Samsung 840 läsproblem

Permalänk
Avstängd

Samsung 840 läsproblem

Har en samsung 840 evo 256gb som strulade igår kväll.
Skulle öppna en mapp med grejer och den stod bara och tuggade och mappen var dessutom tom vilket får mig att tro att diskeb börjar bli dålig.
Öppnade flera andra mappar och de var tomma, där det vanligtvis ligger filer. Vissa mappar kunde den läsa andra inte.
Startade om den och då var det som vanligt.
Kollar jag diskinfo ger den även flera felmeddelanden där hdtune säger att den bör bytas.

Är detta den allmänt kända problem 840 evo lider av? Att den inte börjar hitta filer och har problem med läsning.

Känns som disken måste bytas ut
Innan den kraschar helt
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Det skall strax komma en andra uppdatering till disken !
Du kan ju prova att få disken reklamerad på grund av känt problem.
Skaffa då en Pro. version som inte skiljer nämnvärt i pris.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Det kända problemet med 840 EVO är ju att prestandan blir väldigt dålig. Problemen du har verkar snarare tyda på att något är allvarligt fel på disken, särskilt om HD Tune säger att den bör bytas. Du har väl förmodligen garanti på den fortfarande med tanke på att garanti-tiden är längre än den funnits på marknaden, så jag skulle försökt få den utbytt (gärna mot någon annan modell ).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av perost:

Det kända problemet med 840 EVO är ju att prestandan blir väldigt dålig. Problemen du har verkar snarare tyda på att något är allvarligt fel på disken, särskilt om HD Tune säger att den bör bytas. Du har väl förmodligen garanti på den fortfarande med tanke på att garanti-tiden är längre än den funnits på marknaden, så jag skulle försökt få den utbytt (gärna mot någon annan modell ).

Japp beställde nyss en mx100 256gb.
Ska reklamera samsungen. Den är inte ens 1år

Permalänk

Nu har fixen nummer två kommit !!
Det är Samsung Magician v4.6 som skall se till att disken håller sig uppdaterad. Installera programmet och låt det bara vara igång så exerceras disken med tiden. Öppna programmet i systemfältet efter omstart och verifiera att din disk är en känd Samsung (Genuine) sedan är det klart (om du inte vill köra på turbon Rapid mode också).

P.S. Glöm inte att välja fliken för Firmware uppdatering !

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA