Permalänk

Förstärka signalen (Wifi)

Hej!

Sambon tröttnade på min nätverkskabel som gick från hall till sovrum, genom hela lägenheten så jag beställde ett trådlöst nätverkskort då det blir alldeles för mycket kabel för att dra genom lägenheten.

Köpte detta: http://www.inet.se/produkt/5401841/tp-link-tl-wdn4800-dual-ba...

Efter många recensioner bestämde jag mig för att slå till, men med det installerat och färdigt så ligger jag och hoppar på 2-3 pinnar på signalstyrka och går jag ner på 2 så börjar jag oftast få lite lagg i dom spel jag spelar.

Routern jag har är en standardmodell från Telia, kanske inte den bästa? Väggarna som är i lägenheten som skulle kunna förstöra signalstyrkan är ju inte ens i betong så funderar på om det bara handlar om avståndet då sovrum och hall ligger på varsin sida av lägenheten, längsta möjliga avstånd och lägenheten är på 87 kvadrat.

Vad skulle ni rekommendera att ta till för lösning på mitt problem?

Hört om repeater och dylikt men väljer ändå att lyfta frågan här.

Ha en kalasdag!

// Simon

Visa signatur

| Fractal Design R4 | MSI Z97 GAMING 5 | Cooler Master 750W 80+ | i7 4790K 4,0Ghz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 OC | Crucial Ballistix 16GB RAM | Xonar Phoebus | Intel SSD 540 240GB | Samsung HD103SJ 1TB HDD | | Gaming Gear: Steelseries Rival, Steelseries APEX, Sennheiser HD599, Snowball ICE, Steelseries QcK |

Permalänk
Hedersmedlem

En repeater kommer att öka din ping, så det är förmodligen inte vad du vill ha.

Den bästa lösningen för att spela är att köra just kabel. Varför inte dra en kabel snyggt, spika fast den längs med listerna. Ska du förbi många dörrar tycker jag att det är bäst att dra kabeln längs med taklisten.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Dra kabel är naturligtvis överlägset, men alternativ två är att brygga Telias router och köpa en riktigt bra själv.
Ska du spela så ska du som sagt inte ha en repeater, för som sagt så ökar de latency en hel del.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Talisker00:

Dra kabel är naturligtvis överlägset, men alternativ två är att brygga Telias router och köpa en riktigt bra själv.
Ska du spela så ska du som sagt inte ha en repeater, för som sagt så ökar de latency en hel del.

Jag kör just nu parallellt med Telias router TG789 och en Ubiquity UniFi accesspunkt som brukar rekommenderas som en av de bästa när det gäller trådlöst här. Ubiquitin har sina fördelar, men den erbjuder inte någon markant bättre trådlös uppkoppling framför Telias router. Anledningen till att jag köpte den var för att jag ville sätta accesspunkten mitt i huset, vilket ger en jämnare täckning, plus möjligheten att kontrollera inställningarna för det trådlösa nätverket bättre. Men som sagt gav det ingen fördel rent hastighetsmässigt om man är lika långt från de båda enheterna.

Nackdelen med detta kortet är att du inte kan flytta antennerna. Har du datorn mellan antennerna och routern kommer datorn att blockera signalen. Jag brukar förorda ett usbnätverkskort som man kopplar på en förlängningssladd så att man kan sätta nätverkskortet där det ger bäst mottagning.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av Talisker00:

Dra kabel är naturligtvis överlägset, men alternativ två är att brygga Telias router och köpa en riktigt bra själv.
Ska du spela så ska du som sagt inte ha en repeater, för som sagt så ökar de latency en hel del.

Våran planlösning är sjukt öppen med många små väggar, så kabeldragningen kommer gå förbi 5 dörrar och en jäkla massa väggar. Men det är ju naturligtvis det bästa alternativet, och jag överväger det fortfarande trots att jag tycker om smidigheten med det trådlösa.

Då blir det ingen repeater i så fall. Men vad menar du med att brygga deras router och köpa en riktig? Är jag tvungen att ha deras router först så att säga? den går inte att byta ut? har kikat en del på Asus routers som verkar ganska lovande.

