Köp av 970 grafikkort (typ+argument)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Det är ju spelen jag spelar som är intressanta för mig. Jag skiter fullständigt i hur mycket vram Gta V,Witcher3 behöver.Då dom spelen inte tilltalar mig.

Det kanske tilltalar andra, och då är det bra att veta de negativa delarna om kort också. Man kan ju inte bara titta på allt positivt, negativt behövs också.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Det är ju spelen jag spelar som är intressanta för mig. Jag skiter fullständigt i hur mycket vram Gta V,Witcher3 behöver.Då dom spelen inte tilltalar mig.

Nej men då är inte felet eller diskussionen relevant för dig, vad bra du är nöjd med ditt 970. Men kan vara relevant för någon som köper kortet och vill spela watch dogs, gta v, witcher 3 eller andra framtida spel och inte skiter fullständigt i hur mycket vram de tar.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Knappa 1,50kr/kWh.
Och det är ändå rätt mycket får jag för mig.

Jo det är rätt mycket, gjorde en sökning på elpriserna där jag bor och de 10 första i listan låg på 67-74öre per kwh. Fortum var billigast

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av crazysanta:

Vilka skall man undvika då? Någon som har dålig erfarenhet?

Asus GTX 970 Strix ska vara det enda som inte har några måndagsex med coilwhine.. Jag har ett MSI som har brutal coilwhine i vissa spel, helt tyst i andra.

Och ja, jag vet att det finns kort från andra tillverkare som inte har coilwhine, men det är mer av en chansning.. och JA jag vet att man kan reklamera, men det är inte värt böket.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mushuu:

Asus GTX 970 Strix ska vara det enda som inte har några måndagsex med coilwhine.. Jag har ett MSI som har brutal coilwhine i vissa spel, helt tyst i andra.

Och ja, jag vet att det finns kort från andra tillverkare som inte har coilwhine, men det är mer av en chansning.. och JA jag vet att man kan reklamera, men det är inte värt böket.

Hur vet du att inga Strix kort har coilwhine?
En snabb google sökning -> https://www.google.se/search?site=&source=hp&ei=AblCVbWsBaniy...

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Skrivet av stimpen:

Jo det är rätt mycket, gjorde en sökning på elpriserna där jag bor och de 10 första i listan låg på 67-74öre per kwh. Fortum var billigast

Det låter lite för billigt
Inklusive skatt och elnätsavgift?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk

120W x 100h x 1kr/kWh , hmm har nog tänkt lite fel, för det blir ju isåfall bara 12kr för 100 timmars spel? Då faller ju mitt argument gällande skillnaden i förbrukning mellan 970 & 290x, bara ljudet återstår!

Visa signatur

/ Victor

Permalänk
Avstängd
Skrivet av robalm:

+ 0% fan upp till 50c
+ högt överklockat
+ möjlighetet att ändra voltage upp till 1.26
+ går svalt vid egen fläktkurva

- ganska högt coil wine (ökar ännu mer med högre voltage)
- fläktarna låter ganska rasslig över 50%
- kortet känns billigt och plastigt
- ingen back plate
- 4 minnesmoduler okylda på ovansidan av kortet
- överklockar inte nåt vidare

Att ditt ex inte uppfyllde dina önskningar är inget du kan dra samtliga kort över en kam

Mina två ex hade inget coilwhine, det är från ex till ex. Kan drabba vilket kort som helst.
Rassliga fläktar känner jag inte heller till.
Klart det är plastigt. Kylaren är ju av plast! lol
Backplate ingår gratis vid köp för tillfället. Går även att köpa om det skulle vara så.
Mina kort överklockade riktigt riktigt bra.

Som sagt; dra inte alla kort över en kam bara för att du fick ett sämre kort i lotteriet

Permalänk
Medlem
Skrivet av crazysanta:

120W x 100h x 1kr/kWh , hmm har nog tänkt lite fel, för det blir ju isåfall bara 12kr för 100 timmars spel? Då faller ju mitt argument gällande skillnaden i förbrukning mellan 970 & 290x, bara ljudet återstår!

Vilket ljud? Mitt 290 Tri-X är knäpptyst och svalt. 65-70 grader vid 35-40% fläkthastighet efter flera timmars spelande på 100% gpu load i GTA5.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mushuu:

Asus GTX 970 Strix ska vara det enda som inte har några måndagsex med coilwhine.. Jag har ett MSI som har brutal coilwhine i vissa spel, helt tyst i andra.

Och ja, jag vet att det finns kort från andra tillverkare som inte har coilwhine, men det är mer av en chansning.. och JA jag vet att man kan reklamera, men det är inte värt böket.

Hur vet du det?

"Asus GTX 970 Strix ska vara det enda som inte har några måndagsex med coilwhine"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Weuffelhjaern:

Vilket ljud? Mitt 290 Tri-X är knäpptyst och svalt. 65-70 grader vid 35-40% fläkthastighet efter flera timmars spelande på 100% gpu load i GTA5.

den där Sapphire Trixx kylaren måste vara guds gåva till mänskligheten. "Knäpptyst"
Magiska fläktar kanske

Men vad jag minns från mitt ex var att det var allt annat än knäpptyst.
Allt handlar såklart om referenser. Det går tystare än de flesta andra 290/290x med eftermarknadskylare.
Har du hört ett gtx 970 under load från ex MSI, evga, ASUS osv får du helt andra referenser.
Jag körde två sapphire trix 290 i crossfire och ljudet var allt annat än behagligt.

