Svår Exceluppgift - Sumera flera rader och addera summan

Permalänk
Medlem

Svår Exceluppgift - Sumera flera rader och addera summan

Hej allesammans,

Har ett problem jag gärna skulle vilja ha hjälp med;
Sitter med en lista på flera tusen personer där vissa har flera olika kapital, se den vänstra kollumen;

Jag hade önskat att gå från det sättet till att sumera varje rad till en och i samband med det även det totala kapitalet, se exempel på den högre bilden.

Syftet är alltså att kunna se varje individs totala kapital utan att behöva sumera varje individs kapital manuellet som skulle ta veckor.

Hoppas ni förstår vad jag menar!
Är supertacksam för svar

Permalänk
Medlem

Har du någon erfarenhet med pivot-tabeller?
För med en sådan kan man gruppera samtliga och få delsummor osv.

Kör en liten googling så kan du säkert hitta hur du gör en pivot.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Lite grann men begränsat.
Började med att googla men hittade inget som passade 100 till detta dessväre

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag har inte kollat igenom hela artikeln, men jag tror detta är vad du söker

https://www.ablebits.com/office-addins-blog/2014/08/05/excel-...

Visa signatur

Wahoo

Permalänk
Medlem

Annars kan du använda krullparenteser.
Skriv följande i S2 (förutsätter att rubrikerna är på rad 1, att du inte har mer än 10000 rader med information samt att du har engelskt excel):
=SUM((O2:O10000)=R2)*P2:P10000)
När du skrivit färdigt trycker du ctrl+shift+enter, då bör det dyka upp krullparenteser runt formeln och se ut såhär:
{=SUM((O2:O10000)=R2)*P2:P10000)}

EDIT: Tjusningen med krullparenteser är att du kan rada upp flera villkor. Lättast är definitivt pivottabeller.

Visa signatur

Ridbyxan på Steam.

Permalänk
Medlem

Alternativt använd sumif (summaom tror jag det heter om du använder trasigt excel).

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-ZoRe:

Hej allesammans,

Har ett problem jag gärna skulle vilja ha hjälp med;
Sitter med en lista på flera tusen personer där vissa har flera olika kapital, se den vänstra kollumen;

http://i61.tinypic.com/2evpzt4.png

Jag hade önskat att gå från det sättet till att sumera varje rad till en och i samband med det även det totala kapitalet, se exempel på den högre bilden.

Syftet är alltså att kunna se varje individs totala kapital utan att behöva sumera varje individs kapital manuellet som skulle ta veckor.

Hoppas ni förstår vad jag menar!
Är supertacksam för svar

Kanske missförstår men syftar du på att använda =summa(P1;P2) då blir det att allting plussas ihop, och skulle du sen ändra en siffra så ändras resterande summa, har du sen flera blad du vill hämta information ifrån så kan du använda dig av =summa(blad1!P1) varav "blad1" är namnet på ditt blad, detta du syftar på eller ?

Finns det något lättare/bättre sätt så berätta gärna då jag sitter och gör något liknande

Permalänk

Det överlägset enklaste är att göra en pivot-tabell. Den gör hela summeringsjobbet åt dig, du behöver bara säga vad du vill se.

I excel 2010 är det bara att klicka på en cell i tabellen och gå in på insert -> pivottable och så har du den fixad. Sen drar du "namn" till kolumnaxeln och "kapital till värdeaxel. Superenkelt när du väl lärt dig.

Permalänk
Medlem

@Flippson69: Tack!!! Det var det bästa svaret jag någonsin fått

Tack till er andra som hjälpte till med!

Permalänk
Medlem

@X-ZoRe: Du fick det svaret av två personer innan dock