Är så himla kass på det här området med nätverk -.-'

Visa signatur

| Fractal Design R4 | MSI Z97 GAMING 5 | Cooler Master 750W 80+ | i7 4790K 4,0Ghz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 OC | Crucial Ballistix 16GB RAM | Xonar Phoebus | Intel SSD 540 240GB | Samsung HD103SJ 1TB HDD | | Gaming Gear: Steelseries Rival, Steelseries APEX, Sennheiser HD599, Snowball ICE, Steelseries QcK |

Permalänk

Varför inte testa Powerline adaptrar? Finns billiga sådana att testa, typ denna: http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/powerline_homeplug

Fungerar det inte så skicka tillbaka.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite CPU: AMD Ryzen 5600X Ram: 16GB Ballistix 3600MHz CL16 GPU: ASUS TUF Gaming 3070 SSD: Kingston KC2000 1TB, Crucial MX500 512GB, Seagate 600 SSD 480GB PSU: Seasonic Focus GX650W 80+Guld Chassi: Phanteks P400A

Permalänk
Skrivet av giplet:

Jag kör just nu parallellt med Telias router TG789 och en Ubiquity UniFi accesspunkt som brukar rekommenderas som en av de bästa när det gäller trådlöst här. Ubiquitin har sina fördelar, men den erbjuder inte någon markant bättre trådlös uppkoppling framför Telias router. Anledningen till att jag köpte den var för att jag ville sätta accesspunkten mitt i huset, vilket ger en jämnare täckning, plus möjligheten att kontrollera inställningarna för det trådlösa nätverket bättre. Men som sagt gav det ingen fördel rent hastighetsmässigt om man är lika långt från de båda enheterna.

Nackdelen med detta kortet är att du inte kan flytta antennerna. Har du datorn mellan antennerna och routern kommer datorn att blockera signalen. Jag brukar förorda ett usbnätverkskort som man kopplar på en förlängningssladd så att man kan sätta nätverkskortet där det ger bäst mottagning.

Fanns ett nätverkskort från asus som man kunde sätta kablar mellan antennerna och flytta dom ifrån datorn, hade det alternativet varit bättre för mig? tror det kostade 3-400 kronor mer än det jag köpte.

Dessutom sitter grafikkortet precis ovanför och jag har inga fler lediga pci/pci-e portar så antennerna blockeras dessutom lite utav DVI-D sladden som begränsar rörligheten på dom vilket också är lite tråkigt.

Visa signatur

| Fractal Design R4 | MSI Z97 GAMING 5 | Cooler Master 750W 80+ | i7 4790K 4,0Ghz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 OC | Crucial Ballistix 16GB RAM | Xonar Phoebus | Intel SSD 540 240GB | Samsung HD103SJ 1TB HDD | | Gaming Gear: Steelseries Rival, Steelseries APEX, Sennheiser HD599, Snowball ICE, Steelseries QcK |

Permalänk
Skrivet av Basketigge:

Varför inte testa Powerline adaptrar? Finns billiga sådana att testa, typ denna: http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/powerline_homeplug

Fungerar det inte så skicka tillbaka.

Drar jag då nätverkskabeln till den? och den sänder vidare till routern eller hur fungerar en sådan? har du någon erfarenhet av dom? Tänker på stabilitet osv! Spelar mestadels BF4 men också en hel del arena (WoW) och där vill man ju inte bli utkastad pga brister i nätverket hehe.

Visa signatur

| Fractal Design R4 | MSI Z97 GAMING 5 | Cooler Master 750W 80+ | i7 4790K 4,0Ghz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 OC | Crucial Ballistix 16GB RAM | Xonar Phoebus | Intel SSD 540 240GB | Samsung HD103SJ 1TB HDD | | Gaming Gear: Steelseries Rival, Steelseries APEX, Sennheiser HD599, Snowball ICE, Steelseries QcK |

Permalänk

@beifeldtarn92: Jag har inte de själv, men min storebror har ett par TP-Link till ena ungen i huset och han kommer upp runt 90 MBit/s av sina 100, så för han fungerar de perfekt.

