Acer gör ultrabreda skärmar i 3K-upplösning med AMD Freesync och Nvidia G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Ja asså så klart jag märker stor skillnad men är fortfarande lite bättre än 60Hz.

Ja 60Hz G-SYNC är ju bra också inget fel på de.

Sen är jag överkänslig för låg FPS och låg Hz då jag aldrig lirat hardcore på 60Hz någonsin...

Jo, just överkänsligheten är ju mitt problem, dels känner man ju av skillnaden i flytet men jag får även huvudvärk av att sitta i 60hz men har ju inte testat att begränsa till 75hz heller och svårt att uttala mig om det blir bättre med g-sync:/

Om det är någon i Stockholm som har lust att "demo:a" en skärm med g-sync så är det bara att hojta till;)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Kul att folk bryr sig om en sak, uppdateringsfrekvens. Att de sedan sitter på en as-pixlig TN med katastrofala färger och betraktningsvinklar verkar helt sekundärt. Lite som digitalkameror; "min kamera är bättre än din för den har fler megapixlar!" Visst, det kommer komma skärmar som inte behöver kompromissa...men vi är inte riktigt där än.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Seasonic Prime PX 750W | MSI MEG Z490 UNIFY | Intel Core i7-10700K | Noctua NH-D15 chromax.black | Corsair Vengeance LPX Black 32GB | MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X OC 10GB | ASUS Essence STX II | Triangle AIO Twin | Beyerdynamic DT 1990 Pro

Permalänk
Medlem

Kan nog ha jättefel, men var inte G-sync/Freesync tänkt för vara mest "användbart" (Osäker på hur jag ska uttrycka mig där) i lägre FPS? Jag menar i 120+ FPS på en 120+Hz skärm har man redan flytet. Visst, FPSen och uppdateringsfrekvensen synkroniserar ju inte, men någon kanske fattar vad jag menar.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Furze:

Kul att folk bryr sig om en sak, uppdateringsfrekvens. Att de sedan sitter på en as-pixlig TN med katastrofala färger och betraktningsvinklar verkar helt sekundärt. Lite som digitalkameror; "min kamera är bättre än din för den har fler megapixlar!" Visst, det kommer komma skärmar som inte behöver kompromissa...men vi är inte riktigt där än.

Jag är sån som bara bryr mig om det i första hand tex, då det är DÄR jag får upplevelsen inget annat.

Så ja olika prioriteringar.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Close, but no cigar!

Tycker det varit tyst från Eizo lite väl länge nu! Förväntar mig en riktig "swift killer" från dom..^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hennnkee:

Kan nog ha jättefel, men var inte G-sync/Freesync tänkt för vara mest "användbart" (Osäker på hur jag ska uttrycka mig där) i lägre FPS? Jag menar i 120+ FPS på en 120+Hz skärm har man redan flytet. Visst, FPSen och uppdateringsfrekvensen synkroniserar ju inte, men någon kanske fattar vad jag menar.

G-sync och freesync är menat att ta bort tearing samt nackdelarna med v-sync där du går från 60fps till 30 fps även om du egentligen inte går under kanske 58.

Men jo ett av målen är att det skall kännas smooth vid lägre fps. Inget ryckande och ingen söndersliten bild.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Gillar designen, men hellre att de hade satsat på lägre upplösning och 120-144hz än 75 hz med hög upplösning.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Tackar.
Då förstår jag verkligen folks besvikelse.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tigerhamster:

Uppdateringsfrekvensen är det minst intressanta med skärmar.

Oj oj oj vad olika åsikter vi har om det!

Om man redigerar eller i allmänt gör arbete med en skärm så visst men för spel så är uppdateringsfrekvensen allt för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Ojdå. Hz och pris var inte riktigt vad jag såg framför mig när info om den här skärmen kom från början. Fan med var riktigt sugen på den här. Gött att fler tillverkare kommer med 21:9 och större skärmar i alla fall, hoppas det kommer en passande skärm till mig framöver.

Trodde kanske 8000 kr eller något liknande. Det där är för högt för mig och sedan att det bara är 75 hz var ju synd. 100 Hz räcker för mig, jag märker inte skillnad på 100 och 144 Hz (med FPS som matchar). Vet inte var viljan att köra 144 Hz kommer ifrån? Jag har det i min skärm idag men det är för att det var det som fanns att köpa när jag köpte skärm

Drömskärmen för mig:
-1440p (jag har inte grafikkort som kan driva högre upplösning med tillräckligt hög FPS, skulle bli ruinerad om jag skulle köpa sådana grafikkort, CPU och skärm )
-21:9
-31 eller större skärm upp till 34 tum
-G-sync (för att jag har NVIDIA för tillfället)
-100 Hz eller mer
-IPS (men jag är van vid TN så för min del hade det fungerat med TN också)

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ExtremeZero:

Finns det OLED skärmar som klarar 144 Hz ens?

Det finns väl knappt några skärmar ute alls med oledpaneler än så länge. Men tekniken i sig är väldigt lovande för höga uppdateringsfrekvenser. LEDlampor har inga problem att byta färg ofta som våra nuvarande paneler har problem med. Det skulle inte vara några konstigheter med oledpaneler på 1000hz om bara styrkretsar och överföringsgränssnitt kan hantera datamängderna.

Skrivet av Curemylife:

Jo, just överkänsligheten är ju mitt problem, dels känner man ju av skillnaden i flytet men jag får även huvudvärk av att sitta i 60hz men har ju inte testat att begränsa till 75hz heller och svårt att uttala mig om det blir bättre med g-sync:/

Om det är någon i Stockholm som har lust att "demo:a" en skärm med g-sync så är det bara att hojta till;)

Huvudvärken och känsligheten mot lägre uppdateringsfrekvenser är säkert äkta , men orsaken till huvudvärken tror jag inte är beroende av frekvensen. Troligen är det andra egenskaper hos skärmen eller dig som ställer till det. Annars hade det ju varit svårt som attan att se på TV eller bio för dig (fast så kanske i fallet visserligen).

Skrivet av Furze:

Kul att folk bryr sig om en sak, uppdateringsfrekvens. Att de sedan sitter på en as-pixlig TN med katastrofala färger och betraktningsvinklar verkar helt sekundärt. Lite som digitalkameror; "min kamera är bättre än din för den har fler megapixlar!" Visst, det kommer komma skärmar som inte behöver kompromissa...men vi är inte riktigt där än.

Tror inte att man behöver vara så kategorisk. Olika funktioner passar olika personer.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Måste säja att Acer blir mer och mer intressant. Tog dem för ett budget märket förut.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Gaming minst 120Hz. Under 120Hz är arbetsskärmar.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Är väl p.g.a displayport som vi inte fick 1440p och 144hz? Behövs nästa itteration. Kunde sänkt hz lite iofs.

Permalänk
Medlem

Var det bara jag som reagerade till 3K upplösning? Varför heter det inte 4k?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Gaming minst 120Hz. Under 120Hz är arbetsskärmar.

Jag tycker 60hz duger alldeles utmärkt när jag nöter Civ och andra liknande spel, men det kanske inte du klassar som gaming eller? För mig har de här skärmarna allt jag vill ha, om de ändå inte var så j*vla dyra...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Avstängd

Årets besvikelse. Det enda som kan toppa denna besvikelse är om 390X inte lever upp till specifikationerna som ryktena säger.

Permalänk

"Då AMD Freesync bygger på öppen standard och Nvidia G-Sync på proprietär släpps skärmen i två olika utföranden."

Är det någon som vet varför man inte kan få en skärm med support för båda standarderna? Finns det något i lösningarna som är inkompatibelt?

En anledning jag skulle kunna tänka mig är om licenset för Gsync inte tillåter att en tillverkare stödjer andra konkurrerande lösningar (dvs Freesync) i samma produkt. Nvidia har ju inget att vinna på det... bara vi konsumenter, och det är ju inte relevant...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LazerBrain:

"Då AMD Freesync bygger på öppen standard och Nvidia G-Sync på proprietär släpps skärmen i två olika utföranden."

