Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Asus ratar Windows 10 för mobiltelefoner

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag att det är synd att företagen inte vill satsa på WP men det är ju kanske ganska förståeligt med tanke på hur försäljningen sett ut hittills. Å andra sidan är det ju svårt att sälja saker som inte ens finns ute i butikerna. Det var väldigt länge sedan jag skymtade en WP på t ex El-Giganten eller MediaMarkt i stan. Även om de skulle ha dem uppsatta så är fortfarande kännedomen om WP så fruktansvärt låg i Sverige att förmodligen ingen säljare ens skulle vilja försöka sälja dem, om inte kunden tidigt i säljsamtalet nämner att de funderat på just en WP.

Med tanke på att säljare, generellt sett, har en stor påverkan i kundens köpbeslut så tror jag det behövs en morot för säljarna för att få WP att rulla iväg. Detta då säljare alltid gör avvägningen mellan ett lätt sälj (Android eller iOS, som alla hört talas om) och ett svårt sälj (WP). Det spelar ingen roll om en WP skulle vara det perfekta valet för kundens behov, säljaren kommer välja ett lätt sälj iallafall. Det är ju i nuläget inte ens värt att försöka sälja en WP. Även om de skulle lyckas bevisa för kunden att alla deras behov och önskningar kommer uppfyllas så kommer kunden ändå hamna i läget där de inte känner till vad WP är för något (ingen av deras vänner har ju en sådan, läskigt!). Så i slutändan kommer kunden leverera dödstöten; "Jag måste tänka på saken...". Säljaren mister sitt sälj och sin provision. Bättre att bara gå direkt till en Android/iOS som kunden känner till redan från början, göra ett snabbt sälj och gå på nästa kund och samtidigt få mer pengar i fickan i slutet av månaden.

Förhoppningsvis så blir WP10 vändningen för trenden. App-gapet minskas förhoppningsvis då fler företag enkelt kan porta sina befintliga appar till WP (Det ska ju förhoppningsvis vara så pass enkelt att de inte ens behöver anställa nytt folk bara för WP). Kan Microsoft också göra WP mera känt hos gemene man/kvinna genom vettig reklam, kanske även gå in och stödja butikerna lite för mer marginal på produkterna ett tag och/eller mer provision för säljarna så kanske de faktiskt kan få ett fotfäste på marknaden. Känner att det är med WP10 som det gäller, lyckas de inte satsa nu så blir det nog ingen förändring.

Hoppas verkligen de lyckas vända allmänuppfattningen då jag personligen är väldigt nöjd med min Lumia 920, som utan tvekan är den bästa telefonen jag ägt (Android, iOS etc har jag haft tidigare). Upplever att den är minst lika snärtig idag som den var när jag köpte den för många år sedan och den har aldrig behövts startas om. Som jämförelse så har min bättre hälft lyckats gå genom 3 st Androidflaggskepp, under samma tid jag haft min 920, just för att de oftast efter ca ett år (foliehatt på) brukar bli supersega, buggiga och spontant frysa med omstart som enda lösning. Hon har velat satsa på en WP då jag varit nöjd med min men har avrått henne det alla 3 gånger bara för att hon älskar appar, och då får man helt enkelt satsa på Android eller iOS idag. Detta är, för mig, bland de enda legitima anledningen till att inte fundera på en WP idag och förhoppningsvis är det ett minne blott tills nästa år.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ozo64:

Antalet spelar inte så stor roll. Problemet är att det är galet svårt att tjäna några pengar på telefoner.

Det verkar onekligen vara så, men det är konstigt. Telefoner är väldigt dyra för hårdvaran man får egentligen, tablets kostar ganska mycket mindre trots till stor del samma komponenter fast större skärm osv. Sen är det klart att det kostar att göra saker mindre, men det är ju inte så att samma processor i en tablet är större än i en telefon liksom utan det handlar mest om att förpacka allt smart. Att telefoner säljer långt mer än tablets borde också göra dem billigare. Telefoner är dyra för att de flesta konsumenter inte bryr sig om vad de kostar utan vad de får betala per månad inklusive abb. och allt. Prispressen är väldigt mycket hårdare och marginalerna därmed lägre på (framför allt billiga) laptops och så.