Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

World of Warplanes tråden

Permalänk

World of Warplanes tråden

Hej!
Jag avser med denna tråd diskutera World of Warplanes, systerspelet till World of Tanks.

http://worldofwarplanes.eu/ (lägger in länk till spelet)

Allt började för ett par år sedan när jag började spela alfa/beta av World of Warplanes. På den tiden satt jag med en sticka för att flyga med. Att köra med mus/tangentbord var dödsdömt. Tröttnade efter ett litet tag då jag fick konflikter med övriga program på datorn och återvände till World of Tanks.

För ett par veckor sedan återvände jag till spelet för att kolla hur det utvecklats.
Till min glädje upptäckte jag att de hade löst en hel del problem som fanns på alfa/beta tiden.

Det är nu helt spelbart med mus/tangentbord.

Genom att det är ett systerspel till World of Tanks kan man korsutnyttja premiumkonto och free XP mellan de två spelen.

Det som skiljer sig åt mellan de olika spelen är framförallt mängden spelare (och antagligen tillgången till servrar).
Det finns en viss väntetid för att MM skall få ihop rätt antal spelare i rätt tier. I värsta fall kan man få vänta ett par minuter.

Det jag har observerat är att de flesta spelare finns i tier 3 till tier 5.

Spelmekanismen påminner om World of Tanks. Skjut ner motståndarnas alla plan, eller "dominera" genom att förstöra fler flyg/mark/sjömål än motståndarlaget. Det finns "missions" att lösa som i World of Tanks.

Tech tree är också liknande World of Tanks. Utforska komponenter för att sedan så småningom kunna utforska ett nytt flygplan i högre tier.
Besättningen skall tränas och kan när den är fulltränad (100%) tränas i "skills".

När det gäller klasser indelas flygplanen i jaktplan, multirollplan, tunga jaktplan och attackplan. Olika spelstilar för de olika typerna.

Min favorit just nu är Messerschmitt Bf 110B, ett tier 4 tungt jaktplan, med relativt hög topp hastighet och beväpning.

Tycker du det här låter intressant, ta och pröva på. Spelar du World of Tanks tycker jag du definitivt skall pröva på spelet.

Syns i siktet!
/Surgubben

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk

Låste i går upp Blenheim F på min väg till Beaufighter. Har egentligen sett den som ett mellansteg, men blev glatt överraskad av den. Inte så pjåkig, även om jag sett den som en sisådär heavy fighter när jag mött den i min Bf 110B.http://worldofwarplanes.eu/warplanes/compare/

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem

Spelade under Alpha/Beta men har inte spelat sen det släpptes. testar dock WoWS beta

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk

...oooh...just det...det är ju samma företag som gör World of Tanks (i.e. vitryssar)....
Innebär naturligtvis att de sovjetiska planen ofta har en liten edge. Speciellt Polikarpov I-16 (late model) i tier IV. När man hamnar inne i ett getingbo, d v s alla ligger och kurvar runt varandra, är just manöverförmåga viktig för att överleva och komma i skottläge. I-16 har en mycket hög kurvtagningsförmåga jämfört med övriga i samma tier. Kör man tyngre jaktplan finns det då bara två saker att göra. Hoppas att du har en högre maxhastighet och engineboost (du drar därifrån på rakkurs helt enkelt), eller att du har en akterskytt som är bra tränad och helt enkelt skadar bakomvarande så mycket att denne avbryter. Genom min fäblesse för tyngre jaktplan (med akterskytt) börjar jag nu få häng på lämplig taktik. Man kan också inledningsvis, när man ligger på kollisionskurs utnyttja sin högre tyngd till att ramma motståndaren, d v s motståndaren har lägre hitpoints vilket gör att jag överlever ramningen, medans motståndaren ramlar ner från himlen

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Skrivet av CynXen:

Spelade under Alpha/Beta men har inte spelat sen det släpptes. testar dock WoWS beta

Ta och pröva igen då Jag blev glatt överraskad i a f .
Hur är WoWs? Spelmekanik etc?

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surgubben:

Ta och pröva igen då Jag blev glatt överraskad i a f .
Hur är WoWs? Spelmekanik etc?

Ja, jag kanske skulle ge det ett försök.

Vet inte vad jag tycker om WoWS riktigt.. Carrier , Battleship , Crusier och Destroyer är klasserna.

Har inte kört de två förstnämda men destroyers är snabba och har bra dmg i sina torpeder men klena i pansar. Crusiers är lite som medium tanks i WoT, ganska allround.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk

Har nu omvärderat Blenheim F...för dålig kurvtagningsförmåga. Blir ofta nerskjuten tidigt då man inte får support från andra i laget.
Har egentligen inga fördelar mot en Bf 110B ex vis. Kan fungera hyfsat som attackplan med bomber om man lyckas ta sig igenom första sammanstöten.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk

Har fortsatt att spela WoWarplanes.

Länkar upp videosekvens så ni kan kika.
http://plays.tv/video/5558a4d814386e829b
http://plays.tv/video/5558a2ebe07fc87bb1

Lite exempel bara (nitade dock ett plan med min IL2 Sturmovik )

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem

Jag kör en "nekro" på denna tråden. EU-servern har nu fått ärva matchmakern från den amerikanska servern så nu rullar matcherna igång riktigt snabbt, väntetider under en minut är numera helt normalt. Kom å prova y'all ;).

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.