa in och felanmäla sin fasta telefon... utan att man kan ringa!? Comhem vägar fixa felet på deras nät, men att skicka reklam och försäljare till ens dörr, det har de råd med.

Skrivet av Maxxxtor:

Telia Öppen Fiber är fortfarande telias nät från start till slut. Sen släpper de in andra tjänsteleverantörer i TELIAS infrastruktur och utrustning så att slutkunden kan få tjänster från andra.

" ... inga andra aktörer får vara på deras lina... " - Jag tror han menar att Telia vägrar hyra in sig i andra operatörers nät. De måste vara huvudleverantör för att det skall vara intressant.

Detta är i sig väldigt bra dock. Telia vill inte hyra in sig på linor de inte vet vad de klarar.
Många leverantörer, och jag menar då nästan alla, snålar på trafiken. Du kan få usel trafik vissa dagar och tidpunkter, och kanon andra. Men eftersom Telia har egna linor, så behöver de inte förlita sig på andras teknik för att deras ska fungera. Och när Telias linor lägger av, då lägger oftast många andra leverantörers linor också av, vilket sätter prio på att laga det, iaf i de större näten.

Själv sitter jag på Tele2, som sedan en tid tillbaka blivit uppköpta (deras fiber då). Vet inte vad som kommer ske, men jag kan säga att oavsett tidpunkt på dygnet, oavsett dag, så har jag 100/10, exakt det jag betala för. Eller mer exakt runt 98/11,5Mbit i snitt på Bredbandskollen.

Och när det fungerar så fungerar det klockrent, men när det lägger av, är det enormt problem att få tag i support. Sån tur är så fungerar det 364,5 dagar om året, minst, utan minsta problem.

Permalänk
Skrivet av BaZZe:

Jag har inte läst igenom hela tråden men måste bara säga jag e så extremt trött på inkompetenta människor som skyller på sina bredbandsbolag när det oftare är deras egen utrustning eller rent av stadsnätet som krånglar.

Jag jobbar för ett stadsnät i norra skåne och har byggt upp 1000+ lägenheter såväl som hus med fiber och jag kan ju säga att haft bahnhof 30/30 och 250/250 och jag har alltid fått ut det jag varit utlovad haft en stabil ping dygnet runt och inte haft någon nertid överhuvudtaget.

Kör stadsnätet med dålig och billiga switchar osv så kommer ju det att påverka folks internet i större utsträckning när fler hushåll är aktiva samtidigt så är det bara.

Dom felsökningsärende jag har varit ute på så är det nästan alltid det är stadsnät som är flaskhalsar eller krånglar framför bredbandsbolagen, men många tänker inte på eller är inte insatta i stadsnätets roll och hur de fungerar och därmed smutskastar bredbandsbands operatörer för att nätet dom levererar i är dåligt uppbyggt.

Tack! Du skrev precis det jag tänkte säga. Vi hade precis det problemet här i Borås när det kommunens bostadsbolag kopplade upp hela sitt bestånd på stadsnätet. Mellan 18-2300 på kvällarna var det otroligt segt, hög ping och dålig bandbredd. Tog inte så lång tid att konstatera att felet låg i stadsnätet, inget som Bahnhof kan fixa på egen hand utan dom är beroende av stadsnätets ägare. Nu är det fixat och jag får 97-98/97-98 dygnet runt.

Permalänk
Skrivet av völund:

Testade att ändra DNS i min router men det blev tyvärr ingen skillnad. Har själv funnit ett mönster på min svajiga bredbandsuppkoppling som det inte ännu verkar hittat något fel på ? (Bahnhof och Stadsnät). Exempel: 13:00 - 17:00 95mbit ner 5ms ping , samma klockan 23:00 - 10:30 . 17:00-23:00 25mbit ner 25ms . På helgerna är även hastighet och ping sämre under dagtid också. Så det tyder ju på att kapaciteten är begränsad och att kunderna delar på hastigheten när det är många som använder nätet. Väntar med spänning på vad de säger efter felsökningen, ej fått svar på ett par dygn nu ?

Det där är nästan garanterat stadsnätets problem, inte Bahnhof. Antar att dom har bett dig köra typ pingplotter under problemperioden? Om inte, gör det och skicka resultatet till dom.