Många som yppar sig har aldrig ens ägt ett gtx 970. Inte heller hört hur lite de låter i load

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

den där Sapphire Trixx kylaren måste vara guds gåva till mänskligheten. "Knäpptyst"
Magiska fläktar kanske

Men vad jag minns från mitt ex var att det var allt annat än knäpptyst.
Allt handlar såklart om referenser. Det går tystare än de flesta andra 290/290x med eftermarknadskylare.
Har du hört ett gtx 970 under load från ex MSI, evga, ASUS osv får du helt andra referenser.
Jag körde två sapphire trix 290 i crossfire och ljudet var allt annat än behagligt.

Många som yppar sig har aldrig ens ägt ett gtx 970. Inte heller hört hur lite de låter i load

Du har då glömt hur högt och irriterande Coil-whine kan vara, vilket har återkommit ofta i 970 kort, vilket det inte har i 290 kort.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk

Ett par förslag då:

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/220434-gainwa...

http://www.netonnet.se/art/fyndvaror/dator/fyndvaror-datorkom...

Fyndvaror så något billigare, men om nu min matte var fel gällande 290 så kan ju tekniskt sett det vara alternativ också, i värsta fall så får man väl lämna tillbaka om det är coilwhine eller för högljutt...

Jag önskar man visste lite mer om när exakt 300 serien släppte så att man kunde veta hur man skall agera.

Vad är era bästa tips på grafikkort om man inte skall köpa fyndvarorna ovan? (Märke och typ av kort)

Bemärk att jag har ett 680w PSU så 290X går inte även om det skulle finnas bra erbjudanden på det, ( i vart fall inte om man kollar på rekommenderat på dom olika sidorna)

Visa signatur

/ Victor

Permalänk

Och så sålde 280X kortet för 1720 SEK, så nu måste jag ändå ha ett grafikkkort, och om man tänker att ovan grafikkort kostar 3200 x 0,75 (sätter kortet på vännens företag som driver IT-butik) = 2400 och då är uppgraderingen alltså 700 sek för en 15% uppgradering som ändå känns bra, vad tror ni?

Visa signatur

/ Victor

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av crazysanta:

Och så sålde 280X kortet för 1720 SEK, så nu måste jag ändå ha ett grafikkkort, och om man tänker att ovan grafikkort kostar 3200 x 0,75 (sätter kortet på vännens företag som driver IT-butik) = 2400 och då är uppgraderingen alltså 700 sek för en 15% uppgradering som ändå känns bra, vad tror ni?

Rent prismässigt ligger dessa ok men Phantomkortet är väl det som känns sämst. ASUS:diton är ok men kommer inte med semipassiva fläktar men är skapligt tyst iaf.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Hur vet du det?

"Asus GTX 970 Strix ska vara det enda som inte har några måndagsex med coilwhine"

Jag läste en uppsjö forumtrådar kring det innan jag köpte.. dock köpte jag MSI istället då jag gillade det mer av nån anledning, dessutom kör jag med hörlurar, så det är bara frugan som får lida.

Jag kan inte ange exakt källa dock, om det är det du efterfrågar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Hur vet du att inga Strix kort har coilwhine?
En snabb google sökning -> https://www.google.se/search?site=&source=hp&ei=AblCVbWsBaniy...

Jag står rättad, ta fram statistik över de olika tillverkarna i denna bemärkelse så tror jag nog ändå att du kommer se att ASUS har minst fall av det.

Fel ska upptäckas och uppmärksammas naturligtvis, men försök hjälpa trådstartaren istället för att leka pelle polis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av crazysanta:

120W x 100h x 1kr/kWh , hmm har nog tänkt lite fel, för det blir ju isåfall bara 12kr för 100 timmars spel? Då faller ju mitt argument gällande skillnaden i förbrukning mellan 970 & 290x, bara ljudet återstår!

Ur driftskostnads aspekt spelar det ingen roll, fördelen med ett strömsnålt grafikkort är att man kan köra det på ett mindre nätagg och ändå få bra resultat.

Permalänk

Tack för väldigt bra svar alla!

Visa signatur

/ Victor

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Det låter lite för billigt
Inklusive skatt och elnätsavgift?

Vet ej om något saknas eller tillkommer men såhär står det:
Spotpris: 24 öre/kWh rörligt
Påslag inkl. elcertavgift: 5,42 rörligt
Volympåslag: 0
Miljöpåslag: 0
Rabatt: -5,10
Fasta kostnader: 0
Energiskatt: 29,4
Moms 25%: 13,43
Totalt pris: 67,15

Fasta avgifter (ingår i priset ovan): Inga fasta avgifter

Detta är från elpriser.se och taget på Malmö där jag bor.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

+ 0% fan upp till 50c
+ högt överklockat
+ möjlighetet att ändra voltage upp till 1.26
+ går svalt vid egen fläktkurva

- ganska högt coil wine (ökar ännu mer med högre voltage)
- fläktarna låter ganska rasslig över 50%
- kortet känns billigt och plastigt
- ingen back plate
- 4 minnesmoduler okylda på ovansidan av kortet
- överklockar inte nåt vidare

Jag har EVGA GTX 970 SC ACX 2.0

0% fan till 65c
Inget coil whine på mitt exemplar
Fläktarna låter vid 40% inte mycket alls (inte lyckats komma över 40%)
Håller med om att kortet känns plastigt, kabeln till fläkten gick emot fläkten. Lite tryck med en skruvmejsel på kabeln så slutade den
EVGA har en deal nu där man får med en backplate om man köper SSC varianten vad jag vet
Minnesmodulerna ligger på en dåligt planerad plats men om man är medveten om detta så tar man det i beaktning vid överklockning
Har inte hunnit sätta mig och överklocka mitt än då jag tycker prestandan out of the box är grym!

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb