Iphone omfattas av kopieringsavgiften enligt dom i hovrätten

Permalänk
Melding Plague

Iphone omfattas av kopieringsavgiften enligt dom i hovrätten

I målet mellan Copyswede och Telia går nu Svea hovrätt på samma linje som Södertörns tingsrätt och meddelar att Apples telefoner anses särskild ägnade för privatkopiering.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Entusiast

Vilket skämt.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Hahahaha, vilket skämt. iPhones har ju inte ens filhantering.

EDIT: Jonssown snodde visst min formulering.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Rekordmedlem

Skrämmande.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ännu en anledning till varför jag stöttade dokumentären om copyswede (Copygate) på kickstarter...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Dessutom 3,5kr per gigabyte..... Det är ju ungefär vad en ssd kostar per gb.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

Idioti är vad det är. Får man betala för hela lagringsutrymmet också? Även det som tas upp av OS och appar från fabrik?

Angående användarvänligheten, skulle inte vilja påstå att iTunes är ett användarvänligt sätt att få in privat/piratkopierad musik i telefonen på.

Permalänk
Medlem

Så när jag köper all min musik från iTunes och strömmar via Spotify så är det privatkopiering.
Eller får man betala bara för att man kan privatkopiera?
Vad blir härnäst? Fortkörningsböter bara för att man kan köra fort med bilen?

Permalänk
Medlem

Visar ju bara mer hur fel den där lagen är. iPhone speciellt och mobiler i almännhet används inte för kopiering varken privat eller pirat i någon större omfattning. Det är för knöligt och finns bra alternativ med spotify och liknande.

Jämför inte med hur en sweclocker skulle göra med sin android som är rootad och specialkonfad, tänk dig hur gemene man gör med sin mobil.

Visa signatur

Case-Labs Mercury S8 - ASUS Rampage V-10 / 6850K@4.1GHz / 2x MSI GTX1080 OC SLI | ASUS Z-170A / 6700K@4.2GHz / MSI 980Ti OC | Synology NAS DS2419+ 80TB | NVIDIA Shield TV | AppleTV 4 | Amiga 500+ & 1200 (030) | C64 | Atari STE (4Mb) | Mac Mini (i5 - oct-12) - NES | NES Mini | N64 | GC | PS4-Pro | Xbox One X

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara för mig hur jag privatkopierar på en Iphone?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Idioti är vad det är. Får man betala för hela lagringsutrymmet också? Även det som tas upp av OS och appar från fabrik?

Angående användarvänligheten, skulle inte vilja påstå att iTunes är ett användarvänligt sätt att få in piratkopierad musik i telefonen på.

Det är väl klart. Telefonen är ju särskilt ägnade åt att kopiera. Köper man en Iphone tar man bort allt innehåll och använder telefonen som extern hårddisk för att privatkopiera på.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Aleshi:

Idioti är vad det är. Får man betala för hela lagringsutrymmet också? Även det som tas upp av OS och appar från fabrik?

Angående användarvänligheten, skulle inte vilja påstå att iTunes är ett användarvänligt sätt att få in piratkopierad musik i telefonen på.

inte Pirat utan privat. De menar när du rippar dina egenköpta skivor och lägger låtarna på telefonen.

Skrivet av KAN1N:

Kan någon förklara för mig hur jag privatkopierar på en Iphone?

Du sparar en skiva på HDDn, sen så lägger du in låtarna i iTunes biblioteket. Sen är det bara att synca med telefonen.

Bara för att klargöra: jag tycker också att den dom är redigt korkad.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att Apple dras med i smeten så att Copyswede läggs ner en gång för alltid! Vad gör ens Copyswede med den kopieringsavgiften som de behöver? Ingen vet- men ändå tycker domstolen att de ska ha rätt. Copyswede måste väl få hela slanten av allt med tanke på hur domarna valde att svälja alltihoppa.

Finns det ingen moralisk punkt på att Copyswede är helt övertygade om att alla som använder Iphone är piratkopierare? Det är inte olagligt att privatkopiera så det faller ju lite på att man har en kopieringsavgift när det är till för att kompensera för piratkopieringen.

Permalänk
Medlem

Med pengar är allt möjligt. Bara att ge rätt summa till rätt personer så kan du få som du vill

I en värld där man inte kunde köpa politiker och domare så skulle itne Copyswede etc existerat

Permalänk
Medlem

Hahahahahaha... Detta är ju bara så galet!!!

Permalänk
Medlem

Skitsnack!

Permalänk
Medlem

Ja så som lagen är utformad så är det en korrekt bedömning. Se'n tycker jag och många andra med mig såklart att lagen är tokigt utformad.

