Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Vad är gammalt och vad är nytt? Vad är värt att spara?

Permalänk

Vad är gammalt och vad är nytt? Vad är värt att spara?

Har en maxbudget på ca 15 k och vill uppgradera min befintliga burk för spel av främst GTA 5 på höga inställningar. Har 2 hårddiskar: en SSD på 60 GB som jag bara har OS installerat på och en annan HDD på 1 TB som jag installerar mina program/spel på. Har för avsikt att köpa nytt moderkort, GPU och CPU. Klarar jag mig på detta? Jag kan väl återanvända mina befintliga RAM-minnen och mina hårddiskar på ett nytt moderkort? Finns det någon mening att investera i en annan SSD HDD som jag kör OS samt spel på: går det snabbare då eller är det en missuppfattning att det går långsammare att köra spel från andra hårddiskar? Går det rent utsagt att enbart köpa en ny i7 och nu GPU och återanvända mitt nuvarande moderkort?

NUVARANDE BURK (ett PC-paket från komplett för 3 år sedan):
Fractal Design Define R3 Black Pearl, Fans: 1x 120mm Front, 1x 120mm Rear, Noise dampened, ATX, mATX, mITX, USB 3.0
Chieftec Nitro Series BPS-650C 650W PSU ATX 12V V2.3, 80 Plus Bronze, Modular, 2x 6+2pin PCIe, 6x SATA, 140mm Fan
Intel Core™ i7 Quad Processor i7-960, Quad Core, 3,2Ghz, Socket 1366, 8MB, QPI: 4,8GT/sec, 130W, Boxed w/fan
ASUS SABERTOOTH X58, Socket-1366, ATX, X58, DDR3, 3xPCIe(2.0)x16, CFX&SLI, SATA6Gb/s, USB 3.0, FW, TUF, CeraM!X
Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 6GB Kit w/3X HyperX 2GB DDR3, CL9-9-9-27
XFX Radeon HD 6950 2GB GDDR5 "Dual Fan", PCI-Express 2.1, 2xDVI, HDMI, 2xmini-DisplayPort, 800MHz
Corsair SSD Force Series 3, 60GB, SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 525MB/490MB/s read/write, SandForce® SF-2200
Seagate Barracuda® 7200.12 1TB SATA 6Gb/s (SATA 3.0), 32MB Cache, 7200RPM, 3,5"
Antistatic arm chain, 1,8m. BW-106BL-L4
Svart DVD±RW brännare

Permalänk
Vila i frid

Cpun är onödig att byta ut, så mycket har inte hänt med prestandan sen den där i7'an släpptes. Grafikkortet däremot är läge att byta, likaså en extra separat SSD som används enbart för spelande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Cpun är onödig att byta ut, så mycket har inte hänt med prestandan sen den där i7'an släpptes. Grafikkortet däremot är läge att byta, likaså en extra separat SSD som används enbart för spelande.

Hur tänkte du nu? http://cpuboss.com/cpus/Intel-Core-i7-960-vs-Intel-Core-i7-47...

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Inaktiv

Ja din länk visar precis det hasenfrasen sa. Det har inte hänt mycket på CPU fronten och det blir väldigt mycket pengar att lägga ut för en liten prestandaökning.
Jag skulle förövrigt jämföra Core-i7-96 med Core-i7-4770K.
http://cpuboss.com/cpus/Intel-Core-i7-960-vs-Intel-Core-i7-47...

Ur rent spelperspektiv så är nytt grafikkort det vettiga och en ssd till är inte fel.
Ur andra sammanhang så är Core-i7-96 knappast en processor med moderkort som man bara har liggande, det skulle isåfall vara att köpa en ny burk och ha den andra datorn för arbete vid sidan av eller hitta en bra köpare till sakerna innan.

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Cpun är onödig att byta ut, så mycket har inte hänt med prestandan sen den där i7'an släpptes. Grafikkortet däremot är läge att byta, likaså en extra separat SSD som används enbart för spelande.

Tusen tack för svar!
Jag läste någonstans att just min nuvarande i7:a "bottleneck" / "flaskhalsar" GTA 5. Vad innebär detta? Jag drog slutsatsen att den kommer lagga och ge dålig prestanda för detta spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Cpun är onödig att byta ut, så mycket har inte hänt med prestandan sen den där i7'an släpptes. Grafikkortet däremot är läge att byta, likaså en extra separat SSD som används enbart för spelande.

Verkligen inte. Det är inte bara CPU'n som skulle förbättras av ett byte, en uppgradering till bättre chipset gör också stor skillnad. Att köpa en SSD enbart för spelande är det sämsta köpet du kan göra. Bokstavligt talat, vet INGET spel som det förbättrar FPS'en i.

Skrivet av AndreasForsman:

Tusen tack för svar!
Jag läste någonstans att just min nuvarande i7:a "bottleneck" / "flaskhalsar" GTA 5. Vad innebär detta? Jag drog slutsatsen att den kommer lagga och ge dålig prestanda för detta spel.

Det stämmer, det är med största sannolikhet spelbart med din processor du har nu, men då och då kommer du märka av hack och andra otrevligheter som inte går att få bort utan att byta moderkort+cpu.

Mitt tips skulle vara att köpa ett Gtx 970 / R9 290x samt mer RAM-minne och prova att spela spelet.
Det bästa vore att köpa ett till likadant minne så du får 4 stycken likadana, men annars ett annat 2GB-minne som är lika snabbt.

Märker du att det hackar och går dåligt så är det bara att byta moderkort + cpu också.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasForsman:

Tusen tack för svar!
Jag läste någonstans att just min nuvarande i7:a "bottleneck" / "flaskhalsar" GTA 5. Vad innebär detta? Jag drog slutsatsen att den kommer lagga och ge dålig prestanda för detta spel.

Bottleneck innebär inget dåligt i sig, det innebär att om en processor bottleneckar så är det processorns hastighet som begränsar systemets prestanda.
Så har du en gammal dual coreE8300 så kvittar det om du kör ett långsammare gtx 680 eller ett titan x för processorn är flaskhalsen. Kör du ett titan x då kanske processorn jobbar 100% medan titan x jobbar 40%. Så bortkastade pengar att köpa ett titan x till en E8300 då du kan köpa ett billigare kort och få samma slutresultat.

Där är lite flaskhals i alla system då det alltid är antingen processorn eller grafikkortet som sätter stopp för högre settings eller högre fps. Men när en komponent håller tillbaka en annan för mycket så säger man att den flaskar eller det är en bottleneck.
Tror det oftast är grafikkorten som är bottleneck i de flesta system har på sweclockers.

Men bottleneck i sig är inget som orsakar problem, bara att den komponenten jobbar max och att systemet inte kan prestera bättre, så tillkommer inga övriga problem eller extra hack än att man nått systemets prestandagräns.

Din processor är dock bra o skulle tro den funkar rätt bra med dagens high end kort.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Det är det här som jag tidigare påpekat i andra trådar. Därför kör jag vidare på min X5470 från den tiden innan i3/i5/i7 hade släppts. Min CPU är klockad från 3.33 GHz till 3.76 GHz vilket ger en kraftig prestandaökning, mycket överklockningsvänlig. Jag har inte ens höjt matningspänningen.

Här är min jämförelse för en ännu äldre CPU än din, resultatet är förstås utan överklockning.
http://cpuboss.com/cpus/Intel-Xeon-X5470-vs-Intel-Core-i7-477...
Det finns skillnader men de är inte tillräckligt stora för att motivera en uppgradering tycker jag med den stora merkostnaden som blir pga av nytt moderkort, ny cpu och nya minnen.

Så om du upplever att din CPU är långsam, börja då i så fall med att överklocka.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Jag skulle fläskat på med ett 290x och testat hur det blir. Om det kommer fungera bra på höga inställningar (inte max då) så är det Bra. Kanske finns annat man kan lägga pengar på. Om inte så kommer sannerligen någon här med ett bra paket för dig.

Visa signatur

Stationär: [INTEL i7 2600k (@4.6GHZ) h100] [ASUS Sabertooth P67] [Corsair Vengeance™ DDR3 @2133MHz 16GB] [Powercolor R9 290 pcs+ CrossFireX] [intel 240gb ]
stationär nr2: [Intel q8200][Nvidia 9800GTX 512mb][8 GB ddr2][vx450w]

Permalänk

FETT ALLA NI! Tack för alla svar! Nu har jag två frågeställningar som dyker upp när jag läser era svar:

1. Några av er hävdar att det inte sker nån speciellt stor prestandaökning om jag byter CPU. Kan jag "klocka upp" min nuvarande CPU maximalt för att kompensera för att den har några år på nacken? Så att den motsvarar prestandan av en ny i7? I så fall hur gör jag detta? Detta låter som det bästa alternativet för mig då jag slipper byta moderkort och blaha blaha hela den historian. Har jag fattat allt rätt om jag endast behöver köpa en GPU? Vilken modell ska jag isf köpa? Den måste väl "höra ihop" med min CPU? Här behöver jag verkligen expertutlåtanden då jag fattar noll av överklockning och kompabilitet. Vill ju få ut så mycket som möjligt av GTA grafiken utan lagg.

2. Ska jag byta ut min 60 GB SSD till en mycket större disk som inrymmer både OS och spel? Blir det någon skillnad? Kan ju alltid installera spel på min andra disk men har för mig att jag hört att det blir SÅ HIMLA MYCKET skillnad att spela på en SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasForsman:

FETT ALLA NI! Tack för alla svar! Nu har jag två frågeställningar som dyker upp när jag läser era svar:

1. Några av er hävdar att det inte sker nån speciellt stor prestandaökning om jag byter CPU. Kan jag "klocka upp" min nuvarande CPU maximalt för att kompensera för att den har några år på nacken? Så att den motsvarar prestandan av en ny i7? I så fall hur gör jag detta? Detta låter som det bästa alternativet för mig då jag slipper byta moderkort och blaha blaha hela den historian. Har jag fattat allt rätt om jag endast behöver köpa en GPU? Vilken modell ska jag isf köpa? Den måste väl "höra ihop" med min CPU? Här behöver jag verkligen expertutlåtanden då jag fattar noll av överklockning och kompabilitet. Vill ju få ut så mycket som möjligt av GTA grafiken utan lagg.

2. Ska jag byta ut min 60 GB SSD till en mycket större disk som inrymmer både OS och spel? Blir det någon skillnad? Kan ju alltid installera spel på min andra disk men har för mig att jag hört att det blir SÅ HIMLA MYCKET skillnad att spela på en SSD.

1. Testa att söka på youtube med ditt moderkortsnamn + i7 960, där brukar det finnas guider, om ditt moderkort inte finns så kan du söka på bara i7 960 overclock, brukar finnas väldigt många guider. Jag skulle tipsa om att köra en processorkylning om du tänker klocka, t ex. CM hyper evo 212 (300 :-). Du kan nog lätt få upp din CPU i 4.0 GHz, och det är en bra början. Komplettera med ett nytt grafikkort (för modligen 970/290) och testa. GPU behöver inte "hänga ihop" med din CPU, det man dock brukar eftersträva är att systemet ska vara balanserat, det är ingen mening att ha en superprocessor om du har ett dåligt grafikkort eller vice versa.

2. Detta kommer inte ge någon prestandaskillnad förutom i laddsekvenser som kommer gå 10 ggr snabbare, men det gör ingen skillnad i övrigt. I t ex. WOW där man måste ladda in nytt med jämna mellanrum så är det _skönt_ men det ger ingen vinst i övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Verkligen inte. Det är inte bara CPU'n som skulle förbättras av ett byte, en uppgradering till bättre chipset gör också stor skillnad. Att köpa en SSD enbart för spelande är det sämsta köpet du kan göra. Bokstavligt talat, vet INGET spel som det förbättrar FPS'en i.

Det stämmer, det är med största sannolikhet spelbart med din processor du har nu, men då och då kommer du märka av hack och andra otrevligheter som inte går att få bort utan att byta moderkort+cpu.

Mitt tips skulle vara att köpa ett Gtx 970 / R9 290x samt mer RAM-minne och prova att spela spelet.
Det bästa vore att köpa ett till likadant minne så du får 4 stycken likadana, men annars ett annat 2GB-minne som är lika snabbt.

Märker du att det hackar och går dåligt så är det bara att byta moderkort + cpu också.

X58-plattformen är Triple-channel så 4 stickor är inte att rekommendera

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem

ågot som denna video borde räcka. En klockning till runt 4.0 GHz borde räcka, med ny processorkylare :-).
https://www.youtube.com/watch?v=nYp_tnC5Ho8

Permalänk
Medlem

Jag gjorde lite benchmarks när jag bytte ifrån i7 950 4GHz till i7 4790k, kan se om jag hittar resultaten.

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wixner:

X58-plattformen är Triple-channel så 4 stickor är inte att rekommendera

Rekommendera mig hit å rekommendera mig dit, i slutändan får du mycket bättre prestanda med 8GB än 6GB hur som helst. Hastigheten på minnet spelar mycket mindre roll, som redan tusentals tester har visat. Såklart ska du följa rekommendationerna om du ska bygga en superdator, men för några hundra är det utan tvekan en prisvärd uppgradering.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Rekommendera mig hit å rekommendera mig dit, i slutändan får du mycket bättre prestanda med 8GB än 6GB hur som helst. Hastigheten på minnet spelar mycket mindre roll, som redan tusentals tester har visat. Såklart ska du följa rekommendationerna om du ska bygga en superdator, men för några hundra är det utan tvekan en prisvärd uppgradering.

Ett till 6GB kit är ju inte så dyrt det heller. Borde man kunna få begagnat billigt.
Sedan så har han en ganska stor budget som klart skulle ha räckt till en ny speldator.
Kan ju till och med köpa ett 12GB kit, Titan X, NH-D15 och ny lagring för de pengarna.

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk

Det känns som att jag börjar få rätsida i allt detta. Nu är frågan bara vart ska jag vända mig för bäst pris och sådär?

Funderar på följande upplägg och undrar såklart om det funkar:

1. EVGA GeForce GTX 980 Super Clocked - https://www.komplett.se/evga-geforce-gtx-980-super-clocked/82...
Är det bra eller dåligt detta kort om vi förutsätter att min cpu klockas upp till 4 ghz?

2. HyperX Fury DDR3 1600MHz 16GB Black - https://www.komplett.se/hyperx-fury-ddr3-1600mhz-16gb-black/8...

Det känns som att jag behöver kyla ner cpun om jag klockar upp den? Funkar det med denna? https://www.komplett.se/cooler-master-v8-gts-cpu-kylare/79203...

Permalänk
Skrivet av AndreasForsman:

Det känns som att jag börjar få rätsida i allt detta. Nu är frågan bara vart ska jag vända mig för bäst pris och sådär?

Funderar på följande upplägg och undrar såklart om det funkar:

1. EVGA GeForce GTX 980 Super Clocked - https://www.komplett.se/evga-geforce-gtx-980-super-clocked/82...
Är det bra eller dåligt detta kort om vi förutsätter att min cpu klockas upp till 4 ghz?

2. HyperX Fury DDR3 1600MHz 16GB Black - https://www.komplett.se/hyperx-fury-ddr3-1600mhz-16gb-black/8...

Det känns som att jag behöver kyla ner cpun om jag klockar upp den? Funkar det med denna? https://www.komplett.se/cooler-master-v8-gts-cpu-kylare/79203...

Ja grafikkortet är bra.

Till din plattform vill man ha 3eller6 ram-stickor för att det ska prestera optimalt.

Nej den kylaren är bara blingbling, om man nu tycker att den är snygg.

Här är en varukorg som skulle passa dig. http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2841442&view=b

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Ja grafikkortet är bra.

Till din plattform vill man ha 3eller6 ram-stickor för att det ska prestera optimalt.