Det man gör är att man stoppar in den ena i ett eluttag i närheten av routern och drar kabel från router till powerlineadaptern. Sen kopplar man in den andra i det rum man vill ha nätverk i, förslagsvis i närheten av datorn så slipper du dra så lång kabel. Koppla in nätverkskabeln från datorn in i powerlineadaptern och förhoppningsvis fungerar det bra. Man kan behöva synka de med varandra, då håller man in en knapp på den ena så den börjar blinka och sedan håller in/trycker på knappen på den andra, minns inte riktigt men det står i manual eller pappret man får med. Märk dock att det fungerar sämre om man kopplar de i grendosor och dylikt, så direkt i eluttaget i väggen är att rekommendera.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite CPU: AMD Ryzen 5600X Ram: 16GB Ballistix 3600MHz CL16 GPU: ASUS TUF Gaming 3070 SSD: Kingston KC2000 1TB, Crucial MX500 512GB, Seagate 600 SSD 480GB PSU: Seasonic Focus GX650W 80+Guld Chassi: Phanteks P400A

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av beifeldtarn92:

Men vad menar du med att brygga deras router och köpa en riktig? Är jag tvungen att ha deras router först så att säga? den går inte att byta ut?

Teliasmarten går att brygga då agerar den bara som switch och modem samt telefoniadapter, men all datatrafik för lanet får du sköta om själv, det beror alltså på vilka tjänster du har och vilken typ av uppkoppling vad som är vettigast att göra, har du bara bredband via fiber är det bara att ersätta smarten rakt av med en egen router om man vill, men har du tele och tv eller dsl så är det inte riktigt lika lätt men det får att lösa utan den ändå.
Vilken typ av anslutning och vilka tjänster har du ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Även gipsväggar stör signalen rätt mycket. Valde att flytta en AP här hemma för att det skulle se snyggare ut. Från att ha stabil hastighet på 28mbit/s så gick det ner till 1mbit/s. Så den AP fick jag flytta tillbaka Enda skillnaden var att det fanns en extra gipsvägg emellan i princip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beifeldtarn92:

Drar jag då nätverkskabeln till den? och den sänder vidare till routern eller hur fungerar en sådan? har du någon erfarenhet av dom? Tänker på stabilitet osv! Spelar mestadels BF4 men också en hel del arena (WoW) och där vill man ju inte bli utkastad pga brister i nätverket hehe.

Jag kan starkt rekommendera powerline adapter. Själv bor jag i villa och har kört detta mellan min router och dator som står i olika ändar av huset och det funkar lika bra som att köra vanlig kabel. Jag gissar på att prestandan kan skilja sig mellan olika hus och hur det är kopplat i väggen. Jag har åtminstone aldrig haft problem hemma hos mig. Jag har en accesspunkt, switch, en bunt nätverksenheter och dator på andra sidan av pwerlineadaptern och hadde jag inte vetat bättre så hadde jag antagit att de var kopplat direkt med sladd.
Förut körde jag trådlöst i ett par år och det kommer jag aldrig göra igen. Bara problem med trådlöst skit. Trådlös prestanda/stabilitet räcker på sin höjd till mobiler och surfplattor.

Exakt hur det fungerar tekniskt vet jag inte. De skickar signalen på el-ledningarnna som finns i väggen. Så du kan koppla in hur många adaptrar du vill så blir ditt hust som en stor hub. Du drar en kabel från routern till en adapter som du stoppar i väggen nära routern och sen drar du en kabel från datorns nic till en adapter som siter i väggen nära din dator. För din dator är det hela transparent. Datorn vet inte att det är något annat än en vanlig kabel.

Värt att nämna att jag spelar en del spel tex quake 3, TF2, CS. Mitt hemmanätverk är stabilt och har inte skapat några problem i spel för mig sens jag slopade Wi-Fi teknik.

Så värt ett test är det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Talisker00:

Dra kabel är naturligtvis överlägset, men alternativ två är att brygga Telias router och köpa en riktigt bra själv.
Ska du spela så ska du som sagt inte ha en repeater, för som sagt så ökar de latency en hel del.

Jag har aldrig förstått tipset att brygga telias router bara för att man är missnöjd med dess wifi. En bättre lösning är att behålla den som router och i stället komplettera med en extra AP. På så sätt får man två AP, TV & Internet går på samma LAN och zappa appen funkar som tänkt.

Att ha två AP ger flera fördelar. Dels så kan man genom att ställa dem i olika rum få en bättre radiotäckning och dels kan man sprida ut uppkopplade enheter på flera AP och på så sätt få en "lastdelning" och därmed mindre problem med jitter/lag/bandbredd.

Bryggar Smart gör man om man är missnöjd med dess routerfunktion.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Teliasmarten går att brygga då agerar den bara som switch och modem samt telefoniadapter, men all datatrafik för lanet får du sköta om själv, det beror alltså på vilka tjänster du har och vilken typ av uppkoppling vad som är vettigast att göra, har du bara bredband via fiber är det bara att ersätta smarten rakt av med en egen router om man vill, men har du tele och tv eller dsl så är det inte riktigt lika lätt men det får att lösa utan den ändå.
Vilken typ av anslutning och vilka tjänster har du ?

Har inte tv längre, vi har nyligen flyttat och nu kunde Telia bara erbjuda oss 8mbit, så vi har bara fast telefoni och 8mbit bredband.

Visa signatur

| Fractal Design R4 | MSI Z97 GAMING 5 | Cooler Master 750W 80+ | i7 4790K 4,0Ghz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 OC | Crucial Ballistix 16GB RAM | Xonar Phoebus | Intel SSD 540 240GB | Samsung HD103SJ 1TB HDD | | Gaming Gear: Steelseries Rival, Steelseries APEX, Sennheiser HD599, Snowball ICE, Steelseries QcK |

Permalänk
Skrivet av lizzard8:

Jag kan starkt rekommendera powerline adapter. Själv bor jag i villa och har kört detta mellan min router och dator som står i olika ändar av huset och det funkar lika bra som att köra vanlig kabel. Jag gissar på att prestandan kan skilja sig mellan olika hus och hur det är kopplat i väggen. Jag har åtminstone aldrig haft problem hemma hos mig. Jag har en accesspunkt, switch, en bunt nätverksenheter och dator på andra sidan av pwerlineadaptern och hadde jag inte vetat bättre så hadde jag antagit att de var kopplat direkt med sladd.
Förut körde jag trådlöst i ett par år och det kommer jag aldrig göra igen. Bara problem med trådlöst skit. Trådlös prestanda/stabilitet räcker på sin höjd till mobiler och surfplattor.

Exakt hur det fungerar tekniskt vet jag inte. De skickar signalen på el-ledningarnna som finns i väggen. Så du kan koppla in hur många adaptrar du vill så blir ditt hust som en stor hub. Du drar en kabel från routern till en adapter som du stoppar i väggen nära routern och sen drar du en kabel från datorns nic till en adapter som siter i väggen nära din dator. För din dator är det hela transparent. Datorn vet inte att det är något annat än en vanlig kabel.

Värt att nämna att jag spelar en del spel tex quake 3, TF2, CS. Mitt hemmanätverk är stabilt och har inte skapat några problem i spel för mig sens jag slopade Wi-Fi teknik.

Så värt ett test är det!

Det lutar faktiskt mot en sådan, läst många bra recensioner om dom och ni är ju ett gäng här som också rekommenderat dessa! (Y)

Visa signatur

| Fractal Design R4 | MSI Z97 GAMING 5 | Cooler Master 750W 80+ | i7 4790K 4,0Ghz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 OC | Crucial Ballistix 16GB RAM | Xonar Phoebus | Intel SSD 540 240GB | Samsung HD103SJ 1TB HDD | | Gaming Gear: Steelseries Rival, Steelseries APEX, Sennheiser HD599, Snowball ICE, Steelseries QcK |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av beifeldtarn92:

Har inte tv längre, vi har nyligen flyttat och nu kunde Telia bara erbjuda oss 8mbit, så vi har bara fast telefoni och 8mbit bredband.

