Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Köpa beg Plasma(Panasonic ST60)

Hej,

Jag har idag en Panasonic TX-P65ST60Y som jag är riktigt nöjd med men skulle behöva en TV för ett andra rum.

Jag har fått ett erbjudande om att köpa en Panasonic TXP50ST60Y för ca 5500 kr beg vilket vad jag förstår är samma TV men i mindre format. Detta leder mig till ett par frågor som ni kanske kan hjälpa mig med :

  1. Hur kontrollerar jag inbränningar på säkrast vis?

  2. Hur kontrollerar jag antal timmar TVn kört?

  3. Vad bör jag kontrollera förutom det fysiska skicket?

  4. Kan priset 5500 kr vara rimligt om den är i gott skick?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Hedersmedlem

@Neon:

1. Spela upp en skiva med testbilder (t.ex. denna), mer specifikt gråa helskärmsbilder med en signalstyrka (?) på runt 30%.
2. Såhär! OBS! Var väldigt försiktig när du bläddrar runt i servicemenyn eftersom du riskerar att göra TVn obrukbar om du pillar på fel saker. OBS!
3. Fysiska skicket, att inga bildskavanker syns (bör synas ganska tydligt i punkt 1) samt kanske att alla audio- och video in- och utgångar fungerar.
4. För det priset så finns det nog ingen bättre TV rent bildkvalitetsmässigt om skicket i övrigt är bra.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Skrivet av Casgar:

@Jimmy:

1. Spela upp en skiva med testbilder (t.ex. denna), mer specifikt gråa helskärmsbilder med en signalstyrka (?) på runt 30%.

2. Såhär! OBS! Var väldigt försiktig när du bläddrar runt i servicemenyn eftersom du riskerar att göra TVn obrukbar om du pillar på fel saker. OBS!

Man behöver inte gå in i servicemenyn för att se driftstid i timmar.

DISPLAY'S MENU METHOD
Menu > Help > Version > Status4. The number after the letter represents the hours. That value increments every 60 minutes of "On" time.

testbilder kan man lägga på ettt USB-minne och spela upp med tv'ns inbyggda foto visare.

Visa signatur

Cooler Master HAF932 | Gigabyte GA770T-USB3 | AMD Phenom II X4 3.2 GHz | Zalman Extreme | 1600MHz 12GB Corsair| Gigabyte HD7950 3GB | Corsair TX850M | Fujitsu 26" SL3260 1920x1200 | Windows 10 Pro.

Permalänk
Medlem

1. Utmärkt, jag har fått tag på följande fil http://www.avsforum.com/attachments/68389 det är rekommenderat att lägga dem på en USB stickan sen ska man kunna bläddra mellan dem utan att ha någon annan enhet kopplad. Vad menar ni med att man ska ha 30% signalstyrka?

2. Tackar, det verkar dock inte heta version på de "svenska" apparaterna men jag har hittat det, frågan är bara vad A0093-000000 står för? På min TV börjar det med C?

3. Jag tänkte faktiskt inte ens tanke att testa alla ingångar, hmm det känns som att jag måste ändå ha med mig någon typ av enhet då.

4. Det är just det jag misstänkte

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av serpent29:

Man behöver inte gå in i servicemenyn för att se driftstid i timmar.

DISPLAY'S MENU METHOD
Menu > Help > Version > Status4. The number after the letter represents the hours. That value increments every 60 minutes of "On" time.

Skrivet av Neon:

2. Tackar, det verkar dock inte heta version på de "svenska" apparaterna men jag har hittat det, frågan är bara vad A0093-000000 står för? På min TV börjar det med C?

På min 'svenska' ST60, så är det meny -> hjälp -> systeminfo -> status 4

där står det på min tv, 'C6065-00000'
vilket betyder den gått i 6000 timmar, den är snart 2år gammal, och går jämt, så verkar stämma, lol..

Visa signatur

Cooler Master HAF932 | Gigabyte GA770T-USB3 | AMD Phenom II X4 3.2 GHz | Zalman Extreme | 1600MHz 12GB Corsair| Gigabyte HD7950 3GB | Corsair TX850M | Fujitsu 26" SL3260 1920x1200 | Windows 10 Pro.

Permalänk
Medlem

Aha, då vet jag, hittade detta [Status 4 starts with A up to 100, then B for 100-199, then C thereafter].

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Neon:

1. Utmärkt, jag har fått tag på följande fil http://www.avsforum.com/attachments/68389 det är rekommenderat att lägga dem på en USB stickan sen ska man kunna bläddra mellan dem utan att ha någon annan enhet kopplad. Vad menar ni med att man ska ha 30% signalstyrka?

Vet inte riktigt det korrekta ordet, men av de bilder som finns på skivan/mappen så finns det en hög med varianter som heter Grayscale. Den bild som är "30%" brukar vara ganska lagom ljusstark för att enkelt kunna upptäcka diverse bildskavanker.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

TVn var i riktigt bra skick, min 65" hade lite temporära inbränningar men denna hade inget Tack för hjälpen!

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide