Dell XPS 13 med Full HD-skärm

Permalänk
Medlem

Min nuvarande bärbara har gett upp efter fem års trogen tjänst, tror jag i alla fall, vidare undersökning krävs där... Men en sån här hade inte suttit helt fel som ersättare! Dyr dock... Vill dessutom gärna ha W10 i datorn jag ersätter min gamla med, står inte ut med W8.

Får se efter sommaren när jag har lite mer pengar och W10 finns där ute, priset kanske har sjunkit en smula då också. Då kan det kanske bli aktuellt att skaffa en sån här och sen fixa W10 till den eller något.

Förhoppningsvis behöver jag inte någon laptop för skolan speciellt akut så jag kan invänta lite Windows 10 modeller från tillverkarna istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av marukusu:

Det är definitivt ett problem om man kopplar upp sig mot externa skärmar med. Då fungerar skalningen oerhört dåligt. Har en X1 med 2560x1440 och skalning på 150% som fungerar bra när jag enbart använder interna skärmen, men när jag koppar upp mig mot två externa 1080p skärmar så ser allt extremt uppförstorat med.

Har en 11" laptop med 1920x1080 skärm där jag brukar köra 150% zoom och där kan jag hålla med om att program som saknar stöd för skalning får lite suddig text, men just det problemet är betydligt mindre när man kör 200% (rimligtvis för att det då är en heltalsfaktor man ska skala).

Skrivet av star-affinity:

Kul att Dell också kan få till det! Det är inte precis så att jag varit jätteimponerad av de modeller från dem som jag haft att göra med. Hade varit fint om de vågat ta bort sin skrikiga logga under skärmkanten. Gäller förresten de flesta tillverkare (alla utom Apple?).

Apples mest sålda modell är MBA och den har "skrikiga logga under skärmkanten", samma sak gäller nya MacBook och MBP utan retina.

Men seriöst, märker man ens loggan i praktiken? Så länge som loggan inte lyser, har en stark färg eller på annat sätt har en vansinnig design så tänker i alla fall inte jag på att den finns. Skulle annars säga att loggan på de Mac-modeller med ljusgrå skärmkant (MBA och gamla 15" MBP med "hi-res" skärm, har båda dessa själv) upplevs mer "skrikig" av någon anledning.

Skrivet av MrMacho:

Jag sitter precis och håller i visa-kortet för att köpa mig en X1 med sagda upplösning, men anledningen till att jag tvekar är precis som du säger att skalningen i windows är horribel. Jag har varit och tittat på flera ASUS-laptops med både HD och QHD, i alla fall så tyckte jag att text i både webbläsare och dokument var suddig. Nu funderar jag på att köpa en X1 och köra linux mint, eller en XPS 13 med ubuntu och QHD.

Har du själv någon erfarenhet av linux/ubuntu på din X1, tex genom live-cd?

Har kört väldigt mycket Ubuntu på laptop, 1920x1080 på 13" skulle jag säga fungerar klart bättre under Ubuntu än under Windows (där man vill ha 125% för att inte det ska bli väldigt plottrigt). Däremot fungerar 3200x1800 på 15" öken under Unity (kört på XPS15), min lösning just nu är att köra Win8.1 för grafiska saker sedan kör jag Ubuntu utan GUI i VirtualBox som nås via Cygwin/SSH, en lösning som fungerar superbra. Både Gnome3 och Unity jobbar aktivt på att fixa stödet för HiPPI, tror målet för Ubuntu är att det ska vara på plats till 16.04LTS.

2014 XPS13/15 fungera hur bra som helst på Ubuntu out-of-the-box, vilket inte var någon stor överraskning då Dell generellt sett fungerar utmärk på Linux, många kör Ubuntu på Latitude på jobbet och vet företag som kör XPS13 med Ubuntu.

Dock fungerar 2015 års XPS13 riktigt dåligt just nu, den nya touchpad:en är ett av problemen.

