Datorn påstår minnesbrist vid spelande

Permalänk
Medlem

Datorn påstår minnesbrist vid spelande

Datorn påstår minnesbrist vid spel igång och efter ca en timmes gaming så tar minnet "slut". kollar man aktivitetshanteraren och hur mycket minne datorn faktiskt använda så är det väldigt nära mina 8gb emellanåt. Detta gäller endast när jag spelar. Totala minnesanvändningen idag under en spelperiod vad 6gb vid ett tillfälle. Såg ej hur mycket minne som var upptaget när väl spelet tvingades stänga av. Men antar det var för mycket liksom

Spelar inte jättestor roll vad jag spelar. Är det bara så att dagens spel kräver mycket minne ? att 8gb inte räcker.

För några månader sedan fick jag lite problem med burken. Den vägrade starta tex. svart skärm etc.

Jag bara undrar om det kanske är något som är trasigt eller har jag för lite minne ? löser det problemen om jag köper mer minne kanske?
Börjar min burk bli gammal el så ? ;D

Jag har en i5 2500k något överklockad, gtx 680, samt 8gb minne.

Permalänk

@Ohso:
Hej,
har du kollat så du inte har skadlig programvara på datorn? Kör med Malawarebyte eller liknande och se om inte det hittar något som tar upp minnet. 8gb minne brukar vanligtvis räcka för vanligt dator användande.

Permalänk
Medlem

Jag fick ett liknande problem när jag hade råkat stänga av växlingsfilen. Du har inte gjort något liknande?

Permalänk
Medlem

sätt på page filen - ingen vinst i att sänga av den då den endast används när den behövs.

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem

Hej, igen. Alltså. Datorn har funkat hyfsat ett tag nu framöver. Men idag så kom ett gammalt fel tillbaka. Skärmen släcks, men datorn är fortfarande igång. Startade om datorn flera gånger och samma fel. Googlade lite. Då sa någon koppla ur grafikkort och anslut skärmen till moderkortets grafikdel. Och då funkade det. Sen när jag hade gjort det så tänkte jag. Jag startar om datorn igen och bara provar med grafikkortet (igen).. Då MÅSTE det ju vara grafikkortet tänkte jag. Men datorn startade ju nu som vanligt ändå så. Jag är lite lost in space. Vad tror ni ? haha. Är det grafikkortet?

Permalänk
Medlem

Okay. En bump på tråden då.

Fortsättning.

Datorn fortsätter sätta sig i ett läge då skärmen inte vill få signal från datorn. Själva datorn går in i windows etc. Men skärmen verkar inte få någon signal. Det konstiga är att jag just nu inte får bild. Men byter jag dvi-kabeln från skärmen till moderkortets egna dvi-kontakt då kommer det bild. Men inte när jag kör via grafikkortet.

Vad betyder detta ? Grafikkortet som är boven ? För känns ju som om man kan räkna bort moderkortet och minnen nu då jag får bild och skiftar mellan dem då datorn är igång.

Det jag också hört är att man inte ska kunna skifta mellan dem samtidigt. Så det kanske krävs en ominstallation eller något ? Att något krockar dvs mellan moderkortets grafikdel och självaste pci-e grafikkortet.

Any tips ?
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Låna ett graffe av polaren så får du ju svar direkt!

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk

minnet bör det ju inte vara i alla fall. har 16GB i min och får den windows popupen ibland (även om jag trycker att den ska ge **** i att komma tillbaka) men då är knappt 50% av minnet andvändt så det är något med Windows Aero som offtast spökar eller något annat i burken

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem
Skrivet av nothingtoxic:

minnet bör det ju inte vara i alla fall. har 16GB i min och får den windows popupen ibland (även om jag trycker att den ska ge **** i att komma tillbaka) men då är knappt 50% av minnet andvändt så det är något med Windows Aero som offtast spökar eller något annat i burken

Man kan få det felmeddelandet även om man har oändligt med RAM, om tex spelet är 32bitars och om det inte är bra programmerat så kan minnet spelet kan adressera ta slut även om det finns mängder kvar, spelet ser inte och kommer helt enkelt inte åt mer än en viss mängd minne.

Följande artikel förklarar mer https://en.wikipedia.org/wiki/Virtual_address_space

Avstängd eller för liten växlingsfil kan också orsaka problem, eller förvärra problemet.

Så felsökning blir dels hur mycket RAM finns det totalt, är spelets exe 32 eller 64 bitars, hur står det till med växlingsfilen...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Att ram tar slut när man bara har 8GB är ju förväntat.
Spel som t.ex witcher 3 verkar ju kunna käka 6GB (högsta jag sett) ram själv. Inte mycket kvar för annat då.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.