Se'n hur de kunnat "bevisa" att folk privatkopierar musiken fattar jag inte heller. Folk streamar väl bara. Är det Privatkopiering verkligen?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Wow. Vilket dravel.
Håller med Swedman där. Kan inte Apple gå in på Telias sida kanske? Eller Apple + Samsung stöttar Telia.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

För att parafrasera Bröderna Lejonhjärta - Död åt Copyswede!

Permalänk
Medlem
Skrivet av heddan:

Ännu en anledning till varför jag stöttade dokumentären om copyswede (Copygate) på kickstarter...

Skickades från m.sweclockers.com

Det gör jag också.
Betalar man för OnePlusOne?

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

inte Pirat utan privat. De menar när du rippar dina egenköpta skivor och lägger låtarna på telefonen.

Det gäller såklart båda. Korrigerat nu.
Poängen kvarstår hur användarvänligt är det. Dessutom, om jag privatkopierar mina egna skivor ska det inte gå under någon avgift, det gäller ju om jag privatkopierar polarens. Tror det är försvinnande få som gör så idag, allra helst med sin iPhone.

Permalänk
Skäggig legend

Varför är det just iPhone? Eller har jag missat att det har varit fler?

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Detta är ju rätt kul När Iphone är bökigare att lägga in innehåll i. Men det är ju klart det enda dom går på är att det går, inte att folk gör det.

Vist fint att artister får lite stöd. Men har ju gått för långt. Dels för man får inte ens privat kopiera för DRM skyddet är i vägen, så i praktiken är Privatkopieringens lagen verkningslös idag.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Varför är det just iPhone? Eller har jag missat att det har varit fler?

Man vill väl skapa prejudikat och hänvisa till tidigare domar?
Bara ett sätt att ha rätten på sin sida utan att slås mot alla operatörer.

Permalänk

Klaga på rätt sak...

Skrivet av Xyborg:

Bara för att klargöra: jag tycker också att den dom är redigt korkad.

Du med flera bör kanske klaga på lagarna snarare än att klaga på domen. Jag har antagit att du inte har läst den och att det faktiskt är lagarna och dess intention som du är emot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

inte Pirat utan privat. De menar när du rippar dina egenköpta skivor och lägger låtarna på telefonen.

Du sparar en skiva på HDDn, sen så lägger du in låtarna i iTunes biblioteket. Sen är det bara att synca med telefonen.

Bara för att klargöra: jag tycker också att den dom är redigt korkad.

Men om jag lägger in min mobil på en vän eller familjemedlems Itunes och ska dela vissa låtar måste jag acceptera att skrota alla låtar jag själv har i mobilen?
Jag kan alltså inte privatkopiera utan jag kan endast spela upp skivan i min mobil?

Permalänk
Medlem

Hoppas innerligt att Telia står på sig och överklagar! Jävla kostymnissar som inte vet ett skit om teknologi utan bara vill tjäna pengar...

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Aleshi:

Det gäller såklart båda. Korrigerat nu.
Poängen kvarstår hur användarvänligt är det. Dessutom, om jag privatkopierar mina egna skivor ska det inte gå under någon avgift, det gäller ju om jag privatkopierar polarens. Tror det är försvinnande få som gör så idag, allra helst med sin iPhone.

Jo, privatkopiering gäller enligt lagen även om du kopierar din egen skiva till dig själv för att slippa köpa två skivor att ha på två ställen.

Skrivet av XHI:

Varför är det just iPhone? Eller har jag missat att det har varit fler?

Har det inte gällt alla smartphones sedan tidigare? Bara det att telia är den som har stretat emot med just iPhones så vitt jag vet.

Skrivet av Thornstream:

Du med flera bör kanske klaga på lagarna snarare än att klaga på domen. Jag har antagit att du inte har läst den och att det faktiskt är lagarna som dess intention som du är emot.

Du har såklart helt rätt, klumpigt uttryckt av mig helt enkelt. Lagen som sådan är hopplöst föråldrad.

Skrivet av KAN1N:

Men om jag lägger in min mobil på en vän eller familjemedlems Itunes och ska dela vissa låtar måste jag acceptera att skrota alla låtar jag själv har i mobilen?
Jag kan alltså inte privatkopiera utan jag kan endast spela upp skivan i min mobil?

Det är fortfarande privatkopiering såfort du duplicerar materialet. Även om du bara gör en kopia av din egen skiva åt dig själv.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Tycker det är rätt. Såhär ska det vara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thornstream:

Du med flera bör kanske klaga på lagarna snarare än att klaga på domen. Jag har antagit att du inte har läst den och att det faktiskt är lagarna som dess intention som du är emot.

Kan inte se att det är något fel på lagarna. De har tillkommit genom våra allmänna val. Vi kanske ska börja klaga på vår demokrati och hur den fungerar. Det ska inte gå att köpa lagar som görs i visa fall.