Oljud med dac+amp på samma smps

Permalänk

Oljud med dac+amp på samma smps

Hej på er gott folk! Har kollat runt på nätet lite men det svämmar över av mindre relaterade problem med samma sökord.

Oljudet är inte brum från jordfel. Båda enheterna har samma jord. Och det låter inte alls så.

Jag har byggt mig en enkel förgreningskabel så att dac och förstärkare tar sin ström parallellt från samma oreglerade switchande nätadapter (för att den vanligtvis har jämförelsevis lite väsen på utspänningen).

Problemet som nu uppstår är att orenheterna från nätadaptern förstärks om jag vrider på volymratten, så var det inte innan, då var allt relativt tyst och fint. Om jag använder två olika adaptrar till enheterna så hörs bara ett svagt bakgrundsbrus som inte ökar med volymratten. Jag vet att oljudet kommer från adaptern ursprungligen, för jag har lyssnat på den med ett par lurar via kondensator och det låter mycket likt, samma gryniga ton men brusigare nu. Och om jag byter ut adaptern mot en annan så ändrar sig oljudet som förväntat, alla adaptrar låter olika och det är nu löjligt lätt att avgöra vilken som väsnas minst, men det är ju inte det jag är ute efter.

Det irriterande är att oljudet bara uppstår när båda enheterna använder adaptern samtidigt, var för sig är det inga problem.

Jag kan naturligtvis lösa detta enkelt genom att köpa en likadan adapter till men jag gillar att lösa sånt här med lödkolven och lära mig något.

En märklighet är att om jag vickar på ingångskontakten för strömmen på förstärkaren så ändrar oljudet tonläge! Min gissning är att det uppstår en liten kapacitans i kontaktytan (båda blank metall, kanske olika legeringar, ej guldpläterat) och att denna kommer i svängning med en annan kapacitans någon annan stans. Men vad vet jag, jag har verkligen ingen utbildning i området. Har kollat så det inte är något glapp och har granskat lödningarna inuti förstärkaren och det inga problem med kontakten när jag kör två adaptrar.

Jag blir inte klok på det här men känner på mig att det är något enkelt jag inte känner till.

Nån som har några idéer?

//Martin