Permalänk
Skrivet av Raza:

Nu till frågan, vilket företag erbjuder mest för pengarna? Vilka kan man väntas få ut högst hastighet hos? Vilka har kortast telefonkö och mest kompetenta servicen vid eventuella problem?

Kör själv Bahnhof, 100/100 fiber via stadsnät. Tycker de har bra priser, skiljer dock inte mycket mellan de olika operatörerna.
Bahnhof har anonymitetstjänster som inte kostar allt för mycket heller om man känner att det är viktigt, men saknar e-faktura t ex.
Hastighetsmässigt känner jag ingen som haft problem med fiber, det brukar hållas bra.
Har själv haft 100% uptime hos Bahnhof under 3-4 år.

Gällande telefonköer ligger Bahnhof katastrofalt illa till. De har ett system där man måste registrera mac-adressen på enheten som ska ha en IP-adress, men det är inget du kan göra själv utan du måste ta kontakt med deras kundtjänst via telefon.

De gånger jag ringt kundtjänst har det varit MINST 40 min kö. Men kundtjänst är väldigt kunniga, trevliga och har kunnat hjälpa mig snabbt. Om du dessutom använder dig av port forwards t ex måste du be om att byta till privat IP, annars hamnar du bakom en dubbel NAT.

*Edit: uptime

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caldetron:

De gånger jag ringt kundtjänst har det varit MINST 40 min kö. Men kundtjänst är väldigt kunniga, trevliga och har kunnat hjälpa mig snabbt.

När det gäller kundtjänsten så nämnde VD:n Jon Karlung detta i Bahnhofs senaste bokslutskommuniké*:

Citat:

Vi har tidvis haft långa väntetider i telefonköer, och den stora efterfrågan på våra tjänster har skapat onödiga flaskhalsar. Jag tar detta på mycket stort allvar. Vi har sedan några månader tillbaka tagit krafttag, som bland annat handlar om att införa betydligt bättre strukturella och volymbaserade processer i kundservice än tidigare. Vi gör samtidigt detta med det uttalade målet att öka känslan av personlig service och kunnigt bemötande.

Huruvida deras kundtjänst faktiskt blivit bättre för privatkunder lämnar jag dock osagt, eftersom jag aldrig använt deras telefonsupport. Jag har endast mailat dem om nåt fakturastrul och fick då snabbt svar, men det var ett tag sedan.

* Jag är aktieägare i Bahnhof, så jag får väl anses vara partisk. Å andra sidan så har jag investerat i Bahnhof just för att jag tycker att de är en mycket bra internetleverantör, som har som mål att växa på sitt goda rykte och inte med hjälp av reklam och kampanjer. Jag gillar även deras kamp för integritet på nätet.

Skrivet av Caldetron:

Om du dessutom använder dig av port forwards t ex måste du be om att byta till privat IP, annars hamnar du bakom en dubbel NAT.

Vad jag har hört så beror detta på vilket stadsnät man sitter på, de har inte gått över till NAT överallt ännu. Jag har t.ex. klarat mig undan NAT än så länge, utan att jag behövt kontakta Bahnhof. Men det kommer väl säkert så småningom här också. Bara att hoppas på att IPv6 tar fart innan dess

Permalänk
Skrivet av perost:

När det gäller kundtjänsten så nämnde VD:n Jon Karlung detta i Bahnhofs senaste bokslutskommuniké*:

Låter ju bra, men när jag senast kontaktade dom för 4 månader sedan var jag uppe i 50 minuters väntetid för att jag bytte router. Men som sagt, snabb och proffsig hjälp när man väl kommer fram.

Citat:

Vad jag har hört så beror detta på vilket stadsnät man sitter på, de har inte gått över till NAT överallt ännu. Jag har t.ex. klarat mig undan NAT än så länge, utan att jag behövt kontakta Bahnhof. Men det kommer väl säkert så småningom här också. Bara att hoppas på att IPv6 tar fart innan dess

Så är det kanske. Vet inte om de själva specade detta så, när övergången började göras. Håller med, hoppas på IPv6 snart

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Ping och faktiskt hastighet?

har bahnhof i framtidensbredband i gbg 100/100 får 97 ner 95 upp pingen har jag inte kollat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raza:

Okej, från vad jag förstår verkar de flesta stå bakom Bahnhof, men även Telia är ett bra alternativ. Så i den frågan är det väl mer vilket pris man vill gå efter som gäller.

Hur är det med Bredbandsbolaget? Vet att det varit lite strul när de tagit över Tele2's fiber, men hur är de för övrigt? Då jag fortfarande har ett aktivt mecenatkort kan jag få deras 100/10-lina för 199 kr/mån, dock med 12 mån bindningstid. Men priset är ju väldigt bra. Tydligen är deras LAN och stadsnätet båda kopplade till samma uttag här i lägenheten, så beställer jag en stadsnätstjänst kommer det ta ca. två veckor innan någon kommer hit och ansluter mig till stadsnätet, medan BBB via Mecenat "bara" tar upp till en vecka. Så BBB levererar snabbare och till ett billigare pris, men binder upp en. Några andra nackdelar i jämförelse med de tidigare nämnda företagen?

Skickades från m.sweclockers.com

Vad jag vet om bbb är att dom skötte flytten från tele2 vansinnigt dåligt och svarar inte ens på mail. Har skickat tre stycken sen bytet och inte fått något svar än.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Bahnhof!
Även om du inte förslog T3 så vill jag ändå ge ett varningens ord för dem. Aldrig varit med om en så ostabil DNS, fått köra googles DNS ett flertal tillfällen. De har grym kundservice men inget mer än så.
Sa upp dem för ett tag sedan och går nu till bahnhof.

Permalänk
Medlem

Jag har själv BBB och det funkar bra, förutom att jag inte kan öppna portar samt ändra lösenordet för wifi utan att behöva ringa deras otroligt usla support. Hoppas verkligen att dom fixar detta snart...

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av sQuille:

Jag har själv BBB och det funkar bra, förutom att jag inte kan öppna portar samt ändra lösenordet för wifi utan att behöva ringa deras otroligt usla support. Hoppas verkligen att dom fixar detta snart...

Om det inte är något speciellt positivt med deras support så struntar jag i dem. Vill inte behöva binda upp mig på ett år bara för att jag kan spara ett par kronor i månaden. Frihet är priceless liksom!

Bahnhof får väldigt mycket prisande så blir antagligen dem. Jag minns även att det fanns ett alternativ vid namn Bredband2 som jag sollade bort, mest för att de verkade ha långa handlingstider om man behövde hjälp. De var däremot billigast. Någon som har nå erfarenheter av dem?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har också Bahnhof I Örebro. Jag bor mitt i stan och jag kan lova dig, det är en av de sämsta ISP leverantörerna här i örebro. Varje dag från kl 18:00 till 22/23:00 så stryps nätverket så rejält mycket att man kan inte äns spela spel på grund av de packet drops man får och MS spikes som ligger på 100-600ms.

http://www.speedtest.net/my-result/4216292478
http://www.speedtest.net/my-result/4186387288
http://www.speedtest.net/my-result/3886899014

Dessa är tagna på olika tilfällen. Ungefär vid 18 > 22 tiden.

Ringer man till Bahnhof så säger de att de aldrig har hört talats om detta problem och att de ska kolla efter. Detta var ett halvt år sedan....

Har tagit speedtests på 2 olika datorer, med och utan någon router men får exakt samma resultat. Löjligt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lolkittens:

Har också Bahnhof I Örebro. Jag bor mitt i stan och jag kan lova dig, det är en av de sämsta ISP leverantörerna här i örebro. Varje dag från kl 18:00 till 22/23:00 så stryps nätverket så rejält mycket att man kan inte äns spela spel på grund av de packet drops man får och MS spikes som ligger på 100-600ms.

http://www.speedtest.net/my-result/4216292478
http://www.speedtest.net/my-result/4186387288
http://www.speedtest.net/my-result/3886899014

Dessa är tagna på olika tilfällen. Ungefär vid 18 > 22 tiden.

Ringer man till Bahnhof så säger de att de aldrig har hört talats om detta problem och att de ska kolla efter. Detta var ett halvt år sedan....

Har tagit speedtests på 2 olika datorer, med och utan någon router men får exakt samma resultat. Löjligt...

Men är inte det precis samma problem som har diskuterats tidigare i tråden, att det beror på begränsningar i stadsnätet och inte hos leverantören? Har du haft eller har någon av dina grannar en annan leverantör som fungerar bättre under samma tider?

Skickades från m.sweclockers.com