Konstig bild VIC-20

Permalänk
Medlem

Konstig bild VIC-20

Hej!

Jag försöker få igång min gamla Commodore VIC-20. Fick från början bara svart bild men efter att ha stått igång ett tag så visar den detta efter reset:

http://imgur.com/O5I7Htu

Kassettspelaren visar inga livstecken heller men jag har 5V mellan pin 1 och 2 i kassettkontakten på datorn.

Någon som vet vad som kan vara fel?

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem

Jag skulle gissa på att det är nåt problem med cpu,gpu,minne tyvärr.
Liknande problem kan man få på tex NES när nåt av dessa chip är trasiga.

Har du skruvat upp den och tittat hur kretskort/chip/etc ser ut?
Dom kan ha ärgat under åren och därmed kortsluter/ger krypström mellan olika banor/pins och därmed får du detta felet.
Detta kan i vissa fall gå att åtgärda genom att tvätta/skrubba bort skiten med tex isopropanol/elektronikrengöring/startgas, elektronikrengöring (om det inte är isopropanol som aktiv ingrediens) och startgas är nästintill exakt samma sak och stargas är då betydligt billigare.

Kan även vara nån/några kondingar som har gett upp i nätagget heller i datorn och därmed ger fel ström till interna komponenter.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

Skulle prova och försöka plocka ur ic-kretsar som sitter i socklar och sätta tillbaks, kan va oxider. Skulle även se över kondensatorerna i en sån gammal maskin.

Visa signatur

I Packard Bell Easynote / Intel Pentium B899/8Gb DDR3/500 GB SSD/Linux Mint 20. & Win 10.

Permalänk
Medlem

Jag tycker med det lutar åt fel på något av chippen. VIC chippet blir varmt så man nästan bränner sig och även chippet för Basic ROM. Nätdelen är helt nybyggd och ger rätt spänning så den kan uteslutas. Jag har kollat på alla kondensatorerna och de ser OK ut men har inte mätt något på dem. Jag tog ut alla chip och satte i dem igen utan framgång och det var förvånande rent och fint i socklarna.

Synd bara att det är så svårt att få tag på VIC 1 chip (MOS 6561-101) annars hade man ju kunnat utesluta det.

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem

Har du sökt runt efter pin out schema på dom chip som finns i?
Det finns ju till dom flesta äldre datorer/konsoller.

Om du ej gjort det så surfa runt efter dessa och börja sen att mäta så alla chipen får rätt volt (är ju första felsök man alltid bör göra).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Prova som sagt att plocka ur och i alla socklade ICs. Jag hade samma problem med min PET 3032 och detta löste problemet.

Visa signatur

2009a - GPU[ASUS GTX570 1280MB], MoBo[ASUS P5Q-E], RAM[4GB], HDD's[3x SG 3TB, 1x WD 1TB, 1x Corsair F120 SSD], Mon[Iiyama Visionmaster Pro 451 (2048x1536@73Hz)]

Permalänk
Medlem

Kollat kretskortet på baksidan efter kall-lödningar ?

Med lupp då.. har fått liv i en dator på det viset en gång, kostar inte mycket att försöka..

Ser någon lödpunkt misstänkt ut så är det bara att löda om den.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.