Angående 2015 års XPS13, som jag inte haft möjlighet att testa själv än, så verkar de enda negativa man kan klämma fram vara att tangentbordet och touchpad, som även verkar vara ett steg bakåt från 2014 års modeller. Kan förstå tangentbordet, man har gjort enheten ännu lättar/tunnare/mindre men trist att Windows Precision Touchpad inte riktigt fungerar så bra man kunnat hoppats då det är Microsoft själva som satt ramarna. Den Synaptics touchpad som sitter på 2014 års modeller är den bästa touchpad jag någonsin använt under Windows, skulle säga att den matchar MBP under OSX (MBP under Windows är klart sämre).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Undrar om det är möjligt att beställa med svensk tangentbord till utlandet... Någon som har provat?

Ja, det borde gå, beroende på vilket land du är i Konfigurationerna brukar vara begränsade per region (EMEA, APJ, Americas), eller i vissa fall västeuropa/östeuropa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Jag sitter och skriver på XPS 9343 as we speak.

Har gått från 15" Acer till denna underbara maskin. Det finns dock ett par puntker jag vill ta upp:

1. Tangentbordet. Det är allt annat än premium. Vingliga tangenter och en spaceknapp som failar 1 av 10 gånger. Irriterande på en sådan premium-maskin. Ska dock få detta utbytt imorgon då jag fått fel från början. Tydligen så hade de missat att min skulle ha backlitt tangentbord, jag menar hur man man missa en sådan sak?

2. Supporten. Dell har dragit ner på sin svenska verksamhet. Således är supporten bristande och enligt mig svåra att få tag i. Dells hemsida är uppygd utefter att man måste ha en servicetag för att kunna ta kontakt med dem, men i mitt fall funkade inte servicetagen och det tog ganska lång tid att hitta deras nummer.

I övrigt är allt top notch, det bästa är batteritiden, att den är ljudlös (ska mycket till innan fläkten varar upp), och att den är så sval.

Kommer iaf bli en omformatering, inte så jättemycket bloatware, men ändå.

XPS13 är en riktigt fin maskin, när den fungerar som den ska och har rätt kvalité. Men tyvärr verkar det vara som så ofta med Dell att kvalitén mellan olika enheter skiftar rejält. På min är tangentbordet bra, men touchpaden är väldigt sladdrig och Touchclick fungerar bara ibland (även med uppdaterade BIOS, firmware osv). En av tangenternas backlight är trasig vilket ingen tycks ha noterat under kvalitetskontrollen. Den svarta insidan är mkt behaglig, dvs även rent taktilt, men väldigt känslig för fingeravtryck och annat som syns rätt så bra (dvs dåligt) mot den svarta bakgrunden. Har en Yoga 3 med ett liknande material men där finns inte ett spår av motsvarande, trots att jag haft den längre och den också har samma kulör. Så, sammanfattningsvis, en riktigt fin maskin när den fungerar som den ska, men dessvärre verkar det inte alltid vara den kvalité som det borde vara enligt forumrapporter och annat.

Permalänk
Medlem

Finns faktiskt en annan fördel (som förvisso inte är kopplad direkt till XPS 13) och det är att Dell erbjuder ett externt batteri, Dell Power Companion, på 12000 mAh. Alltså nästan lika stort som det inbyggda på ~14 000 mAh.

Vägar drygt 300 gram, och med en sådan i väskan kan vi alltså räkna med mer än 20 timmars användning utan ett eluttag i sikte. Och man behöver givetvis inte nöja sig med bara en om man har behov av mer batteritid än så.

Permalänk
Entusiast

Sitter och funderar lite på batteritiden här. Min gamla trotjänare från Asus har olika profiler man kan ställa in för att spara batteri. Den jag brukar köra som standard klockar ner processorn några hundra MHz (det är en gammal Core 2 Duo ULV) vilket gör rätt stor skillnad. Har den typen av funktioner att låsa klockfrekvensen försvunnit nu? Är de helt enkelt föråldrade när processorerna har så mycket inbyggda strömsparfunktioner och dynamiska klockfrekvenser?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Zotamedu:

Sitter och funderar lite på batteritiden här. Min gamla trotjänare från Asus har olika profiler man kan ställa in för att spara batteri. Den jag brukar köra som standard klockar ner processorn några hundra MHz (det är en gammal Core 2 Duo ULV) vilket gör rätt stor skillnad. Har den typen av funktioner att låsa klockfrekvensen försvunnit nu? Är de helt enkelt föråldrade när processorerna har så mycket inbyggda strömsparfunktioner och dynamiska klockfrekvenser?

Jag skulle säga att merparten (aktiv) manuell handpåläggning är föråldrat på grund av anledningarna du tar upp. De dynamiska klockfrekvenser fungerar precis som de är tänkta enligt Intels filosofi "race to idle", som går ut på att köra i max prestanda/klockfrekvens för att sedan snabbt gå tillbaka i viloläge (någonting Intel hävdar leder till längre batteritid än att strypa klockfrekvenserna i olika scenarion). I vissa fall är processorn så gott som avstängd även när datorn används, detta gäller dock enbart processorerna med integrerad sydbrygga och TDP på 4,5–28 W.

Däremot vet jag att många entusiaster gör finlir med processorernas spänningar genom mjukvara för att nå lite längre drifttid, men detta görs normalt bara en gång och sen får de inställningarna köras i bakgrunden. Den här metoden kan även användas för lägre ljudnivå och/eller högre prestanda i termiskt begränsade enheter, exempelvis Microsoft Surface Pro 3.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet var man kan få tag på en passande sleave till den? Innan jag köpte datorn så tittade jag på några youtube-recensioner som visade upp en medföljande sleave, men den verkar inte vara tillgänglig. På ebay finns det sleaves för den gamla modellen, t.ex. här, men hittar inget för den nya.

Jag är dock lite anal när det kommer till passformen, och modellerna har ju olika dimensioner. Den skulle säkert bara ok, men föredrar såklart en sydd efter rätt form.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Säger det igen 60hz 2015 epic fail gör om gör rätt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 120hz:

Säger det igen 60hz 2015 epic fail gör om gör rätt!

Du har rätt, 60 är på tok för högt för en bärbar kontorsdator. Var tycker du gränsen går, är 40 för högt? Måste ju gå att spara ström så..

Om jag släpper sarkasmen så är ju adaptive sync framtaget för bärbara just för att spara ström när inget uppdateras och en sådan funktion kopplad till högre uppdateringsfrekvens borde inte innebära någon större förlust om det sköts snyggt. Är lite som högre upplösning, ger inte så mycket mer än kortare batteritid förutom för de som av någon anledning har nytta av det (grafiker, gamers (då med annan gpu)).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av s.c.s.i.:

Är det någon som vet var man kan få tag på en passande sleave till den? Innan jag köpte datorn så tittade jag på några youtube-recensioner som visade upp en medföljande sleave, men den verkar inte vara tillgänglig. På ebay finns det sleaves för den gamla modellen, t.ex. här, men hittar inget för den nya.

Jag är dock lite anal när det kommer till passformen, och modellerna har ju olika dimensioner. Den skulle säkert bara ok, men föredrar såklart en sydd efter rätt form.

Jag köpte detta till min XPS 13 efter att ha kollat måtten. Det passar helt perfekt. Inte det snyggaste, men om man bara vill skydda datorn när man har den i en väska el. dyl. så är det perfekt!

Permalänk

Har kört Dell XPS 13 Developer Edition med Ubuntu 12.04 i snart ett år nu och är mycket nöjd. Två grejer jag stör mig på dock:

1. Högljudd fläkt som går igång alldeles för ofta.
2. Ingen SD-kortsläsare inbyggd

Skönt att se att en av de två är lösta i alla fall. Får nog bli en uppdaterad FullHD-version snart.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av enoch85:

Jag sitter och skriver på XPS 9343 as we speak.

Har gått från 15" Acer till denna underbara maskin. Det finns dock ett par puntker jag vill ta upp:

1. Tangentbordet. Det är allt annat än premium. Vingliga tangenter och en spaceknapp som failar 1 av 10 gånger. Irriterande på en sådan premium-maskin. Ska dock få detta utbytt imorgon då jag fått fel från början. Tydligen så hade de missat att min skulle ha backlitt tangentbord, jag menar hur man man missa en sådan sak?

2. Supporten. Dell har dragit ner på sin svenska verksamhet. Således är supporten bristande och enligt mig svåra att få tag i. Dells hemsida är uppygd utefter att man måste ha en servicetag för att kunna ta kontakt med dem, men i mitt fall funkade inte servicetagen och det tog ganska lång tid att hitta deras nummer.

I övrigt är allt top notch, det bästa är batteritiden, att den är ljudlös (ska mycket till innan fläkten varar upp), och att den är så sval.

Kommer iaf bli en omformatering, inte så jättemycket bloatware, men ändå.

Hej enoch85

Jeg er rigtig glad for at høre, at du er så nøjd med din XPS 9343! Dog er jeg ked af at høre, hvor besværligt det har været for dig, at komme i kontakt med supporten. Det er bestemt ikke meningen & jeg vil derfor naturligvis sørge for at din feedback bliver videregivet til den korrekte afdeling, så vi kan have det med i overvejelserne omkring fremtidige forbedringer. Blot til info, så skulle du kunne finde alle nødvendige kontakt oplysninger aller nederst på siden, hvor du skal vælge "kontakta".

Med hensyn til problemet med, at der skal opgives servicetag for at kunne skrive til supporten, så er dette grundet at vi ikke tilbyder mail support på alle modeller & man derfor i visse tilfælde er nødt til at ringe ind.

Vi tilbyder også support på de sociale medier, og du kan derfor altid kontakte os på Facebook, Twitter eller endda direkte her på siden, hvor vi sidder klar til at hjælpe med alle de udfordringer du måtte have

Med venlig hilsen

Karina Hansen
Dell Social Media Outreach Professional
Følg os på Twitter: @DellLyssnar og Facebook

Visa signatur

Vi på Dell Sociala Medier hanterar frågor som gör gällande befintliga beställningar och produkter som kunder fortfarande har garanti på.

Tyvärr kan vi inte svara på sälj- och marknadsföringsfrågor.

Det går utmärkt att kontakta oss på Facebook, Twitter (@DellLyssnar) och här på forumet - både i trådar och genom privata meddelanden.

Permalänk
Medlem

Skön batteritid! Testade AC nätverket med min RT-AC66U. Toppade på 66 MB/s, alltså kring 660 Mbit/s. Schönt.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

Grym artikel! Full-HD varianten verkar ha väsentliga fördelar gentemot den av Q-HD+. Batteritid, avsaknaden av fläktljud vid flera tillfällen, mattskärm (ofta) - nu har jag en rejäl funderar under helgen huruvida jag slår till eller väntar till sommaren/höst för ytterligare alternativ.

Redigt köpsugen. Visst, det lär finnas perioder då krispigare text, mer detaljrik film, kanske något mer skärmyta, ter sig i bättre skick vid användandet av den högre upplösningen som erbjuds för cirka 3000:- ytterligare. Men full-HD med kombination av 13.3" gör sig knappas bristfärdigt.

Som sagt, svårt val med avgörandet att vänta närmaste timmarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

http://i.imgur.com/zsa5fF8.png

Skön batteritid! Testade AC nätverket med min RT-AC66U. Toppade på 66 MB/s, alltså kring 660 Mbit/s. Schönt.

Grym batteritid, om än inte direkt verklighetsrelaterad Har haft min FHD XPS13 i 2 veckor nu, och är inte i närheten, med det sagt bör det dock också sägas att jag inte vet någon laptop som är närheten av den batteritid som denna maskin har. Min Yoga 3, med Core M processor, hade inte en chans trots klart sämre prestanda.

Men Dells webbsite, herregud, jag kan ärligt talat inte komma på någon webbsite som fungerar sämre än denna. Den är en ren förlolämpning mot kunderna. Fel språk, felaktiga uppgifter, helt otroligt långsam. Nu verkar dessutom hela laptop-delen ha totalkraschat:

"Error Encountered

We have encountered a problem while processing the page you requested. If you experience any technical problems with your shopping experience at dell.com, please contact one of our trained sales representatives at 1-800-WWW-DELL to quickly complete your transaction. If you continue to have problems, click on the [+]Feedback link in the footer of any Dell.com web page."

Och ja, jag var på den svenska (eller borde kanske säga .se sett till språkbruket) innan kraschen och hamnar nu på amerikanska

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Grym batteritid, om än inte direkt verklighetsrelaterad Har haft min FHD XPS13 i 2 veckor nu, och är inte i närheten, med det sagt bör det dock också sägas att jag inte vet någon laptop som är närheten av den batteritid som denna maskin har. Min Yoga 3, med Core M processor, hade inte en chans trots klart sämre prestanda.

Men Dells webbsite, herregud, jag kan ärligt talat inte komma på någon webbsite som fungerar sämre än denna. Den är en ren förlolämpning mot kunderna. Fel språk, felaktiga uppgifter, helt otroligt långsam. Nu verkar dessutom hela laptop-delen ha totalkraschat:

"Error Encountered

We have encountered a problem while processing the page you requested. If you experience any technical problems with your shopping experience at dell.com, please contact one of our trained sales representatives at 1-800-WWW-DELL to quickly complete your transaction. If you continue to have problems, click on the [+]Feedback link in the footer of any Dell.com web page."

Och ja, jag var på den svenska (eller borde kanske säga .se sett till språkbruket) innan kraschen och hamnar nu på amerikanska

Nja, brukar ligga på runt 14 timmar effektiv tid. Fortfarande bra som sagt. Håller med om att deras sida samt support kan bli bättre.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

ÄR det någon som har uppdaterad info om hur Ubuntu versionen fungerar? Jag är sugen på att testa en dator med Ubuntu, men hittar mycket trådar om problem, dock verkar det som att det är folk som köpt windows varianten och sen formaterat om den. Tanken var att köpa den med Ubuntu, och pallar jag inte med det installera ett Windows på den istället. Är det någon som har kommentarer? Fungerar tangentbord, trackpad och ljud i dagsläget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DellCare:

Hej enoch85

Jeg er rigtig glad for at høre, at du er så nøjd med din XPS 9343! Dog er jeg ked af at høre, hvor besværligt det har været for dig, at komme i kontakt med supporten. Det er bestemt ikke meningen & jeg vil derfor naturligvis sørge for at din feedback bliver videregivet til den korrekte afdeling, så vi kan have det med i overvejelserne omkring fremtidige forbedringer. Blot til info, så skulle du kunne finde alle nødvendige kontakt oplysninger aller nederst på siden, hvor du skal vælge "kontakta".

Med hensyn til problemet med, at der skal opgives servicetag for at kunne skrive til supporten, så er dette grundet at vi ikke tilbyder mail support på alle modeller & man derfor i visse tilfælde er nødt til at ringe ind.

Vi tilbyder også support på de sociale medier, og du kan derfor altid kontakte os på Facebook, Twitter eller endda direkte her på siden, hvor vi sidder klar til at hjælpe med alle de udfordringer du måtte have

Med venlig hilsen

Karina Hansen
Dell Social Media Outreach Professional
Følg os på Twitter: @DellLyssnar og Facebook

Efter mycket om och men, så fick jag min dator utbytt tillslut. Jag vill verkligen tacka DELL för premium support! Jag vill speciellt tacka Kristoffer på Dell Support Sverige, han var förstående och löste mitt problem.

