Nätaggregat luktar extremt varmt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Titta på corsair GS (om du undrar så det hör inte till dom bättre aggen):D

Haha. LED-belysning. Undviker som pesten allt som lyser när det gäller datorkomponenter.

Kom att tänka på en sak med bzerk före jag surfade in här. Det är nog så det låter när det kortsluter din dator. Därav namnet. Bzzzzzzzzerk!

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Skrivet av Tommty:

Nej det luktar inte varmt, du KÄNNER att det är någon varmt.

Det är riktigt att ren värme inte luktar något... men det som värms upp kan avge doft/lukt som förknippas med värme. Till exempel glödande metall, bränd pertinax (kretskort) och smält plast. Alla har väl hört det gamla ordspråket: "Bränt barn luktar illa".

P.S. jag ser nu att lord_vasagos redan skrivit ett liknande svar...

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Är det från 2005 så skulle jag inte ha det nära några av mina komponenter.

TS. är det så gammalt, byt nu eller tag smällen när det pajar och tar med sig halva din dator i graven.

Åldern är inte problemet. Det är den tveksamma kvaliten ursprungligen, som kan vara. Jag har ett par Tagan Easycon 580 från 2005-6 som på ett strålande sätt driver "tunga" laster, och har gjort det kontinuerligt sedan dag ett.
Av naturliga skäl anses inte effekter som när PSU't var nytt var extrema, speciellt märkvärdiga i dag. Watt-mätaren säger att de toppar 600w, vilket får anses vara inom ramarna för vad de ska klara, och de sköter sig med glans. Enda orsaken till att byta ut dem är sparivern, nya PSU har klart bättre effektivitets-siffror. PSUna drar upp mot 600w från väggen, men jag misstänker att de bara levererar närmare 450-500 till systemet. Och har gjort så sedan de var nya. Effektivitetssiffrorna har blivit markant bättre de senaste åren, så där finns långsiktiga vinster att göra. De här PSU'na kommer hamna i reservdelshögen under sommaren, och så hoppas jag att jag spar in kostnaden för de nya PSU'na över den närmaste 5'års perioden.

I dag hade jag valt något av Seasonics nätagg, som nämnts i tråden.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Åldern är inte problemet. Det är den tveksamma kvaliten ursprungligen, som kan vara. Jag har ett par Tagan Easycon 580 från 2005-6 som på ett strålande sätt driver "tunga" laster, och har gjort det kontinuerligt sedan dag ett.

Det var väl självklart att det här skulle komma farande och bita mig i röven. Jag har varit bortrest i nästan 3 veckor, och det enda som har varit igång under den tiden är min switch. (Är den igång kan jag väcka resten på distans, om det behövs.)
När jag kom hem och började trycka på knappar, för att starta upp datorparken igen, så var det en knapp som gav löjligt lite resultat. Knappen till den datorn jag normalt använder. Den knappen gav ifrån sig ett ljudligt klickande, men effekterna som ska följa på klicket, så som en grön diod som tänds, en röd som blinkar lite då och då, ett par fläktar som varvar upp till ett dånande ljud, och sen spinner ner till idle... Inget av det hände. En blick över axeln bort mot arbetsplatsen, och monitorn som står där visar att det inte är UPS'en det är fel på, skärmen får sitt... Så halv 12 på natten får jag skruva ut ett chassi ur rackskåpet, och börja felsöka. Det var ganska lätt att lokalisera felet, innerst inne visste jag ju att det var dags. Det är alltså ett av de där Tagan EasyCon som har gjort sitt. Men då fick jag äntligen en anledning att stoppa i mitt nya Seasonic nätagg. Det har bara stått här sedan över ett år tillbaka... (Ordern skickades från Inet 2014-04-22. Snacka om att ha framförhållning.)

Jag får tillstå att jag nyss plockade hem en 6TB WD Green, som var kanske aktuell att få i chassit, så det hade blivit av i dagarna i alla fall, men, med tanke på ovanstående, så visst är det ironiskt att det gamla nätagget gav upp under min semester... Kopplade det på en PSU tester, en sådan där billig skitsak från Kina... Inte ett pip. Det där nätagget skickar inte ström på någon tåt längre. I morgon, om tiden tillåter, ska jag ta mig in i nätagget, och se om det är något som syns. Är det det klassiska, att kondensatorerna gjort sitt, tror jag att jag tar hem nya, och ser om jag kan laga, bara för att ha det i reserv.
Jag har ett par till i drift, men nu har jag helt plötsligt inga reserv PSU'n hemma... Och att köpa nytt är iofs kul, men det är ännu roligare att känna "Jag lagade" stoltheten banka i bröstkorgen.

Jag kunde för all del låtsats som om det regnade och inte sagt något, men jag kände att det kunde vara lite kul i någon annans vardag, att småle över det ironiska i min kommentar ovan, i kombination med händelseutvecklingen... Ha en bra dag på er.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det var väl självklart att det här skulle komma farande och bita mig i röven. Jag har varit bortrest i nästan 3 veckor, och det enda som har varit igång under den tiden är min switch. (Är den igång kan jag väcka resten på distans, om det behövs.)
När jag kom hem och började trycka på knappar, för att starta upp datorparken igen, så var det en knapp som gav löjligt lite resultat. Knappen till den datorn jag normalt använder. Den knappen gav ifrån sig ett ljudligt klickande, men effekterna som ska följa på klicket, så som en grön diod som tänds, en röd som blinkar lite då och då, ett par fläktar som varvar upp till ett dånande ljud, och sen spinner ner till idle... Inget av det hände. En blick över axeln bort mot arbetsplatsen, och monitorn som står där visar att det inte är UPS'en det är fel på, skärmen får sitt... Så halv 12 på natten får jag skruva ut ett chassi ur rackskåpet, och börja felsöka. Det var ganska lätt att lokalisera felet, innerst inne visste jag ju att det var dags. Det är alltså ett av de där Tagan EasyCon som har gjort sitt. Men då fick jag äntligen en anledning att stoppa i mitt nya Seasonic nätagg. Det har bara stått här sedan över ett år tillbaka... (Ordern skickades från Inet 2014-04-22. Snacka om att ha framförhållning.)

Jag får tillstå att jag nyss plockade hem en 6TB WD Green, som var kanske aktuell att få i chassit, så det hade blivit av i dagarna i alla fall, men, med tanke på ovanstående, så visst är det ironiskt att det gamla nätagget gav upp under min semester... Kopplade det på en PSU tester, en sådan där billig skitsak från Kina... Inte ett pip. Det där nätagget skickar inte ström på någon tåt längre. I morgon, om tiden tillåter, ska jag ta mig in i nätagget, och se om det är något som syns. Är det det klassiska, att kondensatorerna gjort sitt, tror jag att jag tar hem nya, och ser om jag kan laga, bara för att ha det i reserv.
Jag har ett par till i drift, men nu har jag helt plötsligt inga reserv PSU'n hemma... Och att köpa nytt är iofs kul, men det är ännu roligare att känna "Jag lagade" stoltheten banka i bröstkorgen.

Jag kunde för all del låtsats som om det regnade och inte sagt något, men jag kände att det kunde vara lite kul i någon annans vardag, att småle över det ironiska i min kommentar ovan, i kombination med händelseutvecklingen... Ha en bra dag på er.

B!

Kul att du kunde dela med dig denna information

Även kvalité kan ju gå sönder.

Kan ju ta ett annat exempel, köper rätt dyra skor (enligt mig, kostnad 1,500kr ca) men håller runt 2 år precis som skor för 600kr gör med, men fick sluta med det för kvalitén enligt mig blev sämre i den prisklassen på senare år (använder skorna en del på fritiden).

Kontentan är att att bättre kvalité kanske inte alltid håller bättre, men oftast bättre för hälsan (även för datorns hälsa).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Livet är fullt av sådana små glada överaskningar, så självklart skulle det bita mig när jag skrev så, och eftersom jag ser det med lite humor, har jag ju inget emot att dela med mig.

Appropå skor, så håller jag mig till runt tusenlappen, och skorna har blivit sämre sett till vad man får för pengarna, men det är nog till en del så att man får tillskriva inflationen skulden, men främst är det helt enkelt så att löner, och därmed produktionskostnaderna i Asien har gått upp, så skorna man i dag betalar en tusing för, kostade inte en 500'ing för 10 år sedan.
Nä, det var bättre förr. Då kunde man läsa i tidningen att kläder och skor tillverkade i Kina, av barnarbetare, det var inget skit att köpa. Anledningen var helt enkelt att barn har ju ingen känsla för kvalitet...

Så jag antar att vi får vad vi förtjänar. Dyrare skor, och de barn som tidigare arbetade med att göra skor åt Nike, för att deras syskon skulle kunna gå i skolan nu går och sliter i ett risfält, tillsammans med syskonen som inte får gå i skolan... Antagligen är draken som fällde kommentaren om barn och kvalitetskänsla nöjd, riskornen vet ju inte om det är barn, eller vuxna som odlat dem, och hon äter förresten inte ris i alla fall...

Sa jag att livet är fullt med ironi?
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Q4Rspwn:

Nätdelen är från 2005 (om det är detta) och har det körts mycket sen dess har det också med största sannolikhet gjort sitt, särskilt då det verkar vara ett low-end-aggregat det handlar om...

Jag ska hämta hammarn och slå rakt igenom det där skitagget... Haha jag har inte ens kvar det längre

Visa signatur

Grej att spela på:MAXIMUS VII GENE, G3258@4.4Ghz, 8GB Corsair vengeance LPX 2800Mhz, GTX780Ti OC

Laptop: Dell Precision M4300 2.6GHZ CORE2Duo,4GB RAM, 500GB SuperSpeed HDD, nVidia QUADRO FX360 512MB, Windows 7 Ultimate Edition x64

FreeNAS filserver: ASUS P5N-D, Pentium E5200, 4GB 667Mhz RAM, 600W ombyggt corsair nätagg (modifierat för serveranvändning) och en massa gamla diskar!