Är det någon som vet varför man inte kan få en skärm med support för båda standarderna? Finns det något i lösningarna som är inkompatibelt?

En anledning jag skulle kunna tänka mig är om licenset för Gsync inte tillåter att en tillverkare stödjer andra konkurrerande lösningar (dvs Freesync) i samma produkt. Nvidia har ju inget att vinna på det... bara vi konsumenter, och det är ju inte relevant...

De som har amds kort kommer betala mer för skärmen om den också har gsync installerat. Så det blir lite förlust men på sikt så kan vi få bättre skrämar som inte är fragmenterade i freesync eller g-sync.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

De som har amds kort kommer betala mer för skärmen om den också har gsync installerat. Så det blir lite förlust men på sikt så kan vi få bättre skrämar som inte är fragmenterade i freesync eller g-sync.

Allt handlar om vilken scaler man använder Nvidias variant eller så är det upp till tillverkaren av skärmen för att sätta dit variabel scaler om den ska kallas freesync ska den skickas till AMD för certifiering för att få kallas Freesync & med Nvidias scaler så blir det g-sync.
Utan godkännande av AMD blir det Adaptive sync inte Freesync , adaptive sync ingår i DP1.2a vilket inte Nvidia stöder (dom vill väl ha valuta för sitt framtagande av hårdvaran för g-sync)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

hoppas 75 hz på sikt driver ner priset. Jag spelar ändå inte CS.

Permalänk
Medlem

Kommer köpa en sådan här med G-sync!

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Gigabyte Z690 AORUS ELITE AX, 13600K, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Gainward RTX 4090 Phantom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hennnkee:

Kan nog ha jättefel, men var inte G-sync/Freesync tänkt för vara mest "användbart" (Osäker på hur jag ska uttrycka mig där) i lägre FPS? Jag menar i 120+ FPS på en 120+Hz skärm har man redan flytet. Visst, FPSen och uppdateringsfrekvensen synkroniserar ju inte, men någon kanske fattar vad jag menar.

Är runt 80 till 50 som det fungerar bäst enligt swec redaktören som provat (Thomas). Över så uppdateras skärmen för fort att man ska märka tearing. under är flytet ändå dåligt.

Skrivet av LazerBrain:

"Då AMD Freesync bygger på öppen standard och Nvidia G-Sync på proprietär släpps skärmen i två olika utföranden."

Är det någon som vet varför man inte kan få en skärm med support för båda standarderna? Finns det något i lösningarna som är inkompatibelt?

En anledning jag skulle kunna tänka mig är om licenset för Gsync inte tillåter att en tillverkare stödjer andra konkurrerande lösningar (dvs Freesync) i samma produkt. Nvidia har ju inget att vinna på det... bara vi konsumenter, och det är ju inte relevant...

För det sitter dubbla scalers och Nvidias sitter helt enkelt ivägen för det ska bli tekniskt möjligt än.

Inte bra att dom fortsätter att utveckla deras teknik. Har hoppas att den skulle sakta dö, men går ju inte om Nvidia fortsätter pusha :/ alltså måste kunderna lägga fanboyismen åt sidan och agera, visa Nvidia att detta inte accepteras precis som minnet på 970.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobbeH94:

Kommer köpa en sådan här med G-sync!

Gör så, så bidrar du till en splittrad marknad :/ i slutändan kommer du som kund få ta priset för det.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Var det bara jag som reagerade till 3K upplösning? Varför heter det inte 4k?

Nej, du är inte ensam. Det här är varken "3K" eller 4K. Den mest korrekta termen att använda sig av är "UltraWide QHD", något som Samsung, LG, AOC och Philips m.fl. redan använder för 3440 x 1440 (21:9). 2K/4K syftar på upplösningar med ca 2000 respektive 4000 pixlar i bredd.

