Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Speldator runt 13000kr.

Hej! Nu är det dags att inhandla en ny speldator kring 13000kr. Jag har ingen brådska med att köpa datorn och har tänk handla komponenterna allteftersom prisvärda erbjudanden dyker upp (dagens fynd, etc). Det kommer även vara första gången jag bygger en dator själv och skulle därför vara oerhört tacksam om jag kunde få synpunkter på komponenterna jag har valt ut och eventuellt tips på likvärdiga/bättre produkter.

Krav jag tänkt ställa på datorn: Klarar de senaste spelen på rätt höga inställningar, Datorn skall vara tyst, Röd/Svart Färgtema, Krävande multitasking(virtuella maskiner i bakgrunden, streama spel, flera spel igång samtidigt).

Processor: Intel Core i7 4790k- framtidsäker, bättre multitasking än i5?, bättre för att streama. (köpt för 2990kr)

RAM-minne: Kingston HyperX Savage 16gb 2400Mhz - krävs mycket ram för virtuella maskiner. (köpt för 1190kr)

Moderkort: Asus Maximus VII Hero, röd och svart färgtema som jag vill ha det men undrar om det finns ett billigare och bättre alternativ.

Grafikkort: Antingen GTX970 eller 290X, osäker på vilken jag ska ta och kommer förmodligen gå på den första/bästa erbjudandet jag hittar, alt vänta på nya AMD serien om det är värt det? (290x köpt)

Lagring: Samsung SSD 850 250GB, antingen pro eller evo - synpunkter? WD Blue 1TB.

Chassi: Define R5

Nätaggregat: EVGA SuperNOVA G2 850W - klarar av SLI/CF i framtiden?

Kylning: Hyper Evo 212.

Jag hoppas att jag har fått med allting och ser fram emot vad för åsikter ni har på komponenterna!

Permalänk
Medlem

Vet inte ens varför du jämför 770 (förra generationen) med 290x. 290/290x (Hawaii) i vilket fall är det du bör skaffa i den budgeten, går att vänta till augusti för Fiji men den kommer kosta det dubbla av vad 290x gör idag troligen.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Vet inte ens varför du jämför 770 (förra generationen) med 290x. 290/290x (Hawaii) i vilket fall är det du bör skaffa i den budgeten, går att vänta till augusti för Fiji men den kommer kosta det dubbla av vad 290x gör idag troligen.

Hoppsan, där blev det ett fel. Menade gtx 970, och inte 770. Kommer nog gå på ett 290x eller 970 ifall det kommer ta ända fram till augusti innan nästa generation kommer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sazuki:

Hoppsan, där blev det ett fel. Menade gtx 970, och inte 770. Kommer nog gå på ett 290x eller 970 ifall det kommer ta ända fram till augusti innan nästa generation kommer

Mellan dem två råder jag om 290x. Delvis är den avsevärt billigare, och den presterar bättre samt har mer användbart VRAM.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Jag länkar denna tråden: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1368876-datorbygge-ca-1...
Det är samma budget så varför inte läsa där lite.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Avstängd
  • Billigare om du bygger i svart/vitt

  • Corsair Force GT, men de kostar därefter

  • H440

  • Framtidssäkerhet i åtanke hade jag valt ett 850w

  • Phanteks har snygga kylare

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Till veckan kommer enl div rykten 980 TI att lanseras/avtäckas, vilket när den släpps antagligen kommer sänka priset på 980/970s, så antingen köpa ett nytt sånt eller bättre beg kommer vara mycket prisvärt. Om ryktena stämmer så lär det släppas innan månaden är slut, möjligtvis första veckan i juni.

