Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Slumpmässiga uppvaknanden från viloläge

Permalänk

Slumpmässiga uppvaknanden från viloläge

Min stationära, min bärbara samt min frus dator verkar alla ha samma bekymmer: de kan när som helst få för sig att vakna ur viloläget. Jag har inte kunna hitta något samband i tid på dygnet, tid i vila, dag i veckan, planeternas positioner eller något alls, utan det verkar ganska slumpmässigt.

Lite googling sa mig att det dels kunde vara Windows Maintenance som körde igång "underhåll" av datorn, dels Windows Update, och dels något nätverkskort som tar emot magiska paket som gör att den startar. Men jag har stängt av möjligheten för alla dessa att starta upp datorn, men problemet kvarstår fortfarande. Är det någon som vet varför de beter sig så här?

Att stänga av datorn är inte en lösning i det här fallet

Visa signatur

Supermicro X10SDV-6C-TLN4F m. Xeon-D 1528 | Crucial 64GB 2400MHz ECC | Silverstone DS380B | Corsair SF450 450W | HDD

Permalänk

Jag hade detta problemet på min förra stationära dator, och där visade det sig efter mycket efterforskningar vara en av usb-portarna på baksidan som var "aktiv" till skillnad från de andra, dvs fick datorn någon typ av signal på den usb-porten så startade den. I just den porten råkade jag ha ett trådlöst usb-nätverkskort

Antar att funktionen egentligen är till för att man ska kunna väcka datorn ur viloläge med ett tangentbord/mus.

Permalänk
Hjälpsam

Det finns en del funktion som datorn kan vakna på som justeras i BIOS/UEFI, såsom Wake on LAN, wake och keyboard, wake on mouse och liknande. Deaktivera dem och se om det bli bättre

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Skrivet av nightveil:

Jag hade detta problemet på min förra stationära dator, och där visade det sig efter mycket efterforskningar vara en av usb-portarna på baksidan som var "aktiv" till skillnad från de andra, dvs fick datorn någon typ av signal på den usb-porten så startade den. I just den porten råkade jag ha ett trådlöst usb-nätverkskort

Antar att funktionen egentligen är till för att man ska kunna väcka datorn ur viloläge med ett tangentbord/mus.

I mina USB-portar har jag enbart tangentbord, mus samt headset (eller inget i fallet med min bärbara). Så jag tror inte att det är problemet heller. Kan dock tänka mig att ett trådlöst nätverkskort skulle kunna väcka datorn, liksom ett internt skulle kunna göra enligt min sökning

Skrivet av Fluf:

Det finns en del funktion som datorn kan vakna på som justeras i BIOS/UEFI, såsom Wake on LAN, wake och keyboard, wake on mouse och liknande. Deaktivera dem och se om det bli bättre

Wake-on-LAN är deaktiverat (borde nämnt det i första posten...), men jag vill fortfarande ha kvar stöd för att väcka datorn med tangentbord och mus på de stationära. På den bärbara är det redan deaktiverat, men har inte gjort någon skillnad. Tycker inte att TB/mus inkopplade borde göra någon skillnad ändå.

Visa signatur

Supermicro X10SDV-6C-TLN4F m. Xeon-D 1528 | Crucial 64GB 2400MHz ECC | Silverstone DS380B | Corsair SF450 450W | HDD

Permalänk
Medlem

Stäng av väckningstimers i bios och Windows. Sedan gå i på usb-enheterna i Windows och ställ in att de inte får väcka datorn

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Stäng av väckningstimers i bios och Windows. Sedan gå i på usb-enheterna i Windows och ställ in att de inte får väcka datorn

Väckningstimers i Windows och BIOS hade jag inte tänkt på. Börjar med de i Windows för att se om det löser problemet. Vill kunna väcka datorn med USB-enheter (mus/tb), så det undviker jag helst att stänga av. Återkommer med resultat; tack så länge!

Visa signatur

Supermicro X10SDV-6C-TLN4F m. Xeon-D 1528 | Crucial 64GB 2400MHz ECC | Silverstone DS380B | Corsair SF450 450W | HDD

Permalänk
Medlem

Har samma probelm med min Asus T100. Sätter den i sleep, lägger den i väskan, plockar upp den ur väskan, finner att skärmen lyser, att den har en ansenlig temperatur samt att batteriet är på 5 %

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddaniel91:

Väckningstimers i Windows och BIOS hade jag inte tänkt på. Börjar med de i Windows för att se om det löser problemet. Vill kunna väcka datorn med USB-enheter (mus/tb), så det undviker jag helst att stänga av. Återkommer med resultat; tack så länge!

Min trådlösa mus hindrar min dator från att gå ner i viloläge. Den vaknar direkt igen. Måste gå inte och stänga ner väckningen med den. Byter jag USB-port måste jag göra om inställningarna. Har även haft en sladdmus kopplad på laptopen som väckte den från strömsparläge så fort man flyttade musen.

Permalänk
Skrivet av hölmiz:

Har samma probelm med min Asus T100. Sätter den i sleep, lägger den i väskan, plockar upp den ur väskan, finner att skärmen lyser, att den har en ansenlig temperatur samt att batteriet är på 5 %

Det är precis det beteendet jag ser hos min bärbara dator (fast skärmen är släckt) och den jobbar rätt hårt och kan vara alltifrån fesljummen till stekpannevarm. Stationära är inte så illa, mest att fläktarna är igång och är störande.

Skrivet av jocke92:

Min trådlösa mus hindrar min dator från att gå ner i viloläge. Den vaknar direkt igen. Måste gå inte och stänga ner väckningen med den. Byter jag USB-port måste jag göra om inställningarna. Har även haft en sladdmus kopplad på laptopen som väckte den från strömsparläge så fort man flyttade musen.

Det är inte riktigt det problemet jag har. Datorerna går ner i vila precis som de ska, och vaknar om man trycker på en tangent eller klickar med musen, annars tysta - som jag vill ha det. Alla uppvisar samma beteende får mig att tro att det snarare är en inställning i Windows som jag missat än att det är en USB-enhet som är boven. Den bärbara datorn har som sagt inga USB-enheter inkopplade någonsin.

Visa signatur

Supermicro X10SDV-6C-TLN4F m. Xeon-D 1528 | Crucial 64GB 2400MHz ECC | Silverstone DS380B | Corsair SF450 450W | HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddaniel91:

Det är precis det beteendet jag ser hos min bärbara dator (fast skärmen är släckt) och den jobbar rätt hårt och kan vara alltifrån fesljummen till stekpannevarm. Stationära är inte så illa, mest att fläktarna är igång och är störande.

Det är inte riktigt det problemet jag har. Datorerna går ner i vila precis som de ska, och vaknar om man trycker på en tangent eller klickar med musen, annars tysta - som jag vill ha det. Alla uppvisar samma beteende får mig att tro att det snarare är en inställning i Windows som jag missat än att det är en USB-enhet som är boven. Den bärbara datorn har som sagt inga USB-enheter inkopplade någonsin.

Permalänk

Pluspoäng för tydlighet!

Visa signatur

Supermicro X10SDV-6C-TLN4F m. Xeon-D 1528 | Crucial 64GB 2400MHz ECC | Silverstone DS380B | Corsair SF450 450W | HDD

Permalänk

Nu har inställningarna fått sjunka in en aning och jag har tagit några veckor till att se om de gjort någon skillnad. På de två stationära datorerna verkar det ha fungerat. Däremot fortsätter den bärbara att sporadiskt hoppa igång från viloläge. Någon som har fler förslag på åtgärder?

Visa signatur

Supermicro X10SDV-6C-TLN4F m. Xeon-D 1528 | Crucial 64GB 2400MHz ECC | Silverstone DS380B | Corsair SF450 450W | HDD

Permalänk
Medlem

Det är de åtgärder jag har gjort för att lösa det hos mig, du kan ju prova att tillfälligt göra så att dina usb-enheter inte väcker datorn och se om det är de som stör sömnen.

Permalänk
Medlem

Vet att detta är en gammal tråd men den dök upp överst för mig när jag sökte och tänkte att det kanske är mer folk som hittar hit med samma problem.

Vad jag hittade som störde var inne i "enhetshanteran" fanns det en flik som hette "andra enheter". Där fanns en enhet som bara var benämnd "okänd enhet". Gick man in på egenskaper på den genom högerclick så beskrev den att dess plats var " Microsoft ACPI-Compliant System". Med lite hjälp av google hittade jag: "ACPI har hand om Power Management med batterier hos laptops, men även när det kommer till Viloläge och så vidare." Efttersom min dator är stationär så bara inaktiverade jag den och sedan funkade strömsparläge som vanligt. Har inte sprungit in i några problem efter det.