Samma problematik uppstår när QHD (2560 x 1440) kallas "2K", vilket inte heller är rätt då QHD överskrider 2K med en dryg fjärdedel i bredd.

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Gör så, så bidrar du till en splittrad marknad :/ i slutändan kommer du som kund få ta priset för det.

Fast varför ska jag köpa en som bara stödjer en typ av symc som inte fungerar med mitt grafikkort? 900 serien har inte rätt display (någonting) för att stödja freesync enligt nvidia.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Gigabyte Z690 AORUS ELITE AX, 13600K, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Gainward RTX 4090 Phantom.

Permalänk
Medlem

Niiice blir ett Radeon 390x och en sån här freesync skärm då

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobbeH94:

Fast varför ska jag köpa en som bara stödjer en typ av symc som inte fungerar med mitt grafikkort? 900 serien har inte rätt display (någonting) för att stödja freesync enligt nvidia.

Jag kan säga att jag väntar ut båda teknikerna och hoppas en vinner. Är ju dubbelt dåligt för konsumenter på sikt dels kan bli dyrare skärmar bara för dom tillverkas i mindre upplaga (bara för många väljer just en specifik tillverkare), sen kanske ena sidans skärmar använder sämre displayer/kvalité.

Det uppenbara är ju att du blir låst till en tillverkare av grafikkort oavsett vad pris/prestanda eller watt/pris/prestanda än är.

Nvidia kör ju fräckt med 500/1000kr dyrare än AMD och säljer ändå bra (andra marknader är kunder mer priskänsliga), säg att dom lägger på 1000/1500kr över AMD eller till och med 2000/2500kr över för samma prestanda.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

"Acer gör ultrabreda skärmar i 3K-upplösning med AMD Freesync och Nvidia G-Sync"

Yes - *äntligen* en som gör en skärm som stödjer bägge standarderna. Vill inte vara inlåst till Nvidias egna teknik, men vill å andra sidan inte heller köra någon produkt ifrån AMD (gillar personligen varken deras CPUer eller GPUer - men inget "krig" här tack).

Äntligen en tillverkare som fattat!

Men så läser man innehållet i artikeln och förstår att rubriken är helt fel...

Kommer personligen inte investera så mycket i en produkt som inte klarar bägge standarderna. Då väntar jag hellre med inköp. Att den dessutom bara klarade 75 Hz var ju också en besvikelse.

Nej, blir att vänta något/några år med inköp av "sync"-skärm till de får vettiga prestanda/priser och man ser vart "standardkriget" tagit vägen, eller om någon tillverkare kanske trots allt lyckas ta fram en skärm som stödjer bägge standarderna (hade ju varit klart bäst).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av milky81:

Ojdå. Hz och pris var inte riktigt vad jag såg framför mig när info om den här skärmen kom från början. Fan med var riktigt sugen på den här. Gött att fler tillverkare kommer med 21:9 och större skärmar i alla fall, hoppas det kommer en passande skärm till mig framöver.

Trodde kanske 8000 kr eller något liknande. Det där är för högt för mig och sedan att det bara är 75 hz var ju synd. 100 Hz räcker för mig, jag märker inte skillnad på 100 och 144 Hz (med FPS som matchar). Vet inte var viljan att köra 144 Hz kommer ifrån? Jag har det i min skärm idag men det är för att det var det som fanns att köpa när jag köpte skärm

Drömskärmen för mig:
-1440p (jag har inte grafikkort som kan driva högre upplösning med tillräckligt hög FPS, skulle bli ruinerad om jag skulle köpa sådana grafikkort, CPU och skärm )
-21:9
-31 eller större skärm upp till 34 tum
-G-sync (för att jag har NVIDIA för tillfället)
-100 Hz eller mer
-IPS (men jag är van vid TN så för min del hade det fungerat med TN också)

Då är det här den som ligger närmast ditt hjärta också just nu?
http://www.sweclockers.com/recension/20186-acer-xb270hu-preda...

- 1440p
- 16:9
- 27"
- G-sync
- 144Hz
- IPS

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync