Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Bygga högtalare med Raspberry Pi

Permalänk

Bygga högtalare med Raspberry Pi

Hejsan! Jag är lite av en hemmameckare, men har aldrig någonsin byggt en högtalare.

Målet är att bygga ett par högtalare att placera ut i olika rum hemma, köket, träningsrummet, hobbyrummet osv, och sedan via Airplay kunna skicka ljudet till valfri högtalare.

Det finns ju färdiga högtalare för detta, men de går på runt 3-4000 kronor styck, så vad kan man göra själv då?

Jag letar väl efter en sjysst "byggsats" för högtalare, där allt finns inkluderat. Så en högtalare ska alltså ha följande:

- Raspberry Pi 2
- Nog med högtalarelement för att ge bra ljud, dock inte dunderbas eller dundervolym. Sjysst bakgrundsmusik helt enkelt. Jag tänker sjysst mellanregister och en liten diskant möjligtvis
- En liten inbyggnadsbar förstärkare som kan ta ljud från RPI's 3,5mm stereoplugg och strömma ut det ljudet i högtalarelementen
- Strömförsörjning för både RPI'n och förstärkare

Så, vad behöver jag? Själva lådan det ska sitta i kan jag bygga själv, men jag vill ha alla komponenter på ett sjysst sätt så att det är enkelt att sätta ihop dem. Sedan så är detta ju en RPI per högtalare, så det är ju stereo-ljud ut från RPI'n medan högtalaren är en mono-högtalare, så förstärkaren måste ju kunna slå ihop stereosignalen till en monosignal.

Är det möjligt att bygga en sådan här lösning? RPI'n kostar ju 399 kronor och totalpriset per högtalare borde helst inte överstiga 1500-2000 kronor.

Så vad säger ni? Vad behöver jag?

Visa signatur

--
Sandman[.net]

Permalänk
Medlem

Skaffa ett par skapliga och billiga (färdigbyggda högtalare och tryck i din RPI + förstärkare i lådan.
En billig t-amp funkar bra så länge du hittar någorlunda känsliga högtalare (5-10 watt effekt kan ge ganska bra ljudtryck).
Volymen kan du ju justera med en volympot som du låter sticka ut genom baffeln.
Vips så har du en ghetto aktiv högtalare som du även kan styra över nätverket

Permalänk

Ja men en sådan högtalare har ju input externt, så blir ju kablage som dras lite tokigt känns det som... Eller?

Visa signatur

--
Sandman[.net]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrSandman:

Ja men en sådan högtalare har ju input externt, så blir ju kablage som dras lite tokigt känns det som... Eller?

Du monterar såklart RPI och förstärkare på insidan
Allt du behöver då är ju ström och en volymratt.
Innervolymen som RPI+stärkare knycker i högtalaren bör vara försumbar om du inte väljer en väldigt liten högtalare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MrSandman:

- En liten inbyggnadsbar förstärkare som kan ta ljud från RPI's 3,5mm stereoplugg och strömma ut det ljudet i högtalarelementen

Nu vet jag inte om det är gjort något åt 3,5mm porten på Pi2 men på den första modellen var ljudet inget vidare. Så du kan ev behöva köpa någon USB DAC om du inte har möjlighet att använda HDMI.

Permalänk

Bra input där, jag har aldrig lyssnat på ljudporten på rpi'n

Visa signatur

--
Sandman[.net]

Permalänk
Skrivet av anon37058:

Nu vet jag inte om det är gjort något åt 3,5mm porten på Pi2 men på den första modellen var ljudet inget vidare. Så du kan ev behöva köpa någon USB DAC om du inte har möjlighet att använda HDMI.

Den skall vara betydligt bättre på Rp2 har jag hört... Kör Musicbox på min Rp1.. å det ljudet är la sisådär! Annars funkar la typ en sådan? (Aldrig använt dock!) http://i01.i.aliimg.com/wsphoto/v0/1836637907_1/New-1080P-HDM...

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/