Nej den kylaren är bara blingbling, om man nu tycker att den är snygg.

Här är en varukorg som skulle passa dig. http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2841442&view=b

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=772304

Skulle vara bättre eftersom det är 3 stickor.

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AndreasForsman:

1. EVGA GeForce GTX 980 Super Clocked - https://www.komplett.se/evga-geforce-gtx-980-super-clocked/82...
Är det bra eller dåligt detta kort om vi förutsätter att min cpu klockas upp till 4 ghz?

Ett 290x eller GTX970 är bra alternativ, GTX 980 är dyrt och snart lanseras GTX 980Ti.

Skrivet av AndreasForsman:

2. HyperX Fury DDR3 1600MHz 16GB Black - https://www.komplett.se/hyperx-fury-ddr3-1600mhz-16gb-black/8...

X58 nyttjar Tri-Channel tekniken(3st minnesmoduler/kanal), dessa minneskit är dyra och ett 2st minnesmoduler fungerar likväl.

Skrivet av AndreasForsman:

Det känns som att jag behöver kyla ner cpun om jag klockar upp den? Funkar det med denna? https://www.komplett.se/cooler-master-v8-gts-cpu-kylare/79203...

Dyr och ingen direkt bra kylare. En 212 eller Noctua NH-U12P/s duger. Komplet har inte heller de bästa priserna.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

Intressant läsning när ni säger lite olika grejjer. Åsyftar Triple-Channel att det MÅSTE vara 3 uppdelade stickor för bästa prestanda... Och nästa inlägg säger att två stickor funkar lika bra. Nästa person jag frågar säger att du kommer aldrig använda mer än 6 GB. Onödigt att lägga ut mer pengar! xD Hur ska man tänka liksom!?

Om vi jämför MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB med MSI GeForce GTX 980 Gaming 4GB. Stor prisskillnad, hur kommer det märkas rent konkret om vi antar att cpun klockas till 4 och ramminnet utökas till 16 gb.

I sådana fall skulle ju denna uppläggning bli mer prisvärd för min del: MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB + HyperX Fury DDR3 1600MHz 16GB Black (2 stycken stickor TROTS ATT moderkortet är triple-channel), Noctua NH-D15 CPU Kylare. Frågan är bara vad jag förlorar på detta? Vad tycker ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasForsman:

Intressant läsning när ni säger lite olika grejjer. Åsyftar Triple-Channel att det MÅSTE vara 3 uppdelade stickor för bästa prestanda... Och nästa inlägg säger att två stickor funkar lika bra. Nästa person jag frågar säger att du kommer aldrig använda mer än 6 GB. Onödigt att lägga ut mer pengar! xD Hur ska man tänka liksom!?

Om vi jämför MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB med MSI GeForce GTX 980 Gaming 4GB. Stor prisskillnad, hur kommer det märkas rent konkret om vi antar att cpun klockas till 4 och ramminnet utökas till 16 gb.

I sådana fall skulle ju denna uppläggning bli mer prisvärd för min del: MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB + HyperX Fury DDR3 1600MHz 16GB Black (2 stycken stickor TROTS ATT moderkortet är triple-channel), Noctua NH-D15 CPU Kylare. Frågan är bara vad jag förlorar på detta? Vad tycker ni?

Köp inte mfing 970 :), minnesproblem o dyrt kort. AMD 290 o 290x funkar som de ska och är billigare.
Sök "970 minnesproblem" lr "970 minnesbugg" så kan du läsa om det.

Ger kanske inte så mycket men hade jag själv haft tri channel hade jag velat ha 3 minnen även om det inte ger ngn nämnvärd prestandaökning.
Och minnesmängden, jag kör 8gb och hittills har inget spel varit i närheten av att fylla minnet. Så 16gb är lite overkill imo.
En fråga om prestanda på minnen, jag har sett tester där man testat olika minneshastigheter dual channel, men tror inte jag sett ngt test som testat singel vs dual channel? Liten skillnad i prestanda i fallet med olika channel med?

