Permalänk
Medlem

Det står nu helt klart att utomstående inte bara i realtid kunnat övervaka vad jag gjort på min dator, utan man har även kunnat kopiera filer, möjligen har hela min hårddisk blivit kopierad.

Datorn med Windows XP (brandvägg i windows påslagen) har varit direkt kopplad till ett öppet stadsnät och det har inte funnits någon router/brandvägg mellan datorn och bredbandsuttaget i väggen. Inga filer eller mappar i mitt Windows har varit "delade", så vitt jag vet.

Jag kommer inom kort att kontakta bredbandsleverantören/de ansvariga för nätverket, men kommentera gärna följande fråga:

Innebär det faktum att jag inte insett risken med att vara uppkopplad med nämnda utrustning att jag per automatik gett fritt tillträde till min dator? Eller omvänt: om jag är uppkopplad till ett öppet stadsnätverk och hittar en dator som är ansluten på nämnda sätt, betyder det då att det är fritt för mig att gå in på den datorn för att titta på och kopiera material, eller är detta olagligt?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av clochard:

Det står nu helt klart att utomstående inte bara i realtid kunnat övervaka vad jag gjort på min dator, utan man har även kunnat kopiera filer, möjligen har hela min hårddisk blivit kopierad.

Datorn med Windows XP (brandvägg i windows påslagen) har varit direkt kopplad till ett öppet stadsnät och det har inte funnits någon router/brandvägg mellan datorn och bredbandsuttaget i väggen. Inga filer eller mappar i mitt Windows har varit "delade", så vitt jag vet.

Jag kommer inom kort att kontakta bredbandsleverantören/de ansvariga för nätverket, men kommentera gärna följande fråga:

Innebär det faktum att jag inte insett risken med att vara uppkopplad med nämnda utrustning att jag per automatik gett fritt tillträde till min dator? Eller omvänt: om jag är uppkopplad till ett öppet stadsnätverk och hittar en dator som är ansluten på nämnda sätt, betyder det då att det är fritt för mig att gå in på den datorn för att titta på och kopiera material, eller är detta olagligt?

Om du är säker på detta skett så bör du naturligtvis göra en polisanmälan om dataintrång och kanske även låta bli att använda din dator så att ev bevis lättare kan säkras innan du skriver över dem.

Stadsnätet är osäkert konfigurerat vilket är dumt men det är inget fel i juridisk mening och samtidigt så använder ju även du olämplig utrustning men jämför det med att lämna husdörren öppen, det underlättar för tjuven men det är ändå inte tillåtet att stjäla även om huset står vidöppet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av clochard:

Det står nu helt klart att utomstående inte bara i realtid kunnat övervaka vad jag gjort på min dator, utan man har även kunnat kopiera filer, möjligen har hela min hårddisk blivit kopierad.

Datorn med Windows XP (brandvägg i windows påslagen) har varit direkt kopplad till ett öppet stadsnät och det har inte funnits någon router/brandvägg mellan datorn och bredbandsuttaget i väggen. Inga filer eller mappar i mitt Windows har varit "delade", så vitt jag vet.

Jag kommer inom kort att kontakta bredbandsleverantören/de ansvariga för nätverket, men kommentera gärna följande fråga:

Innebär det faktum att jag inte insett risken med att vara uppkopplad med nämnda utrustning att jag per automatik gett fritt tillträde till min dator? Eller omvänt: om jag är uppkopplad till ett öppet stadsnätverk och hittar en dator som är ansluten på nämnda sätt, betyder det då att det är fritt för mig att gå in på den datorn för att titta på och kopiera material, eller är detta olagligt?

Ja det är olagligt. Men jag lovar, det kommer inte att hända ett skit om du anmäler.

Köp en router, confa den rätt.
Ominstallera till Win 7/8,1
Allting löst.

Du hittar en bra router på marknaden för 300 - 600Kr

Och om man skall vara ärlig, som nörd

Vem blir inte nyfiken på att gå in på grannens öppna stadsnätverk, visst det är olagligt, men kan man låta bli, nja..jag tror att väldigt många känner igen sig här, inte för att ställa till det och vara ett svin, utan av ren nyfikenhet.

Eller om man upptäcker att grannen har en router som inte är säkert lösenordsskyddad, kan man som nörd låta bli att logga in på routerns webgränssnitt och administrera?

Jag bor själv på en gata med ca 20st SSID och för några år sen upptäckte jag att ca en fjärdedel inte fixat ett säkert användarnamn och lösenord.
Det vart standard blankt eller password eller admin

Jag gick hem till dom med en laptop, loggade helt enkelt in på deras router och visade och förklarade det ända rätta.

Eftersom jag känner alla mina grannar, och är snäll, så blev allting bra. Men alla är inte snälla, många vill bara ställa till det.

Nackdelen av mitt beteende är att jag har några grannar som springer och vill ha support, men det kan jag leva med

Och än en gång:

Köp en router, confa den rätt.
Ominstallera till Win 7/8,1
Allting löst.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

ok, uppfattat...

några fler frågor:

(1) har det faktum att inga mappar varit markerade som delade haft nån betydelse? har det kräfts extra ansträngning för att komma åt innehållet?

(2) kan man anta att det även har varit möjligt att lägga till filer och/eller ändra i befintliga filer lika lätt som det varit att kopiera filer?

(3) vid surfning: kan man anta att även surfning på "https" sajter (märkta med hänglås i firefox), t ex banksajter, har varit synlig?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av clochard:

ok, uppfattat...

några fler frågor:

(1) har det faktum att inga mappar varit markerade som delade haft nån betydelse? har det kräfts extra ansträngning för att komma åt innehållet?

(2) kan man anta att det även har varit möjligt att lägga till filer och/eller ändra i befintliga filer lika lätt som det varit att kopiera filer?

(3) vid surfning: kan man anta att även surfning på "https" sajter (märkta med hänglås i firefox), t ex banksajter, har varit synlig?

Om någon har haft ett program för fjärrkontroll i din dator kan de se och påverka allt som du själv kan påverka.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om någon har haft ett program för fjärrkontroll i din dator kan de se och påverka allt som du själv kan påverka.

jag menar utan fjärrstyrningsprogram...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av clochard:

jag menar utan fjärrstyrningsprogram...

Jag syftar mer på att du verkar beskriva att någon har möjlighet att fjärrstyra din dator, du verkar ju helt övertygad om det, att det sedan inte sker "öppet" tex via Teamviewer utan via hacking spelar ingen egentlig roll för det är ju en metod för fjärrstyrning i vilket fall.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CasualGamer:

Du verkar inte ta detta på allvar själv. Hade du gjort det skulle du installerat Ubuntu eller dylikt för drygt tio inlägg sedan, istället försöker du hålla den här spekulativa diskussionen vid liv. Du har fått många bra råd, jag tycker du borde respektera dessa hjälpsamma personer och följa de goda råden. Jag hjälper gärna till själv om du har konkreta frågor rörande hur du sätter upp ett linuxsystem, hur du blockerar portar etc.

Rätt felaktigt att bara för att han skulle installera Linux så skulle hans dator bli säker. Uppkommer bra med nya säkerhetshål även för Linux. Det han borde göra är att investera i en router med en hyffsad firewall och sätta framför. Samt en ominstallation, men inte nödvändigtvis till Linux.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fade-swe:

Rätt felaktigt att bara för att han skulle installera Linux så skulle hans dator bli säker. Uppkommer bra med nya säkerhetshål även för Linux. Det han borde göra är att investera i en router med en hyffsad firewall och sätta framför. Samt en ominstallation, men inte nödvändigtvis till Linux.

Linux är generellt säkrare, men framförallt så kommer det att fungera på en gammal XPmaskin och det går att få tag på Linuxar som uppdateras till skillnad från XP.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag syftar mer på att du verkar beskriva att någon har möjlighet att fjärrstyra din dator, du verkar ju helt övertygad om det, att det sedan inte sker "öppet" tex via Teamviewer utan via hacking spelar ingen egentlig roll för det är ju en metod för fjärrstyrning i vilket fall.

jag är inte alls säker på att någon har kunnat fjärrstyra datorn, det finns inget som tyder på det...

vad jag säker helt på är att man har kunnat observera vad min skärm visar i realtid, samt kopiera filer, antagligen hela disken...

detta verkar, som flera påpekat, ha kunnat ske helt UTAN spionprogram eftersom jag varit ouppmärksam på att datorn varit kopplad till ett stadsnätverk och stått mer eller mindre "olåst"...

mina senaste frågor gäller alltså bl a om det p g a av denna "olåsta" uppkoppling kan ha varit lika lätt att lägga till eller ändra filer? eller om det finns en avgörande skillnad mellan att kopiera filer och lägga till nya filer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av clochard:

jag är inte alls säker på att någon har kunnat fjärrstyra datorn, det finns inget som tyder på det...

vad jag säker helt på är att man har kunnat observera vad min skärm visar i realtid, samt kopiera filer, antagligen hela disken...

detta verkar, som flera påpekat, ha kunnat ske helt UTAN spionprogram eftersom jag varit ouppmärksam på att datorn varit kopplad till ett stadsnätverk och stått mer eller mindre "olåst"...

mina senaste frågor gäller alltså bl a om det p g a av denna "olåsta" uppkoppling kan ha varit lika lätt att lägga till eller ändra filer? eller om det finns en avgörande skillnad mellan att kopiera filer och lägga till nya filer?

Hur kan du vara säker på att någon kopierat dina filer? Har du hittat personliga filer någonstans eller nåt liknande? Hur är du så säker? Jag hittar ingenstans i tråden där du säger hur du vet att någon övervakar dig. Bara att du VET att någon gör det.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

För att komma åt någons dator på nätverket så kan man ju bara skriva \\datornamn\c$ t.ex. för att se C: disken. Dock så har jag för mig detta är avstängt i XP som standard om du inte har lösenord på din användare? Har de lösenord så måste de skriva in ditt användarnamn och lösenord i rutan som dyker upp. Är brandväggen igång så brukar denna blocka också har jag för mig om man själv inte ställt in att man tillåter SMB delning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Hur kan du vara säker på att någon kopierat dina filer? Har du hittat personliga filer någonstans eller nåt liknande? Hur är du så säker? Jag hittar ingenstans i tråden där du säger hur du vet att någon övervakar dig. Bara att du VET att någon gör det.

utomstående har t ex kommenterat detaljer och namn i texter som jag arbetat med...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

För att komma åt någons dator på nätverket så kan man ju bara skriva \\datornamn\c$ t.ex. för att se C: disken. Dock så har jag för mig detta är avstängt i XP som standard om du inte har lösenord på din användare? Har de lösenord så måste de skriva in ditt användarnamn och lösenord i rutan som dyker upp. Är brandväggen igång så brukar denna blocka också har jag för mig om man själv inte ställt in att man tillåter SMB delning.

ok, kan inte kommentera denna info direkt...

jag ska kontakta bredbandsleverantören/de som ansvarar för stadsnätet...

Permalänk
Medlem

Är du säker på att det inte är en fråga om utdelade mappar som jag skrev tidigare? För om jag minns rätt så delade WinXP ut typ mina dokument/mina delade dokument och liknande som standard. Så om ditt stadsnät inte kör separata vlan ut till varje kund så kan man bara surfa in och kolla på dokument mappar som är utdelade.

För 10+ år sedan när jag fick fiber så var så fallet och jag kunde gå in på mina grannar och kolla på deras utdelade dokument och till och med filer de laddade ner som filmer eller foton de tagit på sig själv som de lagt i publikt utdelade mappar i WinXP, och jag tvivlar starkt på att nåt sånt skulle få några rättsliga påföljder eftersom det är en publik utdelning i samma nätverk och skulle aldrig vara en fråga om intrång.

Jag är nästan säker på att detta är vad som hänt för det är inte så sannolikt att ens närmaste grannar i samma nät skulle göra intrång/hacka ditt system för att komma åt dina filer, särskilt om de nu skulle göra kommentarer.

Och jag förstår inte varför du fortfarande kör ditt WinXp system när flera av oss redan sagt att du skall installera om och helst till minst Windows 7. Men att skaffa en router skulle även vara bra om det nu är så att du och dina grannar ingår i samma nät där ditt stadsnät inte har delat upp varje kund i separata vlan.

Permalänk
Medlem

Alla Windows-versioner delar ut mappar som default (om det inte ändrats nyligen i någon update).

Enkelt att se om din dator är utdelad, öppna utförskaren, klicka på "Network", syns din dator där? - då är den utdelad (med dom mapparna som syns där).
För att få reda på om någon kan komma åt dina filer: I startmenyn, klicka switch user, välj en user som inte har ett lösenord för inloggning (om det kontot du är inne på nu inte har ett lösenord, ja då är det kört redan), t.ex. "Guest" om det är det enda utan lösenord. Sedan öppnar du utforskaren igen, klickar din dator och går in utan att skriva något lösenord, dom filerna som syns där kan vem som helst på ditt nätverk se (samt kopiera, ändra i filer osv..).

För att åtgärda: Gå in på users på Control panel, inaktivera Alla konton utom det du tänkt använda, lägg till ett lösenord med ca 8 tecken som inte går att gissa lätt. Nu krävs det lösenord (det du skapade) för att se dina filer, men för att vara helt säker gör följande:

Properties på "Network" i utforskaren, Change advanced sharing settings, klicka fram fliken där det står (current profile), sedan:
turn off network discovery
turn off file and printer sharing
turn off public folder sharing
media streaming ska va avstängt
file sharing connections spelar ingen roll vad som står där
turn on password protected sharing

Om du nu går in på Network i utforskaren så står det att du stängt av det, och folk kan inte komma åt det.

Computer->remote desktop settings-> här ser du om det går att fjärrstyra din dator, "deskstop assistance" kräver att du trycker okej på en popup när någon vill se din skärm, bocka bort för säkerhets skull. "remote desktop" är vanlig fjärrstyrning, denna måste vara avstängd.

Det enda sättet att hacka dig nu för att se dina word-dokument är med virus, men det verkade som du inte hade några som gjorde det (ta bort dom virus som hittades ändå).
För att se din internet-trafik måste nu någon helt enkelt koppla in sig i byggnadens switch (som ligger i något låst rum i källaren), om du misstänker detta så får du helt enkelt ringa vaktmästaren och säga att du tror någon fifflat med husets router. Det går även att klippa av din internetkabel mellan lägenheten och routern och spana rätt så lätt, om sladdarna typ sitter fastnitade i taket i korridoren så får du helt enkelt följa sladden ner till källaren och se om något ser lurt ut (typ att den går in i grannens dörr : P).

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrSir:

"remote desktop" är vanlig fjärrstyrning, denna måste vara avstängd.

Dock bara aktuellt om man har Pro versioner av Windows... Icke pro går att använda som klienter till remote desktop, men inte som värd för en session. Och remote desktop fungerar bara med konton som har lösenord, så vitt jag vet.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

TS, har du ett trådlöst tangentbord? i sådana fall kan det vara så enkelt att det är just det som avlyssnats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrSir:

Alla Windows-versioner delar ut mappar som default (om det inte ändrats nyligen i någon update).

Enkelt att se om din dator är utdelad, öppna utförskaren, klicka på "Network", syns din dator där? - då är den utdelad (med dom mapparna som syns där).
För att få reda på om någon kan komma åt dina filer: I startmenyn, klicka switch user, välj en user som inte har ett lösenord för inloggning (om det kontot du är inne på nu inte har ett lösenord, ja då är det kört redan), t.ex. "Guest" om det är det enda utan lösenord. Sedan öppnar du utforskaren igen, klickar din dator och går in utan att skriva något lösenord, dom filerna som syns där kan vem som helst på ditt nätverk se (samt kopiera, ändra i filer osv..).

För att åtgärda: Gå in på users på Control panel, inaktivera Alla konton utom det du tänkt använda, lägg till ett lösenord med ca 8 tecken som inte går att gissa lätt. Nu krävs det lösenord (det du skapade) för att se dina filer, men för att vara helt säker gör följande:

Properties på "Network" i utforskaren, Change advanced sharing settings, klicka fram fliken där det står (current profile), sedan:
turn off network discovery
turn off file and printer sharing
turn off public folder sharing
media streaming ska va avstängt
file sharing connections spelar ingen roll vad som står där
turn on password protected sharing

Om du nu går in på Network i utforskaren så står det att du stängt av det, och folk kan inte komma åt det.

Computer->remote desktop settings-> här ser du om det går att fjärrstyra din dator, "deskstop assistance" kräver att du trycker okej på en popup när någon vill se din skärm, bocka bort för säkerhets skull. "remote desktop" är vanlig fjärrstyrning, denna måste vara avstängd.

Det enda sättet att hacka dig nu för att se dina word-dokument är med virus, men det verkade som du inte hade några som gjorde det (ta bort dom virus som hittades ändå).
För att se din internet-trafik måste nu någon helt enkelt koppla in sig i byggnadens switch (som ligger i något låst rum i källaren), om du misstänker detta så får du helt enkelt ringa vaktmästaren och säga att du tror någon fifflat med husets router. Det går även att klippa av din internetkabel mellan lägenheten och routern och spana rätt så lätt, om sladdarna typ sitter fastnitade i taket i korridoren så får du helt enkelt följa sladden ner till källaren och se om något ser lurt ut (typ att den går in i grannens dörr : P).

windows XP har startats och stängts i inloggat läge och användarprofilen har helt saknat lösenord... detta plus avsaknad av router har uppenbarligen gett fritt tillträde till min dator... min klantighet verkar i allafall ha genererat en intressant tråd med mycket info, alltid nåt... tack

Permalänk
Medlem

Fast har användaren inget lösenord går det normalt inte att logga in för fjärrstyrning...

