AMD:s processorplaner 2016 – Zen och K12 för hela slanten

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtprobe:

Nu vet jag inte riktigt vad du syftar på för scenarion (spel, ordbehandling, surfa kanske?), men jag kan garantera att 8 (eller betydligt fler) kärnor inte har problem med prestanda och med lätthet överglänser CPUer med färre kärnor i ett antal scenarion.

Jag antar att det är precis vad du egentligen menar, men såg konstigt formulerat ut bara

Jo, fatta mig kort och trodde folk skulle fatta hur jag menade

Precis just spel/surf eller något annat vardags svensken gör gynnas inte av 8 kärnor, deras egna 6 kärniga spöar ju den 8 kärniga (alltså fåtrådade program).

Förstår om man kan använda 8 kärnor eller 30 stycken, annars hade inte servers haft den mängden från början

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Precis just spel/surf eller något annat vardags svensken gör gynnas inte av 8 kärnor, deras egna 6 kärniga spöar ju den 8 kärniga (alltså fåtrådade program).

Precis, 5960X har något lägre klockfrekvens än både 5820K och 5930K, så det märks ju av i dåligt trådade applikationer i stock frekvenser. Vid samma frekvens så skulle skillnaden vara minimal mellan dem, tills den 8 kärniga drar ifrån rejält vid applikationer som trådar väl, speciellt vid scenarion som är "lätta" att parallellisera som exempelvis raytracing (du får ett väldigt högt utbyte i prestanda per extra kärna/CPU). Men även vid scenarion där man har många "tyngre" program öppna samtidigt som exempel, så upplevs maskiner med många kärnor/CPUer något mjukare med bättre flyt enligt min erfarenhet.

Vanlige Svensson som aldrig spelar eller gör några mer avancerade operationer med sin dator, klarar sig egentligen med betydligt enklare dator än vad de oftast köper precis som du antyder. Att surfa och kolla på lite film/ordbehandla/skriva recept eller vad det nu än må vara behöver inte så mycket kraft som vi har tillgängligt idag, oftast även med relativt enkla system (eller, ja, ska du spela så behöver du bra med kräm i CPUn, och grafik, så klart, men inte nödvändigtvis så många kärnor). Fast man ska iofs inte underskatta kraften som krävs att surfa in på en sida som Aftonbladet, jäklar vad skit som ska laddas in och köras egentligen.

Men personligen så hoppas jag verkligen på en bra processor med AMDs ZEN. Även om den kanske inte kommer vara lika snabb som Intels senaste designer, så räcker det att den är inom räckhåll/snarlik prestanda för att jag kommer överväga att bygga lite nya rendernoder med dem. Hoppas på fler kärnor än 8 för konsumenter också. Inget för gemene man kanske, men väldigt uppskattat från mitt håll, speciellt med tanke på vad Intel tar för sina Xeons med mer än 10 kärnor. Huvaligen, där snackar vi dyrt, både Moderkort och CPUer är riktigt dyra, speciellt om du ska ha mer än en CPU sockel.

Jag renderar väldigt mycket på GPU idag, men många jobb (de flesta faktiskt) kan jag inte göra på GPU pga olika begränsningar som kommer med den tekniken, så CPU är fortfarande extremt viktigt.

La till mer text
Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Intel och Nvidia läcker ungefär lika mycket. När var senaste gången någon av de företagen lyckades släppa en CPU eller GPU som vi inte redan visste specifikationerna på?

Du kan säkert ha rätt. Men det känns som att en hel del av läckorna från dom olika företagen kan vara arangerade med. Det ger ju väldigt mycket gratis publicitet.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av FANTEN:

Du kan säkert ha rätt. Men det känns som att en hel del av läckorna från dom olika företagen kan vara arangerade med. Det ger ju väldigt mycket gratis publicitet.

Det skulle inte förvåna mig ett dugg.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24