Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Jag skulle nog rekommendera att du nollställer BIOS. Alltså Load Defaults.
Går den upp till 4,6GHz, och aldrig under 4,2GHz så är den inte på stockinställningarna. Går den upp till 4,6GHz så är den per definition överklockad.

Så här ser rapporten ut från cpu-Z eller vad programmet heter:

Number of processors 1 Number of threads 8 APICs ------------------------------------------------------------------------- Processor 0 -- Core 0 -- Thread 0 0 -- Thread 1 1 -- Core 1 -- Thread 0 2 -- Thread 1 3 -- Core 2 -- Thread 0 4 -- Thread 1 5 -- Core 3 -- Thread 0 6 -- Thread 1 7 Timers ------------------------------------------------------------------------- ACPI timer 3.580 MHz HPET timer 14.318 MHz Perf timer 14.318 MHz Sys timer 1.000 KHz Processors Information ------------------------------------------------------------------------- Processor 1 ID = 0 Number of cores 4 (max 8) Number of threads 8 (max 16) Name Intel Core i7 4790K Codename Haswell Specification Intel(R) Core(TM) i7-4790K CPU @ 4.00GHz Package (platform ID) Socket 1150 LGA (0x1) CPUID 6.C.3 Extended CPUID 6.3C Core Stepping C0 Technology 22 nm TDP Limit 88.0 Watts Tjmax 100.0 °C Core Speed 4199.0 MHz Multiplier x Bus Speed 42.0 x 100.0 MHz Stock frequency 4000 MHz Instructions sets MMX, SSE, SSE2, SSE3, SSSE3, SSE4.1, SSE4.2, EM64T, VT-x, AES, AVX, AVX2, FMA3, TSX L1 Data cache 4 x 32 KBytes, 8-way set associative, 64-byte line size L1 Instruction cache 4 x 32 KBytes, 8-way set associative, 64-byte line size L2 cache 4 x 256 KBytes, 8-way set associative, 64-byte line size L3 cache 8 MBytes, 16-way set associative, 64-byte line size FID/VID Control yes Turbo Mode supported, enabled Max non-turbo ratio 40x Max turbo ratio 44x Max efficiency ratio 8x O/C bins unlimited Ratio 1 core 44x Ratio 2 cores 44x Ratio 3 cores 43x Ratio 4 cores 42x TSC 4000.1 MHz APERF 4199.7 MHz MPERF 4000.0 MHz IA Voltage Mode PCU adaptive IA Voltage Offset 0 mV GT Voltage Mode PCU adaptive GT Voltage Offset 0 mV LLC/Ring Voltage Mode PCU adaptive LLC/Ring Voltage Offset 0 mV Agent Voltage Mode PCU adaptive Agent Voltage Offset 0 mV

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dogshitjoint:

Vill bara tillägga att för ändamålet att ta bort kylpasta, så använder jag alltid kaffefilter, som jag klipper/river till passande storlek.

Kaffe filter är perfekt, ludd-fritt papper. Använder det till mycket. Bäst är "stora" filter, som restauranger, barer osv har till sina maskiner.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Det där är inte min fläkt dock, hittade bilden på nätet.
Dock kanske det är därför stockkylaren är så kass? För mycket kylpasta?

Nja, den är liten osv, liten fläkt, liten kylfläns. Förapplicerad pasta vs egen applicerad tror jag inte kan skilja mer än någon enstaka grad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Nja, den är liten osv, liten fläkt, liten kylfläns. Förapplicerad pasta vs egen applicerad tror jag inte kan skilja mer än någon enstaka grad.

Inte gjord för klockning alltså. Det är i och för sig inte hela världen. I höst köper jag en ny skylake värsting. Detta var mest för att se hur det gick att kräma ut lite prestanda från det hyfsade Z87-K moderkortet.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Inte gjord för klockning alltså. Det är i och för sig inte hela världen. I höst köper jag en ny skylake värsting. Detta var mest för att se hur det gick att kräma ut lite prestanda från det hyfsade Z87-K moderkortet.