Tänker även om en bauta nh-d15 behövs? Noctua har mindre 120mm versioner, räcker inte de till en casual överklockning på TS CPU?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AndreasForsman:

Intressant läsning när ni säger lite olika grejjer. Åsyftar Triple-Channel att det MÅSTE vara 3 uppdelade stickor för bästa prestanda... Och nästa inlägg säger att två stickor funkar lika bra. Nästa person jag frågar säger att du kommer aldrig använda mer än 6 GB. Onödigt att lägga ut mer pengar! xD Hur ska man tänka liksom!?

Optimal minnesprestanda kräver tri-channel minnen, för att minimera riskerna för BSOD vid en minnesuppgradering helt nya minneskit.

https://www.komplett.se/corsair-xms3-ddr3-1600mhz-6gb-cl9/492...

Skrivet av AndersForsman:

Om vi jämför MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB med MSI GeForce GTX 980 Gaming 4GB. Stor prisskillnad, hur kommer det märkas rent konkret om vi antar att cpun klockas till 4 och ramminnet utökas till 16 gb.

Personligen rekommenderar jag EVGA´s utbud högre klockade och semi-passivt. GTX980 är i dagsläget inte prisvärt, möjligtvis när AMD 300 serien och GTX 980Ti har lanserats!

https://www.komplett.se/evga-geforce-gtx-970-4gb/835338

Skrivet av AndreasForsman:

I sådana fall skulle ju denna uppläggning bli mer prisvärd för min del: MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB + HyperX Fury DDR3 1600MHz 16GB Black (2 stycken stickor TROTS ATT moderkortet är triple-channel), Noctua NH-D15 CPU Kylare. Frågan är bara vad jag förlorar på detta? Vad tycker ni?

R3 och NH-D15 är i ditt fall en dålig investering, dels p.g.a din HDD-bur och på håret att gå in luftflödet är inte heller optimalt. Välj en NH-U12P eller S.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

Optimal minnesprestanda kräver tri-channel minnen, för att minimera riskerna för BSOD vid en minnesuppgradering helt nya minneskit.

https://www.komplett.se/corsair-xms3-ddr3-1600mhz-6gb-cl9/492...

I mitt fall har jag ju redan 6 GB RAM. Räcker det eller behöver jag utöka?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AndreasForsman:

I mitt fall har jag ju redan 6 GB RAM. Räcker det eller behöver jag utöka?

För spelande räcker 6GB.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Om hans nuvarande cpu flaskar i spel (för många spel är cpu krävande) så kommer hans prestanda att försämras desto mer om han köper ett nytt high end grafikkort. Visst om han bara bytte ut sin CPU i sin nuvarande dator så kommer det inte göra så mkt skillnad (dock ändå lite i vissa titlar). Men till en ny high end GPU så kan det göra stor skillnad med bättre processor i vissa titlar, detta om det är CPU krävande spel. För om CPU:n inte hänger med GPUn så kommer en ökning utav CPU prestanda att öka GPU prestandan också.

Tex CPU 1 med 100% prestanda och CPU 2 med 120% prestanda. Båda flaskar GPU 1. En ökning med 20% från CPU1 till CPU2 förbättrar inte bara FPS ifrån CPUn utan också utav grafikkortet som kan sträcka mer på benen.

Eftersom han har en bra budget så tycker jag att han absolut bör byta ut sin CPU.

Permalänk
Skrivet av Silcan:

Om hans nuvarande cpu flaskar i spel (för många spel är cpu krävande) så kommer hans prestanda att försämras desto mer om han köper ett nytt high end grafikkort. Visst om han bara bytte ut sin CPU i sin nuvarande dator så kommer det inte göra så mkt skillnad (dock ändå lite i vissa titlar). Men till en ny high end GPU så kan det göra stor skillnad med bättre processor i vissa titlar, detta om det är CPU krävande spel. För om CPU:n inte hänger med GPUn så kommer en ökning utav CPU prestanda att öka GPU prestandan också.

Tex CPU 1 med 100% prestanda och CPU 2 med 120% prestanda. Båda flaskar GPU 1. En ökning med 20% från CPU1 till CPU2 förbättrar inte bara FPS ifrån CPUn utan också utav grafikkortet som kan sträcka mer på benen.

