Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

SSD kraschat?

Tjena!

Min sambo satt vid datorn och surfa samt lyssna på spotify för nån dag sen och helt plötsligt så frös datorn och det enda hon kunde röra var musen, men inte klicka på något och tangentbordet var helt dött.

Så jag testade att starta om datorn och det kom till Windows laddnings ruta men inte förbi det lätt datorn vara igång i 15-20min utan att något hände. Testade starta om igen och då ville den datorn vara snäll och försöka reparera windows till mig , men samma sak där. Den laddade och laddade men inget hände. Testade flera gånger till att starta om men kom inte längre än detta.

Testade sedan att koppla ur alla hårddiskar utom min OS hårddisk och ett USB-minne med Win8 imagen på och tänkte reparera installationen via det. Men det fungerade inte för då var min disk tydligen låst? Och det kom inte upp nån ruta där jag ens fick en möjlighet att skriva in något lösenord.

Mitt sista test var att koppla ur min OS disk och koppla in den till min laptop för att se om jag kunde få upp den där. Men min laptop stod länge och försökte ladda och när väl "F:" (min os disk) ploppa upp så kunde jag inte klicka på den och i computer management så dök den inte upp ens.
Jag testade koppla in min lagringsdisk och det kom upp medetsamma!

Frågan är alltså om min första köpta SSD disk är död eller om den går att rädda på något sett?
Denna SSD har aldrig strulat för mig innan. Man har ju läst om att SSD diskar inte håller lika länge som vanliga hårddiskar men är lite mer än 4år för en OS SSD Disk helt ok i livslängd ?

Det är en Corsair F120 köpt slutet av 2010.

Tack på förhand för hjälp och eventuell möjlig fix till min SSD.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Testa boota upp en linuxdist på usb sticka medans du har disken i den stationära och sedan kör något formaterings kommando på den så ska den nog orka med lite till efter formateringen (koppla ur alla andra hårddiskar såklart så du inte kan råka formatera fel disk av misstag).
(testat att byta sata kabel och port på denna till något annat ?)

Min ssd gjorde en liknande sak när den kände för det ibland både vid spel och surfande, då fick man Blue screen på att en slumpmässig fil orsakade kraschen varje gång tills man bytte sata port och kabel.

Kika även över hälsan på disken med crystaldiskinfo http://sourceforge.jp/projects/crystaldiskinfo/
(Har ni ett extern kabinett och trycka i den i så kör den då via laptopen och koppla in den efter att laptopen startat Windows helt.)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Frågan är alltså om min första köpta SSD disk är död eller om den går att rädda på något sett?
Denna SSD har aldrig strulat för mig innan. Man har ju läst om att SSD diskar inte håller lika länge som vanliga hårddiskar men är lite mer än 4år för en OS SSD Disk helt ok i livslängd ?

Det är en Corsair F120 köpt slutet av 2010.

Om du inte kommer åt den alls, så är chansen att rädda info på den låg. Recovery program, kanske kan.

Ang disken i sig själv, testa göra en secure erase på den. Det kan ibland få liv i SSDer.
Sen är nog mer frågan om jag hade litat på den som OS disk även om du får liv i den igen. Kanske är bättre att titta på en ny SSD och om du får liv i denna, använda den till steam spel eller något som inte påverkar vidare mycket om det rasar.

Och 4 år för en SSD är rätt lång tid. Jämför med de flesta HDD idag som du ska vara glad om de håller 3 år eller mer. Men visst, SSDer kan hålla mycket längre än så, det är lite lotto. OS disk är trots allt det mest påfrestande de flesta SSD får utstå. Torrenter är väl det värsta HDD får utstå