Kommer inte komma något som är värt att byta till i skylake från en 4790k förrän Skylake-E släpps någon gång. Troligen under 2016, inte tidigt under året heller. Vill du ha mer prestanda så är det Haswell-E som gäller. Detta är förutsatt att du inte är intresserad utav XEON processorerna.

Mellan Haswell och skylake pratar vi några enstaka procent, just nu sitter du på monster processorn i Haswells "vanliga" utbud. Haswell-E är värsting processorerna med prislapp upp till strax under 10 000 och där kommer du definitivt se prestanda skillnad.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Kommer inte komma något som är värt att byta till i skylake från en 4790k förrän Skylake-E släpps någon gång. Troligen under 2016, inte tidigt under året heller. Vill du ha mer prestanda så är det Haswell-E som gäller. Detta är förutsatt att du inte är intresserad utav XEON processorerna.

Mellan Haswell och skylake pratar vi några enstaka procent, just nu sitter du på monster processorn i Haswells "vanliga" utbud. Haswell-E är värsting processorerna med prislapp upp till strax under 10 000 och där kommer du definitivt se prestanda skillnad.

Ok, tack. Men denna kommer kanske rasa pga för varm, då blir det nytt ändå. Visst har jag budget på 50-lax till nya datorn, men Xeon känns inte så prisvärt. En Xeonpropp som intresserade mig kostar över 30.000:- och då tänkte jag köra 2.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Inte gjord för klockning alltså. Det är i och för sig inte hela världen. I höst köper jag en ny skylake värsting. Detta var mest för att se hur det gick att kräma ut lite prestanda från det hyfsade Z87-K moderkortet.

Brydde mig inte om att skaffa en bättre kylare till mitt senaste bygge, om jag vill klocka göra jag de längre fram, känner inget behov av det. I turbo med 4.4GHz så når jag än så länge som max 78C, men tror inte det är under långa perioder heller utan snarare i vissa situationer i spel osv när det behövs extra kräm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Ok, tack. Men denna kommer kanske rasa pga för varm, då blir det nytt ändå. Visst har jag budget på 50-lax till nya datorn, men Xeon känns inte så prisvärt. En Xeonpropp som intresserade mig kostar över 30.000:- och då tänkte jag köra 2.

Vill du spendera en hel del pengar så antar jag 5960x är intressant. 8 kärnor med 16 trådar och går att överklocka till skillnad från XEON. Bättre i singel tråds program oftast. Proccessorn går på strax under 10 lax så inte så farligt relativt. Kan däremot inte köras flera på samma moderkort. 5960x är lite mer än dubbla prestandan utav 4790k i samma klock frekvens så riktigt trevlig liten sak. XEON är tänkt för kommersiellt bruk så är inte tänkt att vara prisvärt.
5960x är från Haswell-E, alltså dem starkaste konsument processorerna vi troligen lär se förrän Q3/Q4 2016 beroende när Skylake-E släpps.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Brydde mig inte om att skaffa en bättre kylare till mitt senaste bygge, om jag vill klocka göra jag de längre fram, känner inget behov av det. I turbo med 4.4GHz så når jag än så länge som max 78C, men tror inte det är under långa perioder heller utan snarare i vissa situationer i spel osv när det behövs extra kräm

Det är lite så jag känner också. En sak om jag satt och renderade filmer i Premiere Pro dagarna i ända. Det kommer jag vilja kunna göra med ny dator, men nu känns det mer over kill.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Vill du spendera en hel del pengar så antar jag 5960x är intressant. 8 kärnor med 16 trådar och går att överklocka till skillnad från XEON. Bättre i singel tråds program oftast. Proccessorn går på strax under 10 lax så inte så farligt relativt. Kan däremot inte köras flera på samma moderkort. 5960x är lite mer än dubbla prestandan utav 4790k i samma klock frekvens så riktigt trevlig liten sak. XEON är tänkt för kommersiellt bruk så är inte tänkt att vara prisvärt.
5960x är från Haswell-E, alltså dem starkaste konsument processorerna vi troligen lär se förrän Q3/Q4 2016 beroende när Skylake-E släpps.

5960X har jag sneglat på en del. Kanske blir den.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K