Källa: http://www.kitguru.net/components/graphic-cards/anton-shilov/...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:
  • Billigare om du bygger i svart/vitt

  • Corsair Force GT, men de kostar därefter

  • H440

  • Framtidssäkerhet i åtanke hade jag valt ett 850w

  • Phanteks har snygga kylare

Ser inte hur ett bygge i en annan färg skulle vara billigare?. Lutar nog åt h440 eftersom jag personligen tycker den är snyggare :), 300kr mer för 100w (EVGA supernova) är det värt det?. Fördelar med SSD du föreslog istället för Samsungs?

Skrivet av kenaii:

Till veckan kommer enl div rykten 980 TI att lanseras/avtäckas, vilket när den släpps antagligen kommer sänka priset på 980/970s, så antingen köpa ett nytt sånt eller bättre beg kommer vara mycket prisvärt. Om ryktena stämmer så lär det släppas innan månaden är slut, möjligtvis första veckan i juni.

Källa: http://www.kitguru.net/components/graphic-cards/anton-shilov/...

Hoppas på att det händer så att man kan få tag i ett billigare grafikkort!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sazuki:

Ser inte hur ett bygge i en annan färg skulle vara billigare?

MSI Z97 Krait ligger på 1290kr och ett par vita minnen är inte många kronor dyrare. http://www.inet.se/kundvagn/visa/7987301/2015-05-17

Skrivet av Sazuki:

300kr mer för 100w (EVGA supernova) är det värt det?

Ja, 850w ger dig tillräckligt med marginaler för framtida SLI/Crossfire.

Skrivet av Sazuki:

Fördelar med SSD du föreslog istället för Samsungs?

Går mest i det färgtemat du är ute efter, blir en snygg kontrast till allt det svarta. Personligen tycker jag inte om samsungs SSD:er.

Skrivet av Sazuki:

Hoppas på att det händer så att man kan få tag i ett billigare grafikkort!

Detta trodde man om GTX 780 Ti släpptes. Folk hade fel och någon större prissänkning uteblev tills GTX 900 serien lanserades.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

MSI Z97 Krait ligger på 1290kr och ett par vita minnen är inte många kronor dyrare. http://www.inet.se/kundvagn/visa/7987301/2015-05-17

Ja, 850w ger dig tillräckligt med marginaler för framtida SLI/Crossfire.

Går mest i det färgtemat du är ute efter, blir en snygg kontrast till allt det svarta. Personligen tycker jag inte om samsungs SSD:er.

Detta trodde man om GTX 780 Ti släpptes. Folk hade fel och någon större prissänkning uteblev tills GTX 900 serien lanserades.

Ifall jag kör på singelkort och uppgraderar om 2 generationer~~, skulle ett 750w nätaggregat räcka?.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sazuki:

Ifall jag kör på singelkort och uppgraderar om 2 generationer~~, skulle ett 750w nätaggregat räcka?.

Beror såklart på kortet. Sedan är jag inte säker på vad du menar, jag antar att du menar att om 2 generation så skaffar du ett begagnat kort till?

Ett kvalité 750W klarar 2st 290x, men det är tight. Skulle rekommendera 850W om överklockning är det minsta intressant.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sazuki:

Ifall jag kör på singelkort och uppgraderar om 2 generationer~~, skulle ett 750w nätaggregat räcka?.

Alltid omöjligt att säga vad framtiden erbjuder.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Tänkte köpa följande moderkort och undrar om det är ett bra val i jämförelse med asus z97-a : http://www.inet.se/produkt/1903028/gigabyte-ga-z97x-ud3h-bk-b.... Dessutom undrar jag om det är värt att betala 500kr extra för samsung 850 pro eller ska jag köra på 850 evo?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sazuki:

Tänkte köpa följande moderkort och undrar om det är ett bra val i jämförelse med asus z97-a : http://www.inet.se/produkt/1903028/gigabyte-ga-z97x-ud3h-bk-b.... Dessutom undrar jag om det är värt att betala 500kr extra för samsung 850 pro eller ska jag köra på 850 evo?

Det är ett bra och stabilt moderkort. PRO disken har 10års garanti och en bättre kontroller än EVO.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|