Till er andra som funderar på att köpa denna. KÖP! Det finns inget att klaga på.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Efter mycket om och men, så fick jag min dator utbytt tillslut. Jag vill verkligen tacka DELL för premium support! Jag vill speciellt tacka Kristoffer på Dell Support Sverige, han var förstående och löste mitt problem.

Till er andra som funderar på att köpa denna. KÖP! Det finns inget att klaga på.

Önskar jag kunde säga detsamma. Då mitt exemplar behövde en del service, bland tangentbordet fungerade inte som det skulle. Kontaktade Dell i början på maj och det var inga problem, dom skulle skicka ut en tekniker dagen efter för att byta ut det. Fine, det här med "på-plats-nästa-dagen-service" inte var så dumt trots allt. Morgonen efter fick jag ett SMS om att teknikern var tillgänglig, men dessvärre hade hen inga reservdelar så det var ingen större vits att hen kom till mig. Nu har det gått snart 10 dagar sen dess och jag hört....inte ett jotta sen dess. Så på-plats-nästa-dagen-service kanske borde ändras till på-plats-men-utan-reservdelar-nästa-dagen-service.

Som tur är så har jag andra datorer som gör att jag kan fortsätta arbeta ändå. Eller tur och tur, ska väl vara ärlig och säga att jag tog höjd för detta redan från början. Får dessvärre grymma flashbacks till när jag senast köpte Dell för typ 10 år sedan. Underbart när det fungerar men en mardröm när det inte gör det, och deras webbsite är fortfarande otroligt nog lika dålig som då eller tom ännu sämre. Dell känns som ett prisvärt alternativ för den som behöver något privat men i dagsläget skulle jag aldrig våga göra mig beroende av Dell i jobbsammanhang.

Permalänk
Skrivet av improwise:

Önskar jag kunde säga detsamma. Då mitt exemplar behövde en del service, bland tangentbordet fungerade inte som det skulle. Kontaktade Dell i början på maj och det var inga problem, dom skulle skicka ut en tekniker dagen efter för att byta ut det. Fine, det här med "på-plats-nästa-dagen-service" inte var så dumt trots allt. Morgonen efter fick jag ett SMS om att teknikern var tillgänglig, men dessvärre hade hen inga reservdelar så det var ingen större vits att hen kom till mig. Nu har det gått snart 10 dagar sen dess och jag hört....inte ett jotta sen dess. Så på-plats-nästa-dagen-service kanske borde ändras till på-plats-men-utan-reservdelar-nästa-dagen-service.

Som tur är så har jag andra datorer som gör att jag kan fortsätta arbeta ändå. Eller tur och tur, ska väl vara ärlig och säga att jag tog höjd för detta redan från början. Får dessvärre grymma flashbacks till när jag senast köpte Dell för typ 10 år sedan. Underbart när det fungerar men en mardröm när det inte gör det, och deras webbsite är fortfarande otroligt nog lika dålig som då eller tom ännu sämre. Dell känns som ett prisvärt alternativ för den som behöver något privat men i dagsläget skulle jag aldrig våga göra mig beroende av Dell i jobbsammanhang.

Hej improwise

Jeg er rigtig ked af at høre, at udskiftningen af dit keyboard er blevet udskudt, grundet manglende dele på lager. Hvis du sender mig dit servicetag i en privat besked, vil jeg med glæde undersøge sagen nærmere, og se om der er noget jeg kan gøre for at fremskynde sagen.

Med venlig hilsen

Karina Hansen
Dell Social Media Outreach Professional
Følg os på Twitter: @DellLyssnar og Facebook

Visa signatur

Vi på Dell Sociala Medier hanterar frågor som gör gällande befintliga beställningar och produkter som kunder fortfarande har garanti på.

Tyvärr kan vi inte svara på sälj- och marknadsföringsfrågor.

