Kylpasta på processorpinnarna och socketen.

Permalänk
Medlem

Kylpasta på processorpinnarna och socketen.

Det gråa i bilderna är kylpasta.

http://i60.tinypic.com/4kei61.jpg
http://i58.tinypic.com/34qn5vp.jpg

Vad ska jag göra nu? Köpa nytt? Kan tänkte mig att det är svårt att få bort det där.

Asus Sabertooth 990FX R2.0
AMD FX-Series FX-8350 4,0GHz Socket AM3+ Box

Permalänk
Medlem

En metod jag har kört med är att ta kemisk ren bensin eller t-röd och med ett kaffefilter tvätta med kanten av filtret mellan pinn raderna. Ett förstoringsglass och vara mycket försiktig underlättar. Men då har det varit så ytterst lite

Permalänk

Oljefri Aceton dunstar också fint utan att lömna en yta
Undvik tops kanske, finns en chans att det rinner ur toppen när du pressar den lite lätt. Kanske inte dunstar så bra i socketen.

Hur gick det där till om man får fråga?

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lineri:

Oljefri Aceton dunstar också fint utan att lömna en yta
Undvik tops kanske, finns en chans att det rinner ur toppen när du pressar den lite lätt. Kanske inte dunstar så bra i socketen.

Hur gick det där till om man får fråga?

Mjo, använder kemisk ren bensin, och detta är hur det ser ut fast jag rengjort en del. Det är svårt att komma in mellan pinnarna å så.

Jadu, använde för mycket kylpasta, och sen tog jag bort processorn innan jag hade gjort rent ordentligt runt om kring.

Permalänk
Medlem

Eftersom du (förmodligen) inte kan få bort pastan ur sockeln är det inte mycket att göra åt det.
Är det icke ledande pasta, vilket de flesta är, har det ingen större betydelse.
Silverpasta kan vara ledande och då måste du förmodligen köpa nytt moderkort.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Du går till bildelsfirma och köper bromsrengöring på sprayburk. Ta ut komponenterna och spola av dem och hoppas de funkar sen. De sprayburkarna har bra tryck så det ska nog gå att spola rent sockeln. Ställ upp mobot på sidan och så socketen lutar lite nedåt och spola rent.

Du måste haft på abnorma mängder pasta. Den pastan där är på socketen på bilden ser ungefär ut som så mycket jag har totalt på prollen.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Jag gör rent med ren isopropanol 99,5% (finns hos kjell och Co 1L) vilket ger väldigt bra resultat. Jag har själv lyckats göra rent en CPU där kylpasta fastnat på fel ställen och även var stenhård mot kylaren. Då gick det att spruta direkt på och sedan låta det torka ett dygn efter processorn lossat. Hur det är med sockeln vet jag inte. Kan gå men hur hålen klarar är svårt att säga. självklart finns det en risk att det tränger in på fel ställen och orsakar något i endera eller båda delarna.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Du går till bildelsfirma och köper bromsrengöring på sprayburk. Ta ut komponenterna och spola av dem och hoppas de funkar sen.

Du måste haft på abnorma mängder pasta. Den pastan där är på socketen på bilden ser ungefär ut som så mycket jag har totalt på prollen.

Japp detta kan funka, först spruta bromsrengöring, låt dunsta litet tag och blås lite med tryckluft (då vissa partiklar inte förångas utan bli torra smutspartiklar som kan blåsas bort.

Permalänk
Medlem

Man ska inte använda hela tuben som medföljer.

Ta och köp "bromsrengöring". finns på stor sprayburk.
Bra tryck när man sprutar och dunstar snabbt".
Processorn räddar du lätt, men m-kortet kan vara svårt att få bort allt.
http://www.biltema.se/sv/bil---mc/bilreservdelar/bromssystem/...

Hmm, snacka om att jag var sen... Nåja, då vet jag att det var ett bra tips.

Visa signatur

Msi Z87-G41, i5 4670K, Asus Strix Gaming GTX 1070, Corsair 2x4096 mb 1600Mhz Vengeance, ssd disk Intel 520 180Gb, Corsair CX 600W, Chieftec chassi, Win 7.

Permalänk
Medlem

Ska prova nu med bromsrengöringen.

Mjo märkte att dewt vart mycket, men jag tyckte jag följe bildanvsiningarna ganska väl han som ritade bilderna är en lögnare.
Men bör ha kollat youtube innan jag drog på det, täntke göra det med kom bort mig..

Permalänk
Medlem

@isom420:

Ah, bromsrengöring. mitt nya to-go verktyg.

Bugar och bockar