Då har du dsl och behöver ett modem före routern, smarten är utmärkt som modem och du hittar inget som är direkt bättre om du ska köpa nått eget för att få den funktionen, dessutom så får du en ny om åskan skadar den.
Men om du absolut vill använda ett eget modem går det men du måste ha ett modem och inte bara en router om du har dsl anslutning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Då har du dsl och behöver ett modem före routern, smarten är utmärkt som modem och du hittar inget som är direkt bättre om du ska köpa nått eget för att få den funktionen, dessutom så får du en ny om åskan skadar den.
Men om du absolut vill använda ett eget modem går det men du måste ha ett modem och inte bara en router om du har dsl anslutning.

Då är jag med, och som du säger med åskan där! det är ju värt att fundera över då det rör sig om en liten slant annars. Men jag funderar allvarligt talat på att prova dessa TP-link adaptrar för vägguttagen. Många säger ju att det fungerar bra men det återstår ju att se själv.

Visa signatur

| Fractal Design R4 | MSI Z97 GAMING 5 | Cooler Master 750W 80+ | i7 4790K 4,0Ghz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 OC | Crucial Ballistix 16GB RAM | Xonar Phoebus | Intel SSD 540 240GB | Samsung HD103SJ 1TB HDD | | Gaming Gear: Steelseries Rival, Steelseries APEX, Sennheiser HD599, Snowball ICE, Steelseries QcK |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av beifeldtarn92:

Då är jag med, och som du säger med åskan där! det är ju värt att fundera över då det rör sig om en liten slant annars. Men jag funderar allvarligt talat på att prova dessa TP-link adaptrar för vägguttagen. Många säger ju att det fungerar bra men det återstår ju att se själv.

Homeplug och wifi påverkas oerhört av de lokala förutsättningarna och man får prova om man inte har mätt hur det ser ut.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Homeplug och wifi påverkas oerhört av de lokala förutsättningarna och man får prova om man inte har mätt hur det ser ut.

Men skulle det strula så kanske ångerrätten går att nyttja? Eller hur ser dem på det tror du? ifall resultatet visar sig vara katastrof.

Visa signatur

| Fractal Design R4 | MSI Z97 GAMING 5 | Cooler Master 750W 80+ | i7 4790K 4,0Ghz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 OC | Crucial Ballistix 16GB RAM | Xonar Phoebus | Intel SSD 540 240GB | Samsung HD103SJ 1TB HDD | | Gaming Gear: Steelseries Rival, Steelseries APEX, Sennheiser HD599, Snowball ICE, Steelseries QcK |

Permalänk
Medlem

Köp en bättre router. Med starkare wifi helt enkelt, Telias är skit när de kommer till att täcka yta! Min router ger mig full täckning på både 5GHz och 2.4GHZ i vår lägenhet på 105 kvm allt i betong.

Visa signatur

/W

| Fractal Design Arc | Asus p8z77-v | corsair CL9 vengence LP 16GB @1600mhz | IB 3770K @4.5Ghz | NZXT HALE 1000W 80+ Gold | MSI GTX580 Twinfrozr |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av beifeldtarn92:

Men skulle det strula så kanske ångerrätten går att nyttja? Eller hur ser dem på det tror du? ifall resultatet visar sig vara katastrof.

Tänk på att du bara har ångerrätt om du handlar online.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Jag har aldrig förstått tipset att brygga telias router bara för att man är missnöjd med dess wifi. En bättre lösning är att behålla den som router och i stället komplettera med en extra AP. På så sätt får man två AP, TV & Internet går på samma LAN och zappa appen funkar som tänkt.

Att ha två AP ger flera fördelar. Dels så kan man genom att ställa dem i olika rum få en bättre radiotäckning och dels kan man sprida ut uppkopplade enheter på flera AP och på så sätt få en "lastdelning" och därmed mindre problem med jitter/lag/bandbredd.

Bryggar Smart gör man om man är missnöjd med dess routerfunktion.

Jag har varit hos grannar som haft problem med routingfunktionaliteten på den där Telia smart. Det har hänt att den tappat konfiguration ett par gånger och hos en av grannarna så fick den stora problem efter en längre tid utan omstart. I det senare fallet så började den tappa förbindelser ungefär som att det finns/fanns en minnesläcka.

Dock har du verkligen en poäng i att det kan vara en bättre investering att behålla routingfunktionen för att kunna köra trådlösa accesspunkter. Då blir det precis som du är inne på mycket lättare att komplettera med en extra AP någonstans (jämfört med att bara ha en enda router) och därmed få mycket bättre täckning.

Permalänk
Medlem

1: Rundstrålande antenner = Mycket viktigt hur dessa ställs in för optimal signalkvalite
2: Att ha en radio modul i direkt närhet av datorns övriga komponenter minskar avsevärt signalkvaliten.

Jag hade i ditt fall köpt en usb förlängingskabel på 1½m sen satt en USB dongel om wifi sändaren var inom 7-8m från dongel (fågelvägen), vilket i allra flesta fall lär vara då en lgh inte är direkt stor.

Alternativet är att dra en nätverkskabel en bit från uttaget å montera upp routern där.

Hemma har jag först 5m tp kabel till min 802.11ac där jag har förstärkt signalen till 400mW
Därifrån går det 2tp kablar tillbaka, varav ena är för min burk å andra länkas vidare till sambo.
utöver så har jag tp kablage till källaren där jag har server.
Samt tp kabel till vardagsrummet.

Har 100% wifi runt hela huset samt mottagning ca 300m bort.
Snabb uppkoppling med låg latens...

Motivation å några timmar så har du ett fint gediget nätverk hemma.

Låter du kabel ligga hängandes som en strypsnara så förstår jag din flickvän.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Skrivet av Bloopy:

1: Rundstrålande antenner = Mycket viktigt hur dessa ställs in för optimal signalkvalite
2: Att ha en radio modul i direkt närhet av datorns övriga komponenter minskar avsevärt signalkvaliten.

Jag hade i ditt fall köpt en usb förlängingskabel på 1½m sen satt en USB dongel om wifi sändaren var inom 7-8m från dongel (fågelvägen), vilket i allra flesta fall lär vara då en lgh inte är direkt stor.

Alternativet är att dra en nätverkskabel en bit från uttaget å montera upp routern där.

Hemma har jag först 5m tp kabel till min 802.11ac där jag har förstärkt signalen till 400mW
Därifrån går det 2tp kablar tillbaka, varav ena är för min burk å andra länkas vidare till sambo.
utöver så har jag tp kablage till källaren där jag har server.
Samt tp kabel till vardagsrummet.

Har 100% wifi runt hela huset samt mottagning ca 300m bort.
Snabb uppkoppling med låg latens...

Motivation å några timmar så har du ett fint gediget nätverk hemma.

Låter du kabel ligga hängandes som en strypsnara så förstår jag din flickvän.

Blev avrådd dessa usb-varianter och därför blev det just ett trådlöst nätverkskort, med motivering att dom lätt börjar glappa och tappa signal titt som tätt men det kanske beror på kvalité? Hur bra är dessa egentligen? har ingen erfarenhet av USB routers/nätverk.

Låter himla trevligt med ditt nätverk där du, förstår att du är nöjd! det hade jag varit. Nu rök dessvärre ångerrätten på nätverkskortet i förrgår vilket är lite ledsamt, så blir väl en hyllplats för den senare antar jag men det ska man väl inte sörja. Det var ju bara några hundra!

Så USB dongel föreslår du alltså?