Eftersom han har en bra budget så tycker jag att han absolut bör byta ut sin CPU.

Tack för ditt svar.
Vad skulle du säga om att overclocka min CPU till 4 ghz? Möter inte denna då upp ett high end gpu för 4-5000 kr?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stimpen:

Köp inte mfing 970 :), minnesproblem o dyrt kort. AMD 290 o 290x funkar som de ska och är billigare.
Sök "970 minnesproblem" lr "970 minnesbugg" så kan du läsa om det.

Tänker även om en bauta nh-d15 behövs? Noctua har mindre 120mm versioner, räcker inte de till en casual överklockning på TS CPU?

Ja det är en massa snack om hur 970 har minnesproblem, dock om man faktiskt söker sig runt ordentligt så är det väldigt väldigt få som någonsin märker av detta problemet (kanske om du drar igång massa benchmarks kommer du tillslut märka av det), och 970 korten säljer utan problem då få dödliga kör en massa 4k paneler som kräver mer än 3.5gb vram.

Vill han ha ett 970 för att det är semi-passivt, så är det en väg att gå. Men visst är det mer prestanda för pengarna med ett 290x, utan tvekan. Det handlar om prioriteringar.

Vill man överklocka och ha en bra ljudnivå är det lika bra att trycka i en ordentlig kylare. Visst fungerar 120mm modellen men det går ju trots allt överklocka med lägre ljudnivå om man väljer ett större torn. Personligen nöjer jag mig med Cooler Master Hyper 212 EVO som fungerar utmärkt (i stil med noctua's grejer fast utan en lika tyst fläkt) och inte kostar extremt mycket för liiite bättre kylning.

När det gäller minnen TS - så fungerar det med 2 stickor i tri-channel, och du lär inte märka någon prestandaskillnad alls oavsett om du köper mer minne oavsett antalet - det är mest om du har 100 tabbar uppe i t ex firefox som det gör nytta med mer än 6gb.
Jag tycker det är trevligt med mycket ram då jag ofta har många tabs uppe samt ett par andra minnestörstiga program men är det inte något du märkt av förut så är det inget att oroa sig över.

Jag är inte helt hundra på det där med flaskhalsen men är ganska säker på att t ex ett 980 skulle bli flaskat av din cpu. Jag hade kört på 290x/970 samt en kylare för att tåla överklockningen och sedan sett om det behövs mer minne.
Har själv haft i7 920 förut och vet att prollarna behöver rejäl kylning om man ska överklocka, en 240mm AIO hade fungerat bra för att hålla ljudnivån nere. Hade själv en 120mm kylare till min 920 som gick på 4ghz men drar man till med en 240mm så kan man dra ner varvtalet på fläktarna så att det blir trevligare att vistas i rummet.

Nu pratar jag ju ur mitt perspektiv där ljudnivå är ett större krav än extrem prestanda.

Lycka till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Om hans nuvarande cpu flaskar i spel (för många spel är cpu krävande) så kommer hans prestanda att försämras desto mer om han köper ett nytt high end grafikkort. Visst om han bara bytte ut sin CPU i sin nuvarande dator så kommer det inte göra så mkt skillnad (dock ändå lite i vissa titlar). Men till en ny high end GPU så kan det göra stor skillnad med bättre processor i vissa titlar, detta om det är CPU krävande spel. För om CPU:n inte hänger med GPUn så kommer en ökning utav CPU prestanda att öka GPU prestandan också.

Tex CPU 1 med 100% prestanda och CPU 2 med 120% prestanda. Båda flaskar GPU 1. En ökning med 20% från CPU1 till CPU2 förbättrar inte bara FPS ifrån CPUn utan också utav grafikkortet som kan sträcka mer på benen.

Eftersom han har en bra budget så tycker jag att han absolut bör byta ut sin CPU.

Kan du utveckla dina tankar. Du menar att han får sämre prestanda om han köper high end grafikkort o CPUn flaskar?
Varför?
Om han har en CPU och en GPU som båda två är exakt matchade och jobbar 100% i spel. Varför skulle han då få sämre prestanda för han köper ett bättre grafikkort så CPUn jobbar 100% o den nya high end GPUn jobbar 50%.
CPUn flaskar då den inte kan jobba mer än 100% men imo får han ingen sämre prestanda. Han får samma prestanda som när han hade perfekt matchas CPU och GPU fast han har kastat bort pengar på ett high end kort som pga den flaskande CPUn bara kan utnyttjas till 50% vilket motsvarar 100% på hans gamla GPU.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

1. Testa att söka på youtube med ditt moderkortsnamn + i7 960, där brukar det finnas guider, om ditt moderkort inte finns så kan du söka på bara i7 960 overclock, brukar finnas väldigt många guider. Jag skulle tipsa om att köra en processorkylning om du tänker klocka, t ex. CM hyper evo 212 (300 :-). Du kan nog lätt få upp din CPU i 4.0 GHz, och det är en bra början. Komplettera med ett nytt grafikkort (för modligen 970/290) och testa. GPU behöver inte "hänga ihop" med din CPU, det man dock brukar eftersträva är att systemet ska vara balanserat, det är ingen mening att ha en superprocessor om du har ett dåligt grafikkort eller vice versa.

2. Detta kommer inte ge någon prestandaskillnad förutom i laddsekvenser som kommer gå 10 ggr snabbare, men det gör ingen skillnad i övrigt. I t ex. WOW där man måste ladda in nytt med jämna mellanrum så är det _skönt_ men det ger ingen vinst i övrigt.

Skrivet av AndreasForsman:

Tack för ditt svar.
Vad skulle du säga om att overclocka min CPU till 4 ghz? Möter inte denna då upp ett high end gpu för 4-5000 kr?

Du tjänar på att överklocka din cpu så högt som det går oavsett. Vissa spel kräver mer CPU än andra. GTA V är ett av några spel som käkar väldigt mycket CPU. Vad ska du köra i för upplösning? Vad är det du spelar idag som inte fungerar bra?

Din CPU räcker till bra i vissa spel och i andra så börjar den vara lite gammal med eller utan överklockning. Med det sagt så skulle jag aldrig själv köpa något annat än grafikkort och en bättre CPU-kylare först och överklocka CPUn så gott det går. Testa om den prestandavinsten duger för dig. Om inte så är det nog nytt moderkort och CPU som gäller. Mest bang for the buck ger absolut grafikkort om man ser till generell spelprestanda. Har du extremt höga krav och samtidigt ska spela spel som käkar CPU-prestanda så blir det till att köpa även nytt moderkort och CPU.

Med tanke på att det är nya grafikkort på väg ut inom kort så kanske du kan vänta på lite prestandatester. Som sagt...vad är det du spelar idag som inte flyter på som det ska? Är det bara för GTA V?

SSD är alltid trevligt att ha och känner du att du har bra med pengar så skulle du inte känna att en 240GB+ disk skulle skada precis. Det är mest för laddtider men du kommer för eller senare vilja ha mer SSD-utrymme. Mekaniska diskar är idag inget annat än lagringsdiskar enligt mig. Operativsystem, vardagsapplikationer och spel ska ligga på SSD idag. Bilder, filmer, backup och annan media kan ligga på mekaniska diskar.

Det kommer hända mycket på både CPU och grafikkorts-fronten till hösten så om det inte är absolut nödvändigt att handla innan högsommaren så skulle jag vänta till hösten. En CPU-kylare och en överklock av CPUn skulle jag i alla fall satsa på oavsett. Måste du ha ett bättre grafikkort nu så skulle jag titta på ett begagnat 290 eller 290X för mest prestanda för pengarna. Allt handlar om vad du har för budget och för krav. Du är beredd att lägga 15k och med det kommer du väldigt långt. Håll i dom pengarna säger jag och kör på nya grejer till hösten. Grafikkort, CPU, moderkort och minne. Du lär få rejält fina grejer för 15k.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.