Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Benq XL2411Z konstiga färger

Köpte nyligen en Benq XL2411Z hos NetOnNet och jag har märkt att färgerna är lite annorlunda mot min Dell IPS skärm. En sak som är märklig är att det är ljusare längs ner på skärmen och en lite gulaktig ton längst upp. Detta märks tydligt om man har en vit bild uppe. Har man t.ex. en grön bild märks det att färgerna är mycket starkare uppe i bild och mer bleka i undre kanten. Är detta något som är normalt för den här skärmen? Kan försöka lägga upp bilder senare.

Visa signatur

CPU: 3570K @4.3GHz| GPU: Asus GTX 1060 6gb dual | Mobo: Asus P8P67 | RAM: Corsair Vengeance 2x4gb

Permalänk
Hjälpsam

Låter som standard skiftningar beroende på betrakningsvinkel på TN paneler. Skiljer det sig om du vinklar skärmen upp och ner (alternativt höjer/sänker huvet)?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

@Fluf
Skillnaden finns där oavsett varifrån man kollar på skärmen.

Visa signatur

CPU: 3570K @4.3GHz| GPU: Asus GTX 1060 6gb dual | Mobo: Asus P8P67 | RAM: Corsair Vengeance 2x4gb

Permalänk
Medlem

Jag har inte samma problem med mitt exemplar. Be om retur.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dendrite:

@Fluf
Skillnaden finns där oavsett varifrån man kollar på skärmen.

Testa med två meters avstånd och rät vinkel mot skärmen. Då brukar vinkelproblemen släppa med en TN-skärm. Om inte, kan det vara ett dåligt exemplar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Testa med två meters avstånd och rät vinkel mot skärmen. Då brukar vinkelproblemen släppa med en TN-skärm. Om inte, kan det vara ett dåligt exemplar.

Ska testa när jag kommer hem, men är rätt säker på att det är kvar då jag kollade från olika håll och avstånd igår.
@Flygman
Ok. Då kanske jag byter mot en likadan. Undrar om man kan testa skärmen i NetOnNets lagershop? Vore trist att åka hem med ett till dåligt ex.

Visa signatur

CPU: 3570K @4.3GHz| GPU: Asus GTX 1060 6gb dual | Mobo: Asus P8P67 | RAM: Corsair Vengeance 2x4gb

Permalänk
Medlem

@Laxpudding Går det att göra några uttalanden från dessa bilder?

Visa signatur

CPU: 3570K @4.3GHz| GPU: Asus GTX 1060 6gb dual | Mobo: Asus P8P67 | RAM: Corsair Vengeance 2x4gb

Permalänk
Medlem

@Flygman
Jag kanske ser i syne, men på de ljusare bilderna tycker jag det är tydligt mörkare i övre delen av skärmen. Vet inte hur bra det går fram i fotona dock. Kan du jämföra mot din skärm?
Benq färger

Visa signatur

CPU: 3570K @4.3GHz| GPU: Asus GTX 1060 6gb dual | Mobo: Asus P8P67 | RAM: Corsair Vengeance 2x4gb

Permalänk

Benq XL2411Z har jävligt tråkiga färger.. nvm läste det var mer än det

Visa signatur

Enthoo luxe | Custom loop |
GTX TITAN 3-Way SLI | 3960x@5ghz | x79 black edition
32GB ram | Samsung EVO 500GB | Lepa G1600 | <3

HTPC rajintek styx | i5 2500k@4,8ghz | GTX TITAN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dendrite:

@Flygman
Jag kanske ser i syne, men på de ljusare bilderna tycker jag det är tydligt mörkare i övre delen av skärmen. Vet inte hur bra det går fram i fotona dock. Kan du jämföra mot din skärm?
Benq färger

Jag har ägt skärmen i ett halvår och jag har aldrig märkt av något liknande. Vill helst inte leta upp felen så att man ser dem konstant sen efteråt..

Skrivet av NinjaMartin:

Benq XL2411Z har jävligt tråkiga färger.. nvm läste det var mer än det

Jo, så är det tyvärr. Jag gjorde en tråd här innan jag köpte en och förklarade vääääldigt specifikt att jag ville ha en 144hz skärm med så bra färger som möjligt. Då tipsades denna.......

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Bildexpert 📺

Kameror är rätt dåliga på att spegla hur vi uppfattar bilden från en skärm, men det jag ser är i alla fall inget ovanligt för en TN-panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Kameror är rätt dåliga på att spegla hur vi uppfattar bilden från en skärm, men det jag ser är i alla fall inget ovanligt för en TN-panel.

Ok. Jag antar att mina krav på bildkvalite är för höga efter att ha haft ips så länge. Får invänta ett längre pris på 144hz ips och lämna tillbaka den här skärmen.

Visa signatur

CPU: 3570K @4.3GHz| GPU: Asus GTX 1060 6gb dual | Mobo: Asus P8P67 | RAM: Corsair Vengeance 2x4gb