Har du tankat ner en live version av Linux än? Eftersom det här verkar vara ett stort problem i din värld, vore det minsta man kan tänka sig att man faktiskt försöker göra något åt saken...

Personligen tror jag mer på ett dåligt PSU som gör att datorn startar om av sig själv, än att någon annan använder din dator för att spionera på dig...

Mest av allt tror jag på tomtar på loftet, monster under sängen, och troll i garderoben.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast har användaren inget lösenord går det normalt inte att logga in för fjärrstyrning...

Har du tankat ner en live version av Linux än? Eftersom det här verkar vara ett stort problem i din värld, vore det minsta man kan tänka sig att man faktiskt försöker göra något åt saken...

Personligen tror jag mer på ett dåligt PSU som gör att datorn startar om av sig själv, än att någon annan använder din dator för att spionera på dig...

Mest av allt tror jag på tomtar på loftet, monster under sängen, och troll i garderoben.
B!

Men du verkar tro att Linux är ett magiskt OS helt utan säkerhetshål.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fade-swe:

Men du verkar tro att Linux är ett magiskt OS helt utan säkerhetshål.

Liinux har allt en del fel det med men i valet mellan XP och en uppdaterad linux så skulle jag välja linux alla dagar i veckan

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Fade-swe:

Men du verkar tro att Linux är ett magiskt OS helt utan säkerhetshål.

Anledningen till den tron är för att man skjuter över ansvaret på säkerheten till användaren. Och det är så de flesta Linux-distributioner skall fungera. All säkerhet är helt och hållet upp till vad användaren vill och inte vill.

Windows däremot, oavsett version, är det Microsoft som ansvarar för en del av säkerheten. Ett företag användaren blint måste lita på.

Exempel:

Det finns en del mer eller mindre allvarliga säkerhetsbrister i Windows, och trots att Microsoft känner till säkerhetsbristerna, så tänker de inte göra något åt saken. Detta är något som alla användarna helt sonika får acceptera, och kan inget göra åt det.
Många känner inte till säkerhetsbristerna, så de flesta lever glatt i okunskapen. (Ignorance is bliss)

Det finns en del mer eller mindre allvarliga säkerhetsbrister i Linux. Men eftersom koden är öppen, kan användaren välja att aktivt göra något åt saken. Antigen fixar man det själv om man har kunskaperna, eller så tittar man på de färdiga lösningarna andra har kommit upp med. T.ex Security Enhanced Linux. (SE-Linux).
Många känner inte till säkerhetsbristerna, så de flesta lever glatt i okunskapen. (Ignorance is bliss)

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade-swe:

Men du verkar tro att Linux är ett magiskt OS helt utan säkerhetshål.

Eh... Nä, men HAN verkar tro att hans XP har fått någon som flyttar in. Eftersom en Linux LIVE skiva är en 5 minuters tankning, och gratis bortsett från mediat man bränner den på, så verkar det vara en snabb lösning för att tillfälligt ta sig ur fällan där någon annan sitter och tittar på vad man gör...

Det är 100% garanterat säkert att vem som än tros ha ett sätt att e vad han skriver, surfar, och spelar på datorn, via något som finns i hans XP baserade dator, inte kommer ha samma sätt till att se vad som händer efter att man bytt till en live version av något annat OS. Eftersom Windows inte finns i lagliga live versioner, är det ingen rimlig rekommendation, alltså... Valfri Linux. Även om han väljer en gammal Linux med säkerhetshål stora som servicehallar för hela tågset, så kommer han helt garanterat bort från den nuvarande problematiken. Han skaffar sig möjligen en ny, men det är knappast frågan om en permanent lösning, när man pratar live skivor.

Om du vill kalla det "Magiskt OS" får det stå för dig.
B!

Edit

Skrivet av SysGhost:

Många känner inte till säkerhetsbristerna, så de flesta lever glatt i okunskapen. (Ignorance is bliss)

Egentligen skulle man rekommendera honom en Amiga. 68030-68060 med Amiga OS 3.0. Security by obscurity, han borde vara helt säker då.
Och en A1200 går ju att utrusta med trådlöst / trådat nätverk via PCMCIA kort. Och web-browsern på en sådan klarar inte de mjukvaror som ger flest säkerhetshål på Windows / Linux plattformerna, så ännu säkrare.
/Edit

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.