Vad tror ni om mina möjligheter att byta yrke? (till IT)

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om mina möjligheter att byta yrke? (till IT)

God dag Sweclockers!

Jag tänkte hör mad er om vad ni tror om mina möjligheter att söka mig tillbaka till it-branschen och skulle gärna vilja ha lite råd.

Efter gymnasiet så jobbade jag ganska många år som it konsult på lite olika företag, men de senaste åtta åren har jag varit i en helt annan bransch.
Men datorer har alltid varit min hobby och datornörd som man är så har man "hängt med" ganska bra ändå.
Är någonstans mellan 32 och 36 år om det är relevant

I dagsläget så har jag inte så mycket som är meriterande, jag har några tidigare utbildningar men dom har ju ett antal år på nacken, men tänker försöka ändra på det.
Jag tänkte börja med att fixa några Microsoft certifieringar (MCSE osv.) till att börja med och se vart man landar, eller bör jag sikta på något annat?
Med heltidsjobb under dagarna så är det väl bara självstudier som gäller, eller bör man söka några kurser?

Mitt önskemål är att i framtiden jobba med någon slags klient eller applikations utveckling, alternativt server drift/admin.
Men viktigaste nu är att få in en fot så man kan jobba sig vidare senare.

Jag tar med glädje emot alla tips och råd om hur jag på bästa sätt ska lösa detta.

Vänliga hälsningar
Henrik

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Inaktiv

Ingen alls dum ide. Nu framgår det inte vad du har jobbat med, men om du t.ex. har jobbat inom industrin så kan det vara smart att utbilda dig just något inom industrin så att du enkelt kan byta jobb och kanske göra lite av de båda samtidigt.

I din ålder är jag lite skeptisk emot högskola av den anledningen att man får lära sig mycket teori och lite praktik, vilket innebär att när du kommer ut så är du fortfarande en gröngöling som närmar sig 40år.

Angående söka kurser eller läsa själv så finns det olika fördelar. Som vad man trivs med, men även att man via kurser får ett intyg.

Arbetsmarknaden idag är väldigt tufft, överallt står det att det är brist på folk inom It, i verkligheten är det extremt brist på seniorer inom IT och arbetsgivare tvingas ta in juniorer som de inte alls vill ha. Ofta vill dessutom arbetsgivare har en senior inom ett väldigt smalt område.

Exakt hur du ska lägga upp din plan beror på helt vad du kan, hur lätt du har att lära dig och vad du har jobbat med. Jag kan förstå att du ej vill hänga ut dig, men kan du ge mer information om vad för slags IT-konsult jobb du gjorde och vilket typ av arbete du har haft i 8år? (byggindustrin, industrin, vård, säljare etc)

Det man ska tänka på är konkurrensen, när man blir lite äldre så räcker det inte med att kunna lika mycket som en 23åring från högskolan utan man bör kunna mer. -Där arbetserfarenhet som t.ex. säljare är mer värdefull än vad man kan tro.

Angående arbeta med servrar så har jag själv gjort detta lite. Och för en som ej har kommit rätta vägen är detta ej alltid skoj.
Man ska fixa saker på samma tid som de duktiga med rätt bakgrund och detta samtidigt som att man ska göra saker som kan få katastrofala följder om man gör fel. Det är inte heller precis att klampa in på första bästa elkejda och säga att denna switch med 3-fas strömförsörjning som jag köpte hos er får jag ej att fungera, kan ni hjälpa mig att konfigurera den emot någon hundralapp? (som de ofta tar för enklare konfigurationer)
Just lite mer avancerande saker inom servrar och sånt kan vara svårt att lära sig själv, jag själv har ingen aning om varför bättre switchar har 3-fasanslutning och jag använder dem på samma sätt om en 199kr switch från elgiganten. (nätverkstekniker och liknande vill nog skjuta mig)

Så det jag menar är att om man lär sig på egen hand bör man tänka på om man har tillgång till rätt hårdvara att leka med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Ingen alls dum ide. Nu framgår det inte vad du har jobbat med, men om du t.ex. har jobbat inom industrin så kan det vara smart att utbilda dig just något inom industrin så att du enkelt kan byta jobb och kanske göra lite av de båda samtidigt.

I din ålder är jag lite skeptisk emot högskola av den anledningen att man får lära sig mycket teori och lite praktik, vilket innebär att när du kommer ut så är du fortfarande en gröngöling som närmar sig 40år.

Angående söka kurser eller läsa själv så finns det olika fördelar. Som vad man trivs med, men även att man via kurser får ett intyg.

Arbetsmarknaden idag är väldigt tufft, överallt står det att det är brist på folk inom It, i verkligheten är det extremt brist på seniorer inom IT och arbetsgivare tvingas ta in juniorer som de inte alls vill ha. Ofta vill dessutom arbetsgivare har en senior inom ett väldigt smalt område.

Exakt hur du ska lägga upp din plan beror på helt vad du kan, hur lätt du har att lära dig och vad du har jobbat med. Jag kan förstå att du ej vill hänga ut dig, men kan du ge mer information om vad för slags IT-konsult jobb du gjorde och vilket typ av arbete du har haft i 8år? (byggindustrin, industrin, vård, säljare etc)

Det man ska tänka på är konkurrensen, när man blir lite äldre så räcker det inte med att kunna lika mycket som en 23åring från högskolan utan man bör kunna mer. -Där arbetserfarenhet som t.ex. säljare är mer värdefull än vad man kan tro.

Angående arbeta med servrar så har jag själv gjort detta lite. Och för en som ej har kommit rätta vägen är detta ej alltid skoj.
Man ska fixa saker på samma tid som de duktiga med rätt bakgrund och detta samtidigt som att man ska göra saker som kan få katastrofala följder om man gör fel. Det är inte heller precis att klampa in på första bästa elkejda och säga att denna switch med 3-fas strömförsörjning som jag köpte hos er får jag ej att fungera, kan ni hjälpa mig att konfigurera den emot någon hundralapp? (som de ofta tar för enklare konfigurationer)
Just lite mer avancerande saker inom servrar och sånt kan vara svårt att lära sig själv, jag själv har ingen aning om varför bättre switchar har 3-fasanslutning och jag använder dem på samma sätt om en 299kr switch från elgiganten. (nätverkstekniker och liknande vill nog skjuta mig)

Så det jag menar är att om man lär sig på egen hand bör man tänka på om man har tillgång till rätt hårdvara att leka med.

Jag tackar så mycket för ditt fina svar, mycket värdefullt.

När jag jobbade som konsult så jobbade jag främst med 2nd line support. Installation, reparation och support av hårdvara, mjukvara, skrivare och övrig kringutrustning i en ganska stor och komplex it-miljö, utförde även en del garanti-ärenden, men ganska basic arbete som inte kräver någon större kompetens.
I dag jobbar jag med vad man brukar kalla lagerarbete, en hel del plock arbete, körning av truckar och produktions maskiner.

Jag tror precis som du säger att det är nödvändigt att få betyg på det kurser man gått, så man har något att visa upp. Därför jag var inne på certifieringar. Men några få certifieringar räcker kanske inte så långt, och har man legat på latsidan i åtta så får man visa framfötterna och jobba hårt, och det är jag beredd att göra.

Att kasta sig på servrar det första man gör verkar lite oroande, det är nog något som får komma efter hand i så fall. Det bästa kanske är att sats på det första jag var inne på, någon form av utveckling.

Det jag funderar mest på är väl huruvida det är möjligt att studera vid sidan av nuvarande arbete, det kräver så klart en hel del disciplin, samtidigt som det inte låter så lockande att bli en fattig student. Men hur rimligt det är med tanke på min nuvarande sits vet jag ej.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Inaktiv

Lagerarbetare är ett yrke med tuff konkurrens och du gör helt rätt i att fundera på att vidareutbilda dig, inte minst är det roligt att lära sig. Jag ser dock tyvärr ingen direkt IT-utbildning där truckförarkunskaper och liknande är större meriterande.

Det du borde göra är att söka upp en syo-konsulent men det finns ofta två stora brister med dessa.
1: De vet bokstavningen ofta inte ett skvatt om It och vilka krav som krävs.
2: De är ej objektiva, de vill att du ska läsa hos dem så att deras skola får mer betalt.
Så internet är en bra kanal att fråga och får man då svar från flera olika individer så blir det dessutom lite kvalitetskontroll på vad någon påstår.

Jag har en liten annan erfarenhet av IT än vad du jobbar med skulle säga åt hållet det du ville jobba med. (klient eller applikations utveckling, alternativt server drift/admin)
Och min uppfattning är att det är väldigt tufft, att komma in på detta område kan man göra på flera sätt, dels jobba sig uppåt eller gå en utbildning i ung ålder och ha tur. En nyexad civilare datateknik från Kth som är 40år utan erfarenhet eller topbetyg etc, ja den får det inte lätt.

I ditt fall så rekommenderar jag att försöka gå lite den väg du hade innan. 2nd line support och jobba sig uppåt, jag själv har dock ingen erfarenhet av detta men antar att diverse Microsoft certifieringar och liknande är bra.

Applikations utveckling som du var inne på, javisst om du har programmerat innan, men annars är det svårt att börja med i lite äldre ålder såvida man inte har talang. (det finns flera exempel)

Angående jobba och läsa samtidigt så tar det på ens fritid, men läser man sånt som är roligt kan man minska på övrig fritid. Det gäller dock att vara smart och läsa sådant som gynnar en mest i arbetslivet. Jag skulle t.ex. tro att nätverk är något som är bra för alla som jobbar med lite mer avancerad support att lära sig, men det är bättre att fråga de som just sysslar med sådant. De kanske har andra förslag som Sharepoint m.m

Nå lycka till, hoppas någon annan kan ge sin syn på vad du borde göra i tråden.

Edit:
Det finns 2 åriga KY-utbildningar där man får lite praktisk erfarenhet och dessa kan kanske vara ett bra val, jag saknar dock erfarenhet av dessa. (t.ex. 2årig nätverkstekniker)