Så här ser planlösningen ut hemma: http://postimg.org/image/yrwir1q51/

Lägenheten på höger sida

Röd punkt: Router
Turkos punkt: Datorn

Vet inte om det är avståndet som stör eller om det är betongväggen som är mellan sovrum 1 (första efter hall) och 2 (längst in)

Lägenheten är ju inte gigantisk, men inte minsta heller (87 kvadrat)

Visa signatur

| Fractal Design R4 | MSI Z97 GAMING 5 | Cooler Master 750W 80+ | i7 4790K 4,0Ghz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 OC | Crucial Ballistix 16GB RAM | Xonar Phoebus | Intel SSD 540 240GB | Samsung HD103SJ 1TB HDD | | Gaming Gear: Steelseries Rival, Steelseries APEX, Sennheiser HD599, Snowball ICE, Steelseries QcK |

Permalänk
Rekordmedlem

Man kan ha ett internt kort och flytta antennen via kabel på dem också och så är en del bättre wifikort gjorda redan från fabrik >

Donglar har för det mesta inga förutsättningar att få plats med antenner utan att krympa dem och inte heller går de att separera så passatt mimo fungerar bra för dongeln är helt enkelt för liten, donglar är därför oftast ett dåligt val om man vill ha bra wifi, bryggor är bäst och interna kort med externa antenner nått mittemelllan.
Det finns iofs donglar med normalstora antenner men de har trotts det ofta för tät placering för att mimo ska kunna fungera bra och de flesta väljer dessutom donglar med inbyggda antenner ...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Man kan ha ett internt kort och flytta antennen via kabel på dem också och så är en del bättre wifikort gjorda redan från fabrik >
http://www.inet.se/files/img/max/5404561_0.png
Donglar har för det mesta inga förutsättningar att få plats med antenner utan att krympa dem och inte heller går de att separera så passatt mimo fungerar bra för dongeln är helt enkelt för liten, donglar är därför oftast ett dåligt val om man vill ha bra wifi, bryggor är bäst och interna kort med externa antenner nått mittemelllan.
Det finns iofs donglar med normalstora antenner men de har trotts det ofta för tät placering för att mimo ska kunna fungera bra och de flesta väljer dessutom donglar med inbyggda antenner ...
http://www.inet.se/files/img/max/5402436_0.png

Det första kortet du visar var det jag tittade på från början men sambon tyckte det var för dyrt och enligt recensioner och lite läsning så verkade ju folk tycka det räckte med det kort jag köpte, men tror ändå jag skulle valt det första jag tittade på (Asus) hade kunnat få bort det en bit ifrån chassit och närmare routern.

Visa signatur

| Fractal Design R4 | MSI Z97 GAMING 5 | Cooler Master 750W 80+ | i7 4790K 4,0Ghz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 OC | Crucial Ballistix 16GB RAM | Xonar Phoebus | Intel SSD 540 240GB | Samsung HD103SJ 1TB HDD | | Gaming Gear: Steelseries Rival, Steelseries APEX, Sennheiser HD599, Snowball ICE, Steelseries QcK |

Permalänk
Medlem

Avståndet skall inte vara några som helst problem.

Gör dessa 2 saker...

1: Ta reda på en kanal som har låg användning.
Rekommenderar "Wifi-Analyzer" för Android

2: Rikta in dom befintliga antennerna. En avvikelse så lite som 45* kan du tappa över 12db
Här är det att ha uppe status över mottagningen medans du vrider å checkar av.
Rekommenderar att du gör en kopiering av nån stor fil medans du testar som typ av validering.
Ex: Drivrutin av Nvidia kan funka

Dongel kontra inbyggt... låter ja vara öppet.
Visst, jag har haft nå 150:- dongel som är tämligen dumma i roten.
Men den för 300 har aldrig visat några som helst problem med överföring på 6-6½m inkl 3 väggar.
OBS! Detta med förlängning från chassi. Vid montage direkt inpå gav den en knapp signal på -75db.

Ps. Wifi-Analyzer kan också skvallra lite om du har ev radio svacka pga elkablage eller vad de kan vara.
Jag skulle sätta gränsvärde på -65db å helst -50 eller bättre.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Skrivet av Bloopy:

Avståndet skall inte vara några som helst problem.

Gör dessa 2 saker...

1: Ta reda på en kanal som har låg användning.
Rekommenderar "Wifi-Analyzer" för Android

2: Rikta in dom befintliga antennerna. En avvikelse så lite som 45* kan du tappa över 12db
Här är det att ha uppe status över mottagningen medans du vrider å checkar av.
Rekommenderar att du gör en kopiering av nån stor fil medans du testar som typ av validering.
Ex: Drivrutin av Nvidia kan funka

Dongel kontra inbyggt... låter ja vara öppet.
Visst, jag har haft nå 150:- dongel som är tämligen dumma i roten.
Men den för 300 har aldrig visat några som helst problem med överföring på 6-6½m inkl 3 väggar.
OBS! Detta med förlängning från chassi. Vid montage direkt inpå gav den en knapp signal på -75db.

Ps. Wifi-Analyzer kan också skvallra lite om du har ev radio svacka pga elkablage eller vad de kan vara.
Jag skulle sätta gränsvärde på -65db å helst -50 eller bättre.

Har tagit hem appen, ska jag lägga den exempelvis på skrivbordet vid T-bordet och fippla med antennerna? Är det så låg -db jag är ute efter? Mäter på jobbet nu och då är det 3 st mätare brevid varandra ovanför Wifi channels, vad exakt är det jag ska titta efter hemma sedan? Och hur ser det ut med kanaler? Kan ju vara så att någonting stör den kanalen jag använder hemma? typ grannar och dylikt? är det svårt att byta kanel på routern? och vart exakt ska jag titta i appen för att säkerställa vilken kanal jag använder?

Visa signatur

| Fractal Design R4 | MSI Z97 GAMING 5 | Cooler Master 750W 80+ | i7 4790K 4,0Ghz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 OC | Crucial Ballistix 16GB RAM | Xonar Phoebus | Intel SSD 540 240GB | Samsung HD103SJ 1TB HDD | | Gaming Gear: Steelseries Rival, Steelseries APEX, Sennheiser HD599, Snowball ICE, Steelseries QcK |

Permalänk
Medlem
Skrivet av beifeldtarn92:

ska jag lägga den exempelvis på skrivbordet vid T-bordet och fippla med antennerna?

Telefonen bör vara i samma position som antennerna.
Genom att dra höger/vänster så får du fram lite olika information.
Dom 2 sakerna som du kan använda dig av är kanaler och mottagning.

Tänk dig en väg. Detta är din kanal.
Är det mycket trafik på denna väg så kan du få trafikstockning å bilarna kommer köra mera långsamt. Därför ska du välja en kanal (väg) som är lågt belastad.

Ang mottagning "db" så är det helt upp till dig. Men lägre är bättre.

Ställ dig vid din router å börja vandra bortöver så ser du.
Du kan använda dig av bredbandskollen i din mobil som nån typ av jämförelse vid olika punkter i din lgh där du har -40, -50, -60 osv... å själv skapa dig en uppfattning.

Lycka till!

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Skrivet av Bloopy:

Telefonen bör vara i samma position som antennerna.
Genom att dra höger/vänster så får du fram lite olika information.
Dom 2 sakerna som du kan använda dig av är kanaler och mottagning.

Tänk dig en väg. Detta är din kanal.
Är det mycket trafik på denna väg så kan du få trafikstockning å bilarna kommer köra mera långsamt. Därför ska du välja en kanal (väg) som är lågt belastad.

Ang mottagning "db" så är det helt upp till dig. Men lägre är bättre.

Ställ dig vid din router å börja vandra bortöver så ser du.
Du kan använda dig av bredbandskollen i din mobil som nån typ av jämförelse vid olika punkter i din lgh där du har -40, -50, -60 osv... å själv skapa dig en uppfattning.

Lycka till!

Ska fippla lite hemma sen, verkar vara ett bra verktyg i alla fall! Tack för hjälpen så långt

Visa signatur

| Fractal Design R4 | MSI Z97 GAMING 5 | Cooler Master 750W 80+ | i7 4790K 4,0Ghz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 OC | Crucial Ballistix 16GB RAM | Xonar Phoebus | Intel SSD 540 240GB | Samsung HD103SJ 1TB HDD | | Gaming Gear: Steelseries Rival, Steelseries APEX, Sennheiser HD599, Snowball ICE, Steelseries QcK |