Det går utmärkt att kontakta oss på Facebook, Twitter (@DellLyssnar) och här på forumet - både i trådar och genom privata meddelanden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DellCare:

Hej improwise

Jeg er rigtig ked af at høre, at udskiftningen af dit keyboard er blevet udskudt, grundet manglende dele på lager. Hvis du sender mig dit servicetag i en privat besked, vil jeg med glæde undersøge sagen nærmere, og se om der er noget jeg kan gøre for at fremskynde sagen.

Med venlig hilsen

Karina Hansen
Dell Social Media Outreach Professional
Følg os på Twitter: @DellLyssnar og Facebook

Det var även bildpanelen och touchpaden (som sitter löst) som skulle ses över, och så ville han jag pratade med på er serviceavdelning (som i sig verkade vettig och proffsig) även byta moderkortet, oklart varför dock.

Permalänk
Skrivet av improwise:

Det var även bildpanelen och touchpaden (som sitter löst) som skulle ses över, och så ville han jag pratade med på er serviceavdelning (som i sig verkade vettig och proffsig) även byta moderkortet, oklart varför dock.

Ok, tak for info.

Som nævnt i mit tidligere indlæg, vil jeg med glæde se nærmere på sagen, hvis du sender mig dit servicetag i en privat besked. Uden dette har jeg ikke mulighed for at kommentere mere konkret på forsinkelsen.

Med venlig hilsen

Karina Hansen
Dell Social Media Outreach Professional
Følg os på Twitter: @DellLyssnar og Facebook

Visa signatur

Vi på Dell Sociala Medier hanterar frågor som gör gällande befintliga beställningar och produkter som kunder fortfarande har garanti på.

Tyvärr kan vi inte svara på sälj- och marknadsföringsfrågor.

Det går utmärkt att kontakta oss på Facebook, Twitter (@DellLyssnar) och här på forumet - både i trådar och genom privata meddelanden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Det var även bildpanelen och touchpaden (som sitter löst) som skulle ses över, och så ville han jag pratade med på er serviceavdelning (som i sig verkade vettig och proffsig) även byta moderkortet, oklart varför dock.

Hade EXAKT samma problem. Ring och tjata på dom så löser det sig.

Gav supporten ros, men måste medge, lite dåligt att det inte bara är jag som är utsatt för samma problem. Är detta en felkonstruktion på tidiga modeller?

Skulle ta och döpa om tråden till "Dell Support, för alla med barnsjukommar."

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Hade EXAKT samma problem. Ring och tjata på dom så löser det sig.

Gav supporten ros, men måste medge, lite dåligt att det inte bara är jag som är utsatt för samma problem. Är detta en felkonstruktion på tidiga modeller?

Skulle ta och döpa om tråden till "Dell Support, för alla med barnsjukommar."

Blev det bättre när du fick service? Vilka problem var det du hade lite mer i detalj?

Dells problem över hela linjen verkar vara usel QA, allt ifrån till att hemsidan är ett skämt till allt får många levererade enheter med tveksam kvalité. Påminner lite om landstinget, där folket längst ner jobbar och sliter med där dom har ett mission impossible beroende på en massa problem högre upp i organisationen. För egen del häpnar jag över hur ett stort internationellt företag kan ha så här mkt problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Blev det bättre när du fick service? Vilka problem var det du hade lite mer i detalj?

Dells problem över hela linjen verkar vara usel QA, allt ifrån till att hemsidan är ett skämt till allt får många levererade enheter med tveksam kvalité. Påminner lite om landstinget, där folket längst ner jobbar och sliter med där dom har ett mission impossible beroende på en massa problem högre upp i organisationen. För egen del häpnar jag över hur ett stort internationellt företag kan ha så här mkt problem.

Problem 1: Vid leverans var tangentbordet inte backlitt (på en serie som enbart har backlitt tangentbord) precis som att de försökte skicka ett budget tangentbord i hopp om att jag inte visste. Det var iaf känslan jag fick. Ringde service och fick det utbytt nästa dag.

Problem 2: När servicen var gjord strulade touchpaden. Den var "lös" och reagerade inte som den skulle. Ringde service och fick det utbytt. Nu alltså andra gången någon skruvar i datorn. Premiumkänslan borta!

Problem 3: Upplevde efter två servicar att allt laggade mer än förut. Ringde support och fick då ett usb med Windows 8 på, och fick själv omformatera datorn.

Problem 4: Efter service i problem 2 så var ljudet borta. Nu var jag förbannad och ringde och ville få datorn utbytt. Svaret blev nej, men jag sa några väl valda ord, och en supertrevlig kille på supporten hjälpte mig. För övrigt den enda kompetenta jag pratat med på deras support.

Nu är datorn påväg. Jag sitter utan fungerande ljud, men det är överkomligt då en ny är påväg som sagt. Hoppas verkligen att jag inte upplever samma problem igen.

All and all, XPS 13 är en super dator. Hade QA funkat hade det varit perfekt. Tyvärr brister Dell på just de punkter du tar upp. Dock inget fel på deras produkter sålänge allt funkar.

Hoppas du är nöjd med svaret.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

Sanslöst, hur kan ett företag som Dell bete sig på detta sätt och som det verkar fortsätta chansa med kvalitén. Verkar inte riktigt som man vet vad man vill, ska man vara ett billighetsföretag där man inte ska föränta sig så mycket eller vill man vara en pålitlig leverantör till kunder som inte kan ha grejerna på service hela tiden. Påminner om när Taxi Stockholm (eller vilka det var) gjorde misstaget och köpa en en 20 franska bilar, billiga och säkert bra för en genomsnittsförare men en katastrof för en taxichaför när de stod på verkstan halva tiden.

Edit:
Kan dock tillägga att en fullt fungerande Dell XPS13 är en riktigt trevlig dator som tillhör de bästa man kan köpa, så länge man köper den av rätt anledningar så klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Påminner om när Taxi Stockholm (eller vilka det var) gjorde misstaget och köpa en en 20 franska bilar, billiga och säkert bra för en genomsnittsförare men en katastrof för en taxichaför när de stod på verkstan halva tiden.

Exakt så.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

Har fått besked att de sista saknade delarna ska komma till Dell 19/5. Det är alltså nästan 20 dagar efter att jag begärde service. Vilken mardröm om jag skulle varit beroende av att denna dator fungerade och inte hade någon reserv. Dell ska dock ha beröm för att dom accepterade servicebägäran utan en massa tjafs och gnäll (även om ingen service ännu gjorts). Dock lite oroad för att reservdelslagret är så tomt, bör rimligtvis innebära att man behövt göra fler reparationen är man från början räknat med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Har fått besked att de sista saknade delarna ska komma till Dell 19/5. Det är alltså nästan 20 dagar efter att jag begärde service. Vilken mardröm om jag skulle varit beroende av att denna dator fungerade och inte hade någon reserv. Dell ska dock ha beröm för att dom accepterade servicebägäran utan en massa tjafs och gnäll (även om ingen service ännu gjorts). Dock lite oroad för att reservdelslagret är så tomt, bör rimligtvis innebära att man behövt göra fler reparationen är man från början räknat med.

21/5 nu och fortfarande inte ett pip från Dell när (eller kanske snarare om) dom tänkt komma ut och göra nån service. Riktigt uselt. Är nog lika bra att lägga till en brasklapp om att den som köper en XPS13 bör ha en annan dator i reserv ifall det uppstår några problem för "service-nästa-dag-på-plats" verkar i praktiken snarare betyda "service-inom-en-månad-ifall-du-har-tur". Tyvärr känns det som en flashback från för ca 10 år sedan när slutade köpa av Dell av precis samma skäl, riktigt trevliga datorer när dom fungerar men en rysare om det någonsin uppstår problem och inget jag